Peite mersun niskaan.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
terho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 14.02.2005 17:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Peite mersun niskaan.

Viesti Kirjoittaja terho »

Kun ei kaliforniassa olla niin olisi mukava olla jotain parempaa kun kaikki läpipäästävä Bilteman peitto. Talveksi tietysti auto parempaan säilöön.

Onko kellään kokemusta esim. näistä. Tuo monsoon voisi olla sopiva.


http://www.tapisgarage.fi/portal/tuoter ... 5&pages=23
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70

EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2816
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Oolen oman kokemukseni perusteella vahvasti sitämieltä, että Bilteman peite on yhtä hyvä & huono kuin muutkin. Oma autoni oli ennen minua todella tuhdin rekan kuormapeitteen alla muutaman vuoden -> maalipinta koko ajan märkänä tai jäisenä siellä alla. Sitten kun pystärin ostin, laitoin heijastavan yms. kalliin peitteen alle talveksi ja katoksen alle -> maalipinta oli märkänä ja peite tarttui siihen kiinni. Tuossahan luvataan asiaan parannusta:
Katto-osaan tehdyt venttiilit päästävät kosteuden pois koripinnoilta.
Kuplimista uudehkoon maalipintaan aiheutui kummastakin tuhdista peitteestä, kun kosteus kondensoitui alle. Ei hyvä ei hyvä. Tulin sitten siihen tulokseen, että katos ilman peitettä tai korkeintaan se Bilteman kaikenläpäisevä peite irtopölyltä suojaamaan. Pääasia on, että huju kuivattaa ja on auringolta ja tuiskulta suojassa..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Mulla on joku puuilon xl peite semmenon hopean värinen, onhan tuo kestänyt samassa tilassa tehdyt ruiskumaalaukset, rälläköinnit jne päästämättä näkyvämmin maalipintoihin.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

missä autoo säilytetään? ulkona paremmin säilyy Ilman peitettä. mielummi sit vaa pressu auton alle.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
terho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 14.02.2005 17:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja terho »

Keväästä syksyyn auto on taivaan alla ja talvisin olen säilyttänyt tallissa (tosin nyt tallipaikka on menossa alta, uutta etsitään). Olen pitänyt auton päällä kesäisin sellaista Bilteman peittoa joka ei pidä vettä jos enemmän tulee. Ajatus oli, että jos näissä hienommissa peitteissä olisi jonkinlaista GoreTex ominaisuutta, eli ei päästä vettä läpi, mutta hengittää.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70

EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Avatar
Bäro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 31.07.2010 22:43
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Bäro »

oon samaa mieltä Sergeyn kanssa. Auton alle pressu tms. estää maasta tulevan kosteuden.
siihen voisi sitten ehkä kasata sellaisen pressutallin päälle mutta jättää takaosasta ja etuosasta hieman auki jotta ilma kiertää eikä kosteutta kerry.
sellainen putkirunkoinen pressutalli maksaa noin satasen.
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Auton säilyttäminen;

Jos ulkona säilittää niin toimi vaikka näin:

Aja hiekan päälle (ei nurmikolle / pellolle)

Maasta nousee kosteus -eli kevytpeite auton alle. Kun ajaa sen auton siihen peitteen päälle niin ei tarvitse niin paljoa sitoa sitä peitettä.

Katsoo vain, että vesi pääsee sitten valumaan pois peiton päältä (eli kaatoa on johonkin suuntaan)

Sitten vain peitto päälle. Itse olen käyttänyt semmoista ihan koko auton peittävää kevytpeitettä ja se kireälle. Kyllä se siellä hengittää, ikkunoita voi jättää vähän HARKITUSTI raolleen.

Peitto kireälle, voi muuten hinkata maalipintaa.

................Rahkosen laanilla oli Esko laittanut / laitattanut kattopeltiä autojen alle. Osa oli siis pohjastaan semmoisessa kunnossa että pohjan pystyi ainakin hahmottamaan.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2816
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Minä valkkaan talvisäilytysmalliksi mallin alapuolelle raksamuovi ja päälle pressutalli. Ja kyllä, ikkunat raolleen. Jahka Jape saa laaninsa kuntoon :wink:. Tulevan talven on vielä tuttavien ilona autokatoksessa, jossa valitettavasti ei pysty osia irrotteleen & raplaan.

Nimittäin peitteissä vaikka kuinka hyvissä on se ominaisuus, että esimerkiksi lokasuojat ottavat peitteeseen kiinni. Pystärissä tämä aiheutti eteläsuomalaiseen talveen yhdistettynä etulokasuojiin pientä kuplaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Talli se on oltava vaikka sitten edes lato 8)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
terho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 14.02.2005 17:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Peite mersun niskaan.

Viesti Kirjoittaja terho »

Palataanpa tähän kun forum osaltani taas toimii.

Tilasin sitten peiton. Firman kallein, eli stormforce malli. n. 200 € oli hintaa. Luotan peittoon sen verran, että jätin ikkunan hieman raolleen. Piti olla oma copelle ja sedanille, mutta taitaa olla sama malli molemmille. Auton alle laitoin suojaa maasta tulevaa kosteuden varalle. Tankkiin bensiinin kausisäilytys ainetta, tosin parin kuukauden seisonnan jälkeen.

Oli kyllä sen verran mielipahaa kun joutui taivasalle jättämään, että ensitalveksi hommaan tallin, tai vien vaikka parkkihalliin. Niin, jos sieltä pressunalta keväällä löytyy muuta kun renkaat ja nahkapenkit.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70

EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Avatar
rolle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:07
Paikkakunta: Jkl
Viesti:

Re: Peite mersun niskaan.

Viesti Kirjoittaja rolle »

Itsekin olen harkinnut peitteen ostoa, kun auto joutuu nyt talvella seisomaan taivasalla. Vehjettä tulee käytettyä lähinnä viikonloppuisin, joten mielellään jonkinlaisen hengittävän peitteen pirssin päälle vois nakata. Onkohan tuo Stormforce sitten yhtä hyvä, kuin mainokset antavat ymmärtää. Mitkä ovat terhon kokemukset?

Tilasin muuten peitteen valmistajan sivuilta materiaalinäytteen. Saa nähdä vaivautuvatko lähettämään Suomeen asti... :roll:
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Peite mersun niskaan.

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Yksi ongelma tuossa ulkosäilytyksessä on sisään pyrkivä vesi. Ainakin vanhemmissa autoissa tuntuu olevan aina jossakin joku reikä, josta vesi pääsee maton alle :?

Sitten vielä suojalumi ilmiö: jos auto on ikkunat lumessa, niin sään lauhtuessa, se vetää ikkunat märäksi sisältä.
Eli lumet olisi hyvä lakaista pois - oli peitettä tai ei....

Eli olen havainnut hyväksi tuollaisen "Silvertoppen"-hupun (tms.), eli osapeite, joka peittää katon ja ikkunat.
Näin lumet on helpompi lakaista, ja on myös helppo välillä vilkaista sisätilojen kuulumisia. Se estää myös veden pääsyn sisälle.

Auto olisi hyvä olla myös vaakatasossa, näin kondenssivedet pääsevät aukoista pois, eivätkä kerry koteloihin ja ovien kulmiin.

Sitten on vielä jyrsijäongelma - meillä sen hoitaa kolme kissaa ruokapalkalla hyvin tehokkaasti :wink:
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
terho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 14.02.2005 17:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Peite mersun niskaan.

Viesti Kirjoittaja terho »

Peite oli viimetalven käytössä ja kesällä myös pidin, erityisesti sateiden aikana. Kokemus on, että se pitää vettä aika mukavasti. Tietysti siitä, kun pidempään sataa, ikäänkuin tihkuu läpi, mutta silti selvästi kuivempana pellit pysyy kuin tavallista peittoa käytettäessä. Siis se on aiemmin käytössä ollutta Bilteman peittoa selkeästi parempi. Se mainittu maton alle kertyvä vesihän on pystäreidenkin ominaisuus, kyllä tämä peitto kokemuksen mukaan sitä estää hyvin. Auton alle saa kiristettyä pari hihnaa, eli aika napakasti istuva paketti siitä tulee.
Vaikutelma on, että materiaali on käytössä hieman venynyt, eli en tiedä miten sille sitten pidemmänpäälle käy.
Hintaa tuli n 200€ netistä valmistajalta tilattuna. Se oliko se kaikenkaikkiaan hyvä ostos vähän riippuu kuinka pitkäikäiseksi se osoittautuu. Sanoisin näin, että suosittelen varauksella
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70

EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Peite mersun niskaan.

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Täältäkin ääni pressulle auton alla, jos on vähänkään heinikkoa tms. Ja sitten riittävän ilmava hökötys päälle. Riittävän kestävä myös, sillä talven lumikuorma voi keväällä olla aika painava.

Sisälle voi laittaa kosteudenpoistajankin. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-5313" onclick="window.open(this.href);return false;
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Vastaa Viestiin