Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Voronkovich
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 29.12.2010 10:39

Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoista

Viesti Kirjoittaja Voronkovich »

Olen työskennellyt transitoautojen parissa Haminan satamassa jo useamman vuoden. Olen pitänyt tarkkaa kirjanpitoa kaikista autoista merkin ja mallin suhteen - erityisen mielenkiinnon kohteena Mercedekset. Kauttamme meni 30.6.2004 - 31.12.2010 (tänä vuonna ei enää lisää tule ja toiminnan kohdaltani päättyessä en enää lisää kirjauksia tee) yhteensä 30540 euroopasta laivalla tullutta henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoa.

USA:sta ja Kanadasta tuli konteissa 17.1.2005 - 2.2.2008 yhteensä 1350 autoa. Lisäksi USA:sta tuli meritse rorona useampi tuhat kuorma-autoa.

Suurin osa autoista meni Venäjälle, osa Kazakstaniin ja muihin entisiin neuvostotasavaltoihin. Kazakstanin viennin kulta-aikaa oli ajankohta syksystä 2004 kevääseen 2008, jolloin kauttakulku sinne totaalisesti päättyi. Autot olivat lähes poikkeuksetta 10-20 vuotta vanhoja. Kazakstaniin autot vietiin junanvaunuissa. Venäjälle menneet haettiin pääosin ajamalla ja vain muutamat yksilöt noudettiin autojenkuljeturekoilla.

Mikäli lukijoita kiinnostaa, niin voin kertoa tarkemmin Mercedes-Benz - merkkisten autojen malleista, lukumääristä ja joistakin erityisesti mieleen jääneistä yksilöistä. Onhan näissä kaikissa pieni pala suomihistoriaa...

USA:ssa tehdyistä kuorma-autoista Freightliner on tietysti se merkki, mikä on lähinnä Mercedes-ystäviä, koska Freightliner-tehdas on ollut jo vuodesta 1984 Mercedes-Benzin omistama yksikkö.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tottahan toki kiinnostaa kuulla lisää.

Mikäs Kazakstanin kauttakulun lopetti, Borat-elokuvako?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Täällä silmä kovana odotetaan tilastoja.... :)

Montako W100 korin Mercedestä kulki lävitse?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tervetuloa foorumille! Jaa ihmeessä tietosi täällä, näitä on aina mukava lukea.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Voronkovich
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 29.12.2010 10:39

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja Voronkovich »

Katson huomenna paremmalla ajalla malleja että määriä. Itse en tällä hetkellä omista Mercedestä, mutta katsotaan...

Olen kuitenkin omistanut Kaurismäen elokuvassa Calamari Union esiintyneen 240 D -82:n, UPB-520. Elokuva on tehty vuonna 1985 ja UPB oli silloin juuri vapautunut taksikäytöstä Vantaalta - elokuvassa autossa on vielä kyltti katolla. Tuomari Nurmion esittämä taksikuski kurvailee autolla Hesan yössä. Ostin auton Kouvolan Vehosta heinäkuussa 1998, (vai oliko jo Autosompa tuolloin?). Kilometrejä oli takana 525000. Vaihdoin 677000 ajetun UPB:n elokuussa 2001 samaisessa liikkeessä 90-malliseen 300 D automaattiin, jonka mittarissa olivat nuo samaiset maagiset lukemat 525000!! UPB meni uudelle omistajalleen Helsinkiin, jossa näin sen pari vuotta myöhemmin Kalliossa "Linjoilla". On kuitenkin poistettu tuhoutuneena rekisteristä muistaakseni vuonna 2004.

300 D kuuluu sarjaan "auto, jota ei olisi koskaan pitänyt myydä". Niin se vain kuitenkin tammikuussa 2007 lähti 737000 km mittarissa. Elää ja voi hyvin jossakin Pohjois-Pohjanmaalla nykyään. Tämä auto se on tullut uniin vielä pitkään myyntinsä jälkeen.

Huhtikuussa 2005 ostin Äänekoskelta -85 maaliskuussa rekisteröidyn keltaisen 240 D:n, HTR-992. Auto oli minulla Karjalan kiertäjänä - tein sillä useat reissut Petroskoihin. Niin sitä vaan läksin useasti yön selkään asumattomien seutujen kautta talvipakkasillakin. Ja HTR toimi kuten 240 D toimii. Hyvin! Leiman loputtua HTR jäi sataman sisäiseen ajoon, jossa sillä ajettiin kolmessa vuodessa noin 20000 km isot käynnistysakut tavaratilassa perä maata viistäen ja jostain löytynyt taksi - kyltti katolla. Kesällä 2009 auto myytiin ja se meni kait varaosa-autoksi Haminaan.

Elokuvaohjaaja Mikko Niskasen entinen 300 D automatic -82 päätyi myös seisomaan varaosa-autoksi HTR:lle satamaan. Se haettiin Kotkasta talvella 2007. Tuo valkoinen 300:n oli varsin kehnossa kunnossa tekniikan osalta. Auton sisältä löysin lapun, jossa mainittiin ensimmäisen omistajan olleen KäpyStudio Konginkankaalta. Kilpeä en muista. Auto meni samassa kaupassa HTR:n kanssa. Ovat kait edelleen olemassa...?

Mutta mitä niihin transitoautoihin tulee, niin lasken tähän MB-listaan mukaan myös Maybachit. Valokuvia minulla on valitettavan vähän, mutta yritän saada niitä mukaan - jos ei muutoin, niin linkkien kautta.
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja simos »

Mielenkiintoista kerrontaa.

Jutun jatkoa odotellen o/
---
simos

X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Voronkovich
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 29.12.2010 10:39

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja Voronkovich »

Tässä tilastossa ovat vain Euroopasta tulleet autot. Amerikasta saapuneet käsittelen myöhemmin.

Tilastoon vaikuttavat monet määräykset. Vuonna 2004 Venäjälle sai viedä pienemmällä verolla 3-7 vuotta vanhoja autoja. Vuonna 2007 määräykset muuttuivat ja halvempi, mutta kiristynyt vero salli enää 3-5- vuotta vanhojen auton tuonnin kannattavasti. Tämä ikäseikka on hyvin tärkeä seikka tilastoa lukiessa. Auton käyttöönottopäivämäärä on tärkeä. Se selitti monesti sen, että miksi jokin auto jäi pariksikin kuukaudeksi varastoon. Se odotti ”syntymäpäivää”, kuten hakija asian ilmaisi. Yleensä autot noudettiin viikon tai viimeistään kahden kuluttua saapumisesta, mutta oli joukossa toki näitäkin autoja, jotka jäivät varastoon useammaksi kuukaudeksi. Eniten kummastutti vuoden 2002 mallinen BMW 750 (E65), joka saapui elokuussa 2006 ja noudettiin vasta joulukuussa 2008. Kattolistat alkoivat jo mukavasti kasvaa sammalta… Yhtään Mercedestä ei hakematta jäänyt, mutta varastossa ovat yhä mm. sinne kesällä 2006 tuodut kaksi Iveco Dailyä ja 2008 syksyllä tuotu -05 mallinen Opel Combo.
Varastossa on toki vielä Mercedeksiä, mutta ne ovat autonkuljetusrekkoja ja mallia Actros 1832 vuodelta 2006. Autot ovat Daimler AG:n omaisuutta ja leasingkäyttöön hankittuja, mutta töiden vähyyden vuoksi ajot loppuivat ja autojen katsottiin olevan parhaiten turvassa Suomessa. Autoja tuli 58 kappaletta, joista 28 on saatu myytyä, mutta nuo 30 odottavat yhä ostajaa. Ovat odottaneet jo puolitoista vuotta. Siivosin ohjaamot – osa oli ihan siistejä, mutta joissakin oli jo piintyneenä ns. ”ryssän haju”. Autot ovat myynnissä, joten yhteyksiä vaan Daimler Moskovan toimistoon. En tiedä täyttävätkö autot ihan viimeisiä päästö- yms. vaatimuksia, joten saako niitä Suomen rekisteriin.
Lisäksi on muistettava, että Venäjä ei olisi Venäjä, ellei siellä olisi olemassa ns. porsaanreikiä, joita sitten erilaiset jobbarit käyttivät tehokkaasti hyväkseen. Muutamat henkilöt hakivat toistuvasti yli ”halvan veron” iän ylittäneitä autoja ja osa autoista purettiin Suomessa siten, että kori matkasi ensimmäisen auton trailerilla ja kohta perässä mennä viiletti pakettiauto, johon oli sullottu irrotettu tekniikka. Lisäksi harjoitettiin ainakin minulle epäselväksi jäänyttä papereiden vaihtoa Venäjällä, jolloin se kolaroitu oma ja jo Venäjällä rekisterissä oleva auto sai uuden identiteetin ja tuoja maksoi veron vain varaosista – ei autosta. Nämä papereiden ja runkonumeroiden vaihdot tapahtuivat Venäjän puolella ja homma oli täysin laillista, kunhan se tehtiin tullin ”valvonnassa”. Tai oikeammin tärkein numero on jostain syystä aina ollut moottorin numero! Erään huhun mukaan imatralaisessa purkamossa kävi 90-luvun lopulla venäläinen asiakas 80-luvun alun W123:lla. Auton kori oli pahasti ruostunut, joten siihen vaihdettiin purkamossa olleen 123:n kori, mutta tärkeintä oli ehdottomasti se, että autoon jäi sen ”venäläisen” korin moottori. Ja kas, auto oli ihan laillinen Venäjällä.
Myös moottorin koolla on tärkeä merkitys. En ihan tarkkaan muista milloin nykyinen käytäntö tuli voimaan - mutta muistaakseni 1.1.2009. Halvimmalla verolla ovat autot, joiden moottorin koko on alle 1,5 litraa. Tämä on selittänyt varsinkin tänä vuonna pikkudieseleiden tuonnin kasvun. Ylivoimaisina voittajina Opel Astra ja Renault Megane/Scenic. Seuraava raja oli 1,5 – 2 litraiset ja sitten 2 – 3 litraiset ja kalleimmassa luokassa olivat yli 3-litraisella moottorilla varustetut autot. Tämän huomasi erityisesti siinä, että Mitsubishi Pajeron kilpailukyky romahti, kun alle 3-litraiset dieselmaasturit - kuten MB ML, BMW X5 ja Toyota Land Cruiser - jylläsivät.
-Toki asiakkaissa ja heidän edustajissaan oli myös sellaisia, joille jokin vero ei merkinnyt joko suhteiden tai varallisuuden ja suhteiden takia juurikaan mitään.

Monet autotehtaat eivät myöskään myy Venäjälle uusia dieselmoottorilla varustettuja henkilöautoja, koska Venäjällä saatavan dieselin laatu ei täytä tehtaiden mielestä hyvän polttoaineen vaatimuksia, jolloin mahdolliset takuukysymykset muodostuisivat ongelmaksi. Seurauksena on ollut – etenkin kahtena viime vuotena – käytettyjen dieselautojen tuonnin voimakas kasvu suhteessa bensiiniautoihin.

Autojen kysyntään vaikuttavat Venäjällä samat seikat kuin Suomessakin: raha, raha ja raha. Sekä äkisti ja alati muuttuvat veromääräykset. Vuoden 2008 syksyllä alkanut globaali talouskriisi vaikutti välittömästi käytettyjen tuontiin ja parhaiten määrien pudotuksia kuvaavat vuosittaiset kauttakulkumäärät:
2004 920 (30.6. – 31.12.)
2005 3325
2006 10998
2007 9921
2008 3397
2009 493
2010 1486

Luvuissa ovat mukana myös kuorma-autojen perävaunut.

Kazakstaniin menneiden määrää en ole erikseen laskenut, mutta määrä oli noin 3500 autoa. En osaa sanoa, että miksi kauttakulku sinne loppui. Kazakstanissa ei ollut siis näitä ikämääreitä, eikä kait edes näitä moottorinkoko rajoitteita.

Myös uusia autoja saapui yksityistuontina, mutta niiden määrä jäi noin 300:n. Mercedeksiä uusista autoista oli 18 kappaletta jakautuen seuraavasti (suluissa saapumisaika):
(11/06) CLS350, S450, S500 L ja GL450. S-mallit olivat musta sekä harmaa ja lastattiin Kazakstanin junaan. Menivät muistaakseni sikäläisille vallanpitäjille.
(12/06) GL500
(6/07) S500 4matic
(9/07) Actros
(10/07) G500
(5/08) Sprinter, joka oli mallia 324 ja väriltään harmaa sekä ihan peruspeltisisustuksella
(6/08) Sprinterin alustalle tehty Hymer –asuntoauto
(9/08) ML500 ja Viano
(5/09) Viano V6
(10/09) kaksi kappaletta mallia S600 L. Molemmat mustia. Ikkunat olivat muutaman sentin paksuista lasia. Ovien kiinni vetäminen autossa istuen vaati melkoisesti voimaa. Lienee ollut panssarilasin lisäksi muutakin vahvistusta… Lokasuojissa oli muistaakseni lipputankoreiät
(3/10) Sprinter 324, jossa oli varsin loistelias sisustus http://www.aijaa.com/v.php?i=7228702.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://www.aijaa.com/v.php?i=7228705.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;. Auto oli panssaroitu. Meni Moskovaan jollekin enemmän tasa-arvoiselle.
(6/10) Viano V6
(7/10 Sprinterin alustalle tehty Camper Carthago – asuntoauto.

25 suosituinta merkkiä olivat:
1 Volkswagen 5955
2 Mercedes-Benz 5740
3 BMW 2634
4 Audi 1979
5 Ford 1819
6 Toyota 1360
7 Opel 1347
8 Nissan 964
9 Renault 822
10 Honda 731
11 Volvo 656
12 Mitsubishi 564
13 MAN 470
14 Mazda 407
15 Iveco 348
16 Hyundai 329
17 DAF 308
18 Scania 241
19 Subaru 224
20 Fiat 214
21 Porsche 191
22 Lexus 177
23 Smart 134
24 Peugeot 117
25 Suzuki 105

Maybach ilahdutti meitä kolmen auton määrällä. Ensimmäinen tuli lokakuussa -07 ja se oli mallia 62. Pakkohan sitä oli ajaa, kuin myös ottaa koeistunto takaistuimella kuljettajan ajaessa…

http://www.aijaa.com/v.php?i=7228196.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aijaa.com/v.php?i=7228198.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aijaa.com/v.php?i=7228200.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Seuraava oli mallia 57 ja se tulikin jo marraskuussa samana vuonna ja samalle kaverille! Kolmannen merkinnäksi olen laittanut 57S ja se tuli lokakuussa 2009. Autojen vuosimallia en muista, mutta olivat kuitenkin ”jo” yli 20000 km ajettuja.

Palataan tarkempaan mallijakoon Mercedeksien osalta myöhemmin.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Mielenkiintoista! Kiitos myös kuvista. Lisää juttuja ja kuvia saisi tulla.

Joskus mielessä käy ajatus, että pitäisi vaihtaa 300 TDT 4matic uudempaan samanlaiseen.
Luultavasti katuisin kauppoja myöhemmin, tai ainakin nykyinen käyttöauto saisi hiukan
ylimääräistä myyttistä hohtoa muistikuviin, kun huonot asiat unohtuisivat ja hyvät jäisivät mieleen.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kiitoksia jo näistäkin jutuista. Hienoa, että jaksat kirjoitella tuollaisia juttuja. Nuo on todellakin hyvää ja mielenkiintoista tietoa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Mesedesi kirjoitti:Kiitoksia jo näistäkin jutuista. Hienoa, että jaksat kirjoitella tuollaisia juttuja. Nuo on todellakin hyvää ja mielenkiintoista tietoa.
Täysin samaa mieltä. Varsinkin kun on tuota faktatietoa.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Kiva saada tämmöstäkin tietoa.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Voronkovich
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 29.12.2010 10:39

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja Voronkovich »

Mainitsen heti alkuun, että koska olin toisinaan myös lomalla, niin tällöin mallimerkinnät jäivät tuuraajien takia osin puutteellisiksi. Pyrin kuitenkin päivittämään tilanteen aina kun vain oli mahdollista ja Kazakstaniin menneissä autoissa oli se hyvä puoli, että autoista jäi meille tarkat VIN-numerot, joten vietinkin monta iltaa töissä verraten numeroita tuolloin vielä netistä löytyneeseen erinomaiseen VIN-koodi luetteloon, jossa autoista sai tarkat mallit ja jopa varustetiedot. Joten ilokseni sainkin kaikista sinne lähteneistä Mercedeksistä tarkat tiedot. Joistakin Venäjälle menneistä autoista oli ylimalkaisesti kerrottu vain pelkkä merkki…!! Mutta Mercedeksen kohdalla määrittelemättömäksi autoksi jäi onneksi vain yksi ainoa auto.

Aamu alkoi A:lla… En ole näihin malleihin niin perehtynyt, mutta kumpaakin korimallia (vanhasta siis myös pitkää mallia) meni. Yhteismäärä oli 135 kappaletta jakautuen seuraavasti:
A140 60
A150 7
A160 44
A170 11
A180 2
A190 5
A210 5

B-sarjaa tuli yhteensä vain 6 kappaletta
B150 1 Ensin luulin, että ei sellaista mallia olekaan, mutta kyllä vaan oli
B170 3 Nämä olivat kaasukäyttöisiä ja entisiä vuokra-autoja, joissa oli naarmuja vaikka kuinka
B200 2 Toinen niistä oli valkoinen B200 Turbo ja vain 10000 km ajettu yksilö.

B-sarjan edeltäjä Vaneo ei ollut kovin suosittu auto. Sitä tuli yhteensä 36 kappaletta.

C-sarjaan olen laskenut mukaan myös W201 korimallin. Yhteismäärä 845 kappaletta. W201-korimallin edustajien osuus oli 105 kappaletta. VIN-koodi luettelosta tarkastin mallit ja suurin osa oli mallia 190 E 1,8 tai 190 E 2,0. Dieseleitä oli max 10 kpl:tta ja bensakoneista vain yksi oli mallia 190 E 2,6. Viimeinen W201 tuli 24.4.2008.
Varsinainen C-sarja jakaantui seuraavasti:
C180 318
C200 303
C220 52
C230 13
C240 24
C250 2 Molemmat W202-malleja
C270 2 Toinen näistä jäi Suomeen ja meni erääseen autoliikkeeseen myyntiin.
C280 20
C320 8

W204 malleja ehti tulla 8 kappaletta. W202 ja W203 malleista en tehnyt tarkkaa lukumääräluetteloa. Varsinkin W202 – malleja meni Kazakstaniin ”ainakin sata” kappaletta kuin myös suurin osa W201-mallisarjan autoista.

E-sarjaan olen laskenut mukaan mallit W110, W123, W124, W210 ja W211. Yhteismääräksi tuli 1661 kappaletta, jolla heltisi ykköstila henkilöautojen joukossa. Ero seuraavaksi suosituimpaan malliin, VW Passatiin, oli lähes 400 autoa.

Eemelit jakautuivat malleittain seuraavasti:
190 1 kappale. W110. Tämä helmenharmaa yksilö saapui 24.9.2007. VIN kuusi viimeistä numeroa olivat 104886.
200, 200E, E200 404
220 E, E220 242
230 E, E230 183
E240 330
250 36 Joista kaksi oli W123-korimallia.
260 E 29
E270 55
280 E, E280 153
E290 2 Sedan Kazakstaniin ja T-malli Venäjälle.
300 E, E300 ja D 60
320 E, E320 254
E350 9
E400 1
E420 2
E430 1 Tämä W210 oli 4matic
500 E, E500 35 Joista kaksi oli W124-korimallia.

W123-korimallia oli yhteensä 4 kappaletta. 12/04 saapui sininen 230 CE, VIN …013620, 11/06 saapui valkoinen 250, VIN …062518, 12/06 saapui harmaa 280 E, VIN …084178 ja marraskuussa 2007 tuli alle 100 tkm ajettu ”kulta” – väriseksi mainitsemani 250 Automatic, VIN …111588. Tämän yksilön hakija oli hyvin orientoinut henkilö, joka vei auton johonkin museoon.

W124-korimallia tuli auton ikään nähden erityisen runsaasti: 470 kappaletta! Kazakstanin viennin loistonpäivinä niitä saapui kerralla jopa 11. Osa autoista oli elämän nurjia puolia nähneitä, mutta joukossa oli todellisia helmiäkin. Aivan uskomattoman siistejä yksilöitä, joille olisi ollut ottajia Suomessakin. Suurin osa W124-sarjan autoista oli mallia 200 E/E200, E220 ja 230 E sekä jossain määrin myös 280 E/E280. Olipa joukossa myös muutamia kaasutinmoottorilla varustettuja ”kakssatasia” ja yksi 250 D Ambulance sekä muutama 300 D Turbo ja yksi 300 E 4Matic. T-malleja tuli yhteensä viitisenkymmentä, yksi oli 300 TE-24 joka meni Kazakstaniin. Coupe-malleja tuli 14 kappaletta. Yhden malliksi olen merkinnyt E200 A Coupe W124. Muutama W124 on tilastoon jäänyt vailla mallimerkintää. Ne kesälomani nääs… Viimeinen W124 saapui muutes vielä 26.12.2010. Se oli syyskuussa 1994 valmistettu musta E280 Automatic nahkasisustuksella ja apukuskin airbagilla sekä kattoluukulla varustettu yksilö.

W210 ja W211 - mallisarjoja en juurikaan ole eritellyt. Yksi erikoisuus tulee hakematta mieleen. Kazakstaniin mennyt valkoinen sedan-korinen W210, jonka VIN-koodi luettelo väitti olevan mallia E200 DT! VIN loppuosa …935516. Auto oli vielä tuolloin varastossa ja tokihan tuo piti tarkistaa, että oikeinko ahdettu kakssatanen 90-luvun lopulta… Kyllä, oli se, ja harmi kun en tuolloin laittanut talteen auton koko VIN-numeroa, mutta tehdas siis valmisti ennen CDI-aikakautta myös ahdettuja E200 DT – malleja?? Tuo auto saapui tammikuussa 2006. Muistikuva sanoo vielä, että VIN-koodissa oli viittaus taksi-malliin.

Muistinvaraisesti arvioisin, että W210-malleja tuli 400 kappaletta ja W211-malleja runsaat 700 autoa.
W212-korimallia ei ehtinyt saapua yhtään kappaletta.

CLK – malleja saapui yhteensä 123 kappaletta, joista 5 oli Cabrio – malleja. Yleisin oli CLK200.

SLK-malleja saapui yhteensä 49 autoa jakautuen seuraavasti:
SLK200 38
SLK230 5
SLK280 1
SLK320 1
SLK350 1
SLK500 1
Kahdesta ei oltu ilmoitettu tarkempaa mallia.

Otetaan tähän väliin kaksi vanhempaa autoa: 30.8.2006 tuli ruskea 170 S, VIN ...40252 ja 27.7.2007 vaalea 300 Cabrio, jonka korimallin oletan olevan W188. En kuitenkaan ole kovin perehtynyt Mercedeksiin, joten ihan varma en asiasta ole. Nämä kumpainenkin yksilö meni samalle hakijalle. Kuvia niistä minulla ei valitettavasti ole.

S-sarjalaisia tuli yhteensä 367 kappaletta. Olen laskenut mukaan mallit W108, W111, W126. W140. W220 ja W221. http://www.aijaa.com/v.php?i=7233345.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Malleittain S-luokka jakaantuu seuraavasti:
260 SE 1
280 SE 2 W108 Cabrio ja W126
280 SE 3,5 1 W111 Coupe
S280 2
300 SE, SEL 2 Joista 1 Lang
S300 1
S300 D 1
S300 DT 4
300 SE 2,8 1
300 SE 3,2 / SEL 3,2 8
320 SE / 320 SEL 3 Joista 1 Lang
S320 108 Sekä bensa että diesel, Lang-malleja yhteensä 11
S350 96 Joista 15 Lang-mallia
S350D 1
S400 2
S420 1
S430 20 Joista 3 Lang-mallia
S450 7 Joista 2 Lang-mallia
S500 86 Joista 17 Lang-mallia
S55 AMG 3
S600 16 Joista 12 Lang-mallia
S65 AMG 1 W221 ja Lang-malli

W108-mallisarjan edustaja saapui 19.7.2004. Se oli valkoinen 280 SE Cabriolet. VIN …000464. W111 oli 280 SE 3,5 Coupe, väriltään harmaa ja VIN …001736. Auto saapui 3.12.2007.

W126-malleja tuli yhteensä 4 kappaletta. Yksi 260 SE, yksi 280 SE Automatic ja kaksi 300 SE:tä.
W140 – korimallin Ässiä saapui yhteensä 53 kappaletta jakaantuen seuraavasti:
S280 2
300 SE 2,8 1
300 SE 1
300 SEL 1
300 SE 3,2 7
300 SEL 3,2 1
S300 1
S300 D 1
S300 DT 4
320 SE 2
320 SEL 1
S320 16
S320 L 2
S350 D 1 Viimeinen W140 ja saapui 28.7.2008
400 SE 1
400 SEL 1
S420 1
500 SE 3
500 SEL 1
S500 3
S600 L 2

W220-mallien lukumäärää en ole laskenut, mutta seuraajaa, W221:ttä ehdittiin tuoda 82 kappaletta ja ynnäilemällä ja vähentämällä S-mallien kokonaismäärää W220-mallien määräkin selvinnee. Muutamat S-sarjalaisista olivat 4matic-malleja ja varsinkin vuonna 2010 tuodut autot pääsääntöisesti mallia S320 CDI. S55 AMG mallit olivat W220:siä ja toukokuussa 2010 saapunut hopeanhohtoinen S65 L AMG oli W221. Aurinkoinen toukokuun päivä oli mitä suotuisin tuon AMG:n koeajoon: Hieno auto, jossa hullu – mutta erittäin sivistynyt - voima!

Yksi W220 oli pidennetty ja panssaroitu. Malli oli S600 ja se oli Venäjän rekisterissä. Saapui Saksasta 4.5.2007. VIN …484063.
http://www.aijaa.com/v.php?i=7233359.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aijaa.com/v.php?i=7233372.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aijaa.com/v.php?i=7233373.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aijaa.com/v.php?i=7233374.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Sisällytin tämän yksilön Lang-mallien lukuihin, vaikka en tiedä tehdäänkö nämä erikoismallit normaalimallin pohjalta.

Toinen Saksassa isosta huollosta tullut auto oli ainoa koskaan kauttamme saapunut 560 SEC. Auto poikkesi Suomessa syyskuussa 2004. Muita tuon korimallin autoja ei ollut.

SL-malleja tuli 56 kappaletta jakaantuen seuraavasti:
SL320 1
SL350 14
SL500 30
SL55 AMG 9
SL600 2

Kaikki olivat sitä samaa korimallia ja autot 3-6 vuotta vanhoja.

CL-sarjaa saapui 25 yksilöä, joista 4 oli mallia CL55 AMG ja CL600 3 kappaletta. Loput viissatasia.

R-malleja ehti saapua 4 kappaletta: Kaksi 320:tä, yksi 350:n ja yksi 500:n.

ML oli sangen suosittu auto. Ensimmäinen sukupolvi ei niinkään, mutta kun tämä nykyinen saapui edulliseen veroikään, niin niiden määrä lisääntyi selvästi. Kokonaissaldoksi saatiin 231 kappaletta. Malleittain menivät näin:
ML230 2
ML270 45
ML280 26
ML320 111 Sekä bensa että diesel
ML350 29
ML400 6
ML420 1
ML430 1
ML500 5
ML55 AMG 3
ML63 AMG 2

Näistä isoista maastureista ylivoimaisesti suosituin oli BMW X5, sitten Toyota Land Cruiser ja ML kolmantena ennen Mitsubishi Pajeroa.

GL alkoi saada ystäviä mutta aika loppui kesken ja 28 yksilöä ehti saapua. 26 oli mallia GL320 ja 2 mallia GL420. Bensakoneisina niitä ei tullut Euroopasta yhtään.

Vanha uskollinen G-mallisarja sai myös suosiota. 66 yksilöä tuotiin. Yhdessä luki vaan Puch 230 G, mutta sen laskin mukaan. Malleittain Geländewagenia tuli seuraavasti:
230 GE 2 Toinen oli rättikattoinen, armeijanvihreä Puch 230 G
G270 12
300 GD 2
G320 8 Bensa että diesel
G400 24
G500 10
G55 AMG 8

Joulukuussa 2010 saapunut viimeinen G oli mallia G55 AMG. Oli suoranainen ilo kuunnella moottorin tyhjäkäyntiä, saati siirtää autoa pieni lenkki heittäen. Kerrassaan upea ajopeli ja vaikka G400 säilyy ihanneautonani, niin kyllä talliin sopisi myös G55 AMG.

Kun tuo Puch 230 G saapui, oli varastossa myös G400 CDI ja ajoin autot vierekkäin. Tein vertailevaa tutkimusta siitä kuinka G-Mercedes on vuosien saatossa muuttunut. Puch oli vuosimallia 1981 ja nelisatanen vuodelta 2005. Olihan siinä yksi jos toinenkin eroavaisuus…

Päätetään tilastokertomus tavarankuljetusautoihin: 100 D oli karu paku, joita saatiin 11 kappaletta. Vito ja Viano saivat yhteensä 445 hakijaa. Sprinter ja sen edeltäjä ”Transliner”, 207 D – 410 D, olivat nekin suosittuja. Yhteensä 824 autoa. http://www.aijaa.com/v.php?i=7233348.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
-Erityisesti jäivät mieleen ne pari kolme Saksan Postin käytössä ollutta 308 D automaticia, joissa oli ns. nappivaihteisto.

Vario, Atego, Axor ja Actros sekä ne muutamat Actros –sarjan edeltäjät olivat ostajien suosiossa ja niitä saapui yhteensä 695 kappaletta. Olipa joukossa jopa yksi vanha kunnon 508 D täydessä paloautovarustuksessa.

Tuossa aiemmassa postauksessa ehdin jo mainita, että yhtään Mercedestä ei varastoon jäänyt, mutta kuinka ollakaan… Yksi Unimog jäi. http://www.aijaa.com/v.php?i=7233326.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Yhteensä Unimogeja tuli kolme kappaletta, mutta tuo yksi ei hakijalle kelvannut. Auto jopa kävi rajalla, mutta se palautettiin. Varaston tyhjennyksen yhteydessä Unimog siirtyi suomalaisomistukseen.

Ameriikan ihmeistä sitten myöhemmin.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ei tuo G55 AMG kovin paljon veisi polttoainettakaan painoonsa nähden:

G 55 AMG lang
Antall sylindre 8 (V)
Antall ventiler 24
Boring/slaglengde 97,0 / 92,0 mm
Slagvolum 5439 cm3
Kompresjon 10,5
Effekt 354 HK ved 5500 o./min.
Dreiemoment 525 Nm ved 3000 o./min.
Drivstofftank 96 liter
Felger 7 1/2 J x 18 H 2
Dekk 265/60 R 18
Akselerasjon 0-100 km/t 7,4 sekunder
Topphastighet 209 km/t
Forbruk per 10 km
-ved bykjøring 2,16 liter
-ved landeveiskjøring 1,31 liter
-snitt 1,62 liter
Transmisjon 5-trinns elektronisk styrt automatgir

Akselavstand
285,0 cm
Sporvidde foran / bak 147,5 cm / 147,5 cm
Lengde 468,0 cm
Bredde 176,0 cm
Høyde 193,6 cm
Snudiameter 13,26 meter
Totalvekt 3200 kg
Egenvekt 2485 kg

http://www.mercefreaken.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Voronkovich kirjoitti:
W210 ja W211 - mallisarjoja en juurikaan ole eritellyt. Yksi erikoisuus tulee hakematta mieleen. Kazakstaniin mennyt valkoinen sedan-korinen W210, jonka VIN-koodi luettelo väitti olevan mallia E200 DT! VIN loppuosa …935516. Auto oli vielä tuolloin varastossa ja tokihan tuo piti tarkistaa, että oikeinko ahdettu kakssatanen 90-luvun lopulta… Kyllä, oli se, ja harmi kun en tuolloin laittanut talteen auton koko VIN-numeroa, mutta tehdas siis valmisti ennen CDI-aikakautta myös ahdettuja E200 DT – malleja?? Tuo auto saapui tammikuussa 2006. Muistikuva sanoo vielä, että VIN-koodissa oli viittaus taksi-malliin.

Huhhuh, olipahan tarkkaa tietoa. Kiitos!

Kirjallisuus ei tunne E 200 Turbodieseliä, mutta E 200 Dieselin kyllä W210-sarjassa. E 200 D oli vientimalli tiettyihin Välimeren maihin 1996-1998. Siinä oli OM604 88 hv-versiona. Valmistettu 688 kpl. Eihän pakosarjan päällä oleva EGR olisi hämännyt..? Kaikkihan on toki mahdollista.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Voronkovich
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 29.12.2010 10:39

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja Voronkovich »

Timo L. kirjoitti:Kirjallisuus ei tunne E 200 Turbodieseliä, mutta E 200 Dieselin kyllä W210-sarjassa. E 200 D oli vientimalli tiettyihin Välimeren maihin 1996-1998. Siinä oli OM604 88 hv-versiona. Valmistettu 688 kpl. Eihän pakosarjan päällä oleva EGR olisi hämännyt..? Kaikkihan on toki mahdollista.
Sehän tässä outoa onkin, että tuo VIN-koodi sivusto ilmoitti auton malliksi 200 DT. Etsin tuon aikaisia dokumentteja, mistä olisi löytynyt auton koko VIN-numero, mutta en löytänyt. Ainakaan vielä.

Konteissa tuli USA:sta 60 MB:tä. Malleittain ne jakaantuivat seuraavasti:
C230 2
C240 3
300 CE 1
E320 1
CLS500 1
S430 1
S550 1 W221. Uusi auto, joka saapui 5.9.-06, VIN...A0166351.
ML320 33
ML350 13
ML500 1
GL450 1
G500 2

Kaikki bensakoneella. USA:ssa ei kait kukaan aja henkilöautolla, jossa on "traktorin moottori".

Rorona (ajamalla laivaan/laivasta) USA:sta tuli 7 MB:tä. Yksi oli TV-kuvausvarustuksella oleva lähes uusi Actros. ML350 mallia 2, GL-malleja 4, sekä 29.9.-08 saapunut aivan erikoisen tehokas vuoden -07 mallia oleva G55 AMG. Se jäi varastoon kuukaudeksi ennen kuin haettiin... ein wunderbarer wagen! Mykistävän suorituskykyinen kaappi.

Kuten aiemmassa viestissä mainitsin, niin Freightliner on Daimler AG:n merkki, joten sillä verukkeella otan esille pari kuvaa.

MB-harrastajat huomaavat mikä osa on suoraan MB-henkilöautoista...

Kuten laiturilta näkyy, niin lastia on melkoisesti jo purettu. Mutta mikä näkyvä osa etualalla olevasta keltaisesta Freightliner Columbia-mallista on MB-henkilöautosta?
http://www.aijaa.com/v.php?i=7302517.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Helpotetaan sen verran, että nyt niitä osia näkyy useampi...
http://www.aijaa.com/v.php?i=7302534.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Kysymys kaksi.
http://www.aijaa.com/v.php?i=7302557.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Freightliner FLD. Mikä osa on MB-henkilöauton osa?

Laiva tyhjä. Taksi on apuakkujensa avulla käynnistänyt kymmeniä kuorma-autoja. http://www.aijaa.com/v.php?i=7302582.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisäksi Ruotsista tuotiin 18.4.-06 ajamalla kolme autoa. Yksi oli MB, mallia 220 E A W124, VIN ...878046. Se vietiin sittemmin Kazakstaniin.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Voronkovich kirjoitti:
MB-harrastajat huomaavat mikä osa on suoraan MB-henkilöautoista...

Kuten laiturilta näkyy, niin lastia on melkoisesti jo purettu. Mutta mikä näkyvä osa etualalla olevasta keltaisesta Freightliner Columbia-mallista on MB-henkilöautosta?
http://www.aijaa.com/v.php?i=7302517.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Helpotetaan sen verran, että nyt niitä osia näkyy useampi...
http://www.aijaa.com/v.php?i=7302534.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Kysymys kaksi.
http://www.aijaa.com/v.php?i=7302557.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Freightliner FLD. Mikä osa on MB-henkilöauton osa?

1. Liittyyisikö sumu- tai ajovaloihin pyöreissä versioissa? En huomaa muuta.
2. W124:n etuvilkku! Aika hienoa!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Voronkovich
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 29.12.2010 10:39

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja Voronkovich »

Kysymykseen kaksi vastaus oikein!!

Kysymys yksi; keltaisen ja toisessa kuvassa näkyvät kaksi valkoista autoa, niissä on MB-osa. Pyöreälamppuisessa Century-mallissa ei MB-osia ollut.

Niin ja vielä sellainen tieto, että näissä Columbia malleissa oli joissakin MB:n V6-moottori ja tällöin lokasuojassa "Mercedes-Benz Power" - teksti tarrapohjalla. Autot olivat vuosimallista 2004 eteenpäin.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Voronkovich kirjoitti:Kysymykseen kaksi vastaus oikein!!

Kysymys yksi; keltaisen ja toisessa kuvassa näkyvät kaksi valkoista autoa, niissä on MB-osa. Pyöreälamppuisessa Century-mallissa ei MB-osia ollut.

Niin ja vielä sellainen tieto, että näissä Columbia malleissa oli joissakin MB:n V6-moottori ja tällöin lokasuojassa "Mercedes-Benz Power" - teksti tarrapohjalla. Autot olivat vuosimallista 2004 eteenpäin.
hmmm...ajovalot?
Voronkovich
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 29.12.2010 10:39

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja Voronkovich »

laineracing kirjoitti:hmmm...ajovalot?
Oikein! Vanhemman ML-mallin umpiot. Ainakin sellaisen ML:n, joka jäi USA:n markkinoille.
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

Voronkovich kirjoitti:
Helpotetaan sen verran, että nyt niitä osia näkyy useampi...
http://www.aijaa.com/v.php?i=7302534.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Laiva tyhjä. Taksi on apuakkujensa avulla käynnistänyt kymmeniä kuorma-autoja. http://www.aijaa.com/v.php?i=7302582.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Itsekkin suunnillee samal alal työskentelevänä oon ihmetelly miks helvetin monel laival on sama nimi "NO SMOKING"

Niinkun nois kuvis näkyy

En oikee tajuu, luulis et olis selkeempää jos olis eri nimet. :D
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: Tilastofriikeille tietoa transitona viedyistä MB-autoist

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Vastaa Viestiin