OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus on kohta käsillä. Työtä en ennen ole tehnyt, joten etukäteen kyselen, mitä erikoisempia työkaluja siihen tarvitsee? Suuttimiin ilmeisesti pitkä ja ohut 27mm hylsy, mutta riittääkö tavallinen sellainen vai onko oltava joku erikoistyökalu? Tarvitseeko suuttimiin ulosvetotyökalun vai lähteekö yleensä suosiolla?
Mitä muuta?
Mitä muuta?
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-
Turbocompound
- Vakiokalustoa

- Viestit: 469
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
Moi!
Tarvitset tällaisen hylsyn suihkuihin. Koko 22mm. Muotoiltu siten ettei vahingoita suutinta.

ja pumpun lukitus työkalun.


Nämä työkalut ovat alkuperäisiä mutta ne voi osittain tehdä itse. Kysele eka lainaan tai hintoja noille työkaluille.
Päätä sitten mitä teet.
Suihkut lähtevät helpolla irti normaalisti ilman työkaluja sormin nostelemalla.
Suihkun putket ovat syvenyksessä ventiilikopassa voi olla hankala päästä käsiksi.
Siihenkin on erikoistyökalu. (Katso linkiä ja sieltä lukua 07.1-6830)
Joudut purkamaan jonkin verran tavaraa pois tieltä ennen kuin pääset käsiksi suihkuihin ja pumppuun.
Käytä myös kameraa niin on helpompi kasata takas.
Ja jotain ohjeita vielä http://www.w124performance.com/service/ ... chElec.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarvitset tällaisen hylsyn suihkuihin. Koko 22mm. Muotoiltu siten ettei vahingoita suutinta.

ja pumpun lukitus työkalun.

Nämä työkalut ovat alkuperäisiä mutta ne voi osittain tehdä itse. Kysele eka lainaan tai hintoja noille työkaluille.
Päätä sitten mitä teet.
Suihkut lähtevät helpolla irti normaalisti ilman työkaluja sormin nostelemalla.
Suihkun putket ovat syvenyksessä ventiilikopassa voi olla hankala päästä käsiksi.
Siihenkin on erikoistyökalu. (Katso linkiä ja sieltä lukua 07.1-6830)
Joudut purkamaan jonkin verran tavaraa pois tieltä ennen kuin pääset käsiksi suihkuihin ja pumppuun.
Käytä myös kameraa niin on helpompi kasata takas.
Ja jotain ohjeita vielä http://www.w124performance.com/service/ ... chElec.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
A170cdi-00 1999-
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
Ok, kiitos!
Mistähän tuon 27mm keksin... Kävin jo sellaisen hylsyn ostamassa, mutta eipä tuo haittaa.
Yleensä on ollut tapana hankkia tai tehdä työkalut omaksi, joten olisin kiinnostunut, saako noita muualta kuin Veholta?
Mistähän tuon 27mm keksin... Kävin jo sellaisen hylsyn ostamassa, mutta eipä tuo haittaa.
Yleensä on ollut tapana hankkia tai tehdä työkalut omaksi, joten olisin kiinnostunut, saako noita muualta kuin Veholta?
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
..se 27mm on vanhemman koneen suuttimen koko.. Kaikki noi työkalut saa varmaan myös kl-varaosista, mutta pitkä hylsy kannatta tehdä ainakin ite.. ostaa vaikka jonkun halvan pitkän hylsyn ja pidentää sitä ite vielä pari senttiä, niin hyvä tulee. Venttilikoppa tarvii ottaa pois ennen suuttimia.. ja sen pumpun lukituksen voi tehä kans ite yhtä hyvin...
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
Mese.fi Mekassa lukee, että "Ajoitustapiksi käy esim. 11 mm poranterä johon on hiottu keskelle päätä kantikas ehkä parin millin levyinen ura." Päteeköhän tämä sama näihin uudempiin monivenoihin?
Irroitin kaikki alipaineletkut, polttoaineletkut, polttoaineputket (lähti helposti 14mm lenkillä) ym pois tieltä. Sähkösarja oli kulahtaneen, mutta vielä kohtuuehjän näköinen. Muutama liitin oli lähellä oikosulkua, täytyy korjailla...
Vaatiiko tuo ruiskupumpun irroittaminen jakoketjun irroittamisen? Ohjeen http://www.w124performance.com/service/ ... 1-8410.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; mukaan ymmärtäisin, ettei vaadi. Eli onko siellä alipainepumpun takana pari pulttia, jotka irroittamalla koko pumppu lähtee irti ja pumpun ratas jää paikoilleen?? Ymmärtäisin, ettei pumpussa tarvitse olla tällöin ajoitustappia, koska pumppu lähtee siis pajalle säätöön. Onko siellä pumpun rattaassa joku hahlo tai holkki, johon pumpun akseli menee vain yhdessä asennossa?
Jotta vielä sotkisin asiaa enemmän, niin kysyn, että kuinka on helpoin todeta jakoketjun vaihdon tarpeellisuus? 480tkm mittarissa, 2-rivinen ketju eikä tietoa vaihdosta.
Irroitin kaikki alipaineletkut, polttoaineletkut, polttoaineputket (lähti helposti 14mm lenkillä) ym pois tieltä. Sähkösarja oli kulahtaneen, mutta vielä kohtuuehjän näköinen. Muutama liitin oli lähellä oikosulkua, täytyy korjailla...
Vaatiiko tuo ruiskupumpun irroittaminen jakoketjun irroittamisen? Ohjeen http://www.w124performance.com/service/ ... 1-8410.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; mukaan ymmärtäisin, ettei vaadi. Eli onko siellä alipainepumpun takana pari pulttia, jotka irroittamalla koko pumppu lähtee irti ja pumpun ratas jää paikoilleen?? Ymmärtäisin, ettei pumpussa tarvitse olla tällöin ajoitustappia, koska pumppu lähtee siis pajalle säätöön. Onko siellä pumpun rattaassa joku hahlo tai holkki, johon pumpun akseli menee vain yhdessä asennossa?
Jotta vielä sotkisin asiaa enemmän, niin kysyn, että kuinka on helpoin todeta jakoketjun vaihdon tarpeellisuus? 480tkm mittarissa, 2-rivinen ketju eikä tietoa vaihdosta.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-
Turbocompound
- Vakiokalustoa

- Viestit: 469
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
Kylläosilpi kirjoitti:Mese.fi Mekassa lukee, että "Ajoitustapiksi käy esim. 11 mm poranterä johon on hiottu keskelle päätä kantikas ehkä parin millin levyinen ura." Päteeköhän tämä sama näihin uudempiin monivenoihin?
osilpi kirjoitti: Vaatiiko tuo ruiskupumpun irroittaminen jakoketjun irroittamisen? Ohjeen http://www.w124performance.com/service/ ... 1-8410.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; mukaan ymmärtäisin, ettei vaadi. Eli onko siellä alipainepumpun takana pari pulttia, jotka irroittamalla koko pumppu lähtee irti ja pumpun ratas jää paikoilleen??
Jakoketjua ei tarvitse irottaa mutta kiristin pitää irottaa. Polttoaine pumppu on kiinni kolmella pultilla alipainepumpun ympärillä+kiinitys pumpun takana. Alipainepumpun jodut irrotamaan että saat pumpun rattaan irti joka on kiinni yhdellä pultilla. Ratas jää paikoilleen.
Moottori kun on vain 13astetta OT jälkeen kun otat pumpun pois ei tarvi tappia. Rattaassa ei ole muuta kuin työntää paikalleen ja kiristää, ilman hahloja tai holkkia.osilpi kirjoitti:Ymmärtäisin, ettei pumpussa tarvitse olla tällöin ajoitustappia, koska pumppu lähtee siis pajalle säätöön. Onko siellä pumpun rattaassa joku hahlo tai holkki, johon pumpun akseli menee vain yhdessä asennossa?
Kun ajotukset ei täsmää pumpussa nokkaakselissa ja kampiakselissa.osilpi kirjoitti:Jotta vielä sotkisin asiaa enemmän, niin kysyn, että kuinka on helpoin todeta jakoketjun vaihdon tarpeellisuus? 480tkm mittarissa, 2-rivinen ketju eikä tietoa vaihdosta.
Noilla kilometreillä vaihtaisin joka tapauksessa.
Vaikka ois vaihdettu kerran jo jossain 200-300tkm välillä niin alkaa olla jo ajettu sen verran että ois hyvä vaihtaa.
A170cdi-00 1999-
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
Sähköpumppuko ei sekoita ruiskutusennakkoa irroitettaessa, kuten täysin mekaaninen OM601/602/603 tekee 
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
Tuleeko koneesta muuten öljyä enemmänkin ulos irroitettaessa pumppua tai vaihdettaessa jakoketjua? Tietäisi laskea jo etukäteen, jos on tulossa.
Taidan ensin järjestää pumpun alta pois ja takaisin paikalleen -> sitten katsotaan ketjua.
Taidan ensin järjestää pumpun alta pois ja takaisin paikalleen -> sitten katsotaan ketjua.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-
Turbocompound
- Vakiokalustoa

- Viestit: 469
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
Ei ole sähköpumppua w124:ssa vaan täysin mekaaninen myös OM605/606.veskola kirjoitti:Sähköpumppuko ei sekoita ruiskutusennakkoa irroitettaessa, kuten täysin mekaaninen OM601/602/603 tekee
Sitten ei sillä "ruiskutusennakolla" ole mitään väliä missä se on sillä pumppu menee pajalle.
Asentaminen on sitten eri asia.
Ei sieltä paljon tule öljyä ulos. Polttoaine pumpusta tulee vähän kun sitä kalistelee. Ei sen enämpää mitä nyt joku rätti imee. Puhutaan enämpi joku desin jos sitäkään luokkaa kun litroissa.osilpi kirjoitti:Tuleeko koneesta muuten öljyä enemmänkin ulos irroitettaessa pumppua tai vaihdettaessa jakoketjua? Tietäisi laskea jo etukäteen, jos on tulossa.
Kuulostaa hyvältä.osilpi kirjoitti:Taidan ensin järjestää pumpun alta pois ja takaisin paikalleen -> sitten katsotaan ketjua.
A170cdi-00 1999-
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
No kyllä minä ajattelin, että tässä sitä asentamista samalla ajateltiin, eli ajastetaan sitten asennettaessaTurbocompound kirjoitti:Asentaminen on sitten eri asia.
...ja tämä oli siis w124 eikä joku -98 väyrynen
>> "Onko siellä pumpun rattaassa joku hahlo tai holkki, johon pumpun akseli menee vain yhdessä asennossa?"
eli tuohon ysymykseen: Ei ole vaan se menee mihin asentoon sattuu ja sen takia tarvitaan asennettaessa se tappi ja sen jälkeen vielä hienosäätö.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
Turbocompound
- Vakiokalustoa

- Viestit: 469
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
No noin minäkin olisin kirjoitanut jos oisin ollut yhtä pedagoginen kuin sinä.veskola kirjoitti: >> "Onko siellä pumpun rattaassa joku hahlo tai holkki, johon pumpun akseli menee vain yhdessä asennossa?"
eli tuohon ysymykseen: Ei ole vaan se menee mihin asentoon sattuu ja sen takia tarvitaan asennettaessa se tappi ja sen jälkeen vielä hienosäätö.
Vähän kun lukee rivien välistä voi tulla väärin käsityksiä joten minun(kirjoittajana)
pitää olla tarkka miten kirjoittaa, eller hur?
A170cdi-00 1999-
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
Turbocompound kirjoitti: Jakoketjua ei tarvitse irottaa mutta kiristin pitää irottaa. Polttoaine pumppu on kiinni kolmella pultilla alipainepumpun ympärillä+kiinitys pumpun takana. Alipainepumpun jodut irrotamaan että saat pumpun rattaan irti joka on kiinni yhdellä pultilla. Ratas jää paikoilleen.
Ja siinä pumpun rattaassa, mikä alipainepumpun takaa löytyy, on sitten pultissa vääränkätinen kierre
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
Pumppu on irti. Tosiaan vähän aikaa sai tuota vääränkätistä kierrettä arpoa... Näppärästi siinä suti sitten se hammaspyörä ketjun yli useita hampaita irroitettaessa. Jakoketjun kiristin minulla oli tässä vaiheessa kiinni, koska en oikein ymmärrä, miksi se pitäisi irroittaa.
Katselin ennen pumpun irroitusta tuota nokka-kampura ajoitusta. Onko tässä nyt nokat oikeassa asennossa? Nokkien täpät on jotakuinkin kohdallaan ja imunokkaan laitoin siihen reikään 8mm pultin. En kylläkään ole varma, onko se nyt oikein, mutta tuntui loogiselta http://forums.offipalsta.com/album.php? ... reid=73772
Silloin näyttää kampuralla tältä http://forums.offipalsta.com/album.php? ... reid=73773 . Käsittääkseni olisi siis peräti 7 astetta ajoitus pielessä eli ketju olisi todella venynyt tai jossain muualla vikaa. Olenko oikeassa?
Ketju on Iwis-merkkinen ja siis kaksirivinen. Jos tässä nyt uutta ketjua tilailen, niin miten todennan ohjureiden ym kunnon? Kiristin lienee ok, kun se on toiminut äänettä. Vai riittäneekö pelkästään uusi ketju?
Alipainepumppu näyttäisi olevan liukulaakeroitu (ainakaan en erottanut kuulia mistään) ja rullaa nätisti. Sitä siis ei tarvinne vaihtaa.
Viimeinen kysymys koskee http://forums.offipalsta.com/album.php? ... reid=73774 oikeassa reunassa olevaa punaisella ympyröityä anturia. Mikä se on? Nimittäin sen liitin oli tod näk oikosulussa ilman ajossa havaittavaa vaikutusta.
Katselin ennen pumpun irroitusta tuota nokka-kampura ajoitusta. Onko tässä nyt nokat oikeassa asennossa? Nokkien täpät on jotakuinkin kohdallaan ja imunokkaan laitoin siihen reikään 8mm pultin. En kylläkään ole varma, onko se nyt oikein, mutta tuntui loogiselta http://forums.offipalsta.com/album.php? ... reid=73772
Silloin näyttää kampuralla tältä http://forums.offipalsta.com/album.php? ... reid=73773 . Käsittääkseni olisi siis peräti 7 astetta ajoitus pielessä eli ketju olisi todella venynyt tai jossain muualla vikaa. Olenko oikeassa?
Ketju on Iwis-merkkinen ja siis kaksirivinen. Jos tässä nyt uutta ketjua tilailen, niin miten todennan ohjureiden ym kunnon? Kiristin lienee ok, kun se on toiminut äänettä. Vai riittäneekö pelkästään uusi ketju?
Alipainepumppu näyttäisi olevan liukulaakeroitu (ainakaan en erottanut kuulia mistään) ja rullaa nätisti. Sitä siis ei tarvinne vaihtaa.
Viimeinen kysymys koskee http://forums.offipalsta.com/album.php? ... reid=73774 oikeassa reunassa olevaa punaisella ympyröityä anturia. Mikä se on? Nimittäin sen liitin oli tod näk oikosulussa ilman ajossa havaittavaa vaikutusta.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-
Turbocompound
- Vakiokalustoa

- Viestit: 469
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
Joo sorriosilpi kirjoitti:Pumppu on irti. Tosiaan vähän aikaa sai tuota vääränkätistä kierrettä arpoa... Näppärästi siinä suti sitten se hammaspyörä ketjun yli useita hampaita irroitettaessa. Jakoketjun kiristin minulla oli tässä vaiheessa kiinni, koska en oikein ymmärrä, miksi se pitäisi irroittaa.
Pultin päässä on kylläkin pari nuolta vasemmalle päin mutta ei sitä ihan heti hoksaa siinä öljyssä.
Lukee se kyllä ohjeisakin mutta silti sen verran tärkeä asia että ois tuo nyt pitänyt minun mainita jos ois muistanut.
En ole itsekkään irottanut kiristintä mutta siinäkin on varmaan joku taika.
Siltähän tuo näyttää, venyneeltä.osilpi kirjoitti:Katselin ennen pumpun irroitusta tuota nokka-kampura ajoitusta. Onko tässä nyt nokat oikeassa asennossa? Nokkien täpät on jotakuinkin kohdallaan ja imunokkaan laitoin siihen reikään 8mm pultin. En kylläkään ole varma, onko se nyt oikein, mutta tuntui loogiselta http://forums.offipalsta.com/album.php? ... reid=73772" onclick="window.open(this.href);return false;
Silloin näyttää kampuralla tältä http://forums.offipalsta.com/album.php? ... reid=73773" onclick="window.open(this.href);return false; . Käsittääkseni olisi siis peräti 7 astetta ajoitus pielessä eli ketju olisi todella venynyt tai jossain muualla vikaa. Olenko oikeassa?
Ohjureita ei normaalisti vaihdeta ja jos ei näy tai ole ollut "vikaa" ajelisin menemään pelkällä uudella ketjulla ja mahdollisesti uus kiristin.osilpi kirjoitti:Ketju on Iwis-merkkinen ja siis kaksirivinen. Jos tässä nyt uutta ketjua tilailen, niin miten todennan ohjureiden ym kunnon? Kiristin lienee ok, kun se on toiminut äänettä. Vai riittäneekö pelkästään uusi ketju?
Alipainepumppu on hyvä jos rulla tai vuoristorata pumpun rattaassa ei ole "syöpyneet" kuluneet.
Siihen on vaihdettu alipainepumppu joskus.
Jäähdytys nesteen lämpötila anturi ja jälkihehkutukselle. http://www.w124performance.com/service/ ... 1-1860.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;osilpi kirjoitti:Viimeinen kysymys koskee http://forums.offipalsta.com/album.php? ... reid=73774 oikeassa reunassa olevaa punaisella ympyröityä anturia. Mikä se on? Nimittäin sen liitin oli tod näk oikosulussa ilman ajossa havaittavaa vaikutusta.
Saa mielellään muutkin lisätä komenttia sillä itse olen vain harrastelia.
Viimeisessä kuvassa katselin että vois olla syytä vaihtaa öljytason anturan O-regas,
ainakin on öljynen sen ympärillä, seuraavan öljyvaihdon yhteydessä.
Tarkista myös moottorikumityynyn kunto sillä sitä ei muuloin noin hyvin "pääse käsiksi".
"Sulaa" tuo tyyny mukavasti esim. dieselistä.....
Samoten polttoaine putket muoviset vaihtoon kokonaan tai pelkät o-renkaat.
Viimeksi muokannut Turbocompound, Pe 21.01.2011 01:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A170cdi-00 1999-
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
Pumpun ja lohkon välinen o-rengas vaihdetaan aina, ja ole tarkkana että se tulee sinne hyvin, mikään ei vituta niin paljon kuin vuotava pumpun juuri kun olet saanut homman valmiiksi. (Sinne tulee painevoitelu)
Jos jako hyppäsi jostain niin pidät vain huolen, että nokat ja kampi on merkeissään kun laitat pumpun, tämä on vähän hankala, koska pumpun merkki on se 13 eyk tjms ja muiden akselien on 0 astetta...mutta käytä maalaisjärkeä, sillä pärjää. Jaon hyppäämistä ei pitäisi tapahtua, koska kampi ei liiku ja olet toivottavasti lukinnut kannen ketjun ketjupyöriin, eli mikä ihme siellä voisi hypätä. Ruiskutuspumpun ketjupyörän hyppimiellä ei oikestaan ole väliä, Asetat sen oikeaa kohtaan kun työnnät pumpun sisään.
Jos jako hyppäsi jostain niin pidät vain huolen, että nokat ja kampi on merkeissään kun laitat pumpun, tämä on vähän hankala, koska pumpun merkki on se 13 eyk tjms ja muiden akselien on 0 astetta...mutta käytä maalaisjärkeä, sillä pärjää. Jaon hyppäämistä ei pitäisi tapahtua, koska kampi ei liiku ja olet toivottavasti lukinnut kannen ketjun ketjupyöriin, eli mikä ihme siellä voisi hypätä. Ruiskutuspumpun ketjupyörän hyppimiellä ei oikestaan ole väliä, Asetat sen oikeaa kohtaan kun työnnät pumpun sisään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
Turbocompound
- Vakiokalustoa

- Viestit: 469
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: OM605 suuttimien ja ruiskupumpun irroitus
Ihan oikein ovat.osilpi kirjoitti: Katselin ennen pumpun irroitusta tuota nokka-kampura ajoitusta. Onko tässä nyt nokat oikeassa asennossa? Nokkien täpät on jotakuinkin kohdallaan ja imunokkaan laitoin siihen reikään 8mm pultin. En kylläkään ole varma, onko se nyt oikein, mutta tuntui loogiselta http://forums.offipalsta.com/album.php? ... reid=73772
Ketju venynyt ja luultavasti alkuperäinen.osilpi kirjoitti:Silloin näyttää kampuralla tältä http://forums.offipalsta.com/album.php? ... reid=73773 . Käsittääkseni olisi siis peräti 7 astetta ajoitus pielessä eli ketju olisi todella venynyt tai jossain muualla vikaa. Olenko oikeassa?
Ei kait siinä muuta kun vain ei olis ketjupyörät/laahaimet kärsineet tuosta ketjun venymisestä.
Jäi vaivaamaan tuo asia joten käytin vähän hakua
Tämä texti tuossa alempana vahvisti sen mikä jäi kaivamaan mieltä. Korjaan sen myötä vähän edellistä kirjotusta ja unohdan pumpun ja sen ajotukset sillä vaikka pumpun ajoitus ois huitsin nevadassa, niin ei se vaikuta nokka ja kampiaxelin ajotuksiin.
JUHHisi kirjoitti:Kysyin ketjun vaihtoväliä kaverilta joka on Hämeendieselissä hommissa. Sano että sen pystyy tarkastaa että tarviiko vaihtaa vai ei. Venttiilikoppa pois, lukitus tappi imu/pako nokan rattaaseen ja vääntää kampiakselista konetta etiäpäin. Kaveri tais sanoa että kampiakselin siivapyörässä on astelukemia. Mikäli kone pyörii 3-astetta tai sen yli, on ketju liian kulunut.
Ja esim. Hämeen/Tammer-Diisselissä vaihtavat ketjuja. En muista hintaa.
Ja ketjun venymisen myötä pystyy myös tarkistaa ajetut kilometrit. Niille on kuulemma olemassa ihan ohje-arvot.
Viralliset tietäjät saa korjata jos jokin meni väärin, en muista ihan tarkkaan koko stooria.
A170cdi-00 1999-


