Kuka kiristää huomaamattani renkaan pulttejani!!
Kuka kiristää huomaamattani renkaan pulttejani!!
Eli tarinan kulkua: Siinä tallilla autoa maalaukseen purkaessani, ja meinasin ottaa eturenkaan irti et olisi tuota sisälokaria ollu miellyttävämpi ottaa pois. Mutta pentele, viimeksi olen laittanut ne vanteet kiinni ehkä kuukausi sitten, ihan ristikkoavaimella vaan. Vanteet alkuperäiset MB ja pultit kanssa.
Siinä sitten ekat kolme läksi helposti (jatkovarrella 1,2m..), sen jälkeen väänsin yhden KIEROKSI ja viimeisenä sitten odotteli lukkopultti, ja se ... lukkopultti hylsy meni lievästi sanottuna rikki..
Jotenka nyt on viellä ongelmana neljä kappaletta hauskoja lukkopultteja.. On muuten kohtuullisen kovaa tavaraa ne lukkopultit, ei purru sellainen hylsy mikä yleensä niihin tepsii, eli sisällä sellainen kiertyvä juttu ja pitäisi purra niihin, mut ei.
Ja jos tuo kiristäjä saadaan kiinni, niin lupaan tunkea sen vehkeen jolla on kiristänyt, niin poikittain sinne minne ei aurinko paista
Ja jäi viellä Juhiksen vanteetkin kokeilematta kiinni, pirua kerrakseen.
Siinä sitten ekat kolme läksi helposti (jatkovarrella 1,2m..), sen jälkeen väänsin yhden KIEROKSI ja viimeisenä sitten odotteli lukkopultti, ja se ... lukkopultti hylsy meni lievästi sanottuna rikki..
Jotenka nyt on viellä ongelmana neljä kappaletta hauskoja lukkopultteja.. On muuten kohtuullisen kovaa tavaraa ne lukkopultit, ei purru sellainen hylsy mikä yleensä niihin tepsii, eli sisällä sellainen kiertyvä juttu ja pitäisi purra niihin, mut ei.
Ja jos tuo kiristäjä saadaan kiinni, niin lupaan tunkea sen vehkeen jolla on kiristänyt, niin poikittain sinne minne ei aurinko paista
Ja jäi viellä Juhiksen vanteetkin kokeilematta kiinni, pirua kerrakseen.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Onkohan se tyyppi käynyt täälläkin, 124:ssa oli aina niin pirun tiukalla pyöränpultit että tuntui kanssa vähän että kuka niitä on käännellyt tiukemmalle,ilmeisesti ne ovat itsekiristyvää mallia
Viimeksi havainnut samaa kuplavolkkarissa, heitin renkaat paikalleen mutta kun yrität irrottaa niin tarvitsi juuri tuollaisen 1,5m pitkän vipuvarren , jokuhan niitä käy tiukkailemassa
Viimeksi havainnut samaa kuplavolkkarissa, heitin renkaat paikalleen mutta kun yrität irrottaa niin tarvitsi juuri tuollaisen 1,5m pitkän vipuvarren , jokuhan niitä käy tiukkailemassa
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Kannattaa laittaa renkaanvaihdon yhteydessä vaseliinia tms. vastaavaa ainetta pultteihin niin aukeaa seuraavalla kerralla paljon mukavammin.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Saattaapi olla, ainakin kun jotain pulttia on joskus liottanut CRC:llä niin saa seuraavallakin kerralla liottaa... Varmaan kaikki mikä on liukasta eikä lähde pois niin on hyvää ainetta tuohon hommaan.Julli kirjoitti:Isot pojat kerto että CRC tai muu vastaava ns. irrotusöljy saa pultit tosi tiukkaan kuivuessaan sieltä pois.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Re: Kuka kiristää huomaamattani renkaan pulttejani!!
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=7618PT kirjoitti: Mutta pentele, viimeksi olen laittanut ne vanteet kiinni ehkä kuukausi sitten, ihan ristikkoavaimella vaan. Vanteet alkuperäiset MB ja pultit kanssa.
Kyllä tosimies ristikkoavaimella mutterit kiinni saa. Varmasti.
Nostalgiapätkä: Seppo Liitsola vaihtoi kuplaansa Tampereella talvirenkaita ( ~ 1963 ) ja väänsi muutaman kiinnityspultin kiristäessään poikki, ennenkuin Aulis Hirvonen ehti hätiin.
Amatöörit tyytyvät kossupullon korkkauksen jälkeen vääntämään korkin kierteet pas*aksi myötäpäivään.
Muille suosittelen lämpimästi momenttiavainta.
S320L -97
Ihan sama mitä liukastetta käytättekin, niin kannattaa muistaa kohtuus niiden takapään pulttien kanssa. Tulee muuten pian liukastettua seisontajarrukin.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Niin, kun tuossa on käytetty kyllä rasvoja ku on törkätty kiinni, eikä niitä ole juntattu koko painolla kiinni, hellästi käännetty, ku velkaselta sormia poikki.Jani Haataja kirjoitti:Kannattaa laittaa renkaanvaihdon yhteydessä vaseliinia tms. vastaavaa ainetta pultteihin niin aukeaa seuraavalla kerralla paljon mukavammin.
Eikös jos niin, tuo momentti joka tulee tuolla ristikolla ole aikas lailla 10 * omapaino * varrenpituus(ristikossa..) = Nm.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Mulla taas on CRC:llä voidellut pultit lähteneet aina irti ilman hikeä ja kyyneleitä Taitaa tossakin olla suurin vihollinen se liian suuri voima pultteja kiristellessä.Jani Haataja kirjoitti:Saattaapi olla, ainakin kun jotain pulttia on joskus liottanut CRC:llä niin saa seuraavallakin kerralla liottaa... Varmaan kaikki mikä on liukasta eikä lähde pois niin on hyvää ainetta tuohon hommaan.Julli kirjoitti:Isot pojat kerto että CRC tai muu vastaava ns. irrotusöljy saa pultit tosi tiukkaan kuivuessaan sieltä pois.
Ei kyllä pitäis potensseja tulla..KentZu kirjoitti:No tuota jos pomppaat ristikkoavaimen päälle niin ei varmaan päde..PT kirjoitti:Niin, kun tuossa on käytetty kyllä rasvoja ku on törkätty kiinni, eikä niitä ole juntattu koko painolla kiinni, hellästi käännetty, ku velkaselta sormia poikki.Jani Haataja kirjoitti:Kannattaa laittaa renkaanvaihdon yhteydessä vaseliinia tms. vastaavaa ainetta pultteihin niin aukeaa seuraavalla kerralla paljon mukavammin.
Eikös jos niin, tuo momentti joka tulee tuolla ristikolla ole aikas lailla 10 * omapaino * varrenpituus(ristikossa..) = Nm.
mun mielestä tossa kaavassa pitäis olla jokin potenssi.. mut enpäs muuta siitä muista.. vai olikohan se jokin muu kaava missä se potenssi sijaitsi??
Eikä sen päälle ole hypitty, ja ristikossa kun tuo varsi on kaikki 30 cm, niin eipä sinne ihmeitä hartiavoimin kääntämällä saa, johon joku sitten jo vastaa että pitääkö se otsasuonet pulleina vääntää, niin sitäkään ei ole harrastettu, vaan edelleen aivan "hellästi" kiinni, mut pienen käytön jälkeen joutuu ottamaan yli metrisiä jatkovarsia käyttöön, niin joku kohta klikkaa..
Myös voitaisiin ottaa vinkkejä vastaan niitten lukkopulttien irroittamiseen väkivalloin..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Minulla oli kerran Laakkosella huollossa vedetty bemarin aluvanteet helevetin tiukkaan, ja lukkopultti meni niin huonoksi että ei saanut käsivoimin auki. Euromasterilla avasivat sitten kädenkäänteessä iskumeisselillä joka porautui lukkopultin sisään. Tai ehkä se oli ihan vaan vastakierrepora. Lukkopultti meni tietysti pilalle.PT kirjoitti:Myös voitaisiin ottaa vinkkejä vastaan niitten lukkopulttien irroittamiseen väkivalloin..
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: Kuka kiristää huomaamattani renkaan pulttejani!!
Periaatteessa luulisi muuten valssien istuvan paremmin 500:een, kun siinä on hiukkasen leveämpi raideväli kun pienimoottorisissa koslissa.PT kirjoitti:Ja jäi viellä Juhiksen vanteetkin kokeilematta kiinni, pirua kerrakseen.
Ainakin Mercefreakenin mukaan:
230/300CE: Sporvidde foran / bak 150,1 / 149,1 cm; Sportline: 151,8 / 150,9 cm
500E: Sporvidde foran / bak 153,8 / 152,9 cm
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Sehän se tietenkin ratkeaisi myös sillä ET:llä, mutta..
Maalauksesta paluu menee ainakin ensiviikkoon ja josko sillä viikolla saisi ne pultit murjottua auki..
Ei löytynytkään kokoa siintä Hankookista, tai oisko ollu 45 sarjalainen, ei muista enää, mut hintakin karkasi jo sarjalta huimaan 800 €, samaan hintaan löyty kyllä oikean kokoisena Marangonit, tuolleen suhteututettuna muutamiin muihin valmistajiin, niin siintähän jopa syntyy säästöä..
Eniten syntyis ku tinkisi sen leveyden kanssa, mutta..
Maalauksesta paluu menee ainakin ensiviikkoon ja josko sillä viikolla saisi ne pultit murjottua auki..
Ei löytynytkään kokoa siintä Hankookista, tai oisko ollu 45 sarjalainen, ei muista enää, mut hintakin karkasi jo sarjalta huimaan 800 €, samaan hintaan löyty kyllä oikean kokoisena Marangonit, tuolleen suhteututettuna muutamiin muihin valmistajiin, niin siintähän jopa syntyy säästöä..
Eniten syntyis ku tinkisi sen leveyden kanssa, mutta..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Tarinalle saatiin sitten vihdoin ja viimein loppu, tekijä tosin jäi viellä luontoon kirmaamaan..
Uusi lukkopulttihylsy tuli sitten Veholta ja pultit aukesivatten sitten kun toinen painoi kokoajan hylsyä kiinni kantaan ja toinen käänsi sitten 1,5m varrella.
Tässä kohtaa sitten huokaistiin, kunnes sitten tuli seuraava ongelma.
Eli sitten alkoi paukkua poikki tavalliset pultit..
Kaksi men poikki ja sen jälkeen onneks aukesivat. Perin mielenkiintoinen projekti oli porata ne pultit pois, on nimittäin kohtuullisen kovaa ainetta, ja pultti katkesi aivan päästä, eli tuli aika hyvin matkaa viellä sinne lieriöön..
Mutta homma hoidettu, ja juuri mallailtu vannetta alle..
Uusi lukkopulttihylsy tuli sitten Veholta ja pultit aukesivatten sitten kun toinen painoi kokoajan hylsyä kiinni kantaan ja toinen käänsi sitten 1,5m varrella.
Tässä kohtaa sitten huokaistiin, kunnes sitten tuli seuraava ongelma.
Eli sitten alkoi paukkua poikki tavalliset pultit..
Kaksi men poikki ja sen jälkeen onneks aukesivat. Perin mielenkiintoinen projekti oli porata ne pultit pois, on nimittäin kohtuullisen kovaa ainetta, ja pultti katkesi aivan päästä, eli tuli aika hyvin matkaa viellä sinne lieriöön..
Mutta homma hoidettu, ja juuri mallailtu vannetta alle..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Jos pultit ovat jämähtäneet kiinni, niitä ei todellakaan kannata yrittää avata 1,5 metrisen jatkovarren päällä hyppimällä. Voimakas iskevä pulttipyssy sen sijaan vasaroi tiukimmatkin auki käden käänteessä eikä riko pultteja.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Aivan. Ja sen takia niistä sitten tuli edes kaksi ehjänä ulos..Taxana kirjoitti:Jos pultit ovat jämähtäneet kiinni, niitä ei todellakaan kannata yrittää avata 1,5 metrisen jatkovarren päällä hyppimällä. Voimakas iskevä pulttipyssy sen sijaan vasaroi tiukimmatkin auki käden käänteessä eikä riko pultteja.
Itseänsä juuri tuon takia voi vaan niistä syyttää. Eka meni vaan poikki, mutta toinen oli viellä pakko kokeilla, ja kuulosti(narahti) mut poikki silti.
Kuten myös tuolla aikasemmin kirjoitin, niin HETI ensinmäiseksi juuri näitä pultteja yritettiin aukaista paineilmalla autokorjaamossa, mutta eivät auenneet. Auki lähti sitten raskaskaluston pyssyllä.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible