Terve!
Iski taas perinteinen ongelma; kuuluisiko tämä tarina tänne Muuta Mersuasiaa – osioon vai Oldtimersiin… Kun nyt kerran vanhasta kärrystä on kyse, laitoin sen Oldtimersiin, mutta tässä on nyt sitten linkki sinne vielä täältäkin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=101222
T: Timo
Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen
Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen
Onnea uudelle autolle.
Mikä tuossa vakuutus asiassa oikein hämmensi ? Saksan kilpien mukana tulee liikennevakuutus joka on voimassa Eu:ssa. Vakuutuksen voimassa olo ajan päättyminen näkyy noissa kilvissä sekä myös vakuutuspapereissa .
Mikä tuossa vakuutus asiassa oikein hämmensi ? Saksan kilpien mukana tulee liikennevakuutus joka on voimassa Eu:ssa. Vakuutuksen voimassa olo ajan päättyminen näkyy noissa kilvissä sekä myös vakuutuspapereissa .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen
Morjes,sportsman kirjoitti:Onnea uudelle autolle.
Mikä tuossa vakuutus asiassa oikein hämmensi ? Saksan kilpien mukana tulee liikennevakuutus joka on voimassa Eu:ssa. Vakuutuksen voimassa olo ajan päättyminen näkyy noissa kilvissä sekä myös vakuutuspapereissa .
ja kiitokset onnitteluista.

Joo, tuo on oikeastaan ihan aiheellinen kysymys; rupesin jo itsekin pohtimaan, että olenko ollut ihan sekaisin. Tarkistin siis asian, ja ihan looginen selitys tuolle oli.
Tuota autoa kun lähdettiin hakemaan, se oli ensimmäinen (ja toistaiseksi ainoa) kerta, kun olen Saksasta autoa ollut hakemassa. Niinpä olin hankkinut etukäteen oppaan, ainakin siihen aikaan viimeisimmän version. Se on sellainen kuin:
Auto Saksasta
Opas käytetyn auton hakumatkalle Saksaan
Tarja ja Pauli Savolainen, Sompsa Oy
Kolmas täydennetty painos (2008)
Lainaus ko. opuksesta sivulta 27:
(Alleviivaus on itse tekemäni.)Keltapäiset kilvet vastaavat suomalaisia siirtokilpiä ja ne on tarkoitettu auton siirtämiseen Saksan sisällä. Vakuutus on voimassa vain Saksassa.
...
...
Kurtzkennzeichen eli lyhytaikaiset keltapäiset kilvet
...
- Vakuutus on voimassa vain Saksassa. Ei voi ajaa Ruotsin tai Puolan kautta Suomeen. Keltaisilla kilvillä saa ajaa Suomessa, kun ottaa Suomeen tultaessa suomalaisen vakuutuksen autoon ja hakee Tullista maksuttoman ajoluvan.
Siinä syy, miksi arvelin, että keltapäisten kilpien liikennevakuutus ei olisi voimassa Saksan ulkopuolella, vaikka voimassaoloaika tosiaan on ihan selkeä homma, joka niissä kilvissäkin lukee. Punapäisten kilpien vakuutuksen vastaavasti kerrotaan tuossa oppaassa olevan voimassa koko EU:ssa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen
Jotenkin on jäänyt sellainen mieleen, että tuo laki vaihtui tässä taannoin, eli varmaan juuri tuon kirjan painoksen jälkeen. En ole enään noin neljään vuoteen käynyt auton haku reissulla, mutta tuolloin systeemi oli vielä tuon kirjan kaltainen.
Nyt käytäntö on tuo mikä sinullakin oli. Tuolloin aiemmin oli eri tullipiireillä ja satamilla jotain pieniä käytännön erojakin näissä rutiineissa. Kuten myös tullauksessa ja ajoneuvon vero määrityksessä.
Osassa satamia ei ole ollut jossain vaiheesa viranomaisiakaan vastassa, niin pojat on ajelleet lautalta suoraan kotikulmille, ja seuraavana arkipäivä lähimmään tullipiiriin konttoriin asioimaan. Eivät kehdanneet jäädä pitkäksi aikaa satamaan makoilemaan ja odottamaan josko jostain tulis joku viranomainen jota kiinostaa. Kyseisessä laivassa oli silloin pääasiassa venäläisiä ja vain pari suomalaista. Ainakin tuolloin kun itse vielä kuljin, niin venäläiset yleensä ajelivat suoraan laivalta ilman sen kummempia pysähtymisiä ja jatkovat suoraan matkaansa.
Tais olla viimekertaisessa MoT ohjelmassa juttua, kuinka viranomaisilla ei enään oikein riitä miehistöä joka paikkaan. Tulee muuten tänään uusintana TV1 klo 14.00
Jakson nimi MOT: Huono ohjelma.
Tuottavuuden nimissä valtio on laihduttanut itsensä anorektikoksi.
Toimittaja Ari Korvola. http://areena.yle.fi/ohjelma/2501" onclick="window.open(this.href);return false;
-M-
Nyt käytäntö on tuo mikä sinullakin oli. Tuolloin aiemmin oli eri tullipiireillä ja satamilla jotain pieniä käytännön erojakin näissä rutiineissa. Kuten myös tullauksessa ja ajoneuvon vero määrityksessä.
Osassa satamia ei ole ollut jossain vaiheesa viranomaisiakaan vastassa, niin pojat on ajelleet lautalta suoraan kotikulmille, ja seuraavana arkipäivä lähimmään tullipiiriin konttoriin asioimaan. Eivät kehdanneet jäädä pitkäksi aikaa satamaan makoilemaan ja odottamaan josko jostain tulis joku viranomainen jota kiinostaa. Kyseisessä laivassa oli silloin pääasiassa venäläisiä ja vain pari suomalaista. Ainakin tuolloin kun itse vielä kuljin, niin venäläiset yleensä ajelivat suoraan laivalta ilman sen kummempia pysähtymisiä ja jatkovat suoraan matkaansa.
Tais olla viimekertaisessa MoT ohjelmassa juttua, kuinka viranomaisilla ei enään oikein riitä miehistöä joka paikkaan. Tulee muuten tänään uusintana TV1 klo 14.00
Jakson nimi MOT: Huono ohjelma.
Tuottavuuden nimissä valtio on laihduttanut itsensä anorektikoksi.
Toimittaja Ari Korvola. http://areena.yle.fi/ohjelma/2501" onclick="window.open(this.href);return false;
-M-