Niin, ei ne jotka on öljyjä vaihtanut LL ohjelman mukaan alle 15tkm välein ole ongelmia kokeneet. Ko. sihti on vanhaa perua, ja ajalta jolloin ei käytetty LL vaihtoväliä. Niissä malleissa joissa on sama osa mutta ei ongelmia, ei ole ollut valikoimissa Longlife ohjelmaa. ja eihän ongelma ole vain 1.8t vaan myös joku 2.0...dealer kirjoitti:Olisi varmasti, millä tahansa öljyillä kun öljynvaihtoväli on liian pitkä.
En tiedä miksi juuri nuo 1,8T koneet ovat ongelmallisia.
Topikin otsikko on hieman pielessä, eihän vika ole LL-öljyissä vaan LL-vaihtoväleissä.
karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Kyllä tuo VAG 1.8T kone on jo aikonaan tehty kestäväksi juuri ylimitoittamalla alakerta yms. Siksi se onkin koneena pysynyt mallistossa niin kauan.
Sanoin teki MB samoina aikakausian ja näyttää nuo nykyiset pikkuveljet CDi tekniikalla toimivat jatkavan saman suuntaista perinnettä.
Lainattua tekstiä http://www.turbotec.com/henkiloautot/et ... g/1.8t.php" onclick="window.open(this.href);return false;
1.8T 20V moottori
VAG 1.8T moottoria eri tehoversioissaan on asennettu lähes kaikkiin VAG konsernin ajoneuvoihin alkaen vuodesta 1995.
1.8T moottorista on kaikkiaan 26 eri mallia.
Tehoversioita on useita: 150hv, 163hv, 180hv, 193hv, 210hv ja 225hv.
Moottorit kestävät hyvin pelkällä ohjelmamuutoksella saavutetun tehonlisäyksen. Yleensä ahdin on ensimmäinen tehon lisäämistä rajoittava tekijä. Alle 200 hevosvoimaisten mallien ilmamassamittari riittää noin 300 hevosvoimaan, mutta ylärajoillaan toimivan kuumalankamassamittarin kestoikä lyhenee merkittävästi. 210 ja 225 hevosvoimaisten mallien ilmamassamittari riittää noin 400 hevosvoimaan. Vakiosuuttimia on muutamaa erikokoista. Perus lastuviritykseen ne riittävät, mutta monesti isomman ahtimen vaihdon yhteydessä myös suuttimet on vaihdettava isompiin. Hyvässä kunnossa oleva bensapumppu riittää noin 300 hevosvoimaan, mutta kuluneella polttoainepumpulla voi 250 hevosvoimankin saavuttaminen olla mahdotonta.
Esimerkkiviritys: perus 1.8T moottori, Garrett GT28RS ahdin, pakosarja, suuttimet, bensapumppu, hyvin virtaava downpipe ja putkisto, isompi välijäähdytin, kytkin ja ohjelma. Lukemat 1,2bar paineella 310hv/410 Nm, Laaja vääntöalue.
Moottorin kestävyyden kannalta merkittävin tekijä ovat kiertokanget. Vanhemmat mallit 95-00 on varustettu hieman paksummalla kiertokangella, jonka tunnistaa 20mm männäntapista. Vanhemman mallin kiertokanget kestävät noin 300hv ja 400 Nm turvallisesti. Vuosimalli 2001 ja uudemmat on varustettu ohuemmalla kiertokangella, jonka tunnistaa 19mm männäntapista. Nämä kestävät turvallisesti noin 250hv ja 350 Nm. Mikäli tehoa ja vääntöä on tarkoitus ottaa enemmän, kiertokanget on syytä vaihtaa parempiin. Alkuperäisten mäntien kestävyys ei ole ongelma alle 500hv virityksissä. Mallista ja vaihteistosta riippuen kytkimen keston raja tulee vastaan noin 350 Nm kohdalla, jolloin tilalle voidaan vaihtaa esimerkiksi audi s2 kytkinmuutossarja tai esimerkiksi 1.9tdi kiinteällä vauhtipyörällä oleva kytkinsarja.
Eli kyllä se koneen pitäisi kestää vaivatta, kunhan vain katsoo ettei se pumpun sihti pääse tukkeutumaan.
-M-
Sanoin teki MB samoina aikakausian ja näyttää nuo nykyiset pikkuveljet CDi tekniikalla toimivat jatkavan saman suuntaista perinnettä.
Lainattua tekstiä http://www.turbotec.com/henkiloautot/et ... g/1.8t.php" onclick="window.open(this.href);return false;
1.8T 20V moottori
VAG 1.8T moottoria eri tehoversioissaan on asennettu lähes kaikkiin VAG konsernin ajoneuvoihin alkaen vuodesta 1995.
1.8T moottorista on kaikkiaan 26 eri mallia.
Tehoversioita on useita: 150hv, 163hv, 180hv, 193hv, 210hv ja 225hv.
Moottorit kestävät hyvin pelkällä ohjelmamuutoksella saavutetun tehonlisäyksen. Yleensä ahdin on ensimmäinen tehon lisäämistä rajoittava tekijä. Alle 200 hevosvoimaisten mallien ilmamassamittari riittää noin 300 hevosvoimaan, mutta ylärajoillaan toimivan kuumalankamassamittarin kestoikä lyhenee merkittävästi. 210 ja 225 hevosvoimaisten mallien ilmamassamittari riittää noin 400 hevosvoimaan. Vakiosuuttimia on muutamaa erikokoista. Perus lastuviritykseen ne riittävät, mutta monesti isomman ahtimen vaihdon yhteydessä myös suuttimet on vaihdettava isompiin. Hyvässä kunnossa oleva bensapumppu riittää noin 300 hevosvoimaan, mutta kuluneella polttoainepumpulla voi 250 hevosvoimankin saavuttaminen olla mahdotonta.
Esimerkkiviritys: perus 1.8T moottori, Garrett GT28RS ahdin, pakosarja, suuttimet, bensapumppu, hyvin virtaava downpipe ja putkisto, isompi välijäähdytin, kytkin ja ohjelma. Lukemat 1,2bar paineella 310hv/410 Nm, Laaja vääntöalue.
Moottorin kestävyyden kannalta merkittävin tekijä ovat kiertokanget. Vanhemmat mallit 95-00 on varustettu hieman paksummalla kiertokangella, jonka tunnistaa 20mm männäntapista. Vanhemman mallin kiertokanget kestävät noin 300hv ja 400 Nm turvallisesti. Vuosimalli 2001 ja uudemmat on varustettu ohuemmalla kiertokangella, jonka tunnistaa 19mm männäntapista. Nämä kestävät turvallisesti noin 250hv ja 350 Nm. Mikäli tehoa ja vääntöä on tarkoitus ottaa enemmän, kiertokanget on syytä vaihtaa parempiin. Alkuperäisten mäntien kestävyys ei ole ongelma alle 500hv virityksissä. Mallista ja vaihteistosta riippuen kytkimen keston raja tulee vastaan noin 350 Nm kohdalla, jolloin tilalle voidaan vaihtaa esimerkiksi audi s2 kytkinmuutossarja tai esimerkiksi 1.9tdi kiinteällä vauhtipyörällä oleva kytkinsarja.
Eli kyllä se koneen pitäisi kestää vaivatta, kunhan vain katsoo ettei se pumpun sihti pääse tukkeutumaan.
-M-
Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Itse pidän 10-15 tkm sopivana vaihtovälinä Suomen olosuhteissa ja vaativassa ajossa,
vaikka öljy olisi huippuluokkaa (esim. E 320 CDI:n 229.51). Huonommilla öljyillä vaihtoväli
pitää olla sitten lyhyempi. Hyväkään öljy ei maksa marketissa kuin 7 euroa litralta ja
ylimääräisen väliöljynvaihdon voi tehdä kätevästi kotona imuvaihtajalla.
Joku oli tutkituttanut 17 tkm ajetut ensimmäiset tehtaan moottoriöljyt 2006 E320 CDI:sta (alla).
Nokea oli ollut 0,4%, tehtaan sallima yläraja on 7%.
Hapettumisenesto TBN oli 7,8, alaraja 0.
Leimahduspiste oli 230 C (korkea).
Moottoriöljyn leimahduspisteen tulee olla mahdollisimman korkea, koska se vaikuttaa öljynkulutukseen.
Oikea voitelu - Mobil, http://www.mobil1.fi/media/34235/mobil_ ... 110401.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
--------
http://www.mbca.org/forum/frequency-oil-changes" onclick="window.open(this.href);return false;
Just got my sample back for my 2006 E320 CDI.
At 10,600 miles on the ORIGINAL factory fill the oil is STILL in great condition!!!
Break down:
Oil type: Fuchs Titan GT1 0w30, MB 229.51 (factory fill break in oil)
I had .4% soot (maximum for the MB 229.5 & MB 229.51 is 7%)
I had 7.8 TBN, minimum is around 2.5 (my limit) you can go as low as 0.
Flashpoint: 445 degrees F (that is a seriously robust oil)
Oil additives were all in sufficient levels that would permit this oils use thru the mileage limit of 19,000 miles per MB229.5/51 specification requirements (yes MBUSA only allows 13,000 due to idiots not using properly certified oils).
Wear metals were all higher than those of an engine that is broken in but still within the acceptable range for CONTINUED USE, I am personally impressed with the VERY LOW wear rates of this engine despite being in the break-in period.
vaikka öljy olisi huippuluokkaa (esim. E 320 CDI:n 229.51). Huonommilla öljyillä vaihtoväli
pitää olla sitten lyhyempi. Hyväkään öljy ei maksa marketissa kuin 7 euroa litralta ja
ylimääräisen väliöljynvaihdon voi tehdä kätevästi kotona imuvaihtajalla.
Joku oli tutkituttanut 17 tkm ajetut ensimmäiset tehtaan moottoriöljyt 2006 E320 CDI:sta (alla).
Nokea oli ollut 0,4%, tehtaan sallima yläraja on 7%.
Hapettumisenesto TBN oli 7,8, alaraja 0.
Leimahduspiste oli 230 C (korkea).
Moottoriöljyn leimahduspisteen tulee olla mahdollisimman korkea, koska se vaikuttaa öljynkulutukseen.
Oikea voitelu - Mobil, http://www.mobil1.fi/media/34235/mobil_ ... 110401.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
--------
http://www.mbca.org/forum/frequency-oil-changes" onclick="window.open(this.href);return false;
Just got my sample back for my 2006 E320 CDI.
At 10,600 miles on the ORIGINAL factory fill the oil is STILL in great condition!!!
Break down:
Oil type: Fuchs Titan GT1 0w30, MB 229.51 (factory fill break in oil)
I had .4% soot (maximum for the MB 229.5 & MB 229.51 is 7%)
I had 7.8 TBN, minimum is around 2.5 (my limit) you can go as low as 0.
Flashpoint: 445 degrees F (that is a seriously robust oil)
Oil additives were all in sufficient levels that would permit this oils use thru the mileage limit of 19,000 miles per MB229.5/51 specification requirements (yes MBUSA only allows 13,000 due to idiots not using properly certified oils).
Wear metals were all higher than those of an engine that is broken in but still within the acceptable range for CONTINUED USE, I am personally impressed with the VERY LOW wear rates of this engine despite being in the break-in period.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Enpä tiedä liittyykö oikeasti tähän keskusteluun, mutta meikä teki tänään radikaalin liikkeen ja osti tuohon CDI:hin Motonetista dieseleihin tarkoitettua MOTOX 5W-40 229.31 LL-öljyä kahdenkympin kannun. Vaihdoinkin sinne jo uudet liemet. Ei ainakaan heti alkanut herjaamaan vaikka jo reilu 30km ehdin ajaakin
. Kympin päästän ja sitten vaihdan taas. Maksokohan se neljä ja puol egee litra... (Mobilia olis saanut sen kaksi nelosen kannua samaan hintaan).
Kommentteja...


Kommentteja...

Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Kyllä pitää olla todella nuuka tai sniidu että säästää jossain markan öljynvaihdossa 

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Saisko pystärin öljyt markalla mutta 229.51 öljy maksaa vähän enemmän.Aapo.T kirjoitti:Kyllä pitää olla todella nuuka tai sniidu että säästää jossain markan öljynvaihdossa
Ei kai keskivertoautoilijan (VW tai MB) tapauksessa ole kyse nuukuudesta vaan auton virallisen huolto-ohjelman noudattamisesta. Jos ei ole ekspertti tai edes autoharrastaja niin tuskin osaa arvioida onko tehtaan määräämä huolto-ohjelma sopiva.
Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Mistä öljymerkistä/laadusta oli kyse? Ei varmaan Mobil1 ESP:tä saa ihan 7 Eurolla (paikallisesta maatalouskaupasta olen ostanut alle 50€:lla 4 litran purkkeja, Motonetissä 54.50)? Hyvä öljyhän ei ole sama asia kuin merkkiliikkeiden käyttämä Mobil (joka sitten maksaa maltaita, syistä joista aiemmin jo keskusteltu tarpeeksi).JarkkoN kirjoitti:Hyväkään öljy ei maksa marketissa kuin 7 euroa litralta...
Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Teboilin Diamond Dieseliä saa tuohon hintaan. Luokitukset riittävät eivätkä taida olla muutenkaan huonot öljyt?
Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Hohhoijaa...en vain tule koskaan ymmärtämään että jos maksaa autostaan yli 100 euroa, että miten viitsii ja kehtaa pihtailla jossain öljynvaihtovälissä.
Järkeäkin saa käyttää. Koitapas myydä uuden Mielen imurin mukana perheenäidille ajatus long-life imurointivälistä ja long-life pölypusseista. "Ette vain imuroi kuin 30kk välein ja tyhjennätte samalla sen pussin". Järki sanoo, että kun se pussi on täysi ja paskaa lattialla niin imuroidaan useammin.
Tuntuu että nykyihminen ei vain tajua mitä moottoriöljy tekee ja miksi. Auton mittariston huoltoilmaisin on fiksumpi kuin tuttu asentaja joka varoittaa rikkomasta konetta.
Järkeäkin saa käyttää. Koitapas myydä uuden Mielen imurin mukana perheenäidille ajatus long-life imurointivälistä ja long-life pölypusseista. "Ette vain imuroi kuin 30kk välein ja tyhjennätte samalla sen pussin". Järki sanoo, että kun se pussi on täysi ja paskaa lattialla niin imuroidaan useammin.
Tuntuu että nykyihminen ei vain tajua mitä moottoriöljy tekee ja miksi. Auton mittariston huoltoilmaisin on fiksumpi kuin tuttu asentaja joka varoittaa rikkomasta konetta.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Hyvälaatuisilla öljyillä ja öljyillä on eroja, ainakin mitä tulee uudempien dieselajoneuvojen hiukkaspäästöt euro 5 ja euro 6 suhteen.
Edellyttää tuhkautumattomien öljyjen käyttöä, kuten Mersunkin huolto-ohjeet ilmoittaa ( Mobil1 ESP ).
Edellyttää tuhkautumattomien öljyjen käyttöä, kuten Mersunkin huolto-ohjeet ilmoittaa ( Mobil1 ESP ).
Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Teboilin Diamond Dieseliä tarkoitin, kuten AM ehdottikin.DBFI kirjoitti:Mistä öljymerkistä/laadusta oli kyse? Ei varmaan Mobil1 ESP:tä saa ihan 7 Eurolla (paikallisesta maatalouskaupasta olen ostanut alle 50€:lla 4 litran purkkeja, Motonetissä 54.50)? Hyvä öljyhän ei ole sama asia kuin merkkiliikkeiden käyttämä Mobil (joka sitten maksaa maltaita, syistä joista aiemmin jo keskusteltu tarpeeksi).JarkkoN kirjoitti:Hyväkään öljy ei maksa marketissa kuin 7 euroa litralta...
Halpa-Halli myy kympin kannua 69 eurolla eikä se 4 litran purnukassakaan maksa juuri
enemmän. En tiedä, kuinka hyvää se loppujen lopuksi on, mutta ainakin se 229.51-luokitus
on eli tuhkaantumaton long life -öljy on kyseessä. Öljy tehdään kai Suomessa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Tulipa muuten mieleen, että tietääkö kukaan mitä tuo Motonetin "Pirkka"-öljy oikeasti on? Neste? Teboil?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Kommenttina, olen tuohon väyryskään tunkenut motonetin 5-40 motoxia jo 150tkm....hyvää öljyä.RH kirjoitti:Enpä tiedä liittyykö oikeasti tähän keskusteluun, mutta meikä teki tänään radikaalin liikkeen ja osti tuohon CDI:hin Motonetista dieseleihin tarkoitettua MOTOX 5W-40 229.31 LL-öljyä kahdenkympin kannun. Vaihdoinkin sinne jo uudet liemet. Ei ainakaan heti alkanut herjaamaan vaikka jo reilu 30km ehdin ajaakin![]()
. Kympin päästän ja sitten vaihdan taas. Maksokohan se neljä ja puol egee litra... (Mobilia olis saanut sen kaksi nelosen kannua samaan hintaan).
Kommentteja...
Laitoin muuten samaa tuotetta skootteriin....hinta\laatu on huippuluokkaa...
E: ja rakkoriinkin olen tuota laittanut jo muutaman vuoden....

Itse huoltamissani saan käyttää onneksi mitä haluan...mitähän kuraa ne tuonne pirkkamersuihin huolloissa pistää...jotain gastrolia varmaan?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
LL-sudattimet ja öljyt on kehitetty varmaankin rahan takia. jos autoja ei huoleta kuten ennen(toki öljyt on parantuneet) kun kaikki kallistuu. Niin otetaan se raha kalliimmilla tuotteilla ja sanotaan ettei tarvii niin usein kun laitat nämä LL-tuotteet autoosi.
Öljyjen vaihto on halvin tapa pitää mekaaniset viat loitolla. Ja kun niiden huolto jää harvemmalle, niin saadaan niihinkin vikoja enempi. Mutta sitä ennen on saatu rahastettua käyttäjää enempi kuin normaali suodattimilla ja öljyillä.
Mitä eroa on oikeasti LL-öljyillä ja normaaleilla synteettisillä??
Veikkaan että jokin lisäaine kun öljy pohjimmiltaan on samaa. Pesevyys ja viskositeetin säilyminen kuumana(teoriassa) Tietääkö joku?
Öljyjen vaihto on halvin tapa pitää mekaaniset viat loitolla. Ja kun niiden huolto jää harvemmalle, niin saadaan niihinkin vikoja enempi. Mutta sitä ennen on saatu rahastettua käyttäjää enempi kuin normaali suodattimilla ja öljyillä.
Mitä eroa on oikeasti LL-öljyillä ja normaaleilla synteettisillä??
Veikkaan että jokin lisäaine kun öljy pohjimmiltaan on samaa. Pesevyys ja viskositeetin säilyminen kuumana(teoriassa) Tietääkö joku?
Kahden tähden ja Linttalla lähden.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: karvat pystyyn long-life öljyjen käyttäjät
Kun lukee allaolevan linkin tiedotteen, voi jokainen päätellä miksi longlife öljyjä valmistetaan.Kimmo Koo kirjoitti:LL-sudattimet ja öljyt on kehitetty varmaankin rahan takia. jos autoja ei huoleta kuten ennen(toki öljyt on parantuneet) kun kaikki kallistuu. Niin otetaan se raha kalliimmilla tuotteilla ja sanotaan ettei tarvii niin usein kun laitat nämä LL-tuotteet autoosi.
Öljyjen vaihto on halvin tapa pitää mekaaniset viat loitolla. Ja kun niiden huolto jää harvemmalle, niin saadaan niihinkin vikoja enempi. Mutta sitä ennen on saatu rahastettua käyttäjää enempi kuin normaali suodattimilla ja öljyillä.
Mitä eroa on oikeasti LL-öljyillä ja normaaleilla synteettisillä??
Veikkaan että jokin lisäaine kun öljy pohjimmiltaan on samaa. Pesevyys ja viskositeetin säilyminen kuumana(teoriassa) Tietääkö joku?
Sitä ei kerrota, mikä olennainen tekijä vähentää tuhkautumista täyssynteettiseen moottoriöljyyn verrattuna.
http://www.motiva.fi/files/969/poltto-- ... 041207.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;