w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
Noniin, kertokaas oi, te viisaammat.
Auto on siis tämä vanha rouva w202 C200 CDi vm.-99.
Jostain kumman syystä oikeanpuolimmainen takarengas kuluu muita renkaita enemmän.
Nyt sulilla talvikeleillä kulutuksen on huomannut näissä talvipopoissa
ja kävin varsin tarkistamassa viime kesänä ostetut kesärenkaat.
Kesärenkaat on Nokian Z- renkaat ja tosiaan viime kesänä ostetut. Muissa renkaissa kulutuspintaa ainakin 6mm
mutta oikealla puolen takana olleessa renkaassa vain hikiset 2mm!!!
Mistä tämä johtuu? Ilmanpaineet pitäisi olla ok ja ilma myös pysyy renkaissa. Ja tosiaan, muut renkaat ei kulu tuota vauhtia.
Auto on siis tämä vanha rouva w202 C200 CDi vm.-99.
Jostain kumman syystä oikeanpuolimmainen takarengas kuluu muita renkaita enemmän.
Nyt sulilla talvikeleillä kulutuksen on huomannut näissä talvipopoissa
ja kävin varsin tarkistamassa viime kesänä ostetut kesärenkaat.
Kesärenkaat on Nokian Z- renkaat ja tosiaan viime kesänä ostetut. Muissa renkaissa kulutuspintaa ainakin 6mm
mutta oikealla puolen takana olleessa renkaassa vain hikiset 2mm!!!
Mistä tämä johtuu? Ilmanpaineet pitäisi olla ok ja ilma myös pysyy renkaissa. Ja tosiaan, muut renkaat ei kulu tuota vauhtia.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.
________________________
Aarteet:
w201, w203
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.
________________________
Aarteet:
w201, w203
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
Anyone??
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.
________________________
Aarteet:
w201, w203
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.
________________________
Aarteet:
w201, w203
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
Moi.
Jospa aloittaisit ensin tutkimalla kyseisen renkaan paikalla olevat nivelet.etenkin jos olet tee-se-itse mies,väljäähän siellä on tai kivetys kosketus on muuttanut/murtanut kulmia.
Toisekseen vie korjaamoon jossa asentaja tutkii ja vaihtaa osia ja säätää kulmat oikeiksi.
Jospa aloittaisit ensin tutkimalla kyseisen renkaan paikalla olevat nivelet.etenkin jos olet tee-se-itse mies,väljäähän siellä on tai kivetys kosketus on muuttanut/murtanut kulmia.
Toisekseen vie korjaamoon jossa asentaja tutkii ja vaihtaa osia ja säätää kulmat oikeiksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
mulla sama homma 20" kesärenkaiten kans, vaikka pyöransuuntaukst on tehty vuos sitte niin kesäenkaissa oikea-taka ratas on kaljuna. vaikka molemmat takarenkaat on huonokuntoiset joutilaan lyömisten jälkeen niin se oikean-puolinen on kaljumpi. olenko tosiaan niin painava että vänkärinpuoli nousee ilmaan ja lyö joutilasta!!!!!
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
Oikeanpuoleisen takarenkaan muita suurempi kuluminen tuntuu olevan näissä samanlaisella taka-akselistorakenteella olevissa (mm. W201,W202,W210...) jonkinlainen ominaisuus. Liittyisikö Suomen harjakattomaisiin teihin?
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
Tein pientä taustatutkimusta ja niin kuulema vanhemmiten alkaa kulumaan tuo tietty rengas, ainakin tässä mallissa.
Asiaan voi saada helpotusta suuntausten tarkistuksella ja tsekkaamalla alatukivarsien kunnon.
Ja tekemällä tietty tarvittavat korjaukset.
Asiaan voi saada helpotusta suuntausten tarkistuksella ja tsekkaamalla alatukivarsien kunnon.
Ja tekemällä tietty tarvittavat korjaukset.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.
________________________
Aarteet:
w201, w203
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.
________________________
Aarteet:
w201, w203
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
Väittäisin että ominaisuus. Oikea takanen kului mullaki W202 farmarissa eniten. Kulmat hierottiin moneen kertaan eikä (juuri) mitään vaikutusta
-
- Mersumies
- Viestit: 2609
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
Bee kirjoitti:Noniin, kertokaas oi, te viisaammat.
Auto on siis tämä vanha rouva w202 C200 CDi vm.-99.
Jostain kumman syystä oikeanpuolimmainen takarengas kuluu muita renkaita enemmän.
Nyt sulilla talvikeleillä kulutuksen on huomannut näissä talvipopoissa
ja kävin varsin tarkistamassa viime kesänä ostetut kesärenkaat.
Kesärenkaat on Nokian Z- renkaat ja tosiaan viime kesänä ostetut. Muissa renkaissa kulutuspintaa ainakin 6mm
mutta oikealla puolen takana olleessa renkaassa vain hikiset 2mm!!!
Mistä tämä johtuu? Ilmanpaineet pitäisi olla ok ja ilma myös pysyy renkaissa. Ja tosiaan, muut renkaat ei kulu tuota vauhtia.
Jos se nyt yhtään lohduttaa niin vasen eturengas kuluu vähiten. Takavetoisessa autossa kuskinpuoleinen etukulma pyrkii
moottorin tuottaman väännön johdosta nousemaan ylös ja oikea takakulma painuu samalla alas kuluttaen oikeaa takarengasta eniten.
Etuvetoisessa autossa taas vasen eturengas kuluu eniten.
Tasaisen kulumisen varmistamiseksi kannattaa ostaa samalla rengaskoolla oleva etuvetoinen ja vaihdella sitten renkaita
niin molemmissa autoissa kuluminen on tasaista

http://www.musclemustangfastfords.com/e ... to_01.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
Mites täysvetoisessa?E200kompressor kirjoitti:
Jos se nyt yhtään lohduttaa niin vasen eturengas kuluu vähiten. Takavetoisessa autossa kuskinpuoleinen etukulma pyrkii
moottorin tuottaman väännön johdosta nousemaan ylös ja oikea takakulma painuu samalla alas kuluttaen oikeaa takarengasta eniten.
Etuvetoisessa autossa taas vasen eturengas kuluu eniten.
-
- Mersumies
- Viestit: 2609
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
tj86430 kirjoitti:Mites täysvetoisessa?E200kompressor kirjoitti:
Jos se nyt yhtään lohduttaa niin vasen eturengas kuluu vähiten. Takavetoisessa autossa kuskinpuoleinen etukulma pyrkii
moottorin tuottaman väännön johdosta nousemaan ylös ja oikea takakulma painuu samalla alas kuluttaen oikeaa takarengasta eniten.
Etuvetoisessa autossa taas vasen eturengas kuluu eniten.
Hyvä kysymys, en ole omakohtaisesti perehtynyt kun ei ole nelivetoista autoa.
Duunissa käytössä olevasta citymaasturista oikean eturenkaan lähes kaikki nastat ovat lähteneet
vaikka muissa renkaissa on jokseenkin täysi nastoitus.
Noita renkaita on vaihdeltu vuosittain samalle puolelle mutta sitä, miksi nastat ovat lähteneet juuri tuosta
renkaasta, en tiedä ja onko lähteminen tapahtunut edessä vaiko takana ollessa.
Myös kesärenkaissa on ollut havaittavissa voimakasta kulumista.
Lisää muuttujia tulee vielä kun autossa on valinnainen 2WD/4WD-kytkin sekä vielä täyslukko hiljaista nopeutta varten.
Asiaa aikanaan pohdittuamme tulimme konsensuksena siihen tulokseen, että neliveto syö renkaita enemmän kuin pelkkä taka- tai etuveto.
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
Moni tuntuu olevan sitä mieltä, että ilmiö ei ole vika vaan ominaisuus
Paljon mahdollista, ja jos tuo sitten vanhemmiten on alkanut syömään rengasta reilummin, niin vois tarkistuttaa
nuo aurauskulmat ja tukivarret. Tosin enää ei niin suurta väliä käytön kannalta, kun ajot on vähentynyt huomattavasti.
Ennen tuli melkein se 60 tkm per vuosi. Silloin olis nakertanu ostaa renkaita useampaan kertaan kesäkautena.
Talvella tämä ongelma on kuitenkin pienempi, kun ajelen lumisilla teillä, ei rengas kulu oikeastaan ollenkaan. Saa nyt nähdä miten käy kun kevät koittaa ja asvaltti
alkaa paljastua jään alta. Joutuu ostamaan ens vuodeksi yhden uuden talvirenkaan
.

Paljon mahdollista, ja jos tuo sitten vanhemmiten on alkanut syömään rengasta reilummin, niin vois tarkistuttaa
nuo aurauskulmat ja tukivarret. Tosin enää ei niin suurta väliä käytön kannalta, kun ajot on vähentynyt huomattavasti.
Ennen tuli melkein se 60 tkm per vuosi. Silloin olis nakertanu ostaa renkaita useampaan kertaan kesäkautena.
Talvella tämä ongelma on kuitenkin pienempi, kun ajelen lumisilla teillä, ei rengas kulu oikeastaan ollenkaan. Saa nyt nähdä miten käy kun kevät koittaa ja asvaltti
alkaa paljastua jään alta. Joutuu ostamaan ens vuodeksi yhden uuden talvirenkaan

Tämä oli uusi tieto, aika jännä ilmiö.Jos se nyt yhtään lohduttaa niin vasen eturengas kuluu vähiten. Takavetoisessa autossa kuskinpuoleinen etukulma pyrkii
moottorin tuottaman väännön johdosta nousemaan ylös ja oikea takakulma painuu samalla alas kuluttaen oikeaa takarengasta eniten.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.
________________________
Aarteet:
w201, w203
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.
________________________
Aarteet:
w201, w203
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
itsekin olen huomannut, että oikea takarengas kuluu enemmän, mutta moottorin tuottamasta väännöstä se tuskin johtuu (220d)Bee kirjoitti:Tämä oli uusi tieto, aika jännä ilmiö.Jos se nyt yhtään lohduttaa niin vasen eturengas kuluu vähiten. Takavetoisessa autossa kuskinpuoleinen etukulma pyrkii
moottorin tuottaman väännön johdosta nousemaan ylös ja oikea takakulma painuu samalla alas kuluttaen oikeaa takarengasta eniten.


200d '86
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
No 124:ssa kulahti jossain vaiheessa molemmat takarenkaat kulutusmerkkiin parin tuhannen matkalla. Totesin, että nyt on vähän turhan kallista ajoa ja n.500€ hinnalla tehtiin sitten nelipyöräsuuntaus, vähän niveliä uusiksi ja etupyörien laakerit. Lakkasi kulutus ja myös vempulointi. Onkos mitään nuljahtelua muuten esiintynyt?
Tässä tapauksessa kuluivat molemmat takapyörät, mutta kyllähän se vahvasti pyörökulmiin viittaa, jos jossain kuluu liikaa.
En ihan ensi syömällä suostu uskomaan tuota ominaisuudeksi. Tai voihan se ollakin, jos sen toisen takapyörän niveliin liittyy jokin tyyppivika.
Tässä tapauksessa kuluivat molemmat takapyörät, mutta kyllähän se vahvasti pyörökulmiin viittaa, jos jossain kuluu liikaa.
En ihan ensi syömällä suostu uskomaan tuota ominaisuudeksi. Tai voihan se ollakin, jos sen toisen takapyörän niveliin liittyy jokin tyyppivika.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
Ominaisuus tuntuu olevan oikean takarenkaan kuluminen vaikka olkoon kuinka kunnossa suuntaukset.
2-3mm nopeammin kuluu oikea takanen loppuun omassakin autossa
2-3mm nopeammin kuluu oikea takanen loppuun omassakin autossa

ML W164
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
ES kirjoitti:No 124:ssa kulahti jossain vaiheessa molemmat takarenkaat kulutusmerkkiin parin tuhannen matkalla. Totesin, että nyt on vähän turhan kallista ajoa ja n.500€ hinnalla tehtiin sitten nelipyöräsuuntaus, vähän niveliä uusiksi ja etupyörien laakerit. Lakkasi kulutus ja myös vempulointi. Onkos mitään nuljahtelua muuten esiintynyt?
Tässä tapauksessa kuluivat molemmat takapyörät, mutta kyllähän se vahvasti pyörökulmiin viittaa, jos jossain kuluu liikaa.
En ihan ensi syömällä suostu uskomaan tuota ominaisuudeksi. Tai voihan se ollakin, jos sen toisen takapyörän niveliin liittyy jokin tyyppivika.
Ei mitään erikoisempaa lenuamista ole. Auto käyttäytyy liikenteessä ihan mukavasti. Välillä ilmenneet heilumiset olen laittanu tien urien piikkiin.
Kesä kertoo sitte enemmän, kun päästään siihen aikaan.
Sekin muuten, että eikö rengas kulu epätasaisesti, jos kulmissa vikaa? Tässä tapauksessa rengas kuluu ihan tasaisesti koko alueelta, mikä tiehen ottaa.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.
________________________
Aarteet:
w201, w203
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.
________________________
Aarteet:
w201, w203
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
Rassaaja kirjoitti:Oikeanpuoleisen takarenkaan muita suurempi kuluminen tuntuu olevan näissä samanlaisella taka-akselistorakenteella olevissa (mm. W201,W202,W210...) jonkinlainen ominaisuus. Liittyisikö Suomen harjakattomaisiin teihin?
enpä tiiä siitä samanlaisesta akselirakenteestä - oli mulla joskus w123 300D siinä söi kans samaa rengasta ja sitte oli 530iA V8 (e34) jatke, siinäki oli sama vika.
mutta se suomen vi--umainen tierakenne saattaa olla se syy.
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
-
- Mersumies
- Viestit: 2609
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
E606 kirjoitti:Rassaaja kirjoitti:Oikeanpuoleisen takarenkaan muita suurempi kuluminen tuntuu olevan näissä samanlaisella taka-akselistorakenteella olevissa (mm. W201,W202,W210...) jonkinlainen ominaisuus. Liittyisikö Suomen harjakattomaisiin teihin?
enpä tiiä siitä samanlaisesta akselirakenteestä - oli mulla joskus w123 300D siinä söi kans samaa rengasta ja sitte oli 530iA V8 (e34) jatke, siinäki oli sama vika.
mutta se suomen vi--umainen tierakenne saattaa olla se syy.
Tästä ilmiöstä on kokemusta nyt jo vuosikymmenten ajalta ja se on korostunut sen myötä kun renkaisiin tuli
pyörimisuunnan merkki. Tällöinhän rengas pysyy koko käyttöikänsä samalla puolella autoa.
Nyt tällä hetkellä kahdessa etuvetoautossa on yhteensä kolme rengassarjaa, kaksi kesä- ja yksi talvirengassarja, vaihtoa vaille
ja kaikissa on sama ilmiö vasemman eturenkaan ja laajemmin siis vasemman puolen rengasparin kohdalla.
Tehokkaan ja siten vääntävän moottorin omaavalla takavetoautolla tuota korin nousemista ja siitä aiheutuvaa pyörän kevenemistä voi testata kääntymällä kadun kulmasta oikealle ja antamalla samalla kaasua. Aikanaan omassa V-8 bensakoneessa se oli aina yhtä hauskaa kuunnella renkaan vikinää asfaltilla.
Vasemmalle käännyttäessä tehoa tarvittiin paljon enemmän.
Ilmiö korostuu automaattivaihteistolla koska momentinmuunnin eli turbiini kertaa vääntömomenttia pienillä nopeuksilla.
Etuvetoautolla sama siis vasemmalle käännyttäessä.
Re: w202 Oikeanpuoleinen takarengas kuluu
[/quote] voi testata kääntymällä kadun kulmasta oikealle ja antamalla samalla kaasua. Aikanaan omassa V-8 bensakoneessa se oli aina yhtä hauskaa kuunnella renkaan vikinää asfaltilla.
Vasemmalle käännyttäessä tehoa tarvittiin paljon enemmän.
Ilmiö korostuu automaattivaihteistolla koska momentinmuunnin eli turbiini kertaa vääntömomenttia pienillä nopeuksilla.
.[/quote]
en viitti kun se yliohjautuu
Vasemmalle käännyttäessä tehoa tarvittiin paljon enemmän.
Ilmiö korostuu automaattivaihteistolla koska momentinmuunnin eli turbiini kertaa vääntömomenttia pienillä nopeuksilla.
.[/quote]
en viitti kun se yliohjautuu

ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.