Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tulipahan nyt mieleen sellainen että kun tuo palotapahtuman nopeus rikkoo pensavehkeen männän dieselissä vuorenvarmasti. Kysymys että vaikka om603 orkkis turbon ylimmän mäntärenkaan ura on vahvistettu niin kuinka hyvin mäntä kestää tuota karkeaa käyntiä 7mm elementeillä? No toisaalta eipä tuo joutokäyntiä paljon polje. Normiajossa palotapahtuman ääni on siisti.

Jos ennakkoa myöhäistää niin käyntiääni siistiytyy tyhjäkäynnilläkin mutta sitten "jälkipoltto" voi rikkoa ahtimen komennettaessa... jos oon oikein ymmärtäny?
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Jari Ke kirjoitti:Jos ennakkoa myöhäistää niin käyntiääni siistiytyy tyhjäkäynnilläkin mutta sitten "jälkipoltto" voi rikkoa ahtimen komennettaessa... jos oon oikein ymmärtäny?

Kokemuksella kertoen niin tuo "jälkipoltto", eli myöhänen ruiskutus tuottaa kyllä ainakin 603:sen tapauksessa aivan jonku muun rikon ennen ku ahdin ottaa siipeensä :lol: paljon turhaa lämpöä ja loput tietääki :oops:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

ei tullu paraatimarssia uralille tai mitään muutakaan tuosta mun ideasta laittaa dieselin kalut M103 koneeseen :( eli dieselin lohko on korkeampi... kiertarit on suunnilleen saman mittaiset OM603 ja M103 koneessa, mutta koska OM603 männässä on n. 12 mm korkeampi männänlaki, niin siihen se järkevyys sitten katosi tuossa jutussa... ainut keino tuon toteuttamiseen olis (luultavasti) hankkia jostain M104 2.8 koneen kampi ja teettää uniikki kanget...-> liian kallista leikkimistä.

muuten tuo OM603 vapari koneen mäntä herätti kyllä luottamusta pienen budjetin kisakoneen mäntänä :idea: ehkä joskus jossain toisessa koneessa, kuin mersun M103/104 :wink:

edit: tietysti jos M103 kannen sais sovitettua OM603 lohkoon, niin sitten tilanne menee aika mielenkiintoiseksi :roll: bensan männillä sais tehtyä helposti yli kahden kampisuhteella stroukki koneen...toisaalta pitäis vain saada jostain kurantti monivenan lohko (ettei ole sitä railoa vedetty pyttyjen väliin) 50 €:lla ja se tietysti teettää omat hankaluutensa :D

mutta helpoin on jatkaa sillä nykyisellä suunnitelmalla, eli jenkki 8:n h-profiili kanget ja EVO mitsun takomännät M103 lohkoon, niillä saa mennä ihan "bolt on" systeemillä...

niin, tuossa OM603 on muuten n. 1,72:1 kankisuhde, että ei se mikään huono ole...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

napa kirjoitti:ei tullu paraatimarssia uralille tai mitään muutakaan tuosta mun ideasta laittaa dieselin kalut M103 koneeseen :( eli dieselin lohko on korkeampi... kiertarit on suunnilleen saman mittaiset OM603 ja M103 koneessa, mutta koska OM603 männässä on n. 12 mm korkeampi männänlaki, niin siihen se järkevyys sitten katosi tuossa jutussa... ainut keino tuon toteuttamiseen olis (luultavasti) hankkia jostain M104 2.8 koneen kampi ja teettää uniikki kanget...-> liian kallista leikkimistä.
Saisko bensan kannen dieselin lohkoon?
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

Jani R-K kirjoitti:
Saisko bensan kannen dieselin lohkoon?
en tiedä vielä... pitää kokeilla, kun nyt on osia mitä sovittaa :D periaatteessa bensakoneen kannentiivisteen sovittelu dieselin lohkon päälle sanoo jo paljon asiasta... silmämääräisesti se vois olla jopa mahdollista (kannen pulttien jako) pientä täytehitsausta varmaan joutuu ehkä tekemään jonnekin kohtaa, mutta se nyt on pientä, jos vain pulttijako edes menis oikein...

dieselissä on ne ulommat kannenpultit, mitä bensassa ei ole...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kai muuten huomasit että Vitossa, sprintterissä ja vastaavissa on lyhyemmän kanget, mitkä sopii suoraan om603:n turbomäntiin...ja jos tarviit 2mm isommat männät niin nekin löytyy noista vitoista ja vastaavista ompelukoneista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja norsu »

Vai on bensassa kovemmat lämmöt... :lol:

Oman kevennyksen ratkaisin titaanisilla tapeilla (DLC-pinnoitus), vakiosta modatuilla männillä, paremmilla renkailla ja H-profiili veivillä. Samalla tuli veivisuhde muutettua. :wink: ... ja kampura kevennettyä. :shock: Noin neljännes tippui orkinaalipainosta pois...

Ei ole muuten mersusta kyse ja vielä suoraruikkukin...

Mersussa menisin samalla reseptillä mikäli tavoitteena on yli 7krpm kierrättäminen. Toinen vaihtoehto on sitten mennä uusilla, kevyemmillä mäntäkonsepteilla (=$$$$).
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Tähän lämpöjuttuun, eikös bensoissa oo pakolämmöt kovempia kuin dieselissä? Onko männänpäällä sitten tilanne eri??
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja norsu »

patroltd kirjoitti:Tähän lämpöjuttuun, eikös bensoissa oo pakolämmöt kovempia kuin dieselissä? Onko männänpäällä sitten tilanne eri??
Mistä olet kuullut, että bensoissa olis kovemmat pakolämmöt? Varmaankin juontaa juurensa vakiomoottoreista ja siitä vedetystä pikapäättelystä, ilman sen kummoisempaa ajatusta...

Eikös se jotenkin niin mennyt, että HX82 pakosiipi näyttäis sulavan 1380 Celsiuksessa tiisselin kyljessä... :twisted:
Tuollaista lämpöä kun pistät tärpätin männän päälle, niin sulaa jo vähän muutakin... :lol: :lol: :lol:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

patroltd kirjoitti:Tähän lämpöjuttuun, eikös bensoissa oo pakolämmöt kovempia kuin dieselissä? Onko männänpäällä sitten tilanne eri??
muista, että ottomoottorissa myös sisääntuleva seos jäähdyttää hieman mäntää ja venttiileitä... siksi niitä ajetaan usein ylirikkaalla (AFR 10:1 tai jotain) seoksellakin... korkeat pakolämmöt bensakoneessa taitaa johtua vain vääristä säädöistä tai liian suurista tehotavoitteista (kompromissi tehon ja kestävyyden välillä, jonka sitten saa itse päättää) :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Kai muuten huomasit että Vitossa, sprintterissä ja vastaavissa on lyhyemmän kanget, mitkä sopii suoraan om603:n turbomäntiin...ja jos tarviit 2mm isommat männät niin nekin löytyy noista vitoista ja vastaavista ompelukoneista.
tämä taas on ideanakin jo tuhoon tuomittu... ensinnäkin turbokoneen osia ei saa ilmaiseksi (kuten on laita OM603 vaparin kohdalla) ja koneen mitoitus menis muutenkin jo ihan pieleen... lyhentää nyt kiertokankea ja suurentaa sylinterin halkaisijaa, kun ne on muutenkin jo vähän siinä ja siinä :shock:

mutta ei tuo ajatus, mikä mulle tuli mieleen, että OM603 lohkoon M103 kansi taida niin mahdoton ajatus olla, siinä sais edullisesti tehtyä kohtuullisen alakerran :roll:

mulla on aina paha tapa yrittää rakentaa 50-100 €:lla sellaista, mihin muut laittaa rahaa kiinni 2500-5000 € :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja patroltd »

norsu kirjoitti:
patroltd kirjoitti:Tähän lämpöjuttuun, eikös bensoissa oo pakolämmöt kovempia kuin dieselissä? Onko männänpäällä sitten tilanne eri??
Mistä olet kuullut, että bensoissa olis kovemmat pakolämmöt? Varmaankin juontaa juurensa vakiomoottoreista ja siitä vedetystä pikapäättelystä, ilman sen kummoisempaa ajatusta...

Eikös se jotenkin niin mennyt, että HX82 pakosiipi näyttäis sulavan 1380 Celsiuksessa tiisselin kyljessä... :twisted:
Tuollaista lämpöä kun pistät tärpätin männän päälle, niin sulaa jo vähän muutakin... :lol: :lol: :lol:
Joo, kyllä juontaa juurensa vakiomoottoreihin. Vnt ahtimiahan ei porschea lukuunottamatta bensakoneissa ole joka käsittääkseni johtuu juurikin suuremmista lämmöistä. Luulimpa että tämä vain korostuu viritetyissä/ahdetuissa bensakoneissa. Vaikka tuo kyllä pitää kutinsa että rikkaalla seoksella jäähdytetään kovasti ahdettuja bensoja. Mutta eikö dieselissäkin jo joku oo pahasti pielessä jos yli 1000 asteen mennään.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5522
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja S202 »

napa kirjoitti:
veskola kirjoitti:Kai muuten huomasit että Vitossa, sprintterissä ja vastaavissa on lyhyemmän kanget, mitkä sopii suoraan om603:n turbomäntiin...ja jos tarviit 2mm isommat männät niin nekin löytyy noista vitoista ja vastaavista ompelukoneista.
tämä taas on ideanakin jo tuhoon tuomittu... ensinnäkin turbokoneen osia ei saa ilmaiseksi (kuten on laita OM603 vaparin kohdalla) ja koneen mitoitus menis muutenkin jo ihan pieleen... lyhentää nyt kiertokankea ja suurentaa sylinterin halkaisijaa, kun ne on muutenkin jo vähän siinä ja siinä :shock:

mutta ei tuo ajatus, mikä mulle tuli mieleen, että OM603 lohkoon M103 kansi taida niin mahdoton ajatus olla, siinä sais edullisesti tehtyä kohtuullisen alakerran :roll:

mulla on aina paha tapa yrittää rakentaa 50-100 €:lla sellaista, mihin muut laittaa rahaa kiinni 2500-5000 € :D
Ja on muuten ihan hyvä tapa :roll: Toiset latoo vaan taalaa tiskiin ja toiset tekee omin käsin eikä hae joka nippeliä 100 eurolla marmoritiskiltä. Vaikka eihän tuo sun motti vielä valmis ole mutta eikö se joskus :D
S124 300TE
W124 300D
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja masah »

taitaa tarkoittaa jos dieseleissä on yli 1000 c lämmöt tarkoituksella,että voima alkaa löytymään
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja norsu »

masah kirjoitti:taitaa tarkoittaa jos dieseleissä on yli 1000 c lämmöt tarkoituksella,että voima alkaa löytymään
Olet asian ytimessä... :wink:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Palamisesta ... paineesta ja kitkasta syntyy lämpöä. :roll: Onneksi ei kuitenkaan mennä plasman suuruisiin lämpötiloihin....mutta lähellä kohta ollaan....palamiskaasun ( lähinnäkin typen N(2) ) plasmoittuminen ja suihkuvirtaus....onneksi ei kuitenkaan mäntäpolttomoottoreissa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Kuvitelmat dieselin pakokaasujen kylmyydestä johtunevat siitä että osakaasuajossa kun ilma ylijämä on reilu (ei kaasuläppää), niin läpimenevä ylimääräinen ilma jäähdyttää. Täys vedossa sitten tuntuisi olevan dieselin kaasut kuumempia. Olen parissa bensakoneessa käyttäny dieselin ahtimia ilman että yksikään on sulanau, mutta dieselillä olen sulattanu bensan ahtimia.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

tästä saa osviittaa pakokaasujen lämmöistä...

http://www.youtube.com/watch?v=zGk3iqpGQJ0" onclick="window.open(this.href);return false;
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös toi ole vähän julmaa karkaista kaverin pakosarjat :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

pitääkö se aina olla tuollaista hirvittävää revittämistä... saa tästäkin jotain kuvaa dieselin pakolämmöistä...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SsZnLbs-a3o&feature=fvst[/youtube]
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Onko tuon pakolämmön valtava määrä sitten tarpeellista?

Jos oon oikein ymmärtäny (?), niin tarkotuksena pitää se kaasu kuumana on isompi tilavuus kylmään nähden -> enemmän pakopainetta että saahaan se hx82 holsetti pyörimään.

Ni olisko nyt sitten "rock" laittaa sitä happea jotenki muuten ku ahtamalla sinne? Saatas laittaa ne kevyemmät männät ja sun muut hilppeet että sais sen koneen pyörimään.

Tiiä sitten, tuleeko syöttöpumppujen raja vastaan. Syöttöä kumminki tarvitaan aika paljon jo, tietysti vähemmän jos otetaan se teho vaikka 9000rpm. Mutta kaiketi ne jakajapumpuillakin kierrättää koneita sen 6000rpm, niin kyllähän rivipumpun pitäs keretä helposti. :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

luulisin, että se lämpö tulee siinä kylkiäisenä, kun puristetaan kasaan jo valmiiks 3 baarin paineessa olevaa ilmaa ja sinne sitten ruikataan naftaa. tossa missä noi pakosarjat hehkuu valkosena on läpötila jo reilusti yli tuhannen. veikkaisin, että jotakin 1200-1400 astetta.

kai se palaminen on aika iloista siellä pytyssä, kun ahdetaan kunnolla ja on mitä polttaakkin. luulisin, että ei vapari diiselin pakokaasut kovin kuumia ole. ei niillä pakosarjaa ainakaan valkoseks saa. punaseks vois saadakkin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

Kummeli kirjoitti:
Tiiä sitten, tuleeko syöttöpumppujen raja vastaan. Syöttöä kumminki tarvitaan aika paljon jo, tietysti vähemmän jos otetaan se teho vaikka 9000rpm. Mutta kaiketi ne jakajapumpuillakin kierrättää koneita sen 6000rpm, niin kyllähän rivipumpun pitäs keretä helposti. :roll:
yritä nyt sisäistää se ajatus, että dieselistä ei paljon yli 6000 rpm enää oteta paljon mitään tehoja... polttoaineen ominaisudet ja moottorin tekninen toteutus (lähinnä siis seoksenmuodostus ja sytytys) estää sen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

toinen asia joka kannattaa jo sisäistää, on ne pakolämmöt ilman niitä ei ole voimaa dieselis. Muutamat jo täällä siitä vihjaisikin mutta ei mee perille
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Stonehead kirjoitti:toinen asia joka kannattaa jo sisäistää, on ne pakolämmöt ilman niitä ei ole voimaa dieselis. Muutamat jo täällä siitä vihjaisikin
Kyllä kyllä, mutta minkä takia? Sitä ei oo kukaan vielä selvittäny. En tiiä oonko sitte vaan keskivertoa tyhmempi kun en osaa sitä lukea rivien välistä. Onko se pakolämpö niinku pera8x kirjotti pelkkä haittaava sivutuote, vai onko se edellytys sille voiman saannille? Jos jälkimmäinen, niin miten se enää mihinkään palotapahtumaan vaikuttaa? :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

Kummeli kirjoitti:
Stonehead kirjoitti:toinen asia joka kannattaa jo sisäistää, on ne pakolämmöt ilman niitä ei ole voimaa dieselis. Muutamat jo täällä siitä vihjaisikin
Kyllä kyllä, mutta minkä takia? Sitä ei oo kukaan vielä selvittäny. En tiiä oonko sitte vaan keskivertoa tyhmempi kun en osaa sitä lukea rivien välistä. Onko se pakolämpö niinku pera8x kirjotti pelkkä haittaava sivutuote, vai onko se edellytys sille voiman saannille? Jos jälkimmäinen, niin miten se enää mihinkään palotapahtumaan vaikuttaa? :roll:


tottakai se on sivutuote mutta siitä on helppo seurata moottorin resursseja sitten kun on muutkin asiat ajantasalla

soppaa ja ahtoja kun lisätään lämmöt ja tehot nousee käsi kädessä ja tätä voi jatkaa männän sulamis pisteeseen saakka.
sen jälkeen hommataan vesiruisku jäähdyttämään mäntiä jolla pidetään pakolämmöt kriittisessä pisteessä, tai siis yritetään pitää :lol:

tämän takia varsinkin pullingissa käytetään erittäin paksupäisiä mäntiä

selviskö tästä mitään :?:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
vilsaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 24.10.2006 20:27

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja vilsaa »

Eikös vedellä oo semmonenkin ominaisuus että kun muutta olo muotoaan niin laajenee... Ettei tuossa olis vaan lisä syy syöttää sitä pulling hommissa... Jos sitä painetta saadaan jostaki muustakin kun naftasta nii eikös se oo hyvä lisä moottoriin. Siis pähkinänkuoressa: Mennessään jäähdyttää, Höyrystyessään laajenee, Hajotessaan h2o sta vedyksi ja hapeksi nii palaa vielä kyyti pojaksi.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

vilsaa kirjoitti:Siis pähkinänkuoressa: Mennessään jäähdyttää, Höyrystyessään laajenee, Hajotessaan h2o sta vedyksi ja hapeksi nii palaa vielä kyyti pojaksi.
no nyt tulee taas sellaista settiä, että oksat pois :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

ainakin isot pojat pullingissa tiukanpaikan tullen pienentää vesiruiskutusta jotta voitto tulisi. Miksiköhän??
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Stonehead kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:
Stonehead kirjoitti:toinen asia joka kannattaa jo sisäistää, on ne pakolämmöt ilman niitä ei ole voimaa dieselis. Muutamat jo täällä siitä vihjaisikin
Kyllä kyllä, mutta minkä takia? Sitä ei oo kukaan vielä selvittäny. En tiiä oonko sitte vaan keskivertoa tyhmempi kun en osaa sitä lukea rivien välistä. Onko se pakolämpö niinku pera8x kirjotti pelkkä haittaava sivutuote, vai onko se edellytys sille voiman saannille? Jos jälkimmäinen, niin miten se enää mihinkään palotapahtumaan vaikuttaa? :roll:


tottakai se on sivutuote mutta siitä on helppo seurata moottorin resursseja sitten kun on muutkin asiat ajantasalla

soppaa ja ahtoja kun lisätään lämmöt ja tehot nousee käsi kädessä ja tätä voi jatkaa männän sulamis pisteeseen saakka.
sen jälkeen hommataan vesiruisku jäähdyttämään mäntiä jolla pidetään pakolämmöt kriittisessä pisteessä, tai siis yritetään pitää :lol:

tämän takia varsinkin pullingissa käytetään erittäin paksupäisiä mäntiä

selviskö tästä mitään :?:
No näin minäkin sen oon ymmärtäny. Hämmenti vaan tuo "pakko olla lämpöä että on voimaa" järjestys.

Selvis. Kiitos ja kumarrus. :P
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Vastaa Viestiin