Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Tulipahan nyt mieleen sellainen että kun tuo palotapahtuman nopeus rikkoo pensavehkeen männän dieselissä vuorenvarmasti. Kysymys että vaikka om603 orkkis turbon ylimmän mäntärenkaan ura on vahvistettu niin kuinka hyvin mäntä kestää tuota karkeaa käyntiä 7mm elementeillä? No toisaalta eipä tuo joutokäyntiä paljon polje. Normiajossa palotapahtuman ääni on siisti.
Jos ennakkoa myöhäistää niin käyntiääni siistiytyy tyhjäkäynnilläkin mutta sitten "jälkipoltto" voi rikkoa ahtimen komennettaessa... jos oon oikein ymmärtäny?
Jos ennakkoa myöhäistää niin käyntiääni siistiytyy tyhjäkäynnilläkin mutta sitten "jälkipoltto" voi rikkoa ahtimen komennettaessa... jos oon oikein ymmärtäny?
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Jari Ke kirjoitti:Jos ennakkoa myöhäistää niin käyntiääni siistiytyy tyhjäkäynnilläkin mutta sitten "jälkipoltto" voi rikkoa ahtimen komennettaessa... jos oon oikein ymmärtäny?
Kokemuksella kertoen niin tuo "jälkipoltto", eli myöhänen ruiskutus tuottaa kyllä ainakin 603:sen tapauksessa aivan jonku muun rikon ennen ku ahdin ottaa siipeensä


Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
ei tullu paraatimarssia uralille tai mitään muutakaan tuosta mun ideasta laittaa dieselin kalut M103 koneeseen
eli dieselin lohko on korkeampi... kiertarit on suunnilleen saman mittaiset OM603 ja M103 koneessa, mutta koska OM603 männässä on n. 12 mm korkeampi männänlaki, niin siihen se järkevyys sitten katosi tuossa jutussa... ainut keino tuon toteuttamiseen olis (luultavasti) hankkia jostain M104 2.8 koneen kampi ja teettää uniikki kanget...-> liian kallista leikkimistä.
muuten tuo OM603 vapari koneen mäntä herätti kyllä luottamusta pienen budjetin kisakoneen mäntänä
ehkä joskus jossain toisessa koneessa, kuin mersun M103/104 
edit: tietysti jos M103 kannen sais sovitettua OM603 lohkoon, niin sitten tilanne menee aika mielenkiintoiseksi
bensan männillä sais tehtyä helposti yli kahden kampisuhteella stroukki koneen...toisaalta pitäis vain saada jostain kurantti monivenan lohko (ettei ole sitä railoa vedetty pyttyjen väliin) 50 €:lla ja se tietysti teettää omat hankaluutensa 
mutta helpoin on jatkaa sillä nykyisellä suunnitelmalla, eli jenkki 8:n h-profiili kanget ja EVO mitsun takomännät M103 lohkoon, niillä saa mennä ihan "bolt on" systeemillä...
niin, tuossa OM603 on muuten n. 1,72:1 kankisuhde, että ei se mikään huono ole...

muuten tuo OM603 vapari koneen mäntä herätti kyllä luottamusta pienen budjetin kisakoneen mäntänä


edit: tietysti jos M103 kannen sais sovitettua OM603 lohkoon, niin sitten tilanne menee aika mielenkiintoiseksi


mutta helpoin on jatkaa sillä nykyisellä suunnitelmalla, eli jenkki 8:n h-profiili kanget ja EVO mitsun takomännät M103 lohkoon, niillä saa mennä ihan "bolt on" systeemillä...
niin, tuossa OM603 on muuten n. 1,72:1 kankisuhde, että ei se mikään huono ole...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Saisko bensan kannen dieselin lohkoon?napa kirjoitti:ei tullu paraatimarssia uralille tai mitään muutakaan tuosta mun ideasta laittaa dieselin kalut M103 koneeseeneli dieselin lohko on korkeampi... kiertarit on suunnilleen saman mittaiset OM603 ja M103 koneessa, mutta koska OM603 männässä on n. 12 mm korkeampi männänlaki, niin siihen se järkevyys sitten katosi tuossa jutussa... ainut keino tuon toteuttamiseen olis (luultavasti) hankkia jostain M104 2.8 koneen kampi ja teettää uniikki kanget...-> liian kallista leikkimistä.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
en tiedä vielä... pitää kokeilla, kun nyt on osia mitä sovittaaJani R-K kirjoitti:
Saisko bensan kannen dieselin lohkoon?

dieselissä on ne ulommat kannenpultit, mitä bensassa ei ole...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Kai muuten huomasit että Vitossa, sprintterissä ja vastaavissa on lyhyemmän kanget, mitkä sopii suoraan om603:n turbomäntiin...ja jos tarviit 2mm isommat männät niin nekin löytyy noista vitoista ja vastaavista ompelukoneista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Vai on bensassa kovemmat lämmöt...
Oman kevennyksen ratkaisin titaanisilla tapeilla (DLC-pinnoitus), vakiosta modatuilla männillä, paremmilla renkailla ja H-profiili veivillä. Samalla tuli veivisuhde muutettua.
... ja kampura kevennettyä.
Noin neljännes tippui orkinaalipainosta pois...
Ei ole muuten mersusta kyse ja vielä suoraruikkukin...
Mersussa menisin samalla reseptillä mikäli tavoitteena on yli 7krpm kierrättäminen. Toinen vaihtoehto on sitten mennä uusilla, kevyemmillä mäntäkonsepteilla (=$$$$).

Oman kevennyksen ratkaisin titaanisilla tapeilla (DLC-pinnoitus), vakiosta modatuilla männillä, paremmilla renkailla ja H-profiili veivillä. Samalla tuli veivisuhde muutettua.


Ei ole muuten mersusta kyse ja vielä suoraruikkukin...
Mersussa menisin samalla reseptillä mikäli tavoitteena on yli 7krpm kierrättäminen. Toinen vaihtoehto on sitten mennä uusilla, kevyemmillä mäntäkonsepteilla (=$$$$).
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Tähän lämpöjuttuun, eikös bensoissa oo pakolämmöt kovempia kuin dieselissä? Onko männänpäällä sitten tilanne eri??
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Mistä olet kuullut, että bensoissa olis kovemmat pakolämmöt? Varmaankin juontaa juurensa vakiomoottoreista ja siitä vedetystä pikapäättelystä, ilman sen kummoisempaa ajatusta...patroltd kirjoitti:Tähän lämpöjuttuun, eikös bensoissa oo pakolämmöt kovempia kuin dieselissä? Onko männänpäällä sitten tilanne eri??
Eikös se jotenkin niin mennyt, että HX82 pakosiipi näyttäis sulavan 1380 Celsiuksessa tiisselin kyljessä...

Tuollaista lämpöä kun pistät tärpätin männän päälle, niin sulaa jo vähän muutakin...



-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
muista, että ottomoottorissa myös sisääntuleva seos jäähdyttää hieman mäntää ja venttiileitä... siksi niitä ajetaan usein ylirikkaalla (AFR 10:1 tai jotain) seoksellakin... korkeat pakolämmöt bensakoneessa taitaa johtua vain vääristä säädöistä tai liian suurista tehotavoitteista (kompromissi tehon ja kestävyyden välillä, jonka sitten saa itse päättää)patroltd kirjoitti:Tähän lämpöjuttuun, eikös bensoissa oo pakolämmöt kovempia kuin dieselissä? Onko männänpäällä sitten tilanne eri??

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
tämä taas on ideanakin jo tuhoon tuomittu... ensinnäkin turbokoneen osia ei saa ilmaiseksi (kuten on laita OM603 vaparin kohdalla) ja koneen mitoitus menis muutenkin jo ihan pieleen... lyhentää nyt kiertokankea ja suurentaa sylinterin halkaisijaa, kun ne on muutenkin jo vähän siinä ja siinäveskola kirjoitti:Kai muuten huomasit että Vitossa, sprintterissä ja vastaavissa on lyhyemmän kanget, mitkä sopii suoraan om603:n turbomäntiin...ja jos tarviit 2mm isommat männät niin nekin löytyy noista vitoista ja vastaavista ompelukoneista.

mutta ei tuo ajatus, mikä mulle tuli mieleen, että OM603 lohkoon M103 kansi taida niin mahdoton ajatus olla, siinä sais edullisesti tehtyä kohtuullisen alakerran

mulla on aina paha tapa yrittää rakentaa 50-100 €:lla sellaista, mihin muut laittaa rahaa kiinni 2500-5000 €

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Joo, kyllä juontaa juurensa vakiomoottoreihin. Vnt ahtimiahan ei porschea lukuunottamatta bensakoneissa ole joka käsittääkseni johtuu juurikin suuremmista lämmöistä. Luulimpa että tämä vain korostuu viritetyissä/ahdetuissa bensakoneissa. Vaikka tuo kyllä pitää kutinsa että rikkaalla seoksella jäähdytetään kovasti ahdettuja bensoja. Mutta eikö dieselissäkin jo joku oo pahasti pielessä jos yli 1000 asteen mennään.norsu kirjoitti:Mistä olet kuullut, että bensoissa olis kovemmat pakolämmöt? Varmaankin juontaa juurensa vakiomoottoreista ja siitä vedetystä pikapäättelystä, ilman sen kummoisempaa ajatusta...patroltd kirjoitti:Tähän lämpöjuttuun, eikös bensoissa oo pakolämmöt kovempia kuin dieselissä? Onko männänpäällä sitten tilanne eri??
Eikös se jotenkin niin mennyt, että HX82 pakosiipi näyttäis sulavan 1380 Celsiuksessa tiisselin kyljessä...![]()
Tuollaista lämpöä kun pistät tärpätin männän päälle, niin sulaa jo vähän muutakin...![]()
![]()
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Ja on muuten ihan hyvä tapanapa kirjoitti:tämä taas on ideanakin jo tuhoon tuomittu... ensinnäkin turbokoneen osia ei saa ilmaiseksi (kuten on laita OM603 vaparin kohdalla) ja koneen mitoitus menis muutenkin jo ihan pieleen... lyhentää nyt kiertokankea ja suurentaa sylinterin halkaisijaa, kun ne on muutenkin jo vähän siinä ja siinäveskola kirjoitti:Kai muuten huomasit että Vitossa, sprintterissä ja vastaavissa on lyhyemmän kanget, mitkä sopii suoraan om603:n turbomäntiin...ja jos tarviit 2mm isommat männät niin nekin löytyy noista vitoista ja vastaavista ompelukoneista.![]()
mutta ei tuo ajatus, mikä mulle tuli mieleen, että OM603 lohkoon M103 kansi taida niin mahdoton ajatus olla, siinä sais edullisesti tehtyä kohtuullisen alakerran![]()
mulla on aina paha tapa yrittää rakentaa 50-100 €:lla sellaista, mihin muut laittaa rahaa kiinni 2500-5000 €


S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
taitaa tarkoittaa jos dieseleissä on yli 1000 c lämmöt tarkoituksella,että voima alkaa löytymään
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Olet asian ytimessä...masah kirjoitti:taitaa tarkoittaa jos dieseleissä on yli 1000 c lämmöt tarkoituksella,että voima alkaa löytymään

-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Palamisesta ... paineesta ja kitkasta syntyy lämpöä.
Onneksi ei kuitenkaan mennä plasman suuruisiin lämpötiloihin....mutta lähellä kohta ollaan....palamiskaasun ( lähinnäkin typen N(2) ) plasmoittuminen ja suihkuvirtaus....onneksi ei kuitenkaan mäntäpolttomoottoreissa.

Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Kuvitelmat dieselin pakokaasujen kylmyydestä johtunevat siitä että osakaasuajossa kun ilma ylijämä on reilu (ei kaasuläppää), niin läpimenevä ylimääräinen ilma jäähdyttää. Täys vedossa sitten tuntuisi olevan dieselin kaasut kuumempia. Olen parissa bensakoneessa käyttäny dieselin ahtimia ilman että yksikään on sulanau, mutta dieselillä olen sulattanu bensan ahtimia.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
tästä saa osviittaa pakokaasujen lämmöistä...
http://www.youtube.com/watch?v=zGk3iqpGQJ0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=zGk3iqpGQJ0" onclick="window.open(this.href);return false;
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Eikös toi ole vähän julmaa karkaista kaverin pakosarjat 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
pitääkö se aina olla tuollaista hirvittävää revittämistä... saa tästäkin jotain kuvaa dieselin pakolämmöistä...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SsZnLbs-a3o&feature=fvst[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SsZnLbs-a3o&feature=fvst[/youtube]
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Onko tuon pakolämmön valtava määrä sitten tarpeellista?
Jos oon oikein ymmärtäny (?), niin tarkotuksena pitää se kaasu kuumana on isompi tilavuus kylmään nähden -> enemmän pakopainetta että saahaan se hx82 holsetti pyörimään.
Ni olisko nyt sitten "rock" laittaa sitä happea jotenki muuten ku ahtamalla sinne? Saatas laittaa ne kevyemmät männät ja sun muut hilppeet että sais sen koneen pyörimään.
Tiiä sitten, tuleeko syöttöpumppujen raja vastaan. Syöttöä kumminki tarvitaan aika paljon jo, tietysti vähemmän jos otetaan se teho vaikka 9000rpm. Mutta kaiketi ne jakajapumpuillakin kierrättää koneita sen 6000rpm, niin kyllähän rivipumpun pitäs keretä helposti.
Jos oon oikein ymmärtäny (?), niin tarkotuksena pitää se kaasu kuumana on isompi tilavuus kylmään nähden -> enemmän pakopainetta että saahaan se hx82 holsetti pyörimään.
Ni olisko nyt sitten "rock" laittaa sitä happea jotenki muuten ku ahtamalla sinne? Saatas laittaa ne kevyemmät männät ja sun muut hilppeet että sais sen koneen pyörimään.
Tiiä sitten, tuleeko syöttöpumppujen raja vastaan. Syöttöä kumminki tarvitaan aika paljon jo, tietysti vähemmän jos otetaan se teho vaikka 9000rpm. Mutta kaiketi ne jakajapumpuillakin kierrättää koneita sen 6000rpm, niin kyllähän rivipumpun pitäs keretä helposti.

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
luulisin, että se lämpö tulee siinä kylkiäisenä, kun puristetaan kasaan jo valmiiks 3 baarin paineessa olevaa ilmaa ja sinne sitten ruikataan naftaa. tossa missä noi pakosarjat hehkuu valkosena on läpötila jo reilusti yli tuhannen. veikkaisin, että jotakin 1200-1400 astetta.
kai se palaminen on aika iloista siellä pytyssä, kun ahdetaan kunnolla ja on mitä polttaakkin. luulisin, että ei vapari diiselin pakokaasut kovin kuumia ole. ei niillä pakosarjaa ainakaan valkoseks saa. punaseks vois saadakkin.
kai se palaminen on aika iloista siellä pytyssä, kun ahdetaan kunnolla ja on mitä polttaakkin. luulisin, että ei vapari diiselin pakokaasut kovin kuumia ole. ei niillä pakosarjaa ainakaan valkoseks saa. punaseks vois saadakkin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
yritä nyt sisäistää se ajatus, että dieselistä ei paljon yli 6000 rpm enää oteta paljon mitään tehoja... polttoaineen ominaisudet ja moottorin tekninen toteutus (lähinnä siis seoksenmuodostus ja sytytys) estää sen...Kummeli kirjoitti:
Tiiä sitten, tuleeko syöttöpumppujen raja vastaan. Syöttöä kumminki tarvitaan aika paljon jo, tietysti vähemmän jos otetaan se teho vaikka 9000rpm. Mutta kaiketi ne jakajapumpuillakin kierrättää koneita sen 6000rpm, niin kyllähän rivipumpun pitäs keretä helposti.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
toinen asia joka kannattaa jo sisäistää, on ne pakolämmöt ilman niitä ei ole voimaa dieselis. Muutamat jo täällä siitä vihjaisikin mutta ei mee perille
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Kyllä kyllä, mutta minkä takia? Sitä ei oo kukaan vielä selvittäny. En tiiä oonko sitte vaan keskivertoa tyhmempi kun en osaa sitä lukea rivien välistä. Onko se pakolämpö niinku pera8x kirjotti pelkkä haittaava sivutuote, vai onko se edellytys sille voiman saannille? Jos jälkimmäinen, niin miten se enää mihinkään palotapahtumaan vaikuttaa?Stonehead kirjoitti:toinen asia joka kannattaa jo sisäistää, on ne pakolämmöt ilman niitä ei ole voimaa dieselis. Muutamat jo täällä siitä vihjaisikin

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Kummeli kirjoitti:Kyllä kyllä, mutta minkä takia? Sitä ei oo kukaan vielä selvittäny. En tiiä oonko sitte vaan keskivertoa tyhmempi kun en osaa sitä lukea rivien välistä. Onko se pakolämpö niinku pera8x kirjotti pelkkä haittaava sivutuote, vai onko se edellytys sille voiman saannille? Jos jälkimmäinen, niin miten se enää mihinkään palotapahtumaan vaikuttaa?Stonehead kirjoitti:toinen asia joka kannattaa jo sisäistää, on ne pakolämmöt ilman niitä ei ole voimaa dieselis. Muutamat jo täällä siitä vihjaisikin
tottakai se on sivutuote mutta siitä on helppo seurata moottorin resursseja sitten kun on muutkin asiat ajantasalla
soppaa ja ahtoja kun lisätään lämmöt ja tehot nousee käsi kädessä ja tätä voi jatkaa männän sulamis pisteeseen saakka.
sen jälkeen hommataan vesiruisku jäähdyttämään mäntiä jolla pidetään pakolämmöt kriittisessä pisteessä, tai siis yritetään pitää

tämän takia varsinkin pullingissa käytetään erittäin paksupäisiä mäntiä
selviskö tästä mitään

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Eikös vedellä oo semmonenkin ominaisuus että kun muutta olo muotoaan niin laajenee... Ettei tuossa olis vaan lisä syy syöttää sitä pulling hommissa... Jos sitä painetta saadaan jostaki muustakin kun naftasta nii eikös se oo hyvä lisä moottoriin. Siis pähkinänkuoressa: Mennessään jäähdyttää, Höyrystyessään laajenee, Hajotessaan h2o sta vedyksi ja hapeksi nii palaa vielä kyyti pojaksi.
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
no nyt tulee taas sellaista settiä, että oksat poisvilsaa kirjoitti:Siis pähkinänkuoressa: Mennessään jäähdyttää, Höyrystyessään laajenee, Hajotessaan h2o sta vedyksi ja hapeksi nii palaa vielä kyyti pojaksi.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
ainakin isot pojat pullingissa tiukanpaikan tullen pienentää vesiruiskutusta jotta voitto tulisi. Miksiköhän??
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
No näin minäkin sen oon ymmärtäny. Hämmenti vaan tuo "pakko olla lämpöä että on voimaa" järjestys.Stonehead kirjoitti:Kummeli kirjoitti:Kyllä kyllä, mutta minkä takia? Sitä ei oo kukaan vielä selvittäny. En tiiä oonko sitte vaan keskivertoa tyhmempi kun en osaa sitä lukea rivien välistä. Onko se pakolämpö niinku pera8x kirjotti pelkkä haittaava sivutuote, vai onko se edellytys sille voiman saannille? Jos jälkimmäinen, niin miten se enää mihinkään palotapahtumaan vaikuttaa?Stonehead kirjoitti:toinen asia joka kannattaa jo sisäistää, on ne pakolämmöt ilman niitä ei ole voimaa dieselis. Muutamat jo täällä siitä vihjaisikin
tottakai se on sivutuote mutta siitä on helppo seurata moottorin resursseja sitten kun on muutkin asiat ajantasalla
soppaa ja ahtoja kun lisätään lämmöt ja tehot nousee käsi kädessä ja tätä voi jatkaa männän sulamis pisteeseen saakka.
sen jälkeen hommataan vesiruisku jäähdyttämään mäntiä jolla pidetään pakolämmöt kriittisessä pisteessä, tai siis yritetään pitää![]()
tämän takia varsinkin pullingissa käytetään erittäin paksupäisiä mäntiä
selviskö tästä mitään
Selvis. Kiitos ja kumarrus.

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.