
Automaatti hajalla, mäkipidätin
Automaatti hajalla, mäkipidätin
Vihdoin ja viimein se selvisi, laatikosta on tuo mäkipidätin tai mikä se nyt on hajalla. Se ilmeisesti on mukana 1-2 vaihteella ajaessa, joka sitten luistaa ja aiheuttaa tuon pyörimisnopeuseron ja vikatilan. Minkälainen osa se mahtaa olla, onko kallis korjata jne 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Automaatti hajalla, mäkipidätin
Mäkipidätin...
Onkos kyse automaatit laatikosta 202 korissa?
Jos niin vikalienee jossain muualla
Onkos kyse automaatit laatikosta 202 korissa?
Jos niin vikalienee jossain muualla

Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Automaatti hajalla, mäkipidätin
Mitä se laatikko nyt sitten temppuilee ja mikä vuosimalli kyseessä?
Merkkiliikkeen "viisaat" kyllä löytää siältä toosasta kummia osia, kesällä täällä sanoivat vian olevan "vaihteen sähköisessä siirtäjässä", korjaus uusi toosa, kustannus lähes 10 Ke...anturilevy oli siitä p**kana.
Nyt "mäkipidätin"...vapaakytkin toosan sisässä (mikäli 722.6 aski) voisi olla kyseessä, niitä onpi siellä kaksi, osan hinta luokkaa 3-4 kymppiä kpl., vaihto vaatii toosan irti ja purkuun.
Kuvaile nyt ne oireet, niin voi arvailla lisää.
Merkkiliikkeen "viisaat" kyllä löytää siältä toosasta kummia osia, kesällä täällä sanoivat vian olevan "vaihteen sähköisessä siirtäjässä", korjaus uusi toosa, kustannus lähes 10 Ke...anturilevy oli siitä p**kana.
Nyt "mäkipidätin"...vapaakytkin toosan sisässä (mikäli 722.6 aski) voisi olla kyseessä, niitä onpi siellä kaksi, osan hinta luokkaa 3-4 kymppiä kpl., vaihto vaatii toosan irti ja purkuun.
Kuvaile nyt ne oireet, niin voi arvailla lisää.
JariN
Re: Automaatti hajalla, mäkipidätin
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... o&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla on juttua siitä, se rutinahomma kuulu jarruista. Ja auto 203. Mutta kai se vapaakytkin tai mäkipidätin hajalla on kun auto ei pysy ylämäessä paikallaan
Tuolla on juttua siitä, se rutinahomma kuulu jarruista. Ja auto 203. Mutta kai se vapaakytkin tai mäkipidätin hajalla on kun auto ei pysy ylämäessä paikallaan

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Automaatti hajalla, mäkipidätin
Kävimpä kokeilemassa ihan itte tota, S asennolla eli ykkösellä mäkipidätin ei toimi mutta W:llä eli kakkonen päällä auto pysyy hyvin paikallaan jyrkässäkin mäessä. Eli niitä on siis kaks kpl? Mitenkäs se homma nyt on, osallistuuko tuo vapaakytkin siihen voimansiirtoon 1-2 vaihteilla ja mahdollisesti sitte luistaa?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Automaatti hajalla, mäkipidätin
Joo kyllä monta kertaa on merkkiliiken tutkimuksen jälkeen ollut vaikea pitää naamaa perus lukemilla kun kunnellut mitä ne on viaksi löytäneet ja miten se korjattan"vaihdetaan"JariN kirjoitti:Mitä se laatikko nyt sitten temppuilee ja mikä vuosimalli kyseessä?
Merkkiliikkeen "viisaat" kyllä löytää siältä toosasta kummia osia, kesällä täällä sanoivat vian olevan "vaihteen sähköisessä siirtäjässä", korjaus uusi toosa, kustannus lähes 10 Ke...anturilevy oli siitä p**kana.
Nyt "mäkipidätin"...vapaakytkin toosan sisässä (mikäli 722.6 aski) voisi olla kyseessä, niitä onpi siellä kaksi, osan hinta luokkaa 3-4 kymppiä kpl., vaihto vaatii toosan irti ja purkuun.
Kuvaile nyt ne oireet, niin voi arvailla lisää.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Automaatti hajalla, mäkipidätin
Kun se s-asennossa hävitti vedon, hävisikö myös pakki?
Oliko laatikon pohjan magneetissa paljon rautaa? (lähinnä pieniä "piikkejä", sellainen hieno "suhju" on normaalia)
Etummainen vapaakytkin pitää ykkösellä, lähinnä 1-2 vaihdon, ettei kusase kun B1 mäntä irrottaa vaihdossa otteensa.
Takimmainen pitää 1-2 vaihteilla, jos p**ka, 2-3 vaihto pakkaa kusasemaan.
Oliko laatikon pohjan magneetissa paljon rautaa? (lähinnä pieniä "piikkejä", sellainen hieno "suhju" on normaalia)
Etummainen vapaakytkin pitää ykkösellä, lähinnä 1-2 vaihdon, ettei kusase kun B1 mäntä irrottaa vaihdossa otteensa.
Takimmainen pitää 1-2 vaihteilla, jos p**ka, 2-3 vaihto pakkaa kusasemaan.
JariN
Re: Automaatti hajalla, mäkipidätin
Öö öö, enpä tullu kokeilleeksi, kun veto hävisi niin rullasin suoraan linkkapysäkille, käytin vaihteen P:llä ja matka jatkui normaalisti. Ei mennyt ees vikatilaan. Eka kun vaihdettiin se johdinlevy ja öljyt tietenki samalla niin öljyt oli ihan ok näköset eikä löytyny minkäänlaista metallimoskaa sieltä. Minkälaiset ne vapaakytkimet on? Ja millälailla ne hajoaa, niissä ei vissiin oo mitään kitkalevyjä vai onko? Tosiaan ilmeisesti toi etummainen vapaakytkin hajalla kun ei kerran ykkösellä pysy mäessä. W asennon kun laittaa niin oiken tuntee sen lukituksen kun varovasti nostaa mäessä jalan jarrulta.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Automaatti hajalla, mäkipidätin
vapaakytkin on yksisuuntaislaakeri,eli pitää toiseen suuntaan ja pyörii "tyhjää" toiseen.Tuolla kuvia:
http://www.gmnbt.com/freewheel_technology.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Niissä on pienet "jousilääpäkkeet" jotka painaa elementtejä pystyyn, joko ne pettää tai elementtien päät kuluu kantikkaiksi. Silloin toisinaan pitää, toisinaan ei.
B1 mäntä jos paljon vuotaa, voisi tehdä tuota sun oiretta. Veto silloin pelkästään etu vapaakytkimen varassa toisinaan ja se ei sitä kestä.
Mäntä on heti öljypumpun takana, seuraavaksi rumpu jossa etummainen vapaakytkin.
Ei oo tuokaan kovin kallis, vaan vähän työläs vaihtaa.
Onko öljyä toosassa varmasti tarpeeksi?
http://www.gmnbt.com/freewheel_technology.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Niissä on pienet "jousilääpäkkeet" jotka painaa elementtejä pystyyn, joko ne pettää tai elementtien päät kuluu kantikkaiksi. Silloin toisinaan pitää, toisinaan ei.
B1 mäntä jos paljon vuotaa, voisi tehdä tuota sun oiretta. Veto silloin pelkästään etu vapaakytkimen varassa toisinaan ja se ei sitä kestä.
Mäntä on heti öljypumpun takana, seuraavaksi rumpu jossa etummainen vapaakytkin.
Ei oo tuokaan kovin kallis, vaan vähän työläs vaihtaa.
Onko öljyä toosassa varmasti tarpeeksi?
JariN
Re: Automaatti hajalla, mäkipidätin
Kyllä ne on tarkistettu. Tosiaan sitä ei muuten saa luistamaan muutaku kakkoselta kiihdyttämällä. Paikaltaan kun polkee niin toimii, vaihdot napakoita. No ei muutaku auki vaan ja uutta osaa niin paljo ku tarvis. Ja tietty muutakin ettei oo vuoden päästä joku muu paikka kulunu loppuun. Mitähän se nyt teettää rahanmenoa tonnin ja kahden välillä? Vehon mies meinas että 3000-4000 veholla, ei kiitos, vaikka ei mun pussista meekkään. Voin kyllä ittekki osallistua jos sinne laittas vaikka uudet kitkalevyt, jos vaikka tuosta ottais vähän enemmän tehoa joskus 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D