Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

apg kirjoitti: Mulla on tollanen systeemi työn alla, täyttöroppuun reikä ja siihen letkuliitos, siitä pumpulla ylimääräset takas säiliöön :mrgreen:
Nerokasta, sanoisin. Hyvä keksintö. Ei se taida tarvita edes pumppua.

Jossain ulkomaan foorumilla väitettiin, että teräsholkin olisi saanut korjaussarjana.
Vaan halvemmaksi taitaa tulla teettää holkki koneistajalla.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Napakettu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 14.12.2010 11:36
Paikkakunta: Kouvola

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

JarkkoN kirjoitti:
apg kirjoitti: Mulla on tollanen systeemi työn alla, täyttöroppuun reikä ja siihen letkuliitos, siitä pumpulla ylimääräset takas säiliöön :mrgreen:
Nerokasta, sanoisin. Hyvä keksintö. Ei se taida tarvita edes pumppua.

Jossain ulkomaan foorumilla väitettiin, että teräsholkin olisi saanut korjaussarjana.
Vaan halvemmaksi taitaa tulla teettää holkki koneistajalla.
Taitaa kyllä pumpun tarvita jos ei tuki huohotus reikää.. Mutta on ollut samallainen idea itsellä mielessä ja viikonloppuna aikomus testata. Ettei tarvisi sitä laatikkoa vielä ehkä pistää osiksi.

Männän tiivisteitä ilmeisesti turha kysellä muualta kuin The tiskiltä?
Aja millä ajat mutta Mersulla on lupsakka kyyti.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jospa laittaisi huohottimesta letkun säiliöön... siinä saisi ATF kiertää niin paljon kuin haluaa.

Mutta eivät nuo kaikki vuoda, oma on ainakin ollut tiivis.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja unski »

ei se neste taida nousta sinne säiliöön,kun se on n. 50 cm korkeammalla kuin jakolaatikko...taitaisi käydä niin, että jakolaatikko täyttyisi öljystä, öljy vaahtoaisi, levyt luistaisivat yms. kivaa... joku tarkoitus sillä öljyn oikealla korkeudella varmaankin on :)

Jakolaatikon öljyn korkeus on jopa matalammalla kuin automaatin öljynpinta...eli ei voi edes ajatella käyttävänsä samoja öljyjä automaatin kanssa, vaikka samaa tavaraa ovat. Minusta ainut toimiva tapa on joko päästää tai imeä ylimääräiset säännöllisesti pois. ( siis siinätapauksessa, että hydraulijärjestelmässä käyttää automaattiöljyä)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kyllä kai se neste sinne nousee, kun jakolaatikkoon tulee paineenalaista hydraulinestettä
(tässä korvattuna automaattilaatikkoöljyllä ATF). Ja jos ei nouse, niin olkoon nousematta.

Jos jakolaatikon sisällä tiiviste vuotaa, niin öljy tulee kai ulos huohottimesta joka tapauksessa.
Letku keräisi sen takaisin kiertoon. Vuotava jakolaatikko lienee siis täynnä öljyä.

En ole öljyasiantuntija, joten en osaa ottaa kantaa tähän vaahtoamisasiaan. Jakolaatikossa
on helpommat olosuhteet kuin automaattilaatikossa, moottorista nyt puhumattakaan.

Öljytasolla voi hyvinkin olla joku merkitys, mutta jos jakolaatikko pääsee huohottamaan
öljysäiliöön, niin tuskin siellä paineet liikaa nousee.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja unski »

Jakolaatikko ei eroa mitenkään automaattilaatikosta, samat levyt pyörivät siellä kytkimien sisällä ja mikäli nuo joutuvat jatkuuvaan öljykylpyyn ne luistavat, kun eivät saa survottua ylimääräistä öljyä tarpeeksi nopeasti väleistä pois. Täysi jakolaatikko ei siis toimi oikein. Tottakai täysi jakolaatikko purskauttaa öljyt takaisin säiliöön, mutta pyörimisvastus on valtava kun rattaat joutuvat pyörimään täydessä öljymäärässä, öljy joutuu rattaiden väliin eikä pääse purkautumaan hammasväleistä nopeasti mihinkään kun kaikki paikat on täynnä öljyä. lisäksi kytkimien koko toiminnan voi kokonaan unohtaa... Mutta eihän mikään estä tuota kokeilematta....

Itse tyydyn päästelemään ylimääräiset öljyt propusta, tai imaisemaan ne pois letkuyhteestä , joka on oikella öljytasolla.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Napakettu kirjoitti: Männän tiivisteitä ilmeisesti turha kysellä muualta kuin The tiskiltä?
Tänään sain tiivistesarjan ja tilasin sen JN-Tradingilta. Näytti olevan orggiskamaa ja edullisempi kuin merkkiliikkeessä. Niin, siinä on sitte kaikki tiivisteet, mitä jakolaatikkoon tarvii. Ei kyllä ollut mikään halpa. Oli mulla mielessä kysyä hydrauliikkaliikkeestä, mutta se nyt jäi.

EDIT: Tossahan olis loistava systeemi sellanen, että täyttöpropusta olis yhde pienelle lisäsäiliölle jakolaation alapuolella, jonka sisällä olis koho, joka puolestaan käyttäis pumppua, joka pumppais lisäsäiliön sisällön varsinaiselle säiliölle. Siis vähän niinku pilssipumppu. Näin järjestelmä olis automaattinen eikä öljyäkään menis hukkaan.

Minkähänlaisessa kunnossa mahtaakaan olla noi mun jakolaatikon kytkinpakat? Pitäisköhän ne nyt vielä tarkastaa ja mahollisesti vaihtaa?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No kerrohan se hinta mitä se maksoi, 100, 200, 300 e? Tai laita se tuonne W124 osien hintoja -ketjuun.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

235 € + pk (ryöstö :roll: ), merkkiliikkeestäkin kysyin viime vuoden puolella, mutta tarkkaa hintaa en muista. Oli se kuitenkin ainakin 100 € enemmän (törkeä ryöstö :wink: ). JN-tradingin kaverikin sanoi, että aika sikamainen hinta sisällön määrään nähden :D . Ne on ne mäntien tiivisteet, jotka on todennäkösesti sen verran erikoisia, että maksavat. Ei ne taida olla ilmasia teollisuudessa käytettyihin isompiin hydraulisylintereihinkään.

Tiivisteen pitäisi tiivistää paineen alaisena ja silti jättää pinnoille sopiva voiteleva kalvo. Sisempi tiiviste on vieläpä pyörivää akselia vasten. Ja toimia pitäis aika laajalla lämpötila-alueella (ainakin -40...+40 C), joten on siinä tiivisteelle vaatimuksia ihan riittävästi.

Käyn vielä jossain välissä tiivisteiden kanssa hydrauliikkaliikkeessä kyselemässä, onko niitä sitä kautta saatavissa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja karra »

Sami H. kirjoitti:Tiivisteen pitäisi tiivistää paineen alaisena ja silti jättää pinnoille sopiva voiteleva kalvo. Sisempi tiiviste on vieläpä pyörivää akselia vasten. Ja toimia pitäis aika laajalla lämpötila-alueella (ainakin -40...+40 C), joten on siinä tiivisteelle vaatimuksia ihan riittävästi.
Ja taitaa kuumassa ajossa se öljy olla melkoisen lämmintä siellä, enemmin kuin 40 astetta, luulisin :) . Tehohydrosta kyselin moottoriöljynlauduttimeen letkuja niin heillä se lämpötila oli esillä herkästi, normihydrauliikassa lämmöt on kait siellä 70 asteen tienoilla :roll: , en nyt tarkkaan muista.

Juu mitä eilen soiteltiin niin minun projektithan on pikku näperrystä sinun rinnalla ja tuosta ulkona tapahtuvasta pääkomponenttien irroittelusta/asennuksesta ekstra sinnikkyyspisteet :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

unski kirjoitti:Jakolaatikko ei eroa mitenkään automaattilaatikosta, samat levyt pyörivät siellä kytkimien sisällä ja mikäli nuo joutuvat jatkuuvaan öljykylpyyn ne luistavat, kun eivät saa survottua ylimääräistä öljyä tarpeeksi nopeasti väleistä pois. Täysi jakolaatikko ei siis toimi oikein. Tottakai täysi jakolaatikko purskauttaa öljyt takaisin säiliöön, mutta pyörimisvastus on valtava kun rattaat joutuvat pyörimään täydessä öljymäärässä, öljy joutuu rattaiden väliin eikä pääse purkautumaan hammasväleistä nopeasti mihinkään kun kaikki paikat on täynnä öljyä. lisäksi kytkimien koko toiminnan voi kokonaan unohtaa... Mutta eihän mikään estä tuota kokeilematta....

Itse tyydyn päästelemään ylimääräiset öljyt propusta, tai imaisemaan ne pois letkuyhteestä , joka on oikella öljytasolla.
Jos noin on, niin jokainen vuotava jakolaatikko toimii em. tavalla huonosti, koska
se on huohottimeen asti täynnä öljyä ja huohotin lienee korkeimmassa kohdassa jakolaatikkoa.

Jos haluaa vakiinnuttaa öljytason täyttötulpan tasolle, niin letku pitäisi laittaa täyttötulppaan.
Letkua ei saisi viedä ylemmäksi kuin täyttötulppa, vaan tyhjentää se alempana olevaan säiliöön.
Edellä ehdotettu koholla ohjattu pumppu voisi olla hyvä.

Itse varmaankin korjaisin tiivisteet, jos jakolaatikko vuotaisi, mutta jokin helpompi väliaikainen
ratkaisu sopisi varmaankin monelle muulle.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

karra kirjoitti:...ulkona tapahtuvasta pääkomponenttien irroittelusta/asennuksesta ekstra sinnikkyyspisteet :P .
Kiitos pisteistä karra. Mie pistän ne jemmaan. Tässä kohdin tuli mieleeni eräs tuttu rovasti, joka oli antanu pojanpojalleen aina pisteitä hyvästä käytöksestä, kunnes poika (6v) tarpeeksi pisteitä kerättyään oli tuohtuneena todennu: "Mut mitä helvettiä mie niillä pisteillä saan?" :D Ei antanu ukki enää pisteitä...

Tää on kyllä jännä juttu, mutta minusta tuolla ulkonakaan näpertely ei tuntunut ollenkaan vastenmieliseltä. Ulkopuolisena tarkasteltuna eihän tuossa paljon näyttäis järkeä olevan. On kai niitä muitakin tapoja viettää vapaa-aikansa kuin selällään auton alla -15 asteessa pilkkihaalarissa hiekan varistessa silmään. Vai onko sittenkään? :D

Ehkä asiaa on auttanu tässä projektissa juuri se, ettei ole vielä kertaakaan tullu stressiä mistään suunnalta. Itse asettelin tavotteeks saada auton ajokuntoon ennen lumien lähtemistä, mutta kaipa siitäkin voi joustaa. Tästä olen oikein otettu ja ylpeä, että olen onnistunut säilyttämään maltin. Vauhti on ollu hidasta, mikä sekin on saattanu vaikuttaa siihen, että kun on päättäny ruveta näpertämään, sen on tehny halusta näpertää, eikä pakosta, kun joku naputtaa levällään olevista romuista pihalla tai että päässä takois, että huomenna pitäis jo päästä ajamaan. Olen ehkä jo oppimassa siihenkin, että kun kerran joku on avattu, kannattaa miettiä parikin kertaa, ennenkuin pistää kasaan, että olikohan kaikki siellä sisuskaluissa kunnossa. On nimittäin tehty joskus sama homma pariin kertaan, kun ekakerralla ei oo tullu oltua huolellinen.

Niin, että malttia vaan kaikille ja tsemppiä. Vaikeista tai keskivaikeista harrastuksen oireista ei edes kannata yrittää toipua. Paras lääke on mennä ratin taa tai ottaa työkalut käteen ja mennä projektin luo. Hiljaa (=hitaasti, työnteossahan kuuluu työkaluista ääniä ja suusta ähkimistä, vihellystä, muminaa ja paljon kirosanoja 8) ) hyvä tulee.

Jakolaatikko on ihan päreinä ja putsailtu läpikotaisin. Uudet stefat on menossa paikoilleen samoin mäntien tiivisteet ja sitä myöten koko laatikko. Kytkinlevyjä en tarkastanu vielä. Saa nähdä onko malttia... :wink:
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voihan ne mäntien tiivisteiden kanssa tehdäniikin että sorvuuttaa mäntään leveämpänä uran sopivalle hyde tiivisteelle.Erikois laatukaan ei ongelma esim.teflon tiiviste sorvattuna jos muuta ei löydy.No kaikki kuitenkin maksaa mutta tulivaan mieleen että nykyään löytyy hyvää materiaalia esim.mitä on ollut silloin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

itekkin pitäs tehä tuo jakovaihteiston tiivisteremppa,hyvä kun sami laittoi kuvia niin tietää suunnilleen millainen homma edessä!
ML W164
Avatar
E-sarja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja E-sarja »

Nyt kun olet tutustunut tohon tekniikkaan paremmin, niin osaatko sanoa että mistä muusta, kun jakolaatikosta voi johtua, että hydrauliöljyt häviää? Miulla toimii kyllä jakolaatikko normaalisti, mutta nyt on ihan yht äkkiä alkanu häviämään hydrauliikkaöljyt johonkin. Ajattelin heti, että pitää se jakolaatikko laittaa uusiks, mutta onks siinä mitään muuta mahollisuutta mikä siellä vuotas?
KuvaKuvaKuvaKuva

Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Joku hydrauliputkista? Jos on tasonsäätö niin sen iskarien liitännät? Näistä kyllä pitäisi jäädä jäljet alle. Jakolaatikko taas "hukkaa" nesteet usein ihan näkymättä, toisinaan tulee sitten nestettä pakoputken päälle. Sekään ei aina käryä, etenkään tieajossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Nii, kannattaa tyhjentää jakolaatikko öljystä. Tai oikeestaan riittää, jos ottaa sen täyttöpropun auki. Jos sieltä täyttöpropusta tulee öljyä, on jakolaatikkoon päässy hydrauliöljyä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Jos tuo tiivistesarjan hinta kuulostaa kovalle, niin miltä vaikuttaa -60 luvun Jaguarin jarrutehostimen o-rengas, 530e / kpl (Hinta vuodelta 2002).

Ja ei löydy tarvikkeena tai muunakaan yleismallina.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Juu, en ole ite kyselly tiivisteiden saatavuutta, mutta muistuttaisin vielä, että on tuossa tiivistesarjassa kuitenkin kaikki jakolaatikkoon tulevat akselitiivisteet (stefat), paperitiivisteet, o-renkaat ja tiivisterenkaat (metalliset hydrauliputkelle) niiden männäntiivisteiden lisäksi. Eli ei nyt sentään ihan pelkät männäntiivisteet tuollaisia maksa.

Kannattaa myös olla ilonen siitä, että noita tiivisteitä ylipäätään saa. Vanhempien harrastekohteiden osaltahan saattaa olla mahdotonta mistään saada joitain pisteosia. Mutta toki voishan sitä sitte pakon edessä kehittää jonkun korvaavan ratkaisun tiivisteille, jos niitä ei enää mistään saisi.

Oikeastaan olis kiva tietää, mikä siellä jakolaatikossa lopultakin on vikana, kun vuotaa: tiivisteiden kuluma/kovettuminen vai sylinteriseinämän kuluminen vai mikä? Kyllä se munkin jakolaatikko toimi ihan hyvin, vaikka oli täynnä hydrauliöljyä (ruikki pakoputkelle huohottimesta).

Voisko näillä lämpötilaeroilla olla merkitystä, kun alkaa olla jo vähän kulumaa jakolaatikossa tiivisteissä tai sylinterissä? Lämpötilavaihteluista tuntuu noi jäähdytysnesteetkin alkaa tihkua liitoksista ulos, miksei myös jakolaatikon hydrauliöljyt? Nyt pakkasilla on lämpötilaerot käytössä aika isot.

Ja ne männät kun on aika "matalia" voi ne helposti mennä aavistuksen vinoon sylinterissään ja tällöin ei kyllä tiivistä hyvin. Kulumat sylinteriinkin voisi tulla just tällasesta pienestä kanittamisesta. No tää nyt on tällasta pohtimista vaan, mutta tarkkana saa olla, kun männän asettelee takasin, että menee suoraan. Oikeesti pitäis käyttää sellasta jigiä, jolla se sinne asennetaan.

E-sarja, jos sulla ei ole tasonsäätöä, hydrauliöljy menee perämurikalle (ASD-perä) ja jakolaatikkoon. Jos missään näillä seuduilla ei näy hydrauliputkien läheisyydessä märkää, vuotaa ne öljyt sitte sinne jakolaatikkoon.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
E-sarja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja E-sarja »

Joo kiitos neuvoista. Pitää tossa ens viikolla lämpimässä tallissa katella vähä sitä sieltä alta.
Täs ei oo tasonsäätöä, ilmeisesti johtuen siitä että on jenkkimalli. Enne ei menny oikeestaa yhtää sitä öljyä, mut nyt se syö kyl iha litrakaupalla sitä. Kai se on henkisesti valmistauduttava siihe et se jakolaatikko remontti on siihe tehtävä :) mut kylhä sil sit varmaa taas sen toiset 400tkm ajelee.
KuvaKuvaKuvaKuva

Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Taas on tehty hommia huikealla 2 h / vko vauhdilla :roll: Päivitetäänpä tilannetta.

Tarkistin molempien kytkinpakkojen kytkinlevyjen kunnon. Molemmat olivat kunnossa. Päällisin puolin ei näkyny mitään epämääräistä eikä edes kulumaa. Jousikuormitetun kytkinpakan (irrottaa tarvittaessa hydraulisesti kytkimen ja ohjaa voimaa pois takatasauspyörästöltä enemmän etutasauspyörästölle) kanssa teetti vähän enemmän töitä, kun olisi tarvinnut prässin tai edes jotain vähän järeämpää kalustoa. Mutta onnistuhan se sitten suomalais-ugrilaisella tuplaruuvipenkkiviritykselläkin...

Kuva

Kytkinlevyt oli molemmissa pakoissa ok. Jopa levyissä olevat kirjoitukset näkyivät edelleen.

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

Kytkimet on nyt takaisin nipussa. Tarkistin jakolaatikon laakerien välykset ja voiman ulostuloakselin toinen laakerikehä oli päässyt pyörähtämään. Loctite toivottavasti pitää sen nyt paikoillaan. Muutoin välykset oli ok ja koppa on menossa kasaan päin.

Puhdistin kevyesti 1200 vesihiomapaperilla sylinteriseinämät. Pieniä naarmuja niihin jäi, mutta toivotaan, ettei niillä ole merkitystä. Enemmän uskon olevan merkitystä näillä mäntien tiivisteillä, jotka oli oikeesti tosi kuluneet. Tosta kuvasta näkee hyvin eron uuden ja vanhan tiivisteen välillä.

Kuva

Ei ne tiivisteet olleet mitenkään kovettuneet tai rikki, ne oli vaan todella kuluneet ja siitä syystä pääsi hydrauliöljyt vuotamaan. Käyttöhän sen vasta näyttää, riittikö pelkkä tiivisteiden vaihto vai ei.

Vielä on pikkusen pohtimista mäntien paikalleen asentamisessa. Tiivisteitä ei saisi rikkoa, mutta on tosi tiukan tuntuinen asettumaan paikoilleen. Pitänee tehdä jonkinlainen työkalu.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Jakolaatikon mäntien paikoilleen asentamiseen en keksinyt mitään muuta järkevää keinoa kuin teettää sopivat holkit, joiden avulla männät toivottavasti saa tiivisteitä rikkomatta ujutettua paikoilleen. Tiivisteethän pitää saada painumaan kasaan ja ilman sopivia holkkeja ja niissä olevia viisteitä ei kyllä onnistu. Katotaan nyt, kunhan sorvari palaa hiihtolomilta, miten homman kanssa käy.

Toinen mietinnän alla oleva asia on, mitä tehdä tuolle ruuvipenkkikuvassa näkyvälle kytkinlevyjen päällä olevalle paksulle levylle. Sitä vasten pyörii 12 kuulaa ja ne on kuluttaneet siihen aika syvän uran. Uusi osa maksaa 440 € enkä ole tutkinut, mitä tapahtuu, jos sitä sorvaa 1 mm matalammaksi. En tiedä sitäkään, miten kauan tuo toimisi tuollaisenaan ja jotenkin tekis mieli korjata sekin kohta nyt. Uudemmassa jakolaatikossa tuo osa on hieman erinäköinen ja päällä on erillinen kulutusta kestävä levy (vissiin kuvista päätellen).

Jakolaatikkohomman ollessa pysähdyksissä aloittelin vaihdelaatikon purkamista. Sisältä löyty aikalailla mustaa möhnää, jonka alkuperää en vielä päässy näkemään. Joistain kitkapinnoista kuitenkin todennäkösesti. Laatikon purkaminen ja kunnostaminen jatkuu.

Kardaanin ristinivelen meinasin vaihtaa itse, mutta totesin sen sitte ammattilaisen hommaksi ja lähetin koko putken KO-MET Oy:öön, jossa vaihtavat nivelen ja tasapainottavat akselin samalla.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
E-sarja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja E-sarja »

On se aikamoine värkki tuo jakolaatikkoki :D
No onneks ei miul menny se uusiks. Siel vaa oli ton kovan pakkasen ansiosta alkanu tiivisteet ja muutamat hydrauliputket antamaa periks.
Kallista ropailua kyllä noitten 4maticien kanssa, ku joutuu kaiken tilaa saksasta tos hydrauliikka puolel. Pätkä hydrauliputkee on ain 100€ :D
KuvaKuvaKuvaKuva

Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Napakettu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 14.12.2010 11:36
Paikkakunta: Kouvola

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

Mä tein nyt omaani "toistaiseksi" korjauksen eli jakolaatikon öljyntarkastus/täyttö proppuun hitsasin 6 mm letkukaran ja siitä letku sähköpumpulle joka pumppaa öljyn takaisin säiliöön aina kun auto on käynnissä. Pitää öljyn pinnan oikealla tasolla. Hydrauliikka öljy korvattu tässäkin tapauksessa ATF:llä.

Oli mulla aluksi siellä jopa välisäilö jossa oma huohotus ja pintakytkin joka sit ohjasi pumppua releen kautta. Tuo toimi ihan hienosti muuten mutta maavara kärsi ja tulipa ensimmäinen pumppukin tuhottua pohjakosketuksessa..

Mutta nyt seurataan mielenkiinnolla Sami H:n kunnostus urakkaa josko itsekkin siihen arvaisi alkaa vaikka sit enstalvena.

P.S ON muuten hauska ajaa 4-vedolla :mrgreen: :mrgreen:
Aja millä ajat mutta Mersulla on lupsakka kyyti.
Avatar
E-sarja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja E-sarja »

Joo, tossahan voiskii olla ideaa - vois laittaa kiertämää öljyt :) On se tosiaa kiva ajaa nelivedolla, se on kyllä huomattu :)
Totesin vaa tossa, että ei rahan menolla rajaa, kun maticilla ajaa :D :D
KuvaKuvaKuvaKuva

Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Jakolaatikko edelleen osina, kun puuttuu työkalut. Automaattilaatikon purku on vähän edistyny, mutta ei se ole vielä kokonaan levällään. Hitaasti edistyy. Just nyt tapahtuu elämässä niin paljon kaikenlaista, ettei oikein muista koko projektin olemassaoloakaan. Päivät menee sellasella vauhdilla, että tuntuu kuin olis jossain pikakelauksessa. Taitaa mennä seuraaville lumille tän projektin valmistuminen :). Kardaani sentään tuli tehtyä: ristikko, kannatinkumi ja tukilaakeri uudet sekä tasapainotus hoidettu. Pohjapanssari tai -muovi pitäis jostain löytää. Vinkkejä?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

E-sarja kirjoitti:On se aikamoine värkki tuo jakolaatikkoki :D
No onneks ei miul menny se uusiks. Siel vaa oli ton kovan pakkasen ansiosta alkanu tiivisteet ja muutamat hydrauliputket antamaa periks.
Kallista ropailua kyllä noitten 4maticien kanssa, ku joutuu kaiken tilaa saksasta tos hydrauliikka puolel. Pätkä hydrauliputkee on ain 100€ :D
Minulle laitettiin uudet putket tasonsäätöön ihan vaan metritavarasta korjaamolla.
Saattaisi metritavara sopia sinne nelivetoonkin vanhan mallin mukaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Laatikkoremppaa*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Vaihdelaatikko on nyt osina ja jo menoillaan kasaan päin.

Kuva

Ensimmäinen havainto laatikkoa purkaessa oli, että isoimmista kytkinlevyistä oli muutamasta kohdasta pinta murtunut. Samoin etummaisesta jarrupannasta puuttui paloja kitkapinnasta.

Kuva

Kun sitte purin laatikkoa pidemmälle ja purin K1:n ja K2:n, olikin vähän enempi kulumaa...

Kuva

Tuo päällimmäinen levy oli ainoa näistä, jossa oli edes kitkapinta havaittavissa - ja siinäkin vain toisella puolella :lol:

Lisäksi pääakselilta helisi neulalaakerin neulat pöydälle. Sen laakerin kehä löytyi silppuna sieltä täältä rattaiden välistä. Muutenhan laatikko olikin sitte ihan kunnossa :wink:

Kuva

Vähän ihmettelin tuota planeettapyörän akselin lukitusta. Selvästikin päittäisliike on akselilta haluttu pois, mutta onko laatikko joskus jo ollut auki vai onko tuo sokkapatentti lähtenyt jo ihan tehtaalta?? Tossa kuvassa muuten näkyy noi pöydälle varisseet neulat, jotka tökin irrallisina vaseliiniin. Päätin kuitenkin hommata uuden laakerin kehineen, kun en edes tiedä, löysinkö kaikki neulat...

Kuva

Takajarrupannassa oli poikittaisia halkeamia kitkapinnoissa ja vaikka ne eivät ehkä olisikaan olleet haitallisia, päätin uusia myös sen.

Kuva

Eli laatikkoon tulee nyt uutta kaikki kitkapinnat (kytkimet ja jarrupannat). Korjaussarjassa oli jokaista kytkinlevyä 5 kpl, mutta mun laatikossa ei niitä ollut kuin 4 kpl kutakin. Onkos jossain muussa versiossa 722.3:a kytkinlevyjä 5 vai miksi korjaussarjassa oli näitä ylimääräisiä??

Joka tapauksessa upotin uudet kytkinlevyt ja jarrupannat öljyyn valmistautumaan loppusijoitukseen.

Kuva
Kuva

Hinkkasin noita välilevyjä puhtaaksi karhunkielellä. Kuvassa näkyy putsaamaton ja putsattu.

Kuva

Tästä taas pikkuhiljaa eteenpäin. Ensimmäiset uudet tiivisteet on jo asennettu. Kohtahan sitä saa jo asentaa uutta osaa.

Vielä on jakolaatikko osina. Työkalujen puute estää kasaamisen. Saas nähdä miten käy.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Laatikkoremppaa*

Viesti Kirjoittaja unski »

Eli laatikkoon tulee nyt uutta kaikki kitkapinnat (kytkimet ja jarrupannat). Korjaussarjassa oli jokaista kytkinlevyä 5 kpl, mutta mun laatikossa ei niitä ollut kuin 4 kpl kutakin. Onkos jossain muussa versiossa 722.3:a kytkinlevyjä 5 vai miksi korjaussarjassa oli näitä ylimääräisiä??
V8:ssa. Siis kaikissa 500-560:ssä on viisi levyä / pakka ja ainakin uudemmissa -> 86 420:ssä myös. 380:ssä ei ole kuin 4 kpl / pakka.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC *Laatikkoleikki ja kori(stelu)*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Laatikon kasaus on edennyt taas vähän: Pääakselin takapätkän pään laakeri uusittu ja laatikko kasattu pisteeseen, jossa etukansi ja jarrupantojen männät paikoillaan. Seuraavaksi vuorossa onkin takakansi.

Uusi laakeri paikoillaan:
Kuva

Uudet kytkinpinnat kasattu omiin asetelmiinsa:
Kuva

Pääakseli kytkimineen paikoillaan etukantta vailla:
Kuva

Jarrupantojen männät paikoillaan:
Kuva

Kevät tekee kummia. Kun ulkona paistaa aurinko, ei millään malta hääriä pimeässä pajassa. Niinpä kori on saanu osakseen myös jotain ja vasta illan hämärtäessä on tullut suunnistettua pajaan. Ensimmäiseksi varsinaiseksi kohennustoimenpiteeksi kynnyskotelot sai ulkopuolisen suojauksen. Sitä ennen purin happamat etulokasuojat pois.

Kuva

Piti käydä romikselta hakemassa sisälokarin tiivistekumi - tuo joka puuttuu tuosta kuvasta - ennen uusien lokareiden asentamista.

Kynnyskotelot jäi syksyllä suojaamatta, kun kylmät ilmat jo vähän yllätti. Nyt lokarien alapään kiinnityskohdat vaativat pikkusen kunnostusta. Ohessa linkitetty kuvasarja.

Etulokarin alapään kiinnitys ruosteessa
Toinen puoli hiottu ja pensselipohjamaalissa
Kynnyskotelo kiveniskusuojalla käsiteltynä
Kynnyskotelo pintavärissä

Niinhän siinä kävi, että tunkin reikien ympärille hitsattujen paikkojen kohdat jäi törkeesti näkvyiin. Kuvittelin, että kiveniskusuoja olisi jättänyt paksumman kerroksen ja että sillä olisi saanut peitettyä enemmän, mutta ei se oikein onnistunut. Olkoon toistaiseksi noin. Ehdin jo vetää siihen innoissani pintavärin, joten harkitaan korjausta myöhemmin.

Asentelin tunkin reikien tulpat ja tunkin kohtien kumit. Sitten olikin vuorossa etulokarit. Nää on siis tarvikelokarit maalautettuna 199-väriin Tässä muutama surkea kuva. Koko auto on pölyn peitossa.

Kuva
Kuva

Paljon muutakin pientä on tapahtunut. Vaihdoin peilit ehjiin, kiinnitin etuoven oviverhoilun vaihdettuun etuoveen, maalauksia, kotelosuojauksia, listojen kiinnityksiä, vilkkuja...

Nyt pitäis vielä maalata muutamat hitsaukset: takavalon ympärys, takalokarit, takahelma. Kohdat paklattu ja pohjamaalattu.

Seuraava isompi homma olisi takaluukun purkaminen, vaihto ja kasaaminen. Mulla on siis hyväkuntoinen vaihtotakaluukku, jossa ei ole mitään kiinni. Ja auton alle pitäis mönkiä rapsimaan muutamat pintaruostepaikat puhtaiksi ja suojaamaan ne. Onhan tässä vielä vaikka mitä muutakin...

Hei, mutta mikäs pömpeli on tämä peltinen musta noiden muovipallojen edessä tuolla kuskin puoleisen lokarin takaosassa?
Kuva

Putki siitä näyttäisi kulkevan konehuoneeseen.
Kuva

Konehuoneeseen se tulee tuon hydrauliöljysäiliön lähelle, mutta ei siihen näytä mikään menevän. Mikä siis on tämän käyttötarkoitus ja mitä siihen kuuluis mennä (ja mistä)?
Kuva
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Vastaa Viestiin