Lukko loikkii päälle, ASD+ABS-valot palaa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Lukko loikkii päälle, ASD+ABS-valot palaa.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eli olisikos sadekausi hiipinyt väärään osoitteeseen. Vettä on nyt tullut pari päivää putkeen ja kohta on kolmas täynnä.

Tapahtui aamulla: lähdin TE:lla töihin. Kadunkulmissa käännellessä tasauspyörästön lukko änkesi päälle 9 kerralla kymmenestä ja samalla asianmukaisesti syttyi ko. valo mittaristossa. Vielä parkkiksella ruutuun peruuttaessa (suoraan!) lukko meni päälle ja valo syttyi. Noin 20 cm eteenpäin ajamalla laitteen sai sammumaan. Äsken marketissa käydessä sama toistui, lisäksi ABS tekee omiaan: asfaltilla parkkiskahinoissa hiljaakin jarruttaessa polkimen alla "täristää" vaikka mitään lukkiutumisriskiä ei todellakaan ole! Niinpä ABS-valo syttyi äsken marketin parkkiksella. Sammui tosin kun koneen käytti sammuksissa. Silti tuo "polkimen täristys" jatkuu aika ajoin kevyissäkin jarrutuksissa, viimeksi äsken kotipihaan pysähtyessä, kevyellä jarrutuksella 20 km/h nopeudesta.

No comprendo. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
C220CDI A
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja C220CDI A »

Samoja probleemeja w126:ssa!? Ei tosin noin häiritsevästi, mutta aika - ajoin käy niin, että abs ja asr valot syttyy palamaan "itsestään" ihan kuin ottaisivat jostain töyssystä itseensä. Sammuvat heti kun käyttää koneen sammuksissa. No ne on näitä suuria teknisiä hienouksia ja kun itse ei sähköstä ymmärrä muuta kuin, että:
Sähkö on sinistä
Sähkö tekee hiukset kihariksi
Jos laitteesta tulee savu niin sähkö on karannut...
Tommi
w126 500 SE -89
w203 220 CDI A Elegance-00
ex
w203 200 CDI A -00
w168 -01
Jone M
Valvoja
Valvoja

katos katos

Viesti Kirjoittaja Jone M »

En siis ole ongelmani kanssa yksin. Mulla on tehny tuo 4-maticci just samaa jo puolitoista vuotta. Vika selvisi viime huoltokäynnillä: oikean etupyörän abs-anturi antaa virheellistä informaatiota. Uusi maksaa muistaakseni 160 euroo, ja Aku P: kyllä, tottakai on erilainen kuin vajaavetoisissa :evil: . Kun parkkeeraat ja lukko menee päälle niin paina jarrupoljinta, jolloin vapauttaa lukon.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Isän -89 w201:n ABS on oireillut samalla tavalla. Viime kesänä irrotettiin ABS-anturit eturenkaista ja pestiin painepesurilla puhtaaksi hammaskehät jarrulevyjen takana, joista anturi lukee renkaan pyörimisnopeutta. Tuo auttoi melkein vuodeksi, mutta nyt ovat ruvenneet oireilemaan uudestaan.

Tuossa viime kesän manööverissä huomasin, että ABS-antureiden johdot menivät huomattavan tiukalle renkaat käännettyinä ääriasentoon, löysättiin niitä hieman, kun toisessa päässä oli varaa. Epäilen kuitenkin, että tuo tiukkuus on aiheuttanut vaurioita johonkin kohti kaapelia tai liitoksiin anturissa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Mulla näin

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Käynnistän auton, lähden hitaasti liikkeelle ja painan jarrua siinä ehti alkuun. ABS-systeemi ikäänkuin herää ja täräyttää kerran poljinta. Tämä tapahtuu jokakerta, kun lähden liikkeelle. Sen huomaa vain sillon, kun painaa jarrua heti siinä alussa. Olen mielestäni kuullut ABS-systeemin ääntävän konetilassa ilman jarrun painamistakin juuri hetki startin jälkeen. ABS:hän ei mene oikeasti päälle ennenkun nopeus on ylittänyt 7km/h ja sen jälkeenkin sammuu alle 4km/h nopeudessa. Tämä "testitäristys" tapahtuu mielestäni alle 4km/h nopeudessa, ainakin alle 7km/h.

Olen ajatellut tämän olevan normaali automaattinen testaustoimenpide joka startin jälkeen, enkä ole kiinnittänyt huomiota siihen sen kummemmin. Jarrut toimivat muuten hienosti ja mitään ongelmia ei ole ollut valojen tai minkään kanssa. Auto on ollut minulla 3 vuotta/85tkm ja toiminut kokoajan samanlailla.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Re: Mulla näin

[quote="W126"]Käynnistän auton, lähden hitaasti liikkeelle ja painan jarrua siinä ehti alkuun. ABS-systeemi ikäänkuin herää ja täräyttää kerran poljinta. Tämä tapahtuu jokakerta, kun lähden liikkeelle. Sen huomaa vain sillon, kun painaa jarrua heti siinä alussa. Olen mielestäni kuullut ABS-systeemin ääntävän konetilassa ilman jarrun painamistakin juuri hetki startin jälkeen. ABS:hän ei mene oikeasti päälle ennenkun nopeus on ylittänyt 7km/h ja sen jälkeenkin sammuu alle 4km/h nopeudessa. Tämä "testitäristys" tapahtuu mielestäni alle 4km/h nopeudessa, ainakin alle 7km/h.
quote]

Hmm. Kyllä meikäläisen autossa on myös ihan salettiin alle 7 km/h lasissa, ja silti ABS heittäytyy päälle. Kiusallinen juttu parkkipaikalla -- paina jarrua miten vaan, rutina kuuluu ja siinä seuraavassa ruudussa oleva 500SEC lähestyy uhkaavasti ja liike sitä kohti jatkuu vaan... :shock: Toisaalta jopa taajamanopeuksissa 40-50 km/h jarrut toimivat ihan moitteitta?!

Saas nähdä. Auto seisoo tämän päivän pihalla ja aurinko paistaa iloisna. Jos vaikka vermeet kuivuisi. Selvä syy-yhteys oireilulla ja sään muuttumisella sateiseksi + kosteaksi on kyllä.

Asiasta viidenteen. Ottaako se lukko jotenkin tietoa siis ABS-antureilta?
S124 300TD -93
W123 200 -84

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
MercMan
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Liika elektroniikka taitaa olla liikaa.. Onhan tuo lukkokin kätevä ja etenkin abs:t, mutta tuppaa kyl aina joku sähkötouhu reistailemaan tää suomessa, johtuu todennäköisesti surkeasta talvesta.. :roll:
Onneksi mulla ei tuossa vanhuksessa ole vielä liikaa hienouksia tai ainakaa sähköö..
Viimeksi muokannut MercMan, Ti 20.05.2003 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Aku P kirjoitti:
Hmm. Kyllä meikäläisen autossa on myös ihan salettiin alle 7 km/h lasissa, ja silti ABS heittäytyy päälle. Kiusallinen juttu parkkipaikalla -- paina jarrua miten vaan, rutina kuuluu ja siinä seuraavassa ruudussa oleva 500SEC lähestyy uhkaavasti ja liike sitä kohti jatkuu vaan... :shock: Toisaalta jopa taajamanopeuksissa 40-50 km/h jarrut toimivat ihan moitteitta?!

Saas nähdä. Auto seisoo tämän päivän pihalla ja aurinko paistaa iloisna. Jos vaikka vermeet kuivuisi. Selvä syy-yhteys oireilulla ja sään muuttumisella sateiseksi + kosteaksi on kyllä.

Minulla se abs:n päällä käynti kestää max. 1 sekunnin. Eli se ei haittaa ajoa mitenkään, eikä muitten autojen perät ole vaarassa parkkiksilla.

Luulisi, että käyttävät samoja antureita ABS ja ASD? Ainakin kun sinulla palaa ASD-valo samaan aikaan. ASD-valo saattaa palaa myös virheilmoitusmielessä. Eli meneekö lukko oikeasti päälle, vai palaako vaan valo? Jos lukko on päällä ja samalla käännät autoa jyrkästi, kuuluu ainakin perästä jurinaa....minulla sen huomaa, kun lukko pysyy päällä hetken sutimisen loputtuakin, eli sekunnin pari voi jurinaa kuulua, jos kääntää samaan aikaan.

Ole muuten varovainen, jos alat vaihdella sinne niitä osia. Tässä samalla kylällä yksi 300TDT 4-matic kulutti rahaa 25tmk, kun samanlaista vikaa selvitettiin. Loppujen lopuksi vika oli muistaakseni vain likaisessa/viallisessa anturissa. 4-maticin perässä on kai joku lisätunnistin ja se oli maksanut veholla laitettuna yli 20tmk, eikä edes auttanut vikaan. Ainakin Veho kannattaa aluksi siis kiertää kaukaa.
Kaapo
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

W126 kirjoitti: Minulla se abs:n päällä käynti kestää max. 1 sekunnin. Eli se ei haittaa ajoa mitenkään, eikä muitten autojen perät ole vaarassa parkkiksilla
No kun tuli puheeksi, niin heitetään nyt tällainen puolittainen kommentti. Jos kiesin startin jälkeen hetimmiten painaa jarrua, ABS "tupsauttaa" vaimeasti kerran. Entisessä kotomäessä tämän huomasi - jyrkkä alamyötäinen päätielle alkoi heti parkkiruudusta eteenpäin päästyä ja toki heti piti tarjota myös jarrua. Ilmiö ei ole sytyttänyt koskaan mitään merkkivaloja. Muuten jarrua saa annostella aika reippaasti, että alkaa poljin täristää. Jos jarruun ei kosketa ensimmäisen 20 metrin aikana, ei ABS myöskään enää sen jälkeen "kuittaa".

ASD-valoa ei tahdo saada syttymään kuin lähtökuopista märällä asfaltilla ja reippaalla kaasulla (siis selkeä tehonpuute vaivaa :x ).
Soratiellä sitten kolmionkin saa syttymään. Mutta yleensä kesäkelissä ja normaaliajolla ASD on hissukseen. Talvella juttu on sitten toinen. Viime päivien vedenpaisumus ei ole tuonut tullessaan mitään ylimääräisiä toimintoja, mitä nyt arkin rakennus kävi ehtosella mielessä :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jone M
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Aku P kirjoitti:

4-maticissa se mittaa abs anturilla myös etu- ja takapään välistä nopeuseroa. Tällätavoin kun jompikumpi etu antureista on sökö, se vaikuttaa myös lukkoon ja abs-systeemiin
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jone M kirjoitti:4-maticissa se mittaa abs anturilla myös etu- ja takapään välistä nopeuseroa. Tällätavoin kun jompikumpi etu antureista on sökö, se vaikuttaa myös lukkoon ja abs-systeemiin
Jep, ja takavetoisissa mittaa kummassakin etupyörässä sijaitsevilla antureilla ja takamurikassa olevalla yhteisellä anturilla takapyörien pyörimisnopeutta.

ABS anturissa häikkää, ota ja putsaa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

W126 kirjoitti: Minulla se abs:n päällä käynti kestää max. 1 sekunnin. Eli se ei haittaa ajoa mitenkään, eikä muitten autojen perät ole vaarassa parkkiksilla.

Luulisi, että käyttävät samoja antureita ABS ja ASD? Ainakin kun sinulla palaa ASD-valo samaan aikaan. ASD-valo saattaa palaa myös virheilmoitusmielessä. Eli meneekö lukko oikeasti päälle, vai palaako vaan valo? Jos lukko on päällä ja samalla käännät autoa jyrkästi, kuuluu ainakin perästä jurinaa....minulla sen huomaa, kun lukko pysyy päällä hetken sutimisen loputtuakin, eli sekunnin pari voi jurinaa kuulua, jos kääntää samaan aikaan.

Ole muuten varovainen, jos alat vaihdella sinne niitä osia. Tässä samalla kylällä yksi 300TDT 4-matic kulutti rahaa 25tmk, kun samanlaista vikaa selvitettiin. Loppujen lopuksi vika oli muistaakseni vain likaisessa/viallisessa anturissa. 4-maticin perässä on kai joku lisätunnistin ja se oli maksanut veholla laitettuna yli 20tmk, eikä edes auttanut vikaan. Ainakin Veho kannattaa aluksi siis kiertää kaukaa.
Joo. Se lukko nimenomaan jurisee perässä samalla kun ajaa tiukkaa käännöstä / valo syttyy. Eli menee kyllä päälle.
Pitää varmaan ottaa ensin pyörä irti ja katsoa, missä on onkelma. Isäukon Rangessa oli aikanaan samantapaista vikaa, ja jossain väärässä välissä oli systeemissä muistaakseni koivunlehti. Olisko tässä vaan (toivottavasti) saastaa väleissä. Ihan samalla tapaa tuo lukkohärpätin tuntuu meikällä muuten toimivan kuin noissa W126:ssakin.
S124 300TD -93
W123 200 -84

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Jukka N. kirjoitti:
W126 kirjoitti: Minulla se abs:n päällä käynti kestää max. 1 sekunnin. Eli se ei haittaa ajoa mitenkään, eikä muitten autojen perät ole vaarassa parkkiksilla
No kun tuli puheeksi, niin heitetään nyt tällainen puolittainen kommentti. Jos kiesin startin jälkeen hetimmiten painaa jarrua, ABS "tupsauttaa" vaimeasti kerran. Entisessä kotomäessä tämän huomasi - jyrkkä alamyötäinen päätielle alkoi heti parkkiruudusta eteenpäin päästyä ja toki heti piti tarjota myös jarrua. Ilmiö ei ole sytyttänyt koskaan mitään merkkivaloja. Muuten jarrua saa annostella aika reippaasti, että alkaa poljin täristää. Jos jarruun ei kosketa ensimmäisen 20 metrin aikana, ei ABS myöskään enää sen jälkeen "kuittaa".
Juuri näin, eli todistetusti abs:n testitäristys heti lähdön jälkeen on normaali ja tarkoituksenmukainen ilmiö. Muistaakseni ainakin diisselin kannattajallakin tekee W124 ihan samanlailla.
Itse ei ole tuohon täräykseen tullut kiinnitettyä edes huomiota pitkän aikaa enään, pitääpä taas tänään kokeilla :)
Hienoja erikoisuuksia mersussa :wink:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Ehkäpä helpotti.

Pika-apua tuli. Velimies oli irrottanut/putsannut ABS-anturin hanttimiehen puolelta ja ainakin muutaman kilsan koelenkillä auto oli hänen mukaansa ollut kolttostelematta. Jäämme odottelemaan, mitä tuleman pitää.
S124 300TD -93
W123 200 -84

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Paitsi että.

Paitsi että ja paskat. Niinpä tuo päivän työpaikan parkkiksella taas tiukissa käännöksissä iskee lukkoa päälle ja töyssyssä syttyi ABS-valokin palamaan. ABS-valon palaminen ei näy vaikuttavan siihen, etteikö myös kolmiovalo syttyisi.
Jos tästä nyt jotain loogista haluaa hakea, niin tuo valo syttyy huomattavasti herkemmin, kun käännös on oikealle.
S124 300TD -93
W123 200 -84

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
Vastaa Viestiin