Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Noniin omasta Maticista on nyt tehty pientä vikalistaa. Mietin pitäisikö sille pistää oma topic...jotenkin vain tuntuisi helpommalta, jos keräisi kaikki 4-Matic kunnostukset yhden tarinan alle...?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Suosittelen uutta topicia, kuitenkin asiallisesti otsikoitua niin ei mene autot sekaisin ja hakutoimintokin tulevaisuudessa onnistuu :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Projekti on edennyt tooooosi hitaasti, mutta jotain sentään oon saanu aikaseks. Itse auton kimpussa en kovin montaa tuntia ole ehtinyt viettämään, mutta sen verran kuitenkin, että kaksi tunkinreikää ja takalokarin kiveniskusuojan reikä on nyt hitsattu.

Mikään hyvä hitsari en tunnusta olevani. Enemmän tämmöstä turaamista tää on, mutta toivottavasti tästä jää jotain oppia käteen kanssa. Saattaahan se olla, että parin vuoden päästä käyn läpi nää samat paikat taas.

Tässä kuitenkin vähän "ennen" ja "jälkeen" -kuvia joistakin vaiheista:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt kun toisen kyljen ruostekorjaukset alkaa olla valmiita, seuraava vaihe on kynnyskotelon käsittely: pohjamaali ja kiveniskumassa paikattuihin kohtiin ja pintamaali koko koteloon. Hyllyssä odottelee jo puteli galinitgrau matta DB7129:aa.

Muuten on tullut käytettyä aikaa lähinnä osapuutteiden metsästämiseen ja selvittämiseen. Etulokarit on nyt ehkä ne akuuteimmat. Oikean värisiä käytettyjä hyväkuntoisia ei tunnu löytyvän just nyt edes Saksasta ja Suomesta ei löydy orkkiksia hyväkuntoisia käytettyjä minkään värisiä.

Tarvikelokarit houkuttelisi, mutta kysely maalauksesta jätti aika luotaantyöntävän vaikutelman. Tässä vähän avautumista tästä:

Kolmelta ammattimaalarilta ja yhdeltä harrastajalta kyselin maalauksen tekemistä ja hintoja. Maalauksen saa teetettyä pariin uusia lokareita 100...400 €:lla. Hinnoissa ammattimaalareiden veloitukset ovat n. 150...400 € ja tutun työ saattais olla 100...150 €. Ongelma on vaan siinä, että kaikki tekee homman vähän sinne päin, mutta ei kunnolla! :evil:

Kysyin maalareilta:
- Miten käsittelette lokarin sisäpuolen?
- Mitä teette varastomaalille ennen pintavärin vetoa?
- "Tuon lokarin sit vasta, kun olen ekaks sovittanu paikoilleen"

Jokainen maalari sanoi:

- Lokareita ei tarvi/kannata sovittaa paikoilleen ennen maalausta. Perustelu oli, että kyllä ne sinne sopii tai että "No mitäs sie sit meinaat tehä, jos ei sovi? Meinaatko nuijia sitä?" No hemmetti, meinaan, jos ei muuten istuvaksi saa. En ajatellu maalauttaa lokaria ja sitte todeta, että ei sovi tai että pitää nuijia, taivutella, työstää.

- Sisäpuolen käsittelyksi riittää kotelonsuoja-aine (ja ehkä lisäks alustamassa). On kuulemma sisälokarit niin tiiviit, ettei lokareiden sisäosiin pääse mitään, mikä ruostuttais. :roll:

- Varastomaalia ei hiota pois vaan vain "matataan" ja sitte pintaväri päälle. Ei kuulemma tarvi, kun se on niin hyvälaatusta. Korkeintaan ohut huntu hiomaväriä päälle ennen pintaväriä.

Mun mielestäni nää kaikki kohdat menee just väärin ja eniten tässä sapettaa se, että nää kalleimmat maalarit, jotka on olevinaan ne parhaat paikat, velottaa tosta paskalaadusta törkeyksiä. Eli edes maksamalla et saa laatua! Toki pinta voi olla kiiltävä ja sileä, eli laatu silleen on priimaa, mutta mitenköhän sen pinnan kanssa on vielä parin vuoden päästä?

Maalien (sis. ohenteet, kovettimet, lakat) osuus on n. 45 € tosta työstä. Ja siis ton yo. kuvauksen mukaan työhön menee varmaan tunti tai kaks.

P****LE kun olis ruisku ja tilat, en edes kyselis "ammatti"maalareilta. Luotto meni näihin kyllä just ja samantien.

Suunnitelma onkin nyt joko yhyttää jostain priimat käytetyt orkkislokarit tai tarvikelokarit uutena, joihin sovitus ja kunnon suojaus sisäpinnalle ja ehkä mahdollisesti jo varastomaalin poisto ulkopinnalta ennen maalarille kiikuttamista.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Ai pitäisikö sinun mielestä lokarit maalata ja lakata myös sisältä,vai mikä olisi se oikea toimenpide siihen?
Jos haluat hyvän niin ei sille tosiaan tarvi tehdä mitään muuta kuin k.suoja-aine ja se massaus.

Itse kun olin maalaamolla töissä,niin ei sinne lokareihin edes laitettu mitään muuta ku pelkkä kotelonsuja-aine,ja hyvin on pystytty takuu antamaan tälläisillekkin maalauksille.

Tuskin löydät Suomesta yhtään sellaista maalaamoa missä hiotaan uusista peltiosista kokonaan varastoväri pois,kun ei siinä olisi yhtään mitään järkeä...

Samaa mieltä olen tuosta,että kannattaa todellakin kokeilla se tarvikelokareiden istuvuus,koska itselleni kun vaihdoin suojat, niin kuskin puolelle sai tosissaan kääntää ja vääntää että sopi paikoilleen,mutta vänkärin puolelle meni taas heittämällä paikoilleen.
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Kannattaisi harkita maalaamon perustamista, varmasti on kysyntää kun kunnolla tekemällesi työlle.

Ne suojat kestää ihan hyvin maalata matatun varastomaalin päälle, näin itse olen tehnyt ja kestää.

Mikä siinä on ongelmana hioa itse pellille ne suojat ja viedä sitten vain maalaamoon?
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Ite tein seuraavasti lankun etulokarin vaihdon:
tarvikelokari takapuoleta maalattiin uudestaan ja sitten laitettiin paikalleen. Sitten pohjatyöt ja pintamaali. Tämän jälkeen kotelosuoja ja alustamassaa voimakkaasti ja sisälokari kiinni...
BTW varastosta löytyy kuskin puolen vilkunriejätön valkoinen orkkis loksu...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

teem085 kirjoitti: Itse kun olin maalaamolla töissä,niin...
Niin, maalareiden kantahan tuli jo selväksi soittokierroksella. Maalaamossa tehdään bisnestä eli osia ei ole aikaa hieroa liian kauan, eikä kukaan asiakas suostuisi maksamaan siitä. Ja tuskin maalaamon takuutkaan vuosia sentään on, jolloin riittää, että korjaus kestää takuuajan, esim. 2 vuotta. Tällänen käsitys mulle synty. Ei kannata vetää herneitä nenään.

Mitä en aiemmin kertonu oli se, että yks näistä ammattimaalareista neuvoi hiomaan taitokset näistä uusista pelleistä peltipuhtaaksi ja suihkuttamaan ruosteenestopohjamaalia niihin kohtiin.

En ole maalari eikä mulla ole kokemusta uusien peltiosien käsittelyistä. Sen vuoksi selvitin itselleni asiaa kyselemällä ja mm. tämänkin foorumin hakutoiminnolla. Aina on hyvä kuunnella monta mielipidettä ja etenkin kokemusta. Niistä on helpompi muodostaa itselleen käsitystä.

Nyt kun teen tätä harrastuksena ja ajatuksena on tehdä autoa itselle mahdollisimman hyvin, voi olla, että tulee liioiteltua joissain kohdin, mutta ei anneta sen häiritä ketään. Jos tulee tehtyä turhaa työtä, mitä sitte. Moni pitää muutenkin hulluna, kun rassaa jotain paaliin joutavaa raatoa.

***

Projekti on edistynyt siten, että tunkinreiät on kaikki hitsattu, joten helmat on kunnossa. Edelleen kiveniskumassat ja pintaväri puuttuu.

Jäähdyttimen tyhjennyspropun tiiviste ilmeisesti vuoti (tarvikejäähdytin), mutta toivottavasti uudet o-renkaat autto siihen. Se selviää vasta jäähdytysnesteet lisäämällä. Aiemmin tihkutti nestettä ikävästi jäähdyttimen tyhjennysyhteestä.

Etupuskuria on hieman entrattu, kun se roikku toisesta reunastaan. Pop-niittaus oli irronnu reunan kiinnityspalasta. Lohkolämppärin ISO pistoke on myös irrotettu sieltä puskurista. Sille on luvassa siirto tai vaihto pienempään.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Luvattoman vähän olen tähän mennessä auton kimpussa ollut (22 h, kyllä, pidän kirjaa), mutta ruostekorjaukset alkaa olla nyt loppusuoralla.

Viimeisimmät korjaukset olivat:
- vas. takalokasuojan kaaren ruostevaurio
- oik. takavalon alaosa, johon tuli kaksi paikkaa
- oik. takalokasuojan takaosa, joka oli kertaalleen paikattu poistamatta ruosteita alta. Leikkasin kaikki pois ja uutta peltiä tilalle.

Kuvia korjauksista:
Vaikka loppusuora häämöttääkin, on silti vielä tehtävää:
- oik. takalokarin kaaren reunasta pala uusittava
- vas. takakylki puskurin sauman kohdilta näyttää tältä

Siinä tiettävästi hitsaustarpeet, ellen sitten innostu korjaamaan takaluukkuakin.

Harkinnassa on takaluukun vaihtaminen ruosteettomaan. Tässäkin on pari vaihtoehtoa: Ruosteeton väärän värinen, joka on jo tulossa tai sitten oikean värinen, joka pitäisi vielä metsästää. Tosiaan sain sen verran edullisesti väärän värisen takaluukun, että tuotan sen Suomeen ihan vain sen alareunan kahvalistan vuoksi. Se nimittäin puuttuu multa. Saisihan tuosta luukusta maalaamalla vielä oivan, joten katotaan, mihin päädyn.

Etulokareiden kohtalo on nyt sinetöity. Saksasta tulee käytetyt (lähes) ruosteettomat oikeanväriset originaalit nykyisten harsojen tilalle. Nekin oli edullisemmat kotiin toimitettuna kuin uudet tarvikelokarit + maalaus. Istuupahan ainakin hyvin. Sen verran tulee tuuninkia, että oikea loksu on turbon evillä... :twisted: Aijoo, vilkun reiät pitää näihin tietty puhkasta, joten reikien mitat ja etenkin oikea kohta olis hyvä selvittää. Onko tästä kellään tarkkoja mittoja? Timo L.?

Oikea etuovi saapui vihdoin eilen (lieviä mutkia matkassa) ja näytti hyvältä: ruosteeton, lommoton, oikean värinen.

Metsästelin originaaleja 15-reikäsiä vanteita talvivanteiksi, mutta 1244001802 -numeroisia, jotka tässä on tehtaalta lähtiessä ollut, on aika vaikee löytää. Ne on siis näitä soikeareikäsiä, vanhempia versioita näistä 15-reikävanteista. Itse pidän enemmän kantikkaista rei'istä, ja kun sellaset oli sopivasti valmiiksi rengastettuina saatavilla, hommasin ne. Jossain vaiheessa 90-luvun alussa malli on siis muuttunut ja reiät muuttuneet kantikkaiksi. Näissä mun vanteissa on MB:n numero 1244010802.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Luukkujen kimpussa*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Mukavat pakkaset ja lunta kivasti. Haittaavat vaan ikävästi harrastusta. Tältä näyttää "tallissa":

Kuva

Vaan on tässä vähän jotain tapahtunutkin. Vaihdoin pelkääjän puolen etuoven, eli purin autossa kiinni olleen oven täysin atomeihin ja heitin ne atomit tyhjään hylsyyn. Tuossa ovessahan oli ne ikävät kananmunan kokoset ruostereiät, joita en viitsinyt ruveta paikkailemaan. Ovi on nyt paikoillaan passattuna ilman sisäverhousta ja listoja.

Kuva

Samalla korjasin sähkölasinnostimen moottorin. Varmaan parin vuoden seisonta oli jumittanut kulmavaihteen ja lievä väkivalta ruuvipenkissä herkisti vaihteen jälleen kuntoon.

Työn alla ovat nyt etulokarit ja takaluukun kansi. Nyt etulokareiksi tuleekin käytetyt tarvikelokarit. Ja nekin väärän väriset, joten maalausta valmistelevia töitä olen niille tehnyt: sisäpuolen suojausta, puhdistusta, paklausta, hiontaa... Sen verran vaikeeta on löytää originaalit oikean väriset, ettei tähän saumaan kyllä onnistunu. Nää lokarit näyttää vielä istuvan ihan hyvin paikoilleen, joten mikäpä siinä.

Takaluukun kanneksi hommasin ruosteettoman - niin, no, ulospäin siis ihan siistin ja oikean värisen - luukun. Tosiaan alareunassa muutamissa kohdissa joutui kyllä hitsaamaan. Korjaukset jää kuitenkin piiloon verhoilun/listojen alle. Tän luukun kimpussa olen lähinnä poistanu ruostetta ja hitsannu uutta peltiä. Vielä yks kohta jäljellä rekisterikilven yläpuolen listan alla. Kunhan se on selvä, pitää ruveta irrottelemaan vimpaimia autossa kiinni olevasta luukusta ja siirtämään niitä tähän "uuteen". Kuvia ei ole tullu juuri otettua.

Kovasti polttelee jo tiputtaa laatikot (vaihdelaatikko ja jakolaatikko) alas ja ottaa pöydälle. Toivottavasti pääsen siihen pian. Tämä on se suuritöisin ja yksittäisenä kohteena kallein urakka, joka olisi nyt jo hyvä saada alulle.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Niinhän siinä kävi, että piti pakkasista huolimatta mönkiä auton alle. Auto nostettu nyt siis ylös, vaihteisto- ja jakolaatikkoöljyt laskettu alas ja pakoputkisto irrotettu, siis esivalmisteluja vaihteistojen irrottamiseksi.

Havaintoja:

- jakolaatikosta tuli pelkkää hydrauliöljyä, tai oli ainakin hyvin vaikea havaita minkäänlaista punaista värisävyä öljyssä :roll:
- automaatin (ja turbiinin) öljyt hais palaneelta - edelleen. Syy siihen, miks auto on ylhäällä ja laatikot tulossa alas.
- öljyä on kyllä roiskunu jokapuolelle. Laatikko ja siihen liittyvät hydrauliletkut ym. on kyllästetty öljy-hiekka-pöly -kerroksella, joka pitää kaapia ihan ekaks pois. Myös kardaanin lähdöstä näytti roiskineen, eli jakolaatikon takapään stefa. Pelkääjän puoli pohjasta on oikein rasvatun oloinen. Jos nyt paistais aurinko, vois luulla, että matikki on menossa köllöttelemään aurinkoon vatsapuoli ylöspäin. Sen verran öljytyn näkönen pinta on.
- pakoputkea näköjään hitsailtu vähän joka kohdasta ja silti reikäinen. Kaksi takimmaista pätkää menee vaihtoon. Etummainen pätkä, jossa katalysaattori, vielä kunnossa (huh! Tää olis ollukin kallis).
- pakoputken etummainen kiinnikesanka kateissa (se laatikon kyljen kiinnitysrauta)
- pakoputken etu- ja keskiputken liitoksessa toisen putken kiinnityslaippa kahdesta kohdasta halki (ei tule keskipätkän mukana, vaan ostettava erikseen)
- Kardaanin tukikumi riekaleina --> tukilaakeri ja kumi vaihtoon

Tiedossa oli, että jakolaatikko menee remonttiin, koskapa jo siirtoajossa työnsi öljyt pakoputken päälle. Jahka tuo laatikko on pöydällä päreinä, selviää, saako siitä vielä kalua. Todennäkösesti kaikki tiivisteet ja laakerit menee uusiks, mutta selviääkö niillä, se jää nähtäväksi.

Automaatin osalta hyllyssä odottaa kitkapinnat, suodatin ja kaikki tiivisteet, mutta tämänkin osalta sama laulu: vasta avaus paljastaa koko totuuden. Veikkaisin, että jarrupannat voi vaatia uusimista myös.

Mutta ensin on saatava nuo laatikot auton alta pois. Urakkaa siis vielä jäljellä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kaveri odottaa innolla että purkaisit voimansiirron atomeiksi ;) hänellä kun kans just samallainen auto ja odottelee rohkaisua ja inspiraatiota samantyyppiseen hommaan :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuoltapa sitten oppia...
http://forum.mb124.de/list.php?8" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mb124.de/gallery/v/DerKombi/Klaus300TE4M/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

unski kirjoitti: http://mb124.de/gallery/v/DerKombi/Klaus300TE4M/" onclick="window.open(this.href);return false;
Olipas puhtaan näköstä tuolla auton alla... Meikällä Karjalan mullat, savet, sen kolmen sortin öljyt, hiekat, pölyt ja muut p**kat peittää näkymää, loiventaa jokaista nystyrää ja nyppylää ja rapisee vielä silmään ja hihaan. Oisko mitään pesukonetta, johon ton koko koslan vois työntää ja ottaa tehdasuutena ulos? Tai tai, jos työntäis ruostuneen kasan rautaa sisään ja ottais uuden S124:n ulos?..

Ai ei vai?

Pitää sit vaan pukea haalarit päälle ja mönkiä auton alle suihkimaan liuotinta ja raaputtelemaan möhnää pois.

Rohkaisuna kai vois sanoa, että tän meikäläisen auton voimansiirron kun purkaa, ei vastaan kai voi tulla kovin paljon pahempaa. Niin ainakin olen asennoitunu. Odotettavissa on, että suurin piirtein kaikki joutuu sisuskaluista uusimaan, ellei jopa hommaamaan korvaavan jako- tai vaihdelaatikon tilalle. Katotaan nyt, kunhan sinne asti päästään.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja unski »

Olipas puhtaan näköstä tuolla auton alla... Meikällä Karjalan mullat, savet, sen kolmen sortin öljyt, hiekat, pölyt ja muut p**kat peittää näkymää, loiventaa jokaista nystyrää ja nyppylää ja rapisee vielä silmään ja hihaan. Oisko mitään pesukonetta, johon ton koko koslan vois työntää ja ottaa tehdasuutena ulos? Tai tai, jos työntäis ruostuneen kasan rautaa sisään ja ottais uuden S124:n ulos?..
Oman 4-maticin alla "oli" kohtuu puhdasta...nyt siellä on tosin pari litraa avohammaspyörävaseliinia...ei onneksi jakovaihteiston kohdalla. :) Itsellä on sellainen teollisuuspainepesuri n. 17l / min 170 bar, siihen semmonen 90-asteen kääntösuutin ylöspäin...lähtee ryötteet pohjasta aika kivuttomasti, eikä tarvii nostaa autoakaan edes ilmaan :) eihän ne tosin sieltä vaihteiston pältä mihinkään poistu...mutta lähes puolet kuitenkin....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Juu, tästäkin paljastu nää kurat oikeastaan suuremmin vasta, kun pakoputkisto ja lämpösuojalevyt oli irrotettu. Ei siis olis alustan pesu tuohon oikein auttanut. Vaihteistosta ja varmaan moottoristakin on vuosien varrella roiskunu öljyä, joka on vuorannu ton koko vaihteiston. Siihen yhdistettynä hieno ja vähän karkeempikin maantiepöly...

Mulla ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin puhdistaa nyt paikallaan ollessa mekaanisesti + liuottimella kaikki se, mikä lähtee ja kun laatikko on irti, pestä sitten paremmin. Pitää vaan etsiskellä sopivia tulppia noihin ZV:n ja AV:n hydrauliletkujen lähtöihin puhdistuksen ajaksi.

Pakoputkisto tilattu ja etulokarit viety maalarille. Osaluetteloa puuttuvista tingeltangeleista kasattu.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Päivitetäänpäs tilannetta vähän.

Etulokarit hain maalarilta. Hyvältä vaikuttavat, mutta en taida raaskia laittaa niitä vielä kiinni, ennenkuin laatikko on paikoillaan. Sen verran tuli hypittyä konehuoneen puolellekin laatikon irrotuksessa, että saattaisivat vasta maalatut lokarit kärsiä turhaan. Ainakin vaarassa olisivat.

Tekniikan osalta tilanne on nyt se, että kardaanit ja laatikot on nyt irti. Etukardaani on ok, mutta takakardaaniin menee tukilaakeri ja kumi vaihtoon. Limput on ihan ok.

Tässä vähän kuvia laatikon irrotuksesta:

Tällasessa "tallissa" sitä puuhailtiin - ja puuhaillaan edelleen. Välillä piti sairastaa flunssaa, viettää joulua, lomaa, uuttavuotta ja pidellä pakkasia. Silti taisi olla pahimmillaan -18 C pakkasta, kun auton alla möyrin. Perus suomalais-ugrilaista remonttia.
Kuva

Laatikon irrotuksessa sitä samaa suomalais-ugrilaista luovuutta.
Kuva

Ja tietysti lopuks öljytikun reiästä loput öljyt asfaltille...
Kuva

Laatikkopaketti irti. Ajatus oli nostaa se Mersun paksiin ja kiikuttaa pesuun, mutta eihän sitä jaksanu mihinkään nostaa. Suunnitelma B on pestä se nyt sitte tossa paikan päällä. Josko sitte jakolaatikon irrotuksen jälkeen jaksais jo kantaa tuon vaihdelaatikon tuosta pöydälle.
Kuva
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3445
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja jackie »

Ei voi ku hattua nostaa tuosta nysväysinnosta näillä keleillä ja noissa olosuhteissa; iha alko päässä soimaan Lumi teki enkelin eteiseen -kappale ("lapsi on kai päästään sekaisin"). :mrgreen:
Viimeksi muokannut jackie, Ti 11.01.2011 02:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

jackie kirjoitti:...iha alko päässä soimaan Lumi teki enkelin eteiseen -kappale ("lapsi on kai päästään sekaisin". :mrgreen:
:lol: :lol: :oops: 8) Sekasin ku seinäkello sanoisin. Miehän sanoin, että on aika vaihtaa työpaikkaa, ettei lahoa ihan koko yläkerta. Vaikutus ei vaan vielä oo kovin kaksinen, kun tänään vasta ekaa päivää olin oikeissa töissä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Päivitystä sen verran, että putsailin laatikon paikan päällä liuottimella ja hammasharjalla :shock: ja ruuvimeisselillä, joka toimi kaapimena sentin paksusta mömmöä irrottaessa. Sitte kippasin koko möhkäleen tyttären Sarvis-pulkkaan ja hinasin työhuoneen ovelle, ähelsin sen työhuoneen lattialle ja siitä työpydälle. Kyllä se kohta menee piutaleiksi, kohta, ihan kohta. :wink:

Kun tässä nyt joutuu kohtalaisen vaatimattomissa olosuhteissa toimimaan ja sitä tossa edellä "hehkuttelin", oli mulla ajatus ja kaino toive, että tää innostais joitakin muitakin harrastajia ryhtymään toimeen tiloista ja työkaluista huolimatta. Aina ei tarvita hyviä tiloja ja erikoistyökaluja sekä lihavaa lompakkoa, että voi alkaa remontoimaan. Musta on ollu aika hauskaakin miettiä toteutustapoja näissä olosuhteissa. Sitä paitsi kertaakaan ei ole jääny homma tekemättä tai siihen ryhtymättä olosuhteiden tai työvälineiden vuoksi. Aikaa tosin palaa jokaisessa operaatiossa moninkertaisesti enemmän, mitä jossain korjaamotiloissa autonosturilla.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1588
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Onko matikissa tuo vaihdelaatikko-osuus ihan sama mitä takavetoisissa? Eli pystyykö takavetoisen laatikon yhdistämään tuohon jakolaatikkoon?
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja apg »

ei se ihan sama ole mutta helposti sopii, ainoastaan etukardaania varten joutuu koneistaan hieman turbiinikopasta tavaraa pois
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja tese »

Mielenkiintoinen projekti ja ansiokkaasti kerrottu! Itselläni samalainen menossa erona vain että on manualivaihteinen S124 300TE 4matic -89. Auton värikin on sama. Aloitin homman ostamalla auton 450 €:lla lokakuussa. Korin kunnostustyöt tehty ja auto maalattu kokonaan kattoa lukuunottamatta. Seuraavana vuorossa jakolaatikon kunnostus, mutta empä vallota toisen topicia tämän enempää vaan kirjottelen jossakin vaiheessa oman. Menestystä projektille! :!: :wink:
tese
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Samuli H kirjoitti:Onko matikissa tuo vaihdelaatikko-osuus ihan sama mitä takavetoisissa? Eli pystyykö takavetoisen laatikon yhdistämään tuohon jakolaatikkoon?
Ei mun mielestäni kyllä pysty takavetosen laatikkoa yhdistämään jakolaatikkoon. Vaihdelaatikon kuori on takaosastaan erilainen just jakolaatikon kiinnitystä varten. Vai onko sittenkin takavetosen laatikossa tuo peräosa irrotettavissa ja vaihdettavissa?

Kiitos vaan tese kommenteista ja tsemppiä omaan projektiisikin. Pääset aavistuksen helpommalla kuin minä jo siinäkin, ettei sun tarvi kaivaa kuin se jakolaatikko sieltä auton alta pois.

Tänään taas pakerrettu projektin kimpussa, nyt luksustiloissa, lämpöisessä työtilassa. Vieläkään ei oo kumpikaan laatikko osina. Tänään pöydällä putsailin lisää moskaa pois pinnasta ja irrotin lopulta jakolaatikon vaihdelaatikon perästä. Vieläkin joutuu puhdistamaan rankalla kädellä ulkopuolta vaihdelaatikosta. Aikaa tuppaa menemään tuohon nysväykseen, mutta eipä se mitään.

Kuva

Kuva

Kuva
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja apg »

Sami H. kirjoitti:
Samuli H kirjoitti:Onko matikissa tuo vaihdelaatikko-osuus ihan sama mitä takavetoisissa? Eli pystyykö takavetoisen laatikon yhdistämään tuohon jakolaatikkoon?
Ei mun mielestäni kyllä pysty takavetosen laatikkoa yhdistämään jakolaatikkoon. Vaihdelaatikon kuori on takaosastaan erilainen just jakolaatikon kiinnitystä varten. Vai onko sittenkin takavetosen laatikossa tuo peräosa irrotettavissa ja vaihdettavissa?
Omaan matikkiin laitoin takavetolaatikon.
Se takapään laakerikansi vaan irti ja matikin vastaava tilalle.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Voimansiirron irrotust

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

apg kirjoitti: Omaan matikkiin laitoin takavetolaatikon.
Se takapään laakerikansi vaan irti ja matikin vastaava tilalle.
No täähän oli hyvä tieto. Tarvittaessa vois siis jallittaa melkein minkä tahansa 722.3:n ja vaihtaa takapään kilkkeet siihen. Enpä olis arvannu.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Nyt on jakolaatikko palasina. Missään ei näkyny punasesta öljystä jälkeäkään. :roll:

Tulipa tutustuttua laatikon toimintaankin. Pääakselilla on nuo molemmat lukot, joita käytetään hydraulisesti. Hydraulisylinterin seinämä on tuo jakolaatikon alumiinikuori ja mäntänä toimii teräskiekko, jossa reikä keskellä. Männän liike ei ole kovin montaa milliä. Tiivisteet kiekossa on sekä ulko- että sisäpinnassa. Näitä mäntiä on siis kaksi. Ongelma näissä kai tulee ajan mittaan, kun alumiininen "sylinterin seinämä" kuluu naarmuille ja/tai tiivisteet kovettuu.

Jännä juttu, mutta laatikossa ei ole mitään muita tiivisteitä kuin nuo mäntien tiivisteet.

Jakolaatikosta en löytäny mitään muuta selvää vikaa kuin pieniä naarmuja "sylinteriseinämästä".

Tässä näkyy lootan sisällä kiekko, joka siis on se mäntä.
Kuva

Paineilmaa sisään ja mäntä pullahtaa ulos.
Kuva

Mäntä:
Kuva

Sylinteri:
Kuva

Päreet:
Kuva
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Napakettu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 14.12.2010 11:36
Paikkakunta: Kouvola

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

Onko tossa männässä olevat tiivisteet o-renkaita vai jotain special mallisia?

Oma matic on tallissa jo pukeilla laatikon pudotusta varten... kun työntää ne öljyt jakiksen huohottimesta pihalle :(
Taitaa olla todellinen tyyppivika.
Aja millä ajat mutta Mersulla on lupsakka kyyti.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Noinhan se menee. Muistaakseni Jarkko S. kertoi, että tiivisteet eivät ole järin edullisia, ja tuo kuori voi syöpyä pahastikin. He ovat jonkun noita avanneet, ja joissakin tapauksissa auto on kai päätetty muuttaakin takapotkuksi... Saksalaisten mukaan tiivistevika voi alkaa jo 150 tkm jälkeen.

Kiitos havainnollistavista kuvista.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Yhdessä männässä tiivisteitä on kaksi: reiän tiivistys läpi menevään akseliin ja sitten se ulkokehän tiiviste. On siis potentiaalisia vuotokohtia kaksin verroin.

Kyllä ne on ihan spesiaaleja tiivisteitä. Vielä en ole itsekään tiivisteitä tilannut, mutta tyyriitä olivat, kun niiden hintoja kyselin.

Itse taidan tehdä jakolaatikolle vain kevyen remontin ja vaihtaa ainoastaan nuo tiivisteet. "Sylinterin" seinämässä ei tunnu sormella mitään, mutta silmällä on havaittavissa naarmuja ja kiillottumaa. Luulen, että kevyt puhdistus ja uudet tiivisteet ajaa asiansa. Jos tuo sylinteri olis pahasti ollut kulunut tai syöpynyt olisin kiikuttanut koneistajalle holkitettavaksi. Samalla sais kulumiskestävyyttä, mutta toisaalta, tiivistysongelmat tuskin mihinkään häviävät. Olisko sittenkin niin, että nuo tiivisteet ajan mittaan joko kuluvat tai menettävät kimmoisuuttaan ja alkaa sen takia vuotamaan?

Jos jakolaatikko pelaa muuten hyvin, mutta vuotaa hydrauliöljyt voiteluöljytilavuuteen, se konsti vaihtaa hydrauliöljyt atf:ään olis varmaan oivallinen. Vielä kun jakolaatikon kylkeen tekis sopivalle kohdalle yhteen, josta johtais paluulinjan hydrauliöljyn säiliölle, olis systeemi lähes täydellinen. Tiedä, vaikka tekisin yhteelle jo paikan kuoreen, kun laatikko kerran on auki. Jos ei nimittäin tiivisteiden vaihdolla tule kuntoon, olis heti tarjolla suunnitelma B.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Jakolaatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja apg »

Sami H. kirjoitti:Jos jakolaatikko pelaa muuten hyvin, mutta vuotaa hydrauliöljyt voiteluöljytilavuuteen, se konsti vaihtaa hydrauliöljyt atf:ään olis varmaan oivallinen. Vielä kun jakolaatikon kylkeen tekis sopivalle kohdalle yhteen, josta johtais paluulinjan hydrauliöljyn säiliölle, olis systeemi lähes täydellinen. Tiedä, vaikka tekisin yhteelle jo paikan kuoreen, kun laatikko kerran on auki.
Mulla on tollanen systeemi työn alla, täyttöroppuun reikä ja siihen letkuliitos, siitä pumpulla ylimääräset takas säiliöön :mrgreen:
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Vastaa Viestiin