ostajan opas sec mersulle?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
terppa81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 25.11.2009 10:27
Paikkakunta: Tampere

ostajan opas sec mersulle?

Viesti Kirjoittaja terppa81 »

hyviä neuvoja ois tarpeen kun kyseistä automallia ois hankkimassa. ei minkäänlaista aikaisempaa kokemusta näistä et minkälaisia nämä nyt on. auto tulossa "ikuisuus" projektiksi. joten kori töillä ei merkitystä mut lähinnä tuo tekniikka puoli kiinnostaa onko niissä mitään erikoisempaa huomioitavaa??
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: ostajan opas sec mersulle?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minkäs vuotinen secci olis tulossa :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: ostajan opas sec mersulle?

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Isommissa koneissa ainakin lahoaa ja katkeilee jakoketjun ohjurit sen lisäksi et ite ketjua kannattaa pitää silmällä. Noin 200-300 tuhatta ajetuissa kannattaa viimeistään tsekata ne ohjurit vaikka iso remppa onkin.

Tyhjäkäyntiä kannattaa kuulostella ostaessa, että onko oikea kierroslukema ja käykö tasaisesti, sekä käykö ensin korkeammilla kierroksilla ja sitten rauhottuu kuten pitäisi. Aika paljon varsinkin kasikoneisissa 126:ssa tuota korkeaa tyhjäkäyntiä eli jopa yli 1000 rpm. Pitäisi olla vapaalla n. 700 ja vaihde päällä 500.

(Lukko-)perän toimintaan kannattanee kiinnittää huomiota. Tietysti normaalit perän kuulostelut että vollottaako, mutta sen lisäksi vielä etenkin jos oot 560 koneista hankkimassa, niin kaikissa pitäisi olla (toimiva) viskolukkoperä. Jos se on rikki niin perä käyttäytyy kuin avoin perä. Lisävarusteisena sitten on vissiin "oikeata" lukkoperääkin saanut.

Tossa on vanha joskin ainakin suurimmaksi osaksi vielä pätevä opas: http://www.mbcoupes.com/buyersguide/buyersguide.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: ostajan opas sec mersulle?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Osta vähän ajettu ja hyväkuntoinen, ruosteeton auto.

Alle 100 tkm ajettu 560 SEC maksaa Japanissa muutaman tonnin ja veroineen Suomessa yleensä alle kymppitonnin.
Kalleimmasta päästä oli esim. 24 tkm ajettu (5.900E), joka Hangossa olisi maksanut kymppitonnin ja autovero päälle.
Toinen 37 tkm ajettu meni alle 3 tonnin, se olisi ollut 6 tonnia Hangossa + autovero.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
terppa81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 25.11.2009 10:27
Paikkakunta: Tampere

Re: ostajan opas sec mersulle?

Viesti Kirjoittaja terppa81 »

ois yks tiedossa jota olen pariin kertaan nyt käynyt katsomassa. päällisin puoliin ihan suht siisti.. onhan näissä aina sanomista.mut sillä ei merkitystä koska auto on menossa ainakin minun käsittelyssä yli maalaukseen sekä muuhun muokkaukseen.. auto on vm.90 ja 420. kone käy kyllä tosi siististi"minun mielestä" ja tyhjäkäyntikin ok. vastaa hyvin kaasuun ja palutuu kyllä normaalisti. ajamaan en ole vielä päässyt--> ehkä ens viikolla mut korvakuulolla kuulostaa kyllä terveeltä! ja tämä taas sitä et minun mielestä! nokat ei räkätä eikä jakopäästä kuuluu mitään rahinaa tai vikinää..
pystyykö heittään mitään hinta haitaria et mitä näistä kannataa maksaa? entäs ulkomailta tuonti? paljon näissä vero siis n. taitaa euroopasta tuodutkin olla yhtä lahoja sekä samat viat? ehkä paremmin varusteltuja mut mikäpä niissäkään enään toimii näillä vuosiluvuilla?
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: ostajan opas sec mersulle?

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kaikki varusteet pitäs toimia, ts. se on aina vika jos joku ei pelaa. "Uusia autoja saat kaupasta" on aina bullshittiä mitä W126 tulee koska 500k höylätty yksilö voi tuntua helposti vähintään ehjältä, ellei jopa "viimisen päälle" kuntoiselta.. Markkinoilla on semmosiakin seccejä missä ei ole vikoja, joten höntyilijä vain ostaa semmosen jossa on joku häiritsevä vika tai puute.

Eri asia sitten jos laskelmoi itselleen etukäteen aiheutuvat kustannukset edellämainitusta ja tinkaa sen mukaan. Mm. omassa secissä oli webasto purettu pois, ilmastointi sökö ja muuta pientä, ja niillä perustein tinkasin 3100e pois hinnasta (jäi kyllä silti ilmaa hintaan, sen myönnän).

Jakoketjun ohjureiden katkeaminen ei tietääkseni aiheuta ääniä, ainoa keino todeta ovatko ehjät on neljän ylimmän ohjurin yläpään osalta avata nokat, ja muiden ohjureiden osalta jakopään kansi, joka on ainakin omassa autossa huomattavan veemäinen homma.

Secit on ihan 3000-20000e riippuen kunnosta. Nuo 3000e autot on niitä Suomen halvimpia joissa on ruosteensyömä kori ja alusta, kulahtanut sisusta tai tekniikassa alkavia vikoja, tai joku yhdistelmä edellisiä. Siitä sitten ylöspäin sitä mukaa kun varusteita tulee lisää ja moottorin koko kasvaa. Tuo -90 420SEC vois olla ehkä 5000-7000e? Jos se on jämpti. Suositut värit, nahkasisusta jne. nostaa aina rahallista arvoa. 560SECit menee jossain 6000-12000e haitarilla yleisesti. Nuo 20000e autot on sitten jotain viimisen päälle kuntosia 560SECcejä ja niissä on jo yleensä jotain modernisointeja alustassa ja tekniikassa, tai sit ne on jotain museokuntoisia vehkeitä.

Niin kuin mikä tahansa muukin auto niin tuotu secci on parempikuntoinen kuin keskiverto skandinaavisecci. Täkäläinen ilmasto on vaan autoille helvettiä joten ruostetta on enemmän ja kiiltävät pinnat himmentyneet ja naarmuiset kun vertaa vaikka Saksan/Japanin tuontiin. Kuitenkin täytyy muistaa että C126:t on olleet jo kauan keräilyautoja joten yleisesti ottaen niitä on omistajat jonkun verran ehtineet paapoa, eli pitää hyvin ja kunnostaa. Pikemminkin tuontisecissä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka kauan auto on ollut totaalisessa seisonnassa. Se vaikuttaa siihen kuinka paljon siitä saa vaihtaa nesteitä ja herkistää liikkuvia osia kun sitä ottaa Suomessa käyttöön.

Karran kanssa just aiemmin tänään puheltiin Japanintuontiseceistä, kuulemma oli itse yrittänyt sitä kanavaa muiden muassa harraste-secciä etsiessä. Yhtään ei ollut löytynyt. Eli ovat vissiin secit aika kortilla Japanissa. Itse olen nähnyt nettiautossa yhden Japanintuontisecin, 560:sen, ja se oli ehkä vuosi sitten siellä. Yleisesti ottaenhan Japanintuonnit ovat erittäin hyväkuntoisia sikäläisestä autopolitiikasta johtuen.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
Ville500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 02.02.2011 13:13
Paikkakunta: Turku

Re: ostajan opas sec mersulle?

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Mun mielest hintaa voi maksimissaan maksaa 4000e... Tällä hetkellä suomessa on ostajan markkinat. Ei ylihintaisia kukaan osta!
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: ostajan opas sec mersulle?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Alle 100 tkm ajettu 560 SEC maksaa yli kymppitonnin Saksassakin. Hyvin vähän ajettu auto
voi maksaa montakin kymppitonnia. Suurin pyynti Mobilessa oli 50 tonnia.

Mieluummin omistaisin 50 tkm ajetun ruosteettoman auton alkuperäisessä maalissa kuin
300 tkm ajetun ruostepaikatun ja maalatun auton, jos kustannuksissa ei ole isoa eroa.
Osat ovat kalliita, joten kunnostus maksaa. Siitä vähän ajetusta saa omansa pois.

Tämmöisen keräilyauton arvo on aika paljon kiinni kilometreistä ja kunnosta.
Kannattaa varoa korinvaihtoautoja ja katsoa prosentit rekisteriotteesta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin