Liikkuva paja. 609D kenties?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nonni. Elikkäs, iski sellanen itea, että kun armeijan leipiin astutaan kesällä ja sen vuoden jälkeen pitäs lähtee tod. näk. Tampereelle opiskelemaan -> asumaan johki ihme solu kämppään, ni eihän sinne pohojalaanen mahu. Varsinkaa ku on tottunu tekemään yhtä sun toista, ni pitäs saaha ainaki jotaki rassata. No, siitä tuli mieleen, että kun tallia tuskin pystyy vuokraamaan, ni kai se pitää ite tehä, ja mikä parasta -> liikkuvaksi. 8)

Eli, ajatuksena olis ostaa joku 609 tms. isohko pakettiauto/kuorma-auto johon laittas sisälle ilmanpaine vehkeet ja ainaki sähköt. En tiiä, pitääkö olla erillinen agrekaatti tms. mistä ottaa voimaa, mutta jotaki sellasta. Avaimia ja sun muuta hilipettä tottakai mukaan. Pintapuolen vois värjätä jokski pirtsakaks. :twisted:

Siellä sitte voi pieni ihminen toteuttaa itseään, esim. hinkkaamalla kansia tms. jotaki muuta kehittävää, ja rassata nyt mitä mieleen tulee. Nimittäin viime koulu ottanu sen verta lujille, että mikään ei oo yhtä hyvä nollaustapa, ku rassata jotakin. Joten pitäs pystyä harrastamaan jatkossakin.



Nii, ja armeijan aikana vois sitte viikonloppusin vähän kutitella nuota koneita, eli jos kyseessä esim. 4l dieseli, ni kait se jonkinnäköstä turbotusta kestää? Onko kellään kokemusta noista isommista mersun dieseleistä, että mitä pumpussa on syöttöä valamiina, ja sopiiko pienellä laitolla jonku raktorin pumppu tms.? Voishan sen mynällekki lähettää, mutta vähän kallis tulee, jos yksin pumppu maksaa enemmän ku auto. Siellähän vaan voi olla isoja elementtejä jo valmiina? Eli hx55 kylykeen ja 13mm tapit pumppuun ni eikö se jo 4 raitaa jätä tiehen? No, vähän ylitte taas, mutta kumminki... Idea selvä?

Näkyy olevan halpoja sprinttereitäkin, että sellanen vois olla järkevämpi ratkasu monestakin syystä, virittely pitäs vaan unohtaa. Se vaan tollanen 609 tai 508 herättäs mukavasti yleistä paheksuntaa, kun suorasta pystyputkesta jättäs savut kylille. :wink:

Mielipiteitä ja kommentteja tähän. Rakentavia ideoita kellään?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kuulostaa hyvältä. ei muutaku hankkiin semmonen paku/työkaluvarasto/autotalli ja menoks. siitä sitten puristaan lisää tehoja, jos niikseen tulee. ainahan se on mukavampi ajella, jos on potkua. ei siitä lisätehosta yleensä haittaa ole, ellei sitten kone morjesta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Jos tarpeeksi ison kuorma-auton hommaat niin mahtuuhan sinne itessään viriteltävä autokin. :lol: Eikös ainakin jotkut kuskaa ralliautojaan tuommosilla? :roll:
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Koneena tuossa 609:ssä on OM364. Suoraruiskutuskone jne.
OM364 on katkaistu OM366 (eli lyhennetty kutoskone).

OM366:sta löytyy mm. 220 hevosvoimainen versio. Siinä on ahdin ja kuuleri. (löytyy myös pelkästään ahdettu versio, 170 hv ja ahtamaton 130 hv samasta koneesta)
Sisuiskaluilleen nuo kaikki koneet on identtesiä. Siis nelonen ja kutonen, vapari, kuuleriton ja kuulerillinen. Eli ne öljysuihkut löytyy kaikista.
Eli tuo OM364 kestää turbottamisen hyvin. Erittäin hyvin, jopa.

Sopivan iso turbo vaan ettei pakopuoli ahista :wink: Ja se kuuleri sinne keulille, tietenkin.
Pumpun isommat elementit on aika kyseenalanen juttu.
Pumppuna tuossa ei ole kaikille tuttu "Pekka" vaan "Matti- Wille". Maksaa sen elementit hunajaa.
Kerran laitatin tuollasen pumpun (vakio elementeillä tosin, kutosen pumppu), hinnaksi tuli 2,5 k€.

Tässä tarkemmin kun asiaa mietin ja kehittelin mielessäni...
En ole satavarma onnistuuko... Mutta isommat elementit vois löytyä esim. 113:en Scanian pumpusta. En mitoista oo varma, mitkä elementit siellä on. mutta jos kutosesta irtoo niillä elementeillä 400 hv vakiona, niin kai sieltä nelosessa helposti ainakin 250 hv irtoaa. Pitää vaan tarkastaa iskunpituus, että on sama. Teoria pohjalta näin... Niin muuten. Oon kuullut juttuja, kun MW:hen on asennettu isompia elementtejä, niin on tyhjäkäynti jäänyt korkealle... ei ole se iskunpituus stemmannut :wink: Joo, mutta tämä vaan ideapohjalta. Noita vabiksen pumppuja saa kai aika halvalla varaosiksi.

Tehonlisäys onnistuu siis helposti :lol:

Jos projektiin päädyt tämän pakun osalta, niin pidä foorumilaisia ajantasalla.
Paku projektit on kivoja. Itse olen läpikäymässä 410D:tä. Vm 93. pitkä ja korkea. Entinen ambulanssi. Korityöt on tehty ja maalaus suoritettu (teippaus puuttuu, toistaiseksi). Seuraavaksi käyn käsiksi sisustustöihin. Minicrossi hommiin kuljetusauto tulee tuosta. En tiedä siirränkö väliseinää taaksepäin jne.
Koneena tässä on OM602, 2.9. Esikammio kones (ja kyllä, öljyruutat löytyy. ompi tarkastettu juttu). Tuohan ois hyvä aihio tehonlisäykselle. On vipinät värinät ja momentit täydellisesti tasapainossa :oops:
Ehkä maltillinen tehonliäys tähän mun "Alberttiin" tulee kysymykseen :mrgreen:

En tiiä oliko mun sepustuksesta kummelille mitään apua, mutta jos jotain kysyttävää mieleen tulee, niin kysy. Autan jos osaan.
Avatar
Eikhi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 31.07.2009 19:01
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja Eikhi »

Vanha linja-auto ja siihen rakentellee autotallin,saunan ja jonkulaiset nukkuma/oleskelu tilat niin tullee kämppä samalla :D
202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Oli Junnu apua ja paljonkin. Tekis mieli rääkästä oikeen kunnon vehe tuosta, jos nyt tulee tehtyä. Vaihtas sen kutos koneen... :twisted:

Nimittäin noita pumppuja kun on käytetty ristiin muissa vehkeissä, siis tuosta ko. koneesta en tiiä mitään. Mutta huhuja kuulunu, että esim. valmetin 702s mallissa ollu jo valmiina isot elementit, ja jeepissä käytetty joskus samaa konetta? Samatin transit:issa oli minimec jossain vaiheessa, jossa kans aika isot elementit valamiina. Niin aattelis siihen pumppu löytyvän, mutta pitänee miettiä. Kun 200km on kotoa tampereelle, niin sprintterillä taittuis "ehkä" mukavammin noinki pitkä matka. Mutta sen pitäs antaa olla tuon auton sitte siellä koko ajan, ja superilla kulukea kotoa päin.

Joo, cooleri tulis tottakai noukalle, ja turbokin sais olla niin iso, että tosin ei ahista. Kun ei sen oo väliä vaikkei matalalta veäkkään, ku noinki iso kone vaparinakin vetää jo jotenkin.

Lisäkkää vaan jos tulee mieleen joitaki pumppu vaihtoehtoja, tai ylipäätään syötöstä. Eli mitenkäs paljon noista lähtee normaalilla pumpulla syöttöä?

Muuten junnu, eikös tuo 2.9l 602 oo vähän heikohko virittämiseen? Kait menee kanget äkkiä kieroon, ku se kampisuhde siinä huono vai mikä se nimeltään on. En siis oo varma, mutta tällasta juttua kuullu ettei hirveitä kestäis? :roll: Mitenhän mahtaa olla asia näissä isoissa koneissa? Kampisuhteen kannalta siis...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Re: Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Kyllähän siitä 2.9 koneestakin ihan mukavan alavääntö-kikottimen saa, mutta tosiaan kanget siihen täytyy ensimmäisenä vaihtaa.. Vaikka onkin öljyruuttakone, niin kanget ovat "ontot" eli voitelureikä menee sisällä..

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

DuPu kirjoitti:Kyllähän siitä 2.9 koneestakin ihan mukavan alavääntö-kikottimen saa, mutta tosiaan kanget siihen täytyy ensimmäisenä vaihtaa.. Vaikka onkin öljyruuttakone, niin kanget ovat "ontot" eli voitelureikä menee sisällä..

DuPu
onko tossa turbollisessa sama homma? siis vaikka väyrysen 2,9 turbodiiselissä?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Niin siis sori, ei se kankisuhde taida muuttua siinä 2.5 -> 2.9? Mutta silti otetaan enempi voimaa aina yhteen kankeen nähen. :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

pera8x kirjoitti:
onko tossa turbollisessa sama homma? siis vaikka väyrysen 2,9 turbodiiselissä?
Ei.
Sprintterin ja väyrysen 2.9 suoraruisku turboD:ssä on järeät kanget tehtaalta lähtiessään. (oikeat öljyreiättömät turbon kanget)

Vanhojen pakujen vapari esikammio 2.9:t on perinteisesti vaparin veiveillä ja laakereilla.
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Re: Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Juurikin niin kuin Mika jo asian ilmaisi.. Ei parane sekoittaa kunnollista esikammiokonetta ja harakiri suoraruikkaria ;)

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Vanhasta kunnon esikammio koneesta tulee kerrassaan mainio, kun siihen vaihtaa Sprintterin 2.9 suorasuihkukoneesta veivit. Niin ja ne turbon laakerit vielä sinne alakertaan. Maltillista tehonlisäystä olen tosin itse ajatellut tuohon omaan pakuun. Ei edes niin, että superin raja menee rikki... mutta jotain.

Mutta sitten takasin Kummelin asiaan. 609:iin istuttaa suht helpolla sen kutoskoneen. Tehtaaltahan niitä on kutosella tullut myös. Minun käsittääkseni niissä ei niin kauheita eroja alustalleen ole (Lue: ei mitään eroa).

Minun mielestäni 609 ja Sprinter painii ihan eri sarjassa. Tämä on vaan sitten minun mielipide, ei kannata kenenkään ottaa nokkiinsa ja eriäviäkin mielipiteitä voi esittää..
Siinä mielessä erisarjassa, että 609 on kuorma-auto ja se on tehty työkaluksi.
Se on aika karu, yksinkertainen, mutta pirun toimintavarma.
Ajo-ominaisuuksiltaan 609 on huippu vrt. Sprinter (puhun vanhoista Sprintereistä tässä...)
Huonoa 609:ssä on se, että se on aika meluisa sisältä.
Jossain mielessä voisin sanoa, että 609 on laiska. Ei siinä ole sellanen hyvä kiihtyvyys, joka esim. Sprintteristä löytyy. Hitaasti ja varmasti se vurrittaa eteenpäin mennä.
Mutta sitten kun otetaan autoon kuormaa maksimi kantavuus, niin hyvin 609 sen vie eteenpäin kun vauhtiin saa. Sprinteristä ei samaa voi sanoa (412D).

Miten sanoisin... No, niinkun edellä todettu, 609 on kuorma-auto Sprinter on pakettiauto (tiedän, että löytyy kuorma-auto Sprintereitä, mutta tuolleen niitä vertaisin)

Nuo OM 364 ja 366 Ovat työntötanko koneita ja valurautaa. Eli kuorma-auto tekniikkaa siis. Mutta silti uskon, että voimaa niistä saa ja aika hyvin vielä kutittelun kestää...

Itellä on siis rakenteilla myös ikuisuusprojekti, vuoden 88 MB1317. Myymäläautosta rakentelen matkailuautoa. Koneen oon käynyt täysin läpi ja maltillisesti ajattelin sitä piristää. Atomeiksi tuon oon räjäyttänyt ja kaikki käyn huolella läpi. Se on päätetty, että taakse siihen tulee sauna, sellanen moduli jonka saa poistettua. Kun sauna on poissa, jää paikalle kuletustila...
Mutta joo... semmosta siis...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Junnu kirjoitti:Vanhasta kunnon esikammio koneesta tulee kerrassaan mainio, kun siihen vaihtaa Sprintterin 2.9 suorasuihkukoneesta veivit. Niin ja ne turbon laakerit vielä sinne alakertaan. Maltillista tehonlisäystä olen tosin itse ajatellut tuohon omaan pakuun. Ei edes niin, että superin raja menee rikki... mutta jotain.
Juu.. Kunhan muistaa ettei kierrätä konetta kuoliaaksi.
Tuon "isolohkon" tappaa kovat kierrokset.
Eli kun pitää kierrokset maks 4500 niin kone kestää melkein mitä vaan.
Alavääntöäkin tuosta irtoaa melkoisesti. Joka voikin olla sitten voimansiirron kohtalo jos vedättää surutta matalilla kierroksilla ja isoilla vaihteilla.

EDIT: Ja männiksi 2.3 tai 3.5 turboD koneen männät.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Mites onko noissa MB-trac:eissa kans tuo om364 tai om366?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Liikkuva paja. 609D kenties?

Viesti Kirjoittaja Junnu »

On, uudemmissa MB traceissa on tosiaan tuo OM 366 (jos kutosella). Vanhemmissa on OM 352. Aika pitkälle sama kone kyseessä, mutta esim. öljynjäähdytys on erilainen. Nyt en muista mikä olikaan tyypiltään tuo vastaava nelonen (joka on esim. 508:ssa), olisko ollut OM 314.
Vastaa Viestiin