Kuka kiristää huomaamattani renkaan pulttejani!!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Kuka kiristää huomaamattani renkaan pulttejani!!

Viesti Kirjoittaja pt »

Eli tarinan kulkua: Siinä tallilla autoa maalaukseen purkaessani, ja meinasin ottaa eturenkaan irti et olisi tuota sisälokaria ollu miellyttävämpi ottaa pois. Mutta pentele, viimeksi olen laittanut ne vanteet kiinni ehkä kuukausi sitten, ihan ristikkoavaimella vaan. Vanteet alkuperäiset MB ja pultit kanssa.

Siinä sitten ekat kolme läksi helposti (jatkovarrella 1,2m..), sen jälkeen väänsin yhden KIEROKSI ja viimeisenä sitten odotteli lukkopultti, ja se ... lukkopultti hylsy meni lievästi sanottuna rikki..

Jotenka nyt on viellä ongelmana neljä kappaletta hauskoja lukkopultteja.. On muuten kohtuullisen kovaa tavaraa ne lukkopultit, ei purru sellainen hylsy mikä yleensä niihin tepsii, eli sisällä sellainen kiertyvä juttu ja pitäisi purra niihin, mut ei.

Ja jos tuo kiristäjä saadaan kiinni, niin lupaan tunkea sen vehkeen jolla on kiristänyt, niin poikittain sinne minne ei aurinko paista :wink:

Ja jäi viellä Juhiksen vanteetkin kokeilematta kiinni, pirua kerrakseen.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Onkohan se tyyppi käynyt täälläkin, 124:ssa oli aina niin pirun tiukalla pyöränpultit että tuntui kanssa vähän että kuka niitä on käännellyt tiukemmalle,ilmeisesti ne ovat itsekiristyvää mallia :wink:
Viimeksi havainnut samaa kuplavolkkarissa, heitin renkaat paikalleen mutta kun yrität irrottaa niin tarvitsi juuri tuollaisen 1,5m pitkän vipuvarren :shock: , jokuhan niitä käy tiukkailemassa :?:
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Kannattaa laittaa renkaanvaihdon yhteydessä vaseliinia tms. vastaavaa ainetta pultteihin niin aukeaa seuraavalla kerralla paljon mukavammin.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
rolle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:07
Paikkakunta: Jkl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rolle »

Jani Haataja kirjoitti:Kannattaa laittaa renkaanvaihdon yhteydessä vaseliinia tms. vastaavaa ainetta pultteihin niin aukeaa seuraavalla kerralla paljon mukavammin.
Sama.
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Onneksi ei ole meillä vieraillut. Mutteritervan ja momettiavaimen käyttöä jatketaan siis menestyksekkäästi.
Koneella on koneen tahti
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Isot pojat kerto että CRC tai muu vastaava ns. irrotusöljy saa pultit tosi tiukkaan kuivuessaan sieltä pois.

Ite laitan moottoriöljyä....
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Julli kirjoitti:Isot pojat kerto että CRC tai muu vastaava ns. irrotusöljy saa pultit tosi tiukkaan kuivuessaan sieltä pois.
Saattaapi olla, ainakin kun jotain pulttia on joskus liottanut CRC:llä niin saa seuraavallakin kerralla liottaa... Varmaan kaikki mikä on liukasta eikä lähde pois niin on hyvää ainetta tuohon hommaan.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kuka kiristää huomaamattani renkaan pulttejani!!

Viesti Kirjoittaja markku »

PT kirjoitti: Mutta pentele, viimeksi olen laittanut ne vanteet kiinni ehkä kuukausi sitten, ihan ristikkoavaimella vaan. Vanteet alkuperäiset MB ja pultit kanssa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=7618

Kyllä tosimies ristikkoavaimella mutterit kiinni saa. Varmasti.

Nostalgiapätkä: Seppo Liitsola vaihtoi kuplaansa Tampereella talvirenkaita ( ~ 1963 ) ja väänsi muutaman kiinnityspultin kiristäessään poikki, ennenkuin Aulis Hirvonen ehti hätiin.

Amatöörit tyytyvät kossupullon korkkauksen jälkeen vääntämään korkin kierteet pas*aksi myötäpäivään.

Muille suosittelen lämpimästi momenttiavainta.
S320L -97
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ihan sama mitä liukastetta käytättekin, niin kannattaa muistaa kohtuus niiden takapään pulttien kanssa. Tulee muuten pian liukastettua seisontajarrukin. ;)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Heh, tuli tuosta vain mieleen että pitäisi kiristää seisontajarrua...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Jani Haataja kirjoitti:Kannattaa laittaa renkaanvaihdon yhteydessä vaseliinia tms. vastaavaa ainetta pultteihin niin aukeaa seuraavalla kerralla paljon mukavammin.
Niin, kun tuossa on käytetty kyllä rasvoja ku on törkätty kiinni, eikä niitä ole juntattu koko painolla kiinni, hellästi käännetty, ku velkaselta sormia poikki.

Eikös jos niin, tuo momentti joka tulee tuolla ristikolla ole aikas lailla 10 * omapaino * varrenpituus(ristikossa..) = Nm.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

Jani Haataja kirjoitti:
Julli kirjoitti:Isot pojat kerto että CRC tai muu vastaava ns. irrotusöljy saa pultit tosi tiukkaan kuivuessaan sieltä pois.
Saattaapi olla, ainakin kun jotain pulttia on joskus liottanut CRC:llä niin saa seuraavallakin kerralla liottaa... Varmaan kaikki mikä on liukasta eikä lähde pois niin on hyvää ainetta tuohon hommaan.
Mulla taas on CRC:llä voidellut pultit lähteneet aina irti ilman hikeä ja kyyneleitä :) Taitaa tossakin olla suurin vihollinen se liian suuri voima pultteja kiristellessä.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

KentZu kirjoitti:
PT kirjoitti:
Jani Haataja kirjoitti:Kannattaa laittaa renkaanvaihdon yhteydessä vaseliinia tms. vastaavaa ainetta pultteihin niin aukeaa seuraavalla kerralla paljon mukavammin.
Niin, kun tuossa on käytetty kyllä rasvoja ku on törkätty kiinni, eikä niitä ole juntattu koko painolla kiinni, hellästi käännetty, ku velkaselta sormia poikki.

Eikös jos niin, tuo momentti joka tulee tuolla ristikolla ole aikas lailla 10 * omapaino * varrenpituus(ristikossa..) = Nm.
No tuota jos pomppaat ristikkoavaimen päälle niin ei varmaan päde..
mun mielestä tossa kaavassa pitäis olla jokin potenssi.. mut enpäs muuta siitä muista.. vai olikohan se jokin muu kaava missä se potenssi sijaitsi?? :oops:
Ei kyllä pitäis potensseja tulla..

Eikä sen päälle ole hypitty, ja ristikossa kun tuo varsi on kaikki 30 cm, niin eipä sinne ihmeitä hartiavoimin kääntämällä saa, johon joku sitten jo vastaa että pitääkö se otsasuonet pulleina vääntää, niin sitäkään ei ole harrastettu, vaan edelleen aivan "hellästi" kiinni, mut pienen käytön jälkeen joutuu ottamaan yli metrisiä jatkovarsia käyttöön, niin joku kohta klikkaa..

Myös voitaisiin ottaa vinkkejä vastaan niitten lukkopulttien irroittamiseen väkivalloin..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

PT kirjoitti:Myös voitaisiin ottaa vinkkejä vastaan niitten lukkopulttien irroittamiseen väkivalloin..
Minulla oli kerran Laakkosella huollossa vedetty bemarin aluvanteet helevetin tiukkaan, ja lukkopultti meni niin huonoksi että ei saanut käsivoimin auki. Euromasterilla avasivat sitten kädenkäänteessä iskumeisselillä joka porautui lukkopultin sisään. Tai ehkä se oli ihan vaan vastakierrepora. Lukkopultti meni tietysti pilalle.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kuka kiristää huomaamattani renkaan pulttejani!!

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

PT kirjoitti:Ja jäi viellä Juhiksen vanteetkin kokeilematta kiinni, pirua kerrakseen.
Periaatteessa luulisi muuten valssien istuvan paremmin 500:een, kun siinä on hiukkasen leveämpi raideväli kun pienimoottorisissa koslissa.

Ainakin Mercefreakenin mukaan:
230/300CE: Sporvidde foran / bak 150,1 / 149,1 cm; Sportline: 151,8 / 150,9 cm
500E: Sporvidde foran / bak 153,8 / 152,9 cm
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Sehän se tietenkin ratkeaisi myös sillä ET:llä, mutta..

Maalauksesta paluu menee ainakin ensiviikkoon ja josko sillä viikolla saisi ne pultit murjottua auki..

Ei löytynytkään kokoa siintä Hankookista, tai oisko ollu 45 sarjalainen, ei muista enää, mut hintakin karkasi jo sarjalta huimaan 800 €, samaan hintaan löyty kyllä oikean kokoisena Marangonit, tuolleen suhteututettuna muutamiin muihin valmistajiin, niin siintähän jopa syntyy säästöä..

Eniten syntyis ku tinkisi sen leveyden kanssa, mutta..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Tarinalle saatiin sitten vihdoin ja viimein loppu, tekijä tosin jäi viellä luontoon kirmaamaan..

Uusi lukkopulttihylsy tuli sitten Veholta ja pultit aukesivatten sitten kun toinen painoi kokoajan hylsyä kiinni kantaan ja toinen käänsi sitten 1,5m varrella.

Tässä kohtaa sitten huokaistiin, kunnes sitten tuli seuraava ongelma.

Eli sitten alkoi paukkua poikki tavalliset pultit..

Kaksi men poikki ja sen jälkeen onneks aukesivat. Perin mielenkiintoinen projekti oli porata ne pultit pois, on nimittäin kohtuullisen kovaa ainetta, ja pultti katkesi aivan päästä, eli tuli aika hyvin matkaa viellä sinne lieriöön..

Mutta homma hoidettu, ja juuri mallailtu vannetta alle..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Onneksi ei ole meillä vieraillut. Mutteritervan ja momettiavaimen käyttöä jatketaan siis menestyksekkäästi.
toinen ääni tervalle. liukastaa sopivasti ja pysyy, toisin kuin vaseliinit.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Jos pultit ovat jämähtäneet kiinni, niitä ei todellakaan kannata yrittää avata 1,5 metrisen jatkovarren päällä hyppimällä. Voimakas iskevä pulttipyssy sen sijaan vasaroi tiukimmatkin auki käden käänteessä eikä riko pultteja.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Taxana kirjoitti:Jos pultit ovat jämähtäneet kiinni, niitä ei todellakaan kannata yrittää avata 1,5 metrisen jatkovarren päällä hyppimällä. Voimakas iskevä pulttipyssy sen sijaan vasaroi tiukimmatkin auki käden käänteessä eikä riko pultteja.
Aivan. Ja sen takia niistä sitten tuli edes kaksi ehjänä ulos..

Itseänsä juuri tuon takia voi vaan niistä syyttää. Eka meni vaan poikki, mutta toinen oli viellä pakko kokeilla, ja kuulosti(narahti) mut poikki silti.

Kuten myös tuolla aikasemmin kirjoitin, niin HETI ensinmäiseksi juuri näitä pultteja yritettiin aukaista paineilmalla autokorjaamossa, mutta eivät auenneet. Auki lähti sitten raskaskaluston pyssyllä.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Vastaa Viestiin