Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Minulla on tuolla ulkosäilytyksessä nyt tuollainen 20 litran tonkka Shellin peräöljyä, jotain W70/80 tai W80/90, en muista tarkalleen.
Nyt tuossa ulkona käydessä tuli kokeiltua sen notkeutta, joka olikin aikamoinen yllätys. Eihän se oo millääntavalla juoksevaa. Ihan puuromaista - kuin vaseliiniä.
Tämä havainto sitten sai pohtimaan, että kuinkahan se lämpenee ja notkistuu ajossa? Tuollaisessa pienessä työmatka-ajossa, jossa körötellään 5 kilometriä noin 40 km/h, se tuskin kerkeää lämmetä kovinkaan.
Mitähän tuo perämurikka sanos, jos sinne laittasikin vaikka jotain hydrauliöljyä tai muuta vähän ohkasempaa lientä näin talviajaksi?
Nyt tuossa ulkona käydessä tuli kokeiltua sen notkeutta, joka olikin aikamoinen yllätys. Eihän se oo millääntavalla juoksevaa. Ihan puuromaista - kuin vaseliiniä.
Tämä havainto sitten sai pohtimaan, että kuinkahan se lämpenee ja notkistuu ajossa? Tuollaisessa pienessä työmatka-ajossa, jossa körötellään 5 kilometriä noin 40 km/h, se tuskin kerkeää lämmetä kovinkaan.
Mitähän tuo perämurikka sanos, jos sinne laittasikin vaikka jotain hydrauliöljyä tai muuta vähän ohkasempaa lientä näin talviajaksi?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Miulla onkin käyttöautoissa synteettistä peräöjyä (75W/90). En toki tiedä onko sitten kovinkaan paljoa juoksevampaa.
Vetopyörästö tarvitsee siis GL-5 hypoidiöljyä jossa EP (Extra Pressure) lisäaineistus. Menee muuten kait hammapyörästö piloille joten muuta sinne ei saa laittaa.
Vetopyörästö tarvitsee siis GL-5 hypoidiöljyä jossa EP (Extra Pressure) lisäaineistus. Menee muuten kait hammapyörästö piloille joten muuta sinne ei saa laittaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Ei kai sillä synteettisyydellä ole niinkään merkitystä noihin viskositeettiarvoihin - ja synteettistä se on tuo minunkin tuote.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Jos haluaa hyvän ,tieten redline mutta löytyy myös lämminpioli aika paksua ja suht notkea niin 75/140w joka on ka-pulelle tarkoitettu.Luulisi mersun perien olevan hiljaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5730
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
älä hitossa laita peräöljyn sekkaan mittään hydrauli öljyä, mennee koko soosi vituks, laita ennemmin jotain ohempaa peräöljyä mikä on sama pohjanen kun se sun peräöljysMesedesi kirjoitti:Minulla on tuolla ulkosäilytyksessä nyt tuollainen 20 litran tonkka Shellin peräöljyä, jotain W70/80 tai W80/90, en muista tarkalleen.
Nyt tuossa ulkona käydessä tuli kokeiltua sen notkeutta, joka olikin aikamoinen yllätys. Eihän se oo millääntavalla juoksevaa. Ihan puuromaista - kuin vaseliiniä.
Tämä havainto sitten sai pohtimaan, että kuinkahan se lämpenee ja notkistuu ajossa? Tuollaisessa pienessä työmatka-ajossa, jossa körötellään 5 kilometriä noin 40 km/h, se tuskin kerkeää lämmetä kovinkaan.
Mitähän tuo perämurikka sanos, jos sinne laittasikin vaikka jotain hydrauliöljyä tai muuta vähän ohkasempaa lientä näin talviajaksi?

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Jees, näin on. Mutta ainakin Mobil ja Teboilin tuotteet on luokiteltu siten että synteettinen on 75W ja mineraalipohjainen on se 80W kylmä pää. Kuuma pää on sama 90.Mesedesi kirjoitti:Ei kai sillä synteettisyydellä ole niinkään merkitystä noihin viskositeettiarvoihin - ja synteettistä se on tuo minunkin tuote.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Noissa on viskositeetissä kuitenkin aika isoja eroja:
75W 150P -40 asteessa, kanavoitumispiste -45 astetta
80W 150P -26 asteessa, kanavoitumispiste -35 astetta
85W 150P -12 asteessa, kanavoitumispiste -20 astetta
75W 150P -40 asteessa, kanavoitumispiste -45 astetta
80W 150P -26 asteessa, kanavoitumispiste -35 astetta
85W 150P -12 asteessa, kanavoitumispiste -20 astetta
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
itse totesin, että redline 75W-90 peräöljy on hyvin juoksevaa ja notkeaa vielä -35 C pakkasella, mutta ajossa ero oli vielä suurempi, mitä ensin ajattelin, hävis se "käsijarru unohtunut päälle" tunne...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Mitähän nuo sanois jos perään tunkeen esim valameteissa käytettävää 10w30 peräöljyä.
EDIT ei tosin ole kuin gl-4 luokitus.
EDIT ei tosin ole kuin gl-4 luokitus.
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Onkohan tuota redlineä täällä Kuopiossa myytävänä missään putiikissa?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
kyllä sitä pitäis nykyään saada aika laajasti... eikä hintakaan ole enää paha, sellainen 15 €/ltr (no, 0.95 ltr oikeasti)Mesedesi kirjoitti:Onkohan tuota redlineä täällä Kuopiossa myytävänä missään putiikissa?
kuopiosta ei ainakaan tämän listan mukaan löydy myyjää, mutta valkkaa tuosta listata lähin...
http://www.roadmachine.fi/dealers.html
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Motonetissä ainakin!Mesedesi kirjoitti:Onkohan tuota redlineä täällä Kuopiossa myytävänä missään putiikissa?
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Toi redline toimii hyvin, tämän talven sillä ajanut. Juuri kylmänä sen "rullauseron" huomaa.
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
oliko sulla automaatti vai manuaali? automaatissa ainakin ero oli järkyttävä...MM124 kirjoitti:Toi redline toimii hyvin, tämän talven sillä ajanut. Juuri kylmänä sen "rullauseron" huomaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Jep, automaatti on.
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
tuota et usko itsekkään tai sitten on jotain vialla... et esimerkiksi ymmärrä mikä sen öljyn tehtävä siellä on jne.S202 kirjoitti:Ei se perä kuule siitä hajoa jos öljy on kankeaa. Kyllä se sielä voitelee samalla lailla, ja lämpenee nopeasti paremmin juoksevaksi.
paksut öljyt on käytännössä sama, jos ajelis "kuivalla" perällä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Omaan autoon vaihtelin pari vuotta sitten öljyjä ja siloin perään ja vaihteistoon meni Castrollin synteetiset litkut sisään. Ei ole päivääkään kaduttanut vaikka kalliit olikin.
Ennen sitä kovemmilla pakkasilla ei aluksi tarvinut jarruja ollenkaan. Uusilla öljyillä auto rullaa vapaalla kylmänäkin ja vaihdekepissä on suunnileen normaali tuntuma.
Suosittelen.
Ennen sitä kovemmilla pakkasilla ei aluksi tarvinut jarruja ollenkaan. Uusilla öljyillä auto rullaa vapaalla kylmänäkin ja vaihdekepissä on suunnileen normaali tuntuma.
Suosittelen.

Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
No sallikaamme nimimerkille S202 hänen oma mielipiteensä.
Jokainen voi itse tietysti valita minkälaisen öljyn omaan perämurikkaansa haluaa.
Jokainen voi itse tietysti valita minkälaisen öljyn omaan perämurikkaansa haluaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
mulla hajos vanhasta autosta perä. se alko vinkuun ja vinkuna vaan voimistu ajan kanssa. sitten ajattelin, että tarvii hankkia uus. mutta sitä ennen tarvii tehdä pieniä testejä. laitoin perään muutaman desin peräöljyä ja loput vaseliinia ja vetonivelrasvaa. kaikkee vanhoja tuubeja, mitä nyt sattu kaapista löytyyn. ei vaikuttanu mitään. vaihdoin sit perän.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
coupe o alkanu kylmänä vinkuun. ekat 5km ja sit loppuu. olisko peräöljyjen vaihdon paikka...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
ne tunkee täälä päin nykyään banaaneja peräöljyn sekaan ja sitten auto myyntiin, ei kuulemma huuda perä ainakaan ensimmäiseen tuhanteen kilometriinpera8x kirjoitti:mulla hajos vanhasta autosta perä. se alko vinkuun ja vinkuna vaan voimistu ajan kanssa. sitten ajattelin, että tarvii hankkia uus. mutta sitä ennen tarvii tehdä pieniä testejä. laitoin perään muutaman desin peräöljyä ja loput vaseliinia ja vetonivelrasvaa. kaikkee vanhoja tuubeja, mitä nyt sattu kaapista löytyyn. ei vaikuttanu mitään. vaihdoin sit perän.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Eikö se ole vanha helppoheikkien konsti pistää muutama lusikallienen sahanpuruja peräöljyn sekaan. Vaimenee kummasti hetkeksinapa kirjoitti:ne tunkee täälä päin nykyään banaaneja peräöljyn sekaan ja sitten auto myyntiin, ei kuulemma huuda perä ainakaan ensimmäiseen tuhanteen kilometriinpera8x kirjoitti:mulla hajos vanhasta autosta perä. se alko vinkuun ja vinkuna vaan voimistu ajan kanssa. sitten ajattelin, että tarvii hankkia uus. mutta sitä ennen tarvii tehdä pieniä testejä. laitoin perään muutaman desin peräöljyä ja loput vaseliinia ja vetonivelrasvaa. kaikkee vanhoja tuubeja, mitä nyt sattu kaapista löytyyn. ei vaikuttanu mitään. vaihdoin sit perän.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Vai olisiko kardaanin kannatinlaakeri??Sergey kirjoitti:coupe o alkanu kylmänä vinkuun. ekat 5km ja sit loppuu. olisko peräöljyjen vaihdon paikka...
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Itsellä on Castrol SAF-XJ 75W-140 lukkoperäöljyä ja hyvin toimii ASD-perä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Mutta kannattaa ennemmin antaa olla ne kylmänä jäykät öljyt sielä ku ruveta miettimään hydrauliöljyjä tai muita mitä aloittaja kyseliMesedesi kirjoitti:No sallikaamme nimimerkille S202 hänen oma mielipiteensä.
Jokainen voi itse tietysti valita minkälaisen öljyn omaan perämurikkaansa haluaa.


S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
PERK! olisko näi? kuinka iso homma se on?jupehalm kirjoitti:Vai olisiko kardaanin kannatinlaakeri??Sergey kirjoitti:coupe o alkanu kylmänä vinkuun. ekat 5km ja sit loppuu. olisko peräöljyjen vaihdon paikka...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Pitäkää vain peräöljyä perissä, ei niitä passaa lantrata millään. Ja jos öljyt vaihdetaan ajallaan niin ne voitelee myös kylmänä, ei kerry kondessio vettä öljyn sekaan. Ja yksi syy perä ongelmiin talvipakkasilla on stefojen kovettuminen ja öljyjen katoaminen pikkuhiljaa. Pienestä öljymäärästä vähäkin on paljon...
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Re: Peräöljyjen notkeus pakkasilla
Nii ja jos mersun perä ei vähän vuoda niin sielä ei ole öljyä 

W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91