MB dieselfarmari pakuksi - nyt onnistuu(onnistui... )!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

MB dieselfarmari pakuksi - nyt onnistuu(onnistui... )!

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään sen voi sitten tehdä, vaikkapa W202 farmarista,
tai mistä vaan farkusta, pakettiauton, pienelle dieselverolle.

Eikä tarvita väliseiniä. 8)


edit: otsikko updated t:epk
wiimax.fi
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Mikäs juttu tämä nyt on? :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Kertokaa ihmeessä - olen pelkkänä silmänä :shock:

Timo
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No kun eilen tuli uudet määräykset voimaan.

Muuten, jos aikoo jonkun muuttaa pakuksi vanhoilla säännöillä, eli väliseinän kanssa, se onnistuu vielä viikon ajan.
wiimax.fi
Avatar
Mikaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mikaz »

Nyt alko kiinostamaan mitä tarkalleen ottain pitää tehdä että toi muutos onnistuu ?
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Homman juoni on siinä, että eilen tuli voimaan määräys, jossa sanotaan mm :

"AC- tai AF- korityyppiin kuuluvien autojen osalta ei kuitenkaan ole tarpeen edellyttää erillistä luokittelumerkintää eikä rinnakkaisen pakettiautoluokittelun olemassaoloa"

Tuon pa-luokittelun puutteeseenhan se mm.Mersujen muutos pakuksi on ennen kaatunut, vaan ei enää. :wink:

Ylimääräiset penkit pitää poistaa "juurineen" eli esim. kiinnikkeitten reiät hitsata umpeen tai asentaa katkopultti.
Lakihan määritteli nuo istuinpaikat jotenkin niin, että tavarakantavuutta pitää jäädä enemmän kuin henkilökantavuutta, ja yhden henkilön painoksi lasketaan 68 kg.
Tosin sitten 95 vuodesta alkaen kuljettajaa ei ole laskettu kantavuuteen mukaan.
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin ja hei, te joilla on farkkumersu kertokaapa kantavuuksista täällä :!:
wiimax.fi
Avatar
Mikaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mikaz »

300td

Sallittu akselipaino edessä 980 kg
Sallittu akselipaino takana 1230 kg
Auton paino ajovalmiina 1560 kg
Sallittu kokonaispaino 2210kg

Onko noi sama asia kuin kantavuus ?
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kantavuus jää kun otteeseen merkitystä kokonaispainosta vähennetään otteeseen merkitty omapaino.

Sinun mersustasi voisi siis tehdä 4 hengen pakun, jos nuo 1560 ja 2210 kg ovat rekisteriotteessa.

Jos kantavuutta on 680 (vai yli 680) kiloa niin :idea: ei muuta kuin muutoskatsastamaan 5 hengen pakuksi - ei taida tarvita mitään muutoksia.

Jos taas 550 kg niin 4 hengelle.

Näin kai se menee, vai mitä matemaatikot ?
wiimax.fi
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Tossa aiemmin mietittiin että kuinka tehdä nelipaikkainen? Jos takapenkin kyynärnojasta tekis "kiinteän" eli katsastuksen ajaksi tilaa vain kahdelle?

Kuinka paljon maksaa halvimmat väyryset farkkuna,sellainen että kannattais tänne rahdata? :)
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Paljonko mahtaa olla S123:sen kantavuus? Ja onnistuuko tuo hommeli pehmeillä penkeillä vai täytyykö olla kovat?
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jani Haataja kirjoitti:Paljonko mahtaa olla S123:sen kantavuus?
Kantavuus on 620kg
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Eli siitä saisi tehdä 4 hengen pakettiauton??? No, ihan sopiva neljähenkiselle perheelle...
Mahtaako vaikuttaa asiaan jos auto on korinvaihto niin onnistuuko tuo muutos silti?
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Mie haluan ton maasturin pakuksi, mutta kun kovasti väittävätten, että noita ei-täyden-autoveron vempeleitä eli ennen -92 tuotuja oikeen saa kirveelläkään muutoskatsastettua. ...ja kattoonhan en rupea tekemään mitään koirakoppi kyhäelmiä moisen asian takia - siinä kun on jotain sääntöjä tilavuuksista ja korkeuksista.

Timo
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kyllä luulis, että G:n sisätilavuus riittää pakuksi rekkaamiseen, eli että ai nakaan siitä asiasta ei pitäisi jäädä hiertämään. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Jani Haataja kirjoitti:Eli siitä saisi tehdä 4 hengen pakettiauton??? No, ihan sopiva neljähenkiselle perheelle...
Mahtaako vaikuttaa asiaan jos auto on korinvaihto niin onnistuuko tuo muutos silti?
Eikös nuo korivaihdot kulje kanta-auton papereilla. Eli jos kantana ollut sedan niin sen kantavuus sedan ja niin edelleen :roll:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Maasturissa pitäisi löytyä 3 kuutiometriä tavaratilaa.
wiimax.fi
Avatar
Hannu B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 20.12.2003 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hannu B »

Jani Haataja kirjoitti:Paljonko mahtaa olla S123:sen kantavuus? Ja onnistuuko tuo hommeli pehmeillä penkeillä vai täytyykö olla kovat?
Talvella selvittelin vähän asiaa ja huomasin että koko juttu on aika
monimutkainen. :shock:

Jotta farkun tai esim. Viton bussin voi katsastaa pakuksi (halpa D-vero)
ja että siinä saa olla pehmeet penkit "lisämatkustajille" niin:
- Autosta on joskus pitänyt maksaa täysi autovero eli rekisteroity
h-autoksi tai bussiksi.
- ratin keskeltä takimmaisen penkin selkänojaan mitta pitää olla
lyhyempi kun takimmaisesta selkänojasta takaluukkuun.
- tavaroille pitää jäädä kantavuutta vähintään samanverran kun
matkustajat painaa (a. 68 kg + kuski 75 kg) tällä määrätään
istumapaikkojen lukuläärä.

Nuo oli pääsäännöt. Perjantainen uusi sääntö tarkentaa (kai) ja
rajoittaa muutosten tekemistä.

Sitten on omalukunsa jos etu- ja takapenkkien väliin laittaa
kiinteän väliseinän tai "verkkoseinän". Joissakin konfikuraatioissa
ei takapenkillä SAANUT olla turvavöitä ja toisissa niiden kiinnityspisteistä
vaadittiin valmistajan todistukset :?

Lisäksi tulee kaikki poikkeukset (3 - 5 kpl) rekisteröintivuoden mukaan :twisted:

Helpoiten asia selviää kun menee karsastuskonttorille (hiljaiseen aikaan)
ja marssii halliin jonkun katsastajan juttusille 8) auton papereiden kanssa.
Näin minä tein ja totesin että liian vaivalloistä sen kyseisen yksilön
kanssa :twisted: Tämä neuvonta ie vaatinut ajanvarausta eikä
maksanut mitään.... Hyrylässä. :roll:

@ HBo
Isona minustakin tulee Mersumies... ehkä.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Kalevasta lainattu:

17.04.04 "Dieselveron kierto vaikeutui
Dieselveron alentaminen rekisteröimällä farmariauto pakettiautoksi
vaikeutui perjantaina voimaan tulleen Ajoneuvohallintokeskus AKE:n uuden
määräyksen takia. Ylimääräiseksi jäävät istuinpaikat pitää poistaa
kiinnikkeineen kokonaan, joten mahdollinen uuden takapenkin rakentaminen
voi syödä veroedun kokonaan. Helpotuksena on se, että autolle ei enää
vaadita valmistajan tai maahantuojan rinnakkaisluokitusta pakettiautoksi.
Säädökset henkilöauton rekisteröimisestä pakettiautoksi muuttuivat uuden
EU:n direktiivin myötä.

Pääsäännön mukaan rinnakkaisluokitus vaaditaan edelleen, mutta uuden ohjeen
myötä myös rinnakkaisluokitusta vailla olevista autoista saa pakettiauton.
Tällöin vaaditaan, että auton korityypin on oltava
EY-tyyppihyväksyntädirektiivin mukainen farmari- tai monikäyttöajoneuvo.
Aiemmin vaadittua väliseinää ei enää tarvita.

Tila-auton tai maastoauton saa rekisteröityä pakettiautoksi, mikäli autossa
on vähintään kolme kuutiometrin kokoinen tavaratila.

Pakettiautoksi ei kuitenkaan hyväksytä autoa, joka on konttiperäinen sedan,
viistoperäinen cuope tai avoauto.

Liiat penkit pois

Ohjeen mukaan auton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin autoon
hyväksyttyjen matkustajien lukumäärä kerrottuna 68:lla. Tämän vuoksi
useimpien autojen paikkalukumäärä vähenee yhdellä tai jopa kahdella.

"Uutta on, että takaistuimet joudutaan räätälöimään hyväksyttyä
istuinlukumäärää vastaavaksi. Eli jos takaosaan hyväksytään kolmen sijasta
vain kaksi ihmistä, myöskin ne istuimet pitäisi rakentaa sellaisiksi, että
ne ovat vain kahdelle sopivat", kertoo yksikön johtaja Keijo Kuikka AKE:sta

Turhalla kikkailulle ei ole jätetty varaa.

Useissa autoissa takapenkin keskimmäinen paikka on jo valmiiksi lähes
mahdoton istua, mutta pelkkä turvavyön irrotus ei silti auta.

"Direktiivin sanamuoto edellyttää poistettavaksi kokonaan sekä istuimen
että istuimelle tarkoitetut kiinnikkeet", Kuikka sanoo.

Istuinten suuntausta ei ole rajoitettu ja ne voivat olla rakenteeltaan niin
sanottuja tavanomaisia eli normaalipaksuisia. Kiinteästi eteenpäin
suunnattujen istuinten tulee olla lujuudeltaan ja kiinnityspisteiltään
asianmukaisesti testattuja. Turvavöiden sekä niiden kiinnityspisteiden
tulee täyttää koskevat vaatimukset.

Penkkijärjestelyiden toteuttaminen tulee varmasti huomattavasti
kalliimmaksi kuin aiemmin vaadittu väliseinä. Todennäköisesti joistakin
autoista saanee uuden säännösten mukaisen halvallakin, mutta ajoneuvoluokan
muuttamisen mukanaan tuoma hyöty pienenee.

Rekisteröimällä dieselauton pakettiautoksi auton käyttövoimavero eli
dieselvero laskee. Vero putoaa auton merkistä riippuen noin 80-140 euroa
vuodessa. Lisäksi yrittäjä saa vähentää pakettiauton hintaan sisältyvän
arvonlisäveron yrityksensä verotuksessa.

Uusi säännös ei ole takautuva, eli koiraverkkosysteemillä pakettiautoksi jo
muutettuja autoja ei tarvitse muuttaa. Vanhan ohjeen mukaisesti valmiiksi
rakennettuja pakettiautojen muutoksia hyväksytään 23. huhtikuuta saakka.

Pakettiautoksi rekisteröinnin myötä auton suurin sallittu nopeus laskee
sataan kilometriin tunnissa.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Hmm.

Kelpaisikohan esim. farmarin keskipaikan eliminoimiseen se, että rakentaisi takapenkin keskikohtaan, penkin päälle, kiinteän käsinojan jota siis ei voisi kääntää sivuun tms. Vai pitääköhän taakaa tosiaankin poistaa koko takapenkki ja laittaa tilalle kaksi erillistä penkkiä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Farkusta voinee poistaa aika helposti sen 1/3 osan siitä takapenkin sivusta. Tilalle voi sitten laittaa vaikka lasten turvaistuimen selkä menosuuntaan, sehän rohmuaa yleensä muutenkin melkein kahden tilan...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No joo, tosin turvaistuinta ei saa laitaa muuta kuin auton varsinaiselle istuimelle, jos oikein tarkkoja ollaan.
Mutta käytännössä, miksei.
wiimax.fi
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Kävin tänään rekisteröimässä 250 TD:n pakettiautoksi.Ehtoina oli että lisäistuin takakontista poistetaan, nyt saa kuskin lisäksi olla 4 henkeä eli yht. viisi, entisen seitsemän sijaan, ja moottoritiellä ei saa ajaa kuin 100 km/h.
homma maksoi 49 ekeä.
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kerros, EDU, kantavuus mitä tuossa MB:ssä on ?
wiimax.fi
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

dealer kirjoitti:Kerros, EDU, kantavuus mitä tuossa MB:ssä on ?

Kokonaismassa.......................... 2170 kg
Omamassa...................................1480 kg

Ajoneuvoluokka N1
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sillälailla, just 10 kilolla ylittää tuon "5 henkilön rajan".

Eli kenenkään ei enää kannata ajaa w124 dieselfarmarilla henkilöautona, jos kantavuus riittää tuohon 5 henkilölukuun eikä itse tarvitse lisäpenkkejä tavaratilassa...

Täällä pohjoisessa kun ei ole noita moottoriteitäkään - ja 120 rajoitusalueella jos tuollakin ajaa sen 120 tutkaan niin eipä pysäytetä ; eihän sitä mistään muualta kuin rekisteriotteesta näe pakuksi.
wiimax.fi
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

dealer kirjoitti:
eihän sitä mistään muualta kuin rekisteriotteesta näe pakuksi.
Joo, auto on ihan normaali penkeillä, eikä tarvi olla mitään verkkoja väliseinänä, ainoa muutos on, että rekisteriotteessa lukee PAKETTIAUTO.
Diisel vero on jotain yksiseitsemäs-osa entisestä.
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Ja ei tarvii laittaa mitään lätkää takaluusteriin? Alkaa kuullostaa kiinnostavalta.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tarvi lätkää...

Tuolla minun bussillahan on 80 ajoneuvokohtainen rajoitus, mutta kun siitäkään ei näe päällepäin mistään että on asuntoauto niin ainakin kahdesti on posotettu noin satasta tutkaan satasen alueella - ei ongelmia.
wiimax.fi
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Onkos kellään C220 (automaatti) dieselin kokonaispainoa ja omapainoa? Monenkos hengen pakun siitä sais?
Vastaa Viestiin