w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
Morot
Taas näin pakkaskeleillä on alkanut tuo johtotähti (c124 300e24v, -91) oikuttelemaan seuraavasti: kylmänä pelaa ok, kun ryyppy on pelissä. Välilämmöillä esimerkiksi liikennevaloihin pysähdyttäessä tyhjäkäynti tippuu noin 500-600 kierroksen paikkeille (tai sammuu samantien), jännitteet tippuvat (tai ainakin puhaltimen puhallus hiipuu ja valot himmaa), ravistaa hieman huonon käynnin seurauksena ja sammuu. Uudelleenkäynnistyksessä saa hetken sahailla ennen kun lähtee pyörimään. Täysin lämpimällä koneella aavistuksen samanlaisia ongelmia, mutta harvemmin sammumaan asti hyytyy. Lisäksi käydessäni viime katsastusta varten mittauttamassa päästöt paikallisella pajalla, ei pajan kone saanut rpm-arvoja mitattua. Tuumasivat, että jotain häikkää sähköjärjestelmässä mahtaa olla.
Täytyisikö tässä lähteä arvuuttamaan sähköpuolen, polttoainepuolen vai minkä puolen vikaa?
Taas näin pakkaskeleillä on alkanut tuo johtotähti (c124 300e24v, -91) oikuttelemaan seuraavasti: kylmänä pelaa ok, kun ryyppy on pelissä. Välilämmöillä esimerkiksi liikennevaloihin pysähdyttäessä tyhjäkäynti tippuu noin 500-600 kierroksen paikkeille (tai sammuu samantien), jännitteet tippuvat (tai ainakin puhaltimen puhallus hiipuu ja valot himmaa), ravistaa hieman huonon käynnin seurauksena ja sammuu. Uudelleenkäynnistyksessä saa hetken sahailla ennen kun lähtee pyörimään. Täysin lämpimällä koneella aavistuksen samanlaisia ongelmia, mutta harvemmin sammumaan asti hyytyy. Lisäksi käydessäni viime katsastusta varten mittauttamassa päästöt paikallisella pajalla, ei pajan kone saanut rpm-arvoja mitattua. Tuumasivat, että jotain häikkää sähköjärjestelmässä mahtaa olla.
Täytyisikö tässä lähteä arvuuttamaan sähköpuolen, polttoainepuolen vai minkä puolen vikaa?
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
Minulla oli ihan samanlainen ongelma viime kesänä.
Ei jaksanut pysyä hengissä ja sammui, meni itsestään ohi, jo seuraavana päivänä kaikki oli kunnossa.
Noissa on kuulemma 2kpl bensapumppua ja jos ymmärsin oikein niin toinen niistä ei toiminut silloin kunnolla.
Tai jännite ei riittänyt. Olen talven aikana huomannut että akku tyhjenee muutamassa viikossa.
Epäilen liikaa soitinkamaa.
Pakkasessa tarvitaan kunnon akku, voit yrittää ladata.
Laitatko muuten E10 tankkiin? En ole vielä tutkinut käykö 24 malleihin.
Ei jaksanut pysyä hengissä ja sammui, meni itsestään ohi, jo seuraavana päivänä kaikki oli kunnossa.
Noissa on kuulemma 2kpl bensapumppua ja jos ymmärsin oikein niin toinen niistä ei toiminut silloin kunnolla.
Tai jännite ei riittänyt. Olen talven aikana huomannut että akku tyhjenee muutamassa viikossa.
Epäilen liikaa soitinkamaa.
Pakkasessa tarvitaan kunnon akku, voit yrittää ladata.
Laitatko muuten E10 tankkiin? En ole vielä tutkinut käykö 24 malleihin.
C 200CDI -01
300CE-24 -92
E300TD -98
280CE -75
300CE-24 -92
E300TD -98
280CE -75
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
E10 bensaa tankkailin pari tankillista. Ajoin sit tankin melkein tyhjäksi ja 98e:tä tankki täyteen -> ei vaikutusta. Akkua voisi tietysti mittailla, mutta ei muuta ongelmaa akun kanssa ole ollut, niin kummalliselta akkuvialta tuo kuulostaisi.
Ja melko säännöllistä on tuo sammuilu, kun pakkaset menee kovemmiksi kuin -15C. Voisiko olla jossain jännitteensäätimessa tjsp vikaa, mikäli päästömittailijakin vihjaili sähköhäiriöihin. Vai pystyykö akku aiheuttamaan myös tuollaiset häiriöt?
Ja melko säännöllistä on tuo sammuilu, kun pakkaset menee kovemmiksi kuin -15C. Voisiko olla jossain jännitteensäätimessa tjsp vikaa, mikäli päästömittailijakin vihjaili sähköhäiriöihin. Vai pystyykö akku aiheuttamaan myös tuollaiset häiriöt?
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
kyllä, huonon akun/laturin oire... jännite ei riitä. Tää 300-24 on tosi tarkka siitä kuinka paljon on voltteja käytössä. alkaa oireet just ruuhka-ajossa ja liikennevaloissa seisoessa. Asiaa pahentaa huono virranjakajan kansi ja pyörijä.
Uusii laturin hilppeet, akun ja vj-kannen ja pyörijän niin on jo melko hyvillä eväillä liikkeellä.
btw tyhjäkäynnin ei kuulukaan olla yli 700. 650 tais olla ohjearvo.
Uusii laturin hilppeet, akun ja vj-kannen ja pyörijän niin on jo melko hyvillä eväillä liikkeellä.
btw tyhjäkäynnin ei kuulukaan olla yli 700. 650 tais olla ohjearvo.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
Laturi on uusittu pari vuotta sitten, vj-kansi ja pyörijä viime kesänä. Pitänee käydä akkukaupoilla. Turkasen kalliita vaan tuntuvat nuo ~90ah akut olemaan, onko halvoista akkukaupoista vinkkejä?
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
mulla on 5v vanha laturi ja joutu hiili/diodisillan vaihtamaan uuteen jo 2,5v sitten!! Eli kannattaa se ainaki tarkistaa. taino, eihä se maksa ku vähä toista kymppiä...
EDIT: lisäisin vielä että mulla on talvisin tyhjäkäynti säädetty 850 kierrokselle. Ei niin herkästi nyykähdä nolosti liikennevaloihin.
EDIT: lisäisin vielä että mulla on talvisin tyhjäkäynti säädetty 850 kierrokselle. Ei niin herkästi nyykähdä nolosti liikennevaloihin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
OT:a (jälleen kerran) Itellä on tyhjäkäynti about 1000rpm kylmällä. Joutuu hirveen kauan kaasuttaa että kone lämpiäis ja kierrokset tippuis tohon 600-700 paikkeille.Sergey kirjoitti:btw tyhjäkäynnin ei kuulukaan olla yli 700. 650 tais olla ohjearvo.
Itellä oli sama ongelma kun auto oli seissy 1kk kun ei ollut tarvetta niin akku oli vaa tyhjentyny sillä välin niin mul autto vaan et ajaa kovilla kierroksilla ympäri maita ja mantuja niin johan on taas pelittänyt

"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
Vielä semmoista pohdintaa, jotta voisiko ilmamassamittarin lautasen jumiminen aiheuttaa tyhjäkäynnin katoilua? Tai lisäilmaluistin jumiminen? Lisäilmaluistin käytin vuosi takaperin irti ja putsailin, vaikka ihan puhtaalta ja toimivalta näytti. Tänään auto hyytyi koulun parkkipaikan kulmalle juuri kääntymisen jälkeen. Saman tien kun olisi pitänyt tyhjäkäynnille tippua, niin tippui suoraan sammuksiin...
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
Mun m103 koneen imm-lautanen oli täynnä kuuraa.Aiheutti käyntiongelmia.Helpotusta vaivaan sai,kun irroitin imuilmaputken ettei kone ottanut suoraan sieltä keulalta kylmää ilmaa,vaan konehuoneen puolelta lämpimämpää.
Virittelin sellasen joustoputken johon laitoin imuilmanlämpöanturin ja hyvin toimi talvikauden.Orkkis putki keväällä takaisin paikoilleen.
Virittelin sellasen joustoputken johon laitoin imuilmanlämpöanturin ja hyvin toimi talvikauden.Orkkis putki keväällä takaisin paikoilleen.
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
minä veikkaan, että TK-moottori (se "lisäilmaluisti") ei nyt pysy mukana, sen pitäis kyllä pitää kierrokset oikeana, jos vain toimii... on kyllä uskomattoman herkkä kapistus toimintansa kannalta
ja eikös nyt ollut vielä automaatista kyse, eli kuski ei pysty edes liian äkäisellä kytkimen käytöllä konetta stumppaamaan...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
Automaatista on kyse juu. Aiheuttaa omat mukavat kikkailunsa ajamiseen tyhjäkäynnin häivttyä, varsinkin parkkipaikalla... Ja imuilmaputki on keulilta heitetty jo syksyllä pois, eli konehuoneesta ottaa imuilmat. Lisäilmaluistiakin putsailin viime keväänä ja varsin puhtaalta näytti ja luisti tuntui liikkuvan vapaasti. Tiedä sitten voisiko se silti siellä jumitella.
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
kyllä jos sinne on päässy syntymään naarmut, niin ei sen putsaus enää auta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
Mutta eikö sen pitäisi tehdä tuota jumimista silloin olosuhteista riippumatta? Eli kylmällä ja/tai kuumalla koneella eikä vain haalealla koneella pakkaskelillä? Menee vielä vähän spekulaatioksi, kun ei pääse tilojen puutteesta johtuen konetta ruuvailemaan vielä.
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
Ja tunnelma tiivistyy. Tämään allekirjoittaneen suureksi yllätykseksi autovanhus kuljetti töihin ilman mitään tyhjäkäyntiongelmia, vaikka pakkanen lähenteli kahtakymppiä. Vuoden sisällä tehty seuraavaa:
-Hiilisilta vaihdettu pari kuukautta takaperin, tämä voi olla yksi vaihtoehto korjaantumisen syyksi
-Tulpat, -johdot, jakajan kansi ja akku vaihdettu noin vuosi sitten, mutta vika ei näillä korjaantunut
-ASD järjestelmän kanssa tapeltu aivan hiljattain, mutta tällä ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla asian kanssa mitään tekemistä.
Kirsikkana kakun päältä nopeusmittari lopetti viimeviikolla toimintansa johtuen todennäköisesti mittarivaijerin katkeamisesta. Kysymys kuuluu voiko tämä "nopeustiedon puuttuminen" korjata vian? Ainakin viitosvaihde jää laatikosta kytkeytymättä, joten jotain yhteyttä nopeustiedolla toimintaan on. Mersun korjausopasta lueskellessa vastaavaan vikaan ehdotettiin tarkistamaan CIS-E boksin nopeussignaalitiedon välittyminen. Mitäs kautta ko. signaali sille välittyy? Mittarin takana olevasta Hall-anturista?
-Hiilisilta vaihdettu pari kuukautta takaperin, tämä voi olla yksi vaihtoehto korjaantumisen syyksi
-Tulpat, -johdot, jakajan kansi ja akku vaihdettu noin vuosi sitten, mutta vika ei näillä korjaantunut
-ASD järjestelmän kanssa tapeltu aivan hiljattain, mutta tällä ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla asian kanssa mitään tekemistä.
Kirsikkana kakun päältä nopeusmittari lopetti viimeviikolla toimintansa johtuen todennäköisesti mittarivaijerin katkeamisesta. Kysymys kuuluu voiko tämä "nopeustiedon puuttuminen" korjata vian? Ainakin viitosvaihde jää laatikosta kytkeytymättä, joten jotain yhteyttä nopeustiedolla toimintaan on. Mersun korjausopasta lueskellessa vastaavaan vikaan ehdotettiin tarkistamaan CIS-E boksin nopeussignaalitiedon välittyminen. Mitäs kautta ko. signaali sille välittyy? Mittarin takana olevasta Hall-anturista?
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
Miksi kukaan ei ehdota ensiksi että tinailepa yj-rele uusiksi vai hävettääkö toistaa aina itseään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
Hups, unohtui listasta, eli YJ rele uusittu vuosi sitten syksyllä. Ei vaikutusta. Ja bensapumpun relettä on myös roklattu toisessa yhteydessä, vaikkei sen sorttiselta vialta muutenkaan vaikuta.
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
Itsellä tuossa viimeisessä ostoksessa oli tollasta rötäämistä ja huonoa käynnistymis vikaa ja potentiometrin putsailin ja säädin niin muuttui heti paremmin käyväksi just tolla tyhjäkäynti ja käyntiinlähtö puolella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
Lue vikakoodit ja ota ylös ja resetoi. Aja lenkki ja lue uudelleen. Jos vikakoodeja ei ole niin
Niin Säädät seokset pulssisuhdemittauksella lamdan suhteen koneen ollessa lämmin. Tarkista seossuhde tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
Tarkista myös latausjännite että on 13,8-14,5v tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
Jos ei onnistu niin täällä onnistuu
Suosittelen kuitenkin lopettamaan arvailun forumilla. Omasta 10-vuoden kokemuksesta tiedän. Sen verta olen tapellut kyseisen tekniikan kanssa.
Niin Säädät seokset pulssisuhdemittauksella lamdan suhteen koneen ollessa lämmin. Tarkista seossuhde tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
Tarkista myös latausjännite että on 13,8-14,5v tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
Jos ei onnistu niin täällä onnistuu
Suosittelen kuitenkin lopettamaan arvailun forumilla. Omasta 10-vuoden kokemuksesta tiedän. Sen verta olen tapellut kyseisen tekniikan kanssa.
220.128 Black Mirror
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
Onhan se totta, ettei arvailulla mihinkään pääse. Latausjännitteet on kyllä tarkasteltu ja vikakoodit luettu, ei ongelmia siellä suunnalla. Lähinnä nyt kiinnostaisi mistä kautta ohjausboksi ottaa tiedon auton nopeudesta ja mihin tämä tieto vaikuttaa, koska vika näytti korjaantuneen nopeusmittarin toiminnan loppumisen myötä.
Joka tapauksessa perjantain ohjelmassa on tapella puhaltimen kanssa ja samassa yhteydessä putsailla liukupintoja ja muuta pientä.
Seosten säätäminen on kyllä ollut mielessä, mutta ei omat autosähkötaidot moiseen taivu, joten on jotenkin päässyt joka kerta unohtumaan. Pitänee kurvata paikalliselle mersupajalle.
Joka tapauksessa perjantain ohjelmassa on tapella puhaltimen kanssa ja samassa yhteydessä putsailla liukupintoja ja muuta pientä.
Seosten säätäminen on kyllä ollut mielessä, mutta ei omat autosähkötaidot moiseen taivu, joten on jotenkin päässyt joka kerta unohtumaan. Pitänee kurvata paikalliselle mersupajalle.
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Re: w124 300e24v käynnissäpysymisongelmaa
Eipä riittänyt tietotaito säätöihin täällä paakaupunki seudulla vaikka ihan bosch car servicessä tuli käytyä joka on nimenomaan erikoistunut mersuihin. Heitin läpällä kyselyä boschille,
Nii. Loppujen lopuksi sain oikeat ohjearvot Saksasta kun Suomesta niitä ei löytynyt!
Nii. Loppujen lopuksi sain oikeat ohjearvot Saksasta kun Suomesta niitä ei löytynyt!
220.128 Black Mirror