Diesel pumpun säädöistä, w124/w201
Diesel pumpun säädöistä, w124/w201
turbotettu 200D , ongelmana on että syötön lisäyksen jälkeen tyhjäkäynti jää hieman liian ylös ajettaessa, vaihdettaessa.
sama vapaalla, laskee turhan hitaasti tyhjäkäynnille.
tyhjäkäyntiä yritin säätää ruuveista 4 ja 5, mutta niistä loppuu "varat" , kysymys kuuluu että mitä virkaa on 1 ruuvilla ?
siinä on näemmä isohko mutteri, jenga tappi jossa hahlo avainta varten, ja päässä on sokkarengas.
muuten ei mitään ongelmia, käynnistyy todella hyvin ja tyhjäkäy muuten hyvin.
ruuveista:
1. ?
2. syötön säätö
3. maksimikierrosten säätö
4. vaikuttaa siihen miten palautuu kaasun jälkeen tyhjäkäynnille.
5. tyhjäkäynnin karkeasäätö
sama vapaalla, laskee turhan hitaasti tyhjäkäynnille.
tyhjäkäyntiä yritin säätää ruuveista 4 ja 5, mutta niistä loppuu "varat" , kysymys kuuluu että mitä virkaa on 1 ruuvilla ?
siinä on näemmä isohko mutteri, jenga tappi jossa hahlo avainta varten, ja päässä on sokkarengas.
muuten ei mitään ongelmia, käynnistyy todella hyvin ja tyhjäkäy muuten hyvin.
ruuveista:
1. ?
2. syötön säätö
3. maksimikierrosten säätö
4. vaikuttaa siihen miten palautuu kaasun jälkeen tyhjäkäynnille.
5. tyhjäkäynnin karkeasäätö
Viimeksi muokannut epk, Ke 28.04.2004 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
agip kirjoitti:Mikäli vähänkään "Pumppupesialisteja" tunnen, niin voi tarkka tieto olla tiukassa
Vastaus yleensä: Tuo pumppu tänne niin katotaan........
Mutta sallittakoon tiedon "säästäminen" heille
no joo, jos jollekin tuottaa mielihyvää "säästellä" nolla € arvoista tietoa loppujen lopuksi niin mikäs siinä, se vaan että säästyy aikaa jos joku viitsisi vinkkiä antaa.
siihen nämä foorumit perustuu että tieto taitoa jaetaan molempiin suuntiin, mutta jokainen taplaa tavallaan
Itellä oli sama vika tos jonku aikaa sitten kun tuota syöttöö raplasin ku paino kaasun pohjaan ja päästi nii kiesat jäi vähäks aikaa kolmeen tonniin sit laski siitä pirun hitaasti.Käänsin vaan jonku verran pienemälle ja rupes toimiin ja just kävin konttorilla päästöt oli 1.42 eli kkäänsin liikaa takas.
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
sen verran sain nyt selvitettyä että pitäis auttaa kun 1ruuvista löysää tuon lukituspultin ja löysää hieman itse "pulttia" .
ei muuta kuin kokeilemaan, itse tuossa iltapäivällä roplaan , ilmoittelen miten auttoi.
tuosta huomaa että koska on vasta muutama kierros väännetty soppaa lisää, eli kun rupee kierrokset laskemaan hiljakseen. Lisäähän voi vielä tuonkin jälkeen laittaa reippaasti, kunhan vaan säädettyä pois tuon "laskemisen"
ei muuta kuin kokeilemaan, itse tuossa iltapäivällä roplaan , ilmoittelen miten auttoi.
tuosta huomaa että koska on vasta muutama kierros väännetty soppaa lisää, eli kun rupee kierrokset laskemaan hiljakseen. Lisäähän voi vielä tuonkin jälkeen laittaa reippaasti, kunhan vaan säädettyä pois tuon "laskemisen"
juu laitas tosiaan kokemuksia ku itekkään en kääntäny ku vaja pari kierrosta nii rupes piteleen noita kiesoja.epk kirjoitti:sen verran sain nyt selvitettyä että pitäis auttaa kun 1ruuvista löysää tuon lukituspultin ja löysää hieman itse "pulttia" .
ei muuta kuin kokeilemaan, itse tuossa iltapäivällä roplaan , ilmoittelen miten auttoi.
tuosta huomaa että koska on vasta muutama kierros väännetty soppaa lisää, eli kun rupee kierrokset laskemaan hiljakseen. Lisäähän voi vielä tuonkin jälkeen laittaa reippaasti, kunhan vaan säädettyä pois tuon "laskemisen"
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Olematta asiantuntia ja tietämättä pumpuista, niin jos tyhjäkäynti säädöstä loppuu kierteet, kohta 5 niin täytyy syöttöä pienentää. Itsellä samat oireet hävisi kun aukasin tyhjäkäynti ruuvia kohta 5 enemmän kuin syöttöä ja säädin tyhjäkäyntiä sammutuskellosta/hienosäätö ruuvista isommalle. Muihin en koskenut. Kannattaa tarkistaa se kaasuvivun vaijerinsäätö se kun muuttuu säädön yhteydessä.
Kuvakulma tai se että näyttää pumppu erilaiselta kuin mulla, mutta syötönsäädön jenkatappi ei näytä tulevan kovin ulos, ottaako se tanko takakanteen kiinni jos ei, sulla ei ole syöttöä tarpeeksi Mulla kolme kierrosta auki.
Näin ainakin vapareissa, turbo varmaan vaatii eri säädöt.
Kuvakulma tai se että näyttää pumppu erilaiselta kuin mulla, mutta syötönsäädön jenkatappi ei näytä tulevan kovin ulos, ottaako se tanko takakanteen kiinni jos ei, sulla ei ole syöttöä tarpeeksi Mulla kolme kierrosta auki.
Näin ainakin vapareissa, turbo varmaan vaatii eri säädöt.
toi on varakoneen pumppu, siinä onkin syöttö nollillakeef kirjoitti:Olematta asiantuntia ja tietämättä pumpuista, niin jos tyhjäkäynti säädöstä loppuu kierteet, kohta 5 niin täytyy syöttöä pienentää. Itsellä samat oireet hävisi kun aukasin tyhjäkäynti ruuvia kohta 5 enemmän kuin syöttöä ja säädin tyhjäkäyntiä sammutuskellosta/hienosäätö ruuvista isommalle. Muihin en koskenut. Kannattaa tarkistaa se kaasuvivun vaijerinsäätö se kun muuttuu säädön yhteydessä.
Kuvakulma tai se että näyttää pumppu erilaiselta kuin mulla, mutta syötönsäädön jenkatappi ei näytä tulevan kovin ulos, ottaako se tanko takakanteen kiinni jos ei, sulla ei ole syöttöä tarpeeksi Mulla kolme kierrosta auki.
Näin ainakin vapareissa, turbo varmaan vaatii eri säädöt.
mutta joo , täytyy säädellä kohtapuoliin
Minkä näkönen se sun pumppu on?Ku mullaki on aivan eri näkönen ku epk:lla,varmaan on kakspuokisa erilainen.Takakannen ku aulasee niin ei näy ku kaks ison mutteria toinen on siinä heti näkösällä ala vasemmalla ja toinen on vähä ylempänä keskellä syvemmällä samallailla ku epn:n pumpussa toi max.kiekkojen säätö.keef kirjoitti:Kuvakulma tai se että näyttää pumppu erilaiselta kuin mulla
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Onhan se väli pirun ahdas ja viel jos sattuu oleen kuuma kone niin ei oo nannaa.Nut kun löysin kaikki tarvittavat ruuvit mitä pitää säädellä niin kyllä se nut tästä,on tosiaan toi mun punppu sen takakannen osalta aivan erilainen ruujeja piti avata yhteensä yheksän että pääsi kaikkiin säätöihin käsiksi,nyt homma hanskassa(ja hanskat hukasa).
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Asiaa... Minulla jäi kierrokset vähän päälle ja virittelin jo ylimääräisiä jousiakin vivustoon. Vaijeriin en koskenut, kun asensin uuden pumpun ja kuvittelin sen olevan ok...tarkistin vieläpä, että ei kanna ei..... No mutta kantoihan kuitenkin. Ottaa aivoon, kun muutaman päivän turhaan kirosin ja virittelin kuminauhoja joka väliin. Se vaijeri on aika herkkä ja onneksi tosi helppo säätää.keef kirjoitti:. Kannattaa tarkistaa se kaasuvivun vaijerinsäätö se kun muuttuu säädön yhteydessä.
Aiheuttaa nimenomaan hidasta kierrosten tippumista.
250 on jo paljon enemmän tilaa mitä 200vähis kirjoitti:Onhan se väli pirun ahdas ja viel jos sattuu oleen kuuma kone niin ei oo nannaa.Nut kun löysin kaikki tarvittavat ruuvit mitä pitää säädellä niin kyllä se nut tästä,on tosiaan toi mun punppu sen takakannen osalta aivan erilainen ruujeja piti avata yhteensä yheksän että pääsi kaikkiin säätöihin käsiksi,nyt homma hanskassa(ja hanskat hukasa).
ruuvailitko lisää soppaa jo ?
Ongelma juontaa juurensa keskipakopunttien toiminnasta:
Kierrosluvun kasvaessa syöttö pienenee... eli toisin päin:
Kun jalka nostetaan kaasulta pienenee kierrokset, MUTTA PUNTIT KASVATTAA SYÖTTÖÄ!! Tämä suhde ei ole oikea, jos kone jää kierroksille.
Tyhjäkäynnin säätö on tehty niin että puntit painaa ensin hennompaa jousta joka pohjaa alta 1000rpm. Tämän jälkeen alkaa varsinainen kierrostenrajajoitus jousi (jäykempi).
Epäilen, että kierrosten rajoitusruuveja tiukkaamalla voisi saada ongelmaan ratkaisun (menetetän ehkä kierrosten rajoitus ominaisuus).
Edelleen perään kuulutan, milloin joku korvaa koko pumpun säätäjän YHDELLÄ ASKELMOOTTORILLA. Homma on helppo toteuttaa eikä vaatisi paljoakaan ohjelmoitityötä. Sais sen syöttöruuvin hyttiin...
Niitä pumppukuvia on edelleen osoitteessa:
http://kotisivu.mtv3.fi/pasikuusela/syo ... index.html
Kierrosluvun kasvaessa syöttö pienenee... eli toisin päin:
Kun jalka nostetaan kaasulta pienenee kierrokset, MUTTA PUNTIT KASVATTAA SYÖTTÖÄ!! Tämä suhde ei ole oikea, jos kone jää kierroksille.
Tyhjäkäynnin säätö on tehty niin että puntit painaa ensin hennompaa jousta joka pohjaa alta 1000rpm. Tämän jälkeen alkaa varsinainen kierrostenrajajoitus jousi (jäykempi).
Epäilen, että kierrosten rajoitusruuveja tiukkaamalla voisi saada ongelmaan ratkaisun (menetetän ehkä kierrosten rajoitus ominaisuus).
Edelleen perään kuulutan, milloin joku korvaa koko pumpun säätäjän YHDELLÄ ASKELMOOTTORILLA. Homma on helppo toteuttaa eikä vaatisi paljoakaan ohjelmoitityötä. Sais sen syöttöruuvin hyttiin...
Niitä pumppukuvia on edelleen osoitteessa:
http://kotisivu.mtv3.fi/pasikuusela/syo ... index.html
On varmaan mut kyllä piti apteekista kaiken laisia vaseliineja hakee ku palo räpylät siihen kuumaan suodatinjalkaanepk kirjoitti:250 on jo paljon enemmän tilaa mitä 200vähis kirjoitti:Onhan se väli pirun ahdas ja viel jos sattuu oleen kuuma kone niin ei oo nannaa.Nut kun löysin kaikki tarvittavat ruuvit mitä pitää säädellä niin kyllä se nut tästä,on tosiaan toi mun punppu sen takakannen osalta aivan erilainen ruujeja piti avata yhteensä yheksän että pääsi kaikkiin säätöihin käsiksi,nyt homma hanskassa(ja hanskat hukasa).
ruuvailitko lisää soppaa jo ?
Juu pikkasen lisää että saadaan päästöt kohilleen
On sillä vaan vaikutusta tuossa vaparissakin yllättävän paljon,ja nytkkään ei savuta vielä ku pikkasen siis sen verran että just huomaa ku painaa ja peiliin kattoo mutku ennen ei savuttanu yhtään
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
No mullahan kans kävi yli 1000kierr/min tyhjäkäyntiä syötön ruuvausten jälkeen.Syöttöä nyt käännetty noin 3 kiekkoa.Viime v.loppuna sitten kokeilin säätää tyhjäkäyntiä siitä pumpunpäällä olevasta alipainejutusta.Tyhjäkäynnin hienosäädöksikin on jossain sanottu.Melkein loppui jo usko ja kierteet kesken,mutta niin vain laski tyhäkäyntikin.Nyt vaan sitten ongelmana ettei pidä kierroksia kylmänä tarpeeksi korkealla.Toisena pienempänä ongelmana on se että kun kääntää ohjauksen "tappiin" niin meinaa sammua.
Mullakin oli jossain vaiheessa tuota ongelmaa että palautti kaasun todella hitaasti.Kerran sitten jotain rassatessani sain taitavana rikottua kaasulinkustosta sellaisen "kaasupumpun", joka taitaa juuri hidastaa sitä kierrosten laskua.Nyt sitten toimiikin paremmin,ainoa vaan että tottumattomampi saa auton nykimään vieläkin herkemmin kuin ennen...
Mullakin oli jossain vaiheessa tuota ongelmaa että palautti kaasun todella hitaasti.Kerran sitten jotain rassatessani sain taitavana rikottua kaasulinkustosta sellaisen "kaasupumpun", joka taitaa juuri hidastaa sitä kierrosten laskua.Nyt sitten toimiikin paremmin,ainoa vaan että tottumattomampi saa auton nykimään vieläkin herkemmin kuin ennen...
AM kirjoitti:No mullahan kans kävi yli 1000kierr/min tyhjäkäyntiä syötön ruuvausten jälkeen.Syöttöä nyt käännetty noin 3 kiekkoa.Viime v.loppuna sitten kokeilin säätää tyhjäkäyntiä siitä pumpunpäällä olevasta alipainejutusta.Tyhjäkäynnin hienosäädöksikin on jossain sanottu.Melkein loppui jo usko ja kierteet kesken,mutta niin vain laski tyhäkäyntikin.Nyt vaan sitten ongelmana ettei pidä kierroksia kylmänä tarpeeksi korkealla.Toisena pienempänä ongelmana on se että kun kääntää ohjauksen "tappiin" niin meinaa sammua.
Mullakin oli jossain vaiheessa tuota ongelmaa että palautti kaasun todella hitaasti.Kerran sitten jotain rassatessani sain taitavana rikottua kaasulinkustosta sellaisen "kaasupumpun", joka taitaa juuri hidastaa sitä kierrosten laskua.Nyt sitten toimiikin paremmin,ainoa vaan että tottumattomampi saa auton nykimään vieläkin herkemmin kuin ennen...
kaikki nuo saa kuntoon kun säätää sen kunnolla.
mulla oli kanssa kaikki päin kettua jossain vaiheessa, syöttöä oli, mutta kylmäkäynnistus ei pitänyt konetta käynnissä, ei voinut tyhjäkäynnillä liikuttaa autoa (siis pelkällä kytkimen nostolla) .
nyt siis syöttöä reippaasti, käynnistyy avainta näyttämällä, voi liikutella autoa tyhjäkäynnin kärsimättä ja ilman kaasua, kylmäkäynnisty toimii, ja laskee kierrokset oikein
Pakko nyt tähän väliin sanoo, et kyllä pumppu kannattaa säätää oikein koneella, niin saa kaikki kohdallensa heti eikä tartte tapella noitten säätöjen kanssa. Vaikka se maksaakin, mut on se sen arvosta...
Itellä oli 400r/min hukassa koneesta ku vei säätöön ja muuta kivaa pielessä...
Itellä oli 400r/min hukassa koneesta ku vei säätöön ja muuta kivaa pielessä...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Hubimersu kirjoitti:Pakko nyt tähän väliin sanoo, et kyllä pumppu kannattaa säätää oikein koneella, niin saa kaikki kohdallensa heti eikä tartte tapella noitten säätöjen kanssa. Vaikka se maksaakin, mut on se sen arvosta...
Itellä oli 400r/min hukassa koneesta ku vei säätöön ja muuta kivaa pielessä...
jep, itse vien kyllä tuon pumpun penkkiin vielä, nämä ohjeet onkin tee se itse miehille
eikä tosiaan kannata viedä pumppua säätöön jos riittää kierros pari lisää syöttöä, ei tarvitse roplata kuin ehkä tyhjäkäyntiä. Ja erittäin halpaa
Dieselissä ei ole kaasuläppää, vaan kone ottaa aina täydet ilmamäärät; pedalilla säädellään suoraan sekaan ruutattavan sopan määrää.pasik kirjoitti:Ongelma juontaa juurensa keskipakopunttien toiminnasta:
Kierrosluvun kasvaessa syöttö pienenee... eli toisin päin:
Kun jalka nostetaan kaasulta pienenee kierrokset, MUTTA PUNTIT KASVATTAA SYÖTTÖÄ!! Tämä suhde ei ole oikea, jos kone jää kierroksille.
Kun kierrokset kasvaa, tulee ilmalle kiireempi, joten sylinterien täyttöaste laskee alipaineen kasvaessa. Jos sopan määrää ei samalla vähennetä, niin happiylijäämä pienenee. Ilmiön tunnistaa mm. sankenevasta savusta...
Syötön lisääminen pumpusta ei suoraan vaikuta kulutukseen, koska liikkumiseen tarvittava teho (=polttoaineen määrä) saadaan aikaan etuvarpaan pienemmällä koukistamisella. Eli pedali vain toimii "jyrkemmin".
Parempi suorituskyky houkuttelee tietysti liukkaampaan liikkeellelähtöön, ja se näkyy kulutuksessakin.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
jorma-k kirjoitti: Dieselissä ei ole kaasuläppää, vaan kone ottaa aina täydet ilmamäärät.
Mikä läppä se on näissä pakokaasunkierrätyskoneissa heti ilmanputsarin takana imukanavassa?
Kyllä Mersu on aina Mersu
W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Kierrätysvehkeissä sulkee läppää kun pakokaasua tulee imusarjaan pakosarjasta tulevan venttiilin läpi eli läppä liittyy pakokaasun kierrätys systeemeihin.edu kirjoitti:jorma-k kirjoitti: Dieselissä ei ole kaasuläppää, vaan kone ottaa aina täydet ilmamäärät.
Mikä läppä se on näissä pakokaasunkierrätyskoneissa heti ilmanputsarin takana imukanavassa?
Se on ilmamäärämittari eli toiseen suuntaan vaikuttaa jousi, toiseen moottorin (tai turbon) imu. Akselilla on potentiometri joka kertoo tietokoneelle mitä se moottori nyt tahtoo.Antti K kirjoitti:Kierrätysvehkeissä sulkee läppää kun pakokaasua tulee imusarjaan pakosarjasta tulevan venttiilin läpi eli läppä liittyy pakokaasun kierrätys systeemeihin.edu kirjoitti:Mikä läppä se on näissä pakokaasunkierrätyskoneissa heti ilmanputsarin takana imukanavassa?
Kyllä se vähän sulkeutuukin silloin kun kierrätys kytkeytyy päälle mutta se johtuu vaan alipaineen vähenemisestä, ei sitä millään kiinni väännetä.
Re: Diesel pumpun säädöistä, w124/w201
MOI!
Saako joku kuvat näkyviin tässä ketjussa? jostain syystä meikäläisellä ei näy, ne olisivat kovin oleellisia! Jos jollain olisi tallessa niin voisi lähettää vaikka yv:nä tiedon tai vaihtoehtoisesti postaisi uudelleen tähän ketjuun. Kiitos. Ja meikäläisen autohan oli 300D -87, joten tietenkin aina parempi jos saisi kuvia jotka on täsmälleen sen pumpusta... muutkin kyllä auttaa.
Saako joku kuvat näkyviin tässä ketjussa? jostain syystä meikäläisellä ei näy, ne olisivat kovin oleellisia! Jos jollain olisi tallessa niin voisi lähettää vaikka yv:nä tiedon tai vaihtoehtoisesti postaisi uudelleen tähän ketjuun. Kiitos. Ja meikäläisen autohan oli 300D -87, joten tietenkin aina parempi jos saisi kuvia jotka on täsmälleen sen pumpusta... muutkin kyllä auttaa.
epk kirjoitti:turbotettu 200D , ongelmana on että syötön lisäyksen jälkeen tyhjäkäynti jää hieman liian ylös ajettaessa, vaihdettaessa.
sama vapaalla, laskee turhan hitaasti tyhjäkäynnille.
tyhjäkäyntiä yritin säätää ruuveista 4 ja 5, mutta niistä loppuu "varat" , kysymys kuuluu että mitä virkaa on 1 ruuvilla ?
siinä on näemmä isohko mutteri, jenga tappi jossa hahlo avainta varten, ja päässä on sokkarengas.
muuten ei mitään ongelmia, käynnistyy todella hyvin ja tyhjäkäy muuten hyvin.
[ http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/kuvia/sy.JPG ]
ruuveista:
1. ?
2. syötön säätö
3. maksimikierrosten säätö
4. vaikuttaa siihen miten palautuu kaasun jälkeen tyhjäkäynnille.
5. tyhjäkäynnin karkeasäätö
Re: Diesel pumpun säädöistä, w124/w201
epk:lla kävi vähän huonosti noiden tiedostojen kanssa, joten pitänee toivoa, että joku olisi ottanut ne talteen.kemppi kirjoitti:MOI!
Saako joku kuvat näkyviin tässä ketjussa? jostain syystä meikäläisellä ei näy, ne olisivat kovin oleellisia! Jos jollain olisi tallessa niin voisi lähettää vaikka yv:nä tiedon tai vaihtoehtoisesti postaisi uudelleen tähän ketjuun. Kiitos. Ja meikäläisen autohan oli 300D -87, joten tietenkin aina parempi jos saisi kuvia jotka on täsmälleen sen pumpusta... muutkin kyllä auttaa.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]