kuskin lamppu sammu,vaihdoin uuden polttimon eikä pelaa vieläkää.
kone huoneen sulakerasiassa oli kaikki ehjiä,kuten myös koelaudan päässä.
onko noille lampuille jossain erillinen sulake yms??
ei oo kun saksan kielinen käyttöohje ni ei oikein taivu
Melkovarmasti sieltä on se ballasti sökönä. Kokeile vaihtaa ne keskenään niin vika varmistuu.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
masaf1 kirjoitti:Ajovaloumpion takana se "muuntaja" eli ballasti. Seuraa piuhoja jotka polttimolta lähtee.
Niin, vanhemmissa väyrysissä (-96-99) se "muuntaja" on umpion alla. Sellainen 5x5x15cm laatikko.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
saako tota ballastia uutena(muualtakin nun veholta) jostain? vai voiko ostaa tollasen tarvike paketin ja kytkeä siintä?
tuo mersun lampun kiinnitys on vaan sen näköinen(kolmella ruuvilla) ettei siihen mikään tarvike juttu käy
Juu se kanta on joku d2s tai d2r saatto olla jotaki muitaki mahollisuuksia. Taisin nähä netisä jollaki sivulla tommosia ballasteja mutta en kyllä yhtään muista millä sivulla. Koita ehtiä googlella vaikka että, d2s ballasti niin vois löytyä.
E:http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... allasti%22
tuosa on joku.
Onko tietoa tuon ballastin rakenteesta ja mihin se kytkeytyy?
Avasin oman umpion E290TDTstä ja irroitin nuo kolme ruuvia. SEn jälkeen sain mokkulan irti.
Mokkulaan tuli piuha joka oli kiinni kahdella torksi ruuvilla. Avasin ne mutta johto ei suostunut tulemaan irti. Olisin mitannut onko tuossa 12V ja siten varmistunut että itse ballasti on sökö. Vaan eipä onnistunut.
Mokkulaan tuli piuha jostain moottorin syövereistä - minneköhän se kytkeytyy ? Onko tuossa ballastissa kiinteästi tuo piuha kiinni ja itse liitin sitten jossain siellä mitä en vielä löytänyt?
Se ballastin piuha menee ainakin -97:ssa ohjainlaitteeseen (pitää ottaa koko umpio irti). Niiden välistä piuhaa ei saanu millään irti kummastakaan päästä, kun kumpikin osa oli ikäänkuin suljettuja valettuja paketteja, joita ei ehjänä auki saa. Meillä oli vika ohjainlaitteessa, itse ballasti oli ehjä, mutta eipä auta kun nuo myydään samana pakettina eikä niiitä voi irrottaa toisistaan millään. Faceliftissä näkyy olevan erilainen ballasti irrotettavaa / yksinään vaihdettavaa mallia, eli ihan pikaliittimin johdot kussakin päässä kiinni ja ballastit suunnilleen samankokoset ja näköset ku Kiina-jälkiasennussarjoissa sillä erolla, että ne on vähä hienomman näköset ulkosesti ja kyljessä lukee Hella.
YPI kirjoitti:Onko tietoa tuon ballastin rakenteesta ja mihin se kytkeytyy?
Avasin oman umpion E290TDTstä ja irroitin nuo kolme ruuvia. SEn jälkeen sain mokkulan irti.
Mokkulaan tuli piuha joka oli kiinni kahdella torksi ruuvilla. Avasin ne mutta johto ei suostunut tulemaan irti. Olisin mitannut onko tuossa 12V ja siten varmistunut että itse ballasti on sökö. Vaan eipä onnistunut.
Mokkulaan tuli piuha jostain moottorin syövereistä - minneköhän se kytkeytyy ? Onko tuossa ballastissa kiinteästi tuo piuha kiinni ja itse liitin sitten jossain siellä mitä en vielä löytänyt?
Siis se ballasti eli sytytin tai ohjainlaite tai millä nimellä sitä kutsutaankaan sijaitsee siellä umpion alla. Se polttimon kantaan ruuvattava kapistus on oletettavasti vaan pelkkä pistoke. Älä helkkarissa mene mittailemaan niitä johtoja - sieltä voi tulla kynsille oikein kunnolla.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Vähän oli persuksissa sellainen tunne että ehkä tuo kantaan kytkettävä mokkula on vain pelkkä kanta, ja piuhassa kulkis reippaasti voltteja. Hyvä että jätin pienen tuumaus ja neuvotauon.
Ongelma tahtoo olla se että en ainakaan itse tiedä mistä hakea tarkempaa tietoa auton rakenteista, tässä tapauksessa tuosta xenonista ja siihen liittyvistä sähköpiirikaavioista. Kaikki täältä saatava neuvo on siis todella arvokasta.
Umpio irroitus on sitten seuraava opeteltava asia.
Ei ainakaan itsellä huvita ostaa paikallisesta varaosa- ja korjaamoliikkestä uutta ballastia/ohjausyksikköä (sanoi hinnaksi 600e) ja käytettynä 300e kun tietää että nuita saa kiinalaismallina hintaa 22e + D2 sovitin 5e.
Vähän oli persuksissa sellainen tunne että ehkä tuo kantaan kytkettävä mokkula on vain pelkkä kanta, ja piuhassa kulkis reippaasti voltteja. Hyvä että jätin pienen tuumaus ja neuvotauon.
Ongelma tahtoo olla se että en ainakaan itse tiedä mistä hakea tarkempaa tietoa auton rakenteista, tässä tapauksessa tuosta xenonista ja siihen liittyvistä sähköpiirikaavioista. Kaikki täältä saatava neuvo on siis todella arvokasta.
Umpio irroitus on sitten seuraava opeteltava asia.
Ei ainakaan itsellä huvita ostaa paikallisesta varaosa- ja korjaamoliikkestä uutta ballastia/ohjausyksikköä (sanoi hinnaksi 600e) ja käytettynä 300e kun tietää että nuita saa kiinalaismallina hintaa 22e + D2 sovitin 5e.
Youtubesta löytyy video jossa opastetaan kuinka prefaceliftiin vaihdetaan ballasti+ohjainlaite (ne on siis samassa, faceliftissä taasen on erinäkönen systeemi kuten sanoin), umpioirrotukset yms... Veholla maksaa prefaceliftiin ballasti+ohjainlaite muistaakseni aika tasan 400 € (vuonna 2010), että tuskin se nyt 600 € maksaa missään koska jo sinänsä Vehon hinnat on ryöstöä. Ainakaan 12/1997:aan ei löytynyt kirveelläkään tarvikeosaa, missä oli siis koko systeemi mikä on yhdessä toisissaan johdoilla, jota ei saa millään irti. Voihan se olla, että noissakin on eri vuosina erilaisia, se on ainakin saletti että 12/1997:ssa ja 12/2000:ssa on systeemit täysin erilaiset ja facelifti on paljon järkevämpi xenonien vaihdon ja ballastien vaihdonkin osalta.
Koska sinulla on xenonit, umpion yhteydessä on pesuri.
Joudut lokasuojan puoleisen ruuvin irrottamaan pitkävartisella 8 mm avaimella, koska pesurin putki tuppaa eteen, vaikka se olisi jo vedetty ulos.
Tuon ensin irrotettavan muoviosan mukana pitää siis vetää ulos myös pesurin putki, joka on takapäästään kiinni umpion alareunassa olevassa reiässä. Se tulee ulos varovasti pesuriputken rungosta vetäen ilman, että muoviosaa edestä tarvitsisi irrottaa erikseen. Suojaa mahdollisesti malattu puskuri ensin esim. rätillä, koska tuo hässäkkä vesiletkuineen jää käytännössä roikkumaan umpion eteen esim. lampun vaihdon ajaksi.
Onhan vesiletkussa tosin pikaliitin pesuriin, mutta saat silloin vedet syliisi.
__________________________
S211 320 CDI T -04 nykyinen työkalu (tulossa myyntiin?)
S210 220 CDI T -99 (ex)
Citroen Xsara Sportswagon -00 privaatti (ex), tulossa uusi Ford Fiesta 1,0 turbo ecoboost matic
Tuo korjaamon antama hinta-arvio kuvaakin hyvin sitten tuon korjaamon/henkilön toimintatapaa; halusi myydä omaa vaihto-osaansa omalla tyylillään. Ja työt päälle. Täytyy pitää varansa jatkossa tuon liikkeen kanssa.
Koetinkin tuossa taannoin jo itse irroittaa umpiota tuollaisen videon perusteella. Jauhot tuli suuhun nimenomaan tuon pesurin kanssa, ja homma jäi sikseen. Täytyy kokeilla uudestaan uusilla neuvoilla.
Muistaakseni maksoin uusista umpioista ja tarvikexenoneista lähi- ja kaukovaloihin yhteensä n. 700 € (osat). Asennus oli helppo, vaikka jouduinkin rakentelemaan pesurisysteemit alusta asti.
Harkinnan arvoinen asia, jos ballasti jo rikki ja/tai umpion lasi harmaana kiveniskuista. Korkeudensäätöasiaan en osaa ottaa kantaa, kun itselleni rakentelin -99 autoon xenonit halogeenien tilalle. Korkeussäätö oli minulla manuaalinen ja se toimi sellaisenaan myös uusissa umpioissa ja on luvallinen. Jos orkkisxenoneiden korkeudensäätö toimii alipaineella, saattaisi se toimia myös tällaisen tarvikeumpion kanssa.
__________________________
S211 320 CDI T -04 nykyinen työkalu (tulossa myyntiin?)
S210 220 CDI T -99 (ex)
Citroen Xsara Sportswagon -00 privaatti (ex), tulossa uusi Ford Fiesta 1,0 turbo ecoboost matic
Tilasin Kiinan Xenon muunnossarjan, joka sisälsi 2x muuntaja/ballastit, 2x xenon lamput ja johtosarjan, hintaa tuli apaut 60e.
Vanha muuntaja/ballasti-mokkula umpion alta pois ja tuo tilalle. 12V liitäntä piti tehdä sokeripalalla kun mersun omaa liitintä ei ollut paikallisissa sähkötarvikeliikkeissä.
Ja hyvin toimii, suosittelen. Nyt on sitten varalla tuon toinenkin "korjausosa" kun aika jättää toisesta alkuperäisestä muuntaja/ballastista. Ai niin, ja lamput myös.