Huomio, huomio 4-matic miehet - 4MATIC TOIMII

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

mika4matic kirjoitti:
tompson kirjoitti: "OOTTE KYLLÄ MERSUFOORUMILLA TOSI MAHTAVAA PORUKKAA...
Muistat sitten maksaa potut pottuina :D
Tosissaan ainakin yritetään :D :D :D
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

JarkkoN kirjoitti:.
Itse
1. Tarkistaisin sulakerasiasta sulakkeet ja voitelisin niitä CRC 5-56:lla ja pyöritteliein sulaketta nro 7
2. Vaihtaisin jarruvalokatkaisijan
3. Tinaisin/vaihtaisin ylijännitereleen
4. Vaihtaisin samankokoiset renkaat joka kulmaan (ei vaikuttane vikavaloon)
1. Tarkistettiin sulake n:o 7.
2. Vaihdettiin jarruvalokatkaisin.
3. Ylijänniterelettä ei ole vielä tarkistettu - näkyykö sen vika vikatestissä ja mistä rele löytyy?
3. Puhdistettiin ABS anturit edestä.
Vika ei löytynyt vielä näillä toimilla - vikatesti vielä tekemättä - yleismittari unohtui kaverilta kotiin ja huomattiin se vasta tallilla - olis saatu varmennettua liittimelle 5 kuuluva johdin ja samalla ehkä paikallistettua vika.

Ohjausboksithan lienee akuntakana - päältäpäin samannäköisiä kaksin kappalein?
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

YJ-rele on yleensä akun vieressä sellainen missä on yksi tai kaksi sulaketta päällä kirkkaan kannen alla. Sen voi elvyttää kolvaamalla mutta ei se uusikaan pimeesti maksa, oliko kuutisen kymppiä. Käsitääkseni sen viat ei näy missään vikajutuissa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

Sergey kirjoitti:YJ-rele on yleensä akun vieressä sellainen missä on yksi tai kaksi sulaketta päällä kirkkaan kannen alla. Sen voi elvyttää kolvaamalla mutta ei se uusikaan pimeesti maksa, oliko kuutisen kymppiä. Käsitääkseni sen viat ei näy missään vikajutuissa.
Joo, täytynee jatkaa vain harjotuksia!
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
kutos-z
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ke 11.11.2009 21:17
Paikkakunta: Kerava

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja kutos-z »

.Ainiin nyt on uusi vuosi ja uudet kujeet ja Matikkikin jo varmaan rupee pelaan
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

kutos-z kirjoitti:.Ainiin nyt on uusi vuosi ja uudet kujeet ja Matikkikin jo varmaan rupee pelaan
Ja sitte varmasti! :D
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

Tänään kolvattiin jännitteensäätimen juotokset ja pyrittiin selvittämään vikatestin johto 4matic ohjauspoksilta diaknostiikkaliittimelle. Mutta mutta, tuli taas eteen tenkkapoo, nimittäin ohjauspoksin liitttimeltä n:o 9 ei lähde myöskään johtoa - vaan sekin on tyhjä - eli joka pitäisi tulla diagnostiikkaliittimelle n:o 5. :?

Diagnostiikkaliittimille tulvien johtojen värit ovat:

1 ruskea
2 vihreä
4 kelta/harmaa
6 musta
7 kelta/valkea
16 musta/punainen
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Sen saman diagnostiikkajohdon pitäisi mennä 4matic-vikavalolle.
Mikähän johto sinne sitten menee, jos valo kuitenkin palaa?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

JarkkoN kirjoitti:Sen saman diagnostiikkajohdon pitäisi mennä 4matic-vikavalolle.
Mikähän johto sinne sitten menee, jos valo kuitenkin palaa?
Siinä tapauksessa kaveri, joka yleismittarilla asiaa tutki, lienee tulkinnu 9 liittimen paikan väärin - eli se ei olekaan 9 liitin vaan ihan joku muu liitin - ilmeisesti siltä toiselta riviltä. :?
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tese »

JarkkoN kirjoitti:Joo, järjestelmässä on 5 baarin paineanturi, joka kytkee nelivedon pois ja sytyttää vikavalon,
jos painetta on liian vähän. Anturin vikaantuminen ei näy vikakoodina. Tuskinpa se kuitenkaan
rikki on.

Käyttöjännite pitää olla yli 10,5 volttia tai neliveto kytkeytyy pois toiminnasta.

Tässä vielä kuvassa ohjainlaitteen nastojen numerointi. Numero 9 menee diagnostiikkaliittimen
nastaan 5 ja myös mittaristoon vikamerkkivalolle.

1. Käyttöjännite ylijännitereleeltä nastasta 87E
2. Maa W10
3. -
4. Venttiili, etuveto A7/2y1
5. ABS-anturin nopeustieto etuvasemmalta L6/1
6. Venttiili, keskilukko A7/2y2
7. Ohjainkulma-anturi ohjauspyörässä N49
8. Venttiili, takalukko A7/2y3
9. Diagnoosipistoke, vikavalo A1/e24
10. ABS-anturin nopeustieto takaa L6
11. Jännite liittimelle 61
12. -
13. ABS-anturin nopeustieto etuoikealta L6/2
14. -
15. -
16. Jarruvalokytkin S9/1
17. Ohjauskulma-anturin signaali
18. Ohjauskulma-anturin signaali
19. Jännite ylijännitereleeltä, liitin 30a
20. Öljynpaineanturi A7/s1
21. -
22 . -
23. ABS-signaali
24. Kolmiovalo ASD/4matic A1/e25

[ [url=http://img52.imageshack.us/img52/5796/4maticohjausliitin.jpg] ][/url]

Uploaded with ImageShack.us
Se liitinhän on tämän Jarkon postaaman kuvan mukainen ja kyllä siellä numerotkin on kun tarkkaan katsoo. Tosin en muista onko numerot sekä pistokkeessa että boxissa...muistaakseni pistokkeessa.
EDIT: Kai sentään mittasitte oikeata pistoketta? :oops:
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

tese kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Joo, järjestelmässä on 5 baarin paineanturi, joka kytkee nelivedon pois ja sytyttää vikavalon,
jos painetta on liian vähän. Anturin vikaantuminen ei näy vikakoodina. Tuskinpa se kuitenkaan
rikki on.

Käyttöjännite pitää olla yli 10,5 volttia tai neliveto kytkeytyy pois toiminnasta.

Tässä vielä kuvassa ohjainlaitteen nastojen numerointi. Numero 9 menee diagnostiikkaliittimen
nastaan 5 ja myös mittaristoon vikamerkkivalolle.

1. Käyttöjännite ylijännitereleeltä nastasta 87E
2. Maa W10
3. -
4. Venttiili, etuveto A7/2y1
5. ABS-anturin nopeustieto etuvasemmalta L6/1
6. Venttiili, keskilukko A7/2y2
7. Ohjainkulma-anturi ohjauspyörässä N49
8. Venttiili, takalukko A7/2y3
9. Diagnoosipistoke, vikavalo A1/e24
10. ABS-anturin nopeustieto takaa L6
11. Jännite liittimelle 61
12. -
13. ABS-anturin nopeustieto etuoikealta L6/2
14. -
15. -
16. Jarruvalokytkin S9/1
17. Ohjauskulma-anturin signaali
18. Ohjauskulma-anturin signaali
19. Jännite ylijännitereleeltä, liitin 30a
20. Öljynpaineanturi A7/s1
21. -
22 . -
23. ABS-signaali
24. Kolmiovalo ASD/4matic A1/e25

[ [url=http://img52.imageshack.us/img52/5796/4maticohjausliitin.jpg] ][/url]

Uploaded with ImageShack.us
Se liitinhän on tämän Jarkon postaaman kuvan mukainen ja kyllä siellä numerotkin on kun tarkkaan katsoo. Tosin en muista onko numerot sekä pistokkeessa että boxissa...muistaakseni pistokkeessa.
EDIT: Kai sentään mittasitte oikeata pistoketta? :oops:
Kyllä me oikeata boxia (4matic lukee kyljessä) tutkimme - keskimmäinen boxi kolmesta akun takana. Liitintä epäilin jo aiemmin tänäpäivänä lähettämässäni viestissä. Pistoke on samannäköinen kuin Jarkon lähettämässä linkissä - numeroita ei kuitenkaan boxissa näkynyt - pistokkeenjohto on senverran jäykkä, että siitä oli numeroita hankalampi tarkasti katsoa, yritimme löytää sen laskemalla - voi olla, että olimme väärällä rivillä. :?
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Saksankielisestä tekstistä päättelin, että mainittu kuva esittää laatkon liitintä, ei johdon liitintä.

Se ylijänniterele olisi helppo vaihtaa, puolen tunnin tai tunnin homma. Ennen kuin se on kokeiltu,
ei kannata hirveästi purkaa paikkoja muualta. Laitoin joskus kuvitetun ohjeen verkkoon, ehkä
se löytyisi haulla.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tese »

JarkkoN kirjoitti:Saksankielisestä tekstistä päättelin, että mainittu kuva esittää laatkon liitintä, ei johdon liitintä.

Niimpähän tuo tarkemmin katsoen taitaa ollakin mutta se kaapelipistokkeen 9 pinni löytyy kyllä tuon kuvan perusteella.
JarkkoN kirjoitti:Se ylijänniterele olisi helppo vaihtaa, puolen tunnin tai tunnin homma. Ennen kuin se on kokeiltu,
ei kannata hirveästi purkaa paikkoja muualta. Laitoin joskus kuvitetun ohjeen verkkoon, ehkä
se löytyisi haulla.
Tästäkin samaa mieltä Jarkon kanssa.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

JarkkoN kirjoitti:Joo, järjestelmässä on 5 baarin paineanturi, joka kytkee nelivedon pois ja sytyttää vikavalon,
jos painetta on liian vähän. Anturin vikaantuminen ei näy vikakoodina. Tuskinpa se kuitenkaan
rikki on.

Käyttöjännite pitää olla yli 10,5 volttia tai neliveto kytkeytyy pois toiminnasta.

Tässä vielä kuvassa ohjainlaitteen nastojen numerointi. Numero 9 menee diagnostiikkaliittimen
nastaan 5 ja myös mittaristoon vikamerkkivalolle.

1. Käyttöjännite ylijännitereleeltä nastasta 87E
2. Maa W10
3. -
4. Venttiili, etuveto A7/2y1
5. ABS-anturin nopeustieto etuvasemmalta L6/1
6. Venttiili, keskilukko A7/2y2
7. Ohjainkulma-anturi ohjauspyörässä N49
8. Venttiili, takalukko A7/2y3
9. Diagnoosipistoke, vikavalo A1/e24
10. ABS-anturin nopeustieto takaa L6
11. Jännite liittimelle 61
12. -
13. ABS-anturin nopeustieto etuoikealta L6/2
14. -
15. -
16. Jarruvalokytkin S9/1
17. Ohjauskulma-anturin signaali
18. Ohjauskulma-anturin signaali
19. Jännite ylijännitereleeltä, liitin 30a
20. Öljynpaineanturi A7/s1
21. -
22 . -
23. ABS-signaali
24. Kolmiovalo ASD/4matic A1/e25

[ [url=http://img52.imageshack.us/img52/5796/4maticohjausliitin.jpg] ][/url]

Uploaded with ImageShack.us
JarkkoN kirjoitti:Saksankielisestä tekstistä päättelin, että mainittu kuva esittää laatkon liitintä, ei johdon liitintä.

Se ylijänniterele olisi helppo vaihtaa, puolen tunnin tai tunnin homma. Ennen kuin se on kokeiltu,
ei kannata hirveästi purkaa paikkoja muualta. Laitoin joskus kuvitetun ohjeen verkkoon, ehkä
se löytyisi haulla.
Ai, eikös kuva tarkota nimenomaan juuri tuota 4matic boxiin tulevaa johtosarjan pistoketta? Kuvahan on juuri pistokkeen näköinen - jonka vasen pää kuvaa pistokkeeseen tulevaa johtoa! :?
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tese »

tompson kirjoitti:Ai, eikös kuva tarkota nimenomaan juuri tuota 4matic boxiin tulevaa johtosarjan pistoketta? Kuvahan on juuri pistokkeen näköinen - jonka vasen pää kuvaa pistokkeeseen tulevaa johtoa! :?
Kuvassa vasemmalla oleva kavennusosa kuvaa käsittääkseni sitä boxissa olevaa pistokkeen lukitin osaa ja samasta päästähän kaapelipistokkeen johtimet lähtee joten ei siinä pitäis olla tulkintaongelmaa. Katsot vain siltä puolen riviä jossa on yksi pinni enemmän ja lasket kaapelilähdöstä päin ykdeksännen mitattavaksi. Siinä taitaa olla sellainen tilanne että kun irrroitat ja käännät pistokkeen pinnit itseäsi kohti niin siinä se mitattava 9-pinni onkin alarivissä ja se saattaa aiheuttaa sekaannusta tulkinnassa. Viimeksi mainitusta en ole ihan 100varma.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

tompson kirjoitti:... nimittäin ohjauspoksin liitttimeltä n:o 9 ei lähde myöskään johtoa - vaan sekin on tyhjä - eli joka pitäisi tulla diagnostiikkaliittimelle n:o 5. :?
4Matic sähkökaavio vm. 1990-1991 | 4Matic sähkökaavio alkaen vm. 1992
Kuva__________Kuva

Kuvien lukemisessa auttaa oheinen värikoodi taulukko yleisimmistä värien lyhenteistä

Koodi: Valitse kaikki

COLOUR...........Long code...................Short code

Black............Blk.........................Bk
Blue.............Blu.........................Bu
Brown............Brn.........................Bn..or..Br
Dark Blue........DrBlu.......................DkBu
Dark Green.......DrGrn.......................DkGn
Green............Grn.........................Gn
Gray.............Gry.........................Gy
Light Blue.......Lt Blu......................LtBu
Light Green......Lt Green....................LtGn
Orange...........Org.........................Og
Pink.............Pnk.........................Pk
Purple...........Ppl.........................Pl
Red..............Red.........................Rd
Tan..............Tan.........................Tan
Violet...........Vio.........................Vi
White............Wht.........................Wt
Yellow...........Yel.........................Yl
Ja eikös olut kyse vuosimallista 1993, joten tarkastellaan jälkimmäistä. Sen mukaan 4Matic-poksin navasta 9 pitäisi lähteä musta-sininen johto diagnostiikkaliittimen napaan 5. Johto kun näyttää puuttuvan kokonaan, niin ei muuta kuin laittaa uuden johdon tilalle. Tietysti tarkistaa useampaan kertaan ennen sähköjen kytkemistä, ettei ole tehnyt virhettä.

Lisäksi suosittelen tutustumista tähän viestiin: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=98156, jossa on esitelty 4Matic:n toiminta suomenkielellä.

Siitä löytyy myös oheinen sähkökaavio:
Kuva

Siinä 4Matic-poksin navasta 9 lähtevää johtoa esitetään ruskea-siniseksi, eli saman väriseksi kuin tuossa 4Matic sähkökaaviossa vm. 1990-1991

Ja miten se 4Matic-valo palaa, jos sinne ei edes mene johtoa? Itse en keksi muuta kuin että valo saa virheellisesti jännitettä liittimen X83/3 kautta, joka sijaitsee siellä jossain pysäköintijarrun vapauttimen etupuolella. Tai viallisen johdon kautta.

Liitin X83/3 on kolminapainen. Liittimen kautta tulee 4matic-varoitusvalon lisäksi ohjausjännite 4-matic kolmiovalolle 4matic-poksin liittimestä 24 ja ABS-varoitusvalolle ABS-hydrauliikkayksiköstä.
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

Hyvä ja kiitos Mika, Tese, Jarkko, Sergey ym. jälleen - on hienoa että jaksatte olla vielä mukana! Jatketaanpas harjotuksia taas ensiviikolla jokunen päivä - katotaan mitä sitten saadaan aikaseen. :D
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

Onko auton omistaja koskaan huomannut, että neliveto toimisi?
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

mika4matic kirjoitti:Onko auton omistaja koskaan huomannut, että neliveto toimisi?
Kyllä on toiminut, auto on ollut hänellä käsittääkseni useampia vuosia. Loppusyksyllä ennen joulua nämä 4matic ongelmat ovat ilmaantuneet. Voi olla, että 4matic boxilta "puuttuva" diagnostiikkajohdin ei välttämättä puutukkaan vaan kaveri joka yleismittarin kanssa asiaa tutki, tulkitsi väärin 9 liittimen paikan. Sehän on kaavion mukaan rivillä jossa on 13 liitintä - kaveri mittaili ilmeisesti lyhemmän rivin yhdeksättä liitintä jossa on 12 liitintä. Ilmeisesti tiistaina pääsemme ko. mesen kimppuun uudelleen.
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tese »

tompson kirjoitti:Voi olla, että 4matic boxilta "puuttuva" diagnostiikkajohdin ei välttämättä puutukkaan vaan kaveri joka yleismittarin kanssa asiaa tutki, tulkitsi väärin 9 liittimen paikan. Sehän on kaavion mukaan rivillä jossa on 13 liitintä - kaveri mittaili ilmeisesti lyhemmän rivin yhdeksättä liitintä jossa on 12 liitintä. Ilmeisesti tiistaina pääsemme ko. mesen kimppuun uudelleen.
Jos on tosiaankin mitannut väärältä riviltä ja laskenut kaapelista päin niin mitattavana onkin ollut pinni 22, jonka pitäsikin olla kaavion johdinluettelon perusteella tyhjä.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

tese kirjoitti:
tompson kirjoitti:Voi olla, että 4matic boxilta "puuttuva" diagnostiikkajohdin ei välttämättä puutukkaan vaan kaveri joka yleismittarin kanssa asiaa tutki, tulkitsi väärin 9 liittimen paikan. Sehän on kaavion mukaan rivillä jossa on 13 liitintä - kaveri mittaili ilmeisesti lyhemmän rivin yhdeksättä liitintä jossa on 12 liitintä. Ilmeisesti tiistaina pääsemme ko. mesen kimppuun uudelleen.
Jos on tosiaankin mitannut väärältä riviltä ja laskenut kaapelista päin niin mitattavana onkin ollut pinni 22, jonka pitäsikin olla kaavion johdinluettelon perusteella tyhjä.
Tai 21, sekin on tyhjä.

Sitten vaan mittaamaan, meneekö nastalta 9 johto diagnostiikkaliittimen nastaan 5 vai johonkin muuhun nastaan.

Se ylijänniterele kannattaa joka tapauksessa tinata/vaihtaa, kun se hyvin yleisesti hajoaa jossakin vaiheessa vanhemmiten.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

JarkkoN kirjoitti:Se ylijänniterele kannattaa joka tapauksessa tinata/vaihtaa, kun se hyvin yleisesti hajoaa jossakin vaiheessa vanhemmiten.
Ylijänniterele kolvattiin menneellä viikolla, se asia pitäisi olla kunnossa.
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

tompson kirjoitti:Voi olla, että 4matic boxilta "puuttuva" diagnostiikkajohdin ei välttämättä puutukkaan vaan kaveri joka yleismittarin kanssa asiaa tutki, tulkitsi väärin 9 liittimen paikan.
Minä kuvittelin, että tuo olisi perustunut visuaaliseen havaintoon...
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

JarkkoN kirjoitti:
tese kirjoitti:
tompson kirjoitti:Voi olla, että 4matic boxilta "puuttuva" diagnostiikkajohdin ei välttämättä puutukkaan vaan kaveri joka yleismittarin kanssa asiaa tutki, tulkitsi väärin 9 liittimen paikan. Sehän on kaavion mukaan rivillä jossa on 13 liitintä - kaveri mittaili ilmeisesti lyhemmän rivin yhdeksättä liitintä jossa on 12 liitintä. Ilmeisesti tiistaina pääsemme ko. mesen kimppuun uudelleen.
Jos on tosiaankin mitannut väärältä riviltä ja laskenut kaapelista päin niin mitattavana onkin ollut pinni 22, jonka pitäsikin olla kaavion johdinluettelon perusteella tyhjä.
Tai 21, sekin on tyhjä.

Sitten vaan mittaamaan, meneekö nastalta 9 johto diagnostiikkaliittimen nastaan 5 vai johonkin muuhun nastaan.

Se ylijänniterele kannattaa joka tapauksessa tinata/vaihtaa, kun se hyvin yleisesti hajoaa jossakin vaiheessa vanhemmiten.
Väärällä rivillä oli oltu, niinkun arveltiinkin. Mutta yllättäen boxin 9 liittimeltä mittari näyttää 0 ohmia diaknostiikkaliittimen nastalle 16 ja nastalle 4 0,03 ohmia, muut reilua kahta - kolmea ohmia. Nastalle 16 tuleva johto on väriltään musta/punainen, nastalle 4 tuleva on kelta/harmaa (tai harmaa/kelta.
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

Nettiä, kun kaivelee niin löytyy kaikenlaista. Kuten esim. oheinen (http://autolib.diakom.ru/CARS2/main/Mer ... agbuch.hlp) windowsin helppi tiedosto, jossa oheistetaan kytkemään jokin Boschin testilaitteen välikaapeli.

Ohjeesta löytyy mitä signaalia tulee mihinkin diagnostiikka liittimen reikään. Ohjeessa esitetty 8-, 16- ja 38-reikäiset mallit.

Sama asia, mutta hieman selkeämmin esitettynä:http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... 8-16-8.pdf

Muuta asiaan liittyvää kirjallisuutta: http://www.w124performance.com/docs/mb/diagnostics/
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kytkentäkaavioita kun katselee, niin ohjauslaitteen nastasta 9 lähtee ruskea/sininen johto ja menee suoraan
diagnostiikkaliittimelle X92 nastaan 5.

Kuva

Siitä se jatkaa samanvärisenä (rus/sin) liittimelle 83/3 ja edelleen vikavalolle e24 ja siitä sulakkeelle.
Kun ohjauslaite maadottaa johdon, vikavalo syttyy.

Kuva

Toisaalta toisessa kaaviossa ohjauslaitteelta nastasta 9 lähtevä johto onkin musta/sininen ja menee
diagnostiikkaliittimelle X11/4 nastaan 5, josta se jatkaa ruskea/sinisenä vikavalolle. Diagnostiikkaliitin on
nyt siis merkitty eri numerolla X11/4 kuin edellä.

Kuva

Vikavalon pystyy luultavasti nollaamaan ja vikakoodit lukemaan ilman diagnostiikkaliittimen nastaa 5, jos vain saa käsiinsä
oikean johdon.

Ohjausyksikkö on myös merkitty kahdella eri numerolla, 48 tai 30/3. ABS-ohjausyksikkö on 30. Näitä ei kannata sekoittaa.
Jos ohjausyksikkö on merkitty N48, diagnostiikkaliitin on X92. Jos ohjausyksikkö on 30/3, diagnostiikkaliitin on X11/4.

Kuva


Kuva

Uploaded with ImageShack.us
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

JarkkoN kirjoitti:....Siitä se jatkaa samanvärisenä (rus/sin) liittimelle 83/3 ... ...Toisaalta toisessa kaaviossa ohjauslaitteelta nastasta 9 lähtevä johto onkin musta/sininen....
Johtojen väri on vaihtelee vuosimallien välillä, eli riipuu minkä vuosimallin kaaviota katselee.
Vikavalon pystyy luultavasti nollaamaan ja vikakoodit lukemaan ilman diagnostiikkaliittimen nastaa 5, jos vain saa käsiinsä oikean johdon.
Kaikkein helpoin tapa on kytkeä akku irti ja odottaa hetki. Varsinkin tässä tapauksessa, kun johdot ovat kateissa. 4matic-poksille iskee dementia, eikä muista enää vika koodeja. En tiedä tarkalleen kuinka kauan pitää odotella, mutta esim. 10 minuuttia voisi kokeilla.
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

mika4matic kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:....Siitä se jatkaa samanvärisenä (rus/sin) liittimelle 83/3 ... ...Toisaalta toisessa kaaviossa ohjauslaitteelta nastasta 9 lähtevä johto onkin musta/sininen....
Johtojen väri on vaihtelee vuosimallien välillä, eli riipuu minkä vuosimallin kaaviota katselee.
Vikavalon pystyy luultavasti nollaamaan ja vikakoodit lukemaan ilman diagnostiikkaliittimen nastaa 5, jos vain saa käsiinsä oikean johdon.
Kaikkein helpoin tapa on kytkeä akku irti ja odottaa hetki. Varsinkin tässä tapauksessa, kun johdot ovat kateissa. 4matic-poksille iskee dementia, eikä muista enää vika koodeja. En tiedä tarkalleen kuinka kauan pitää odotella, mutta esim. 10 minuuttia voisi kokeilla.
On sitäkin kokeiltu tässä aiemmin. Omistaja tuntuu vain olevan jo lopen kyllästynyt koko autoonsa. Sille olisi kokoajan ollut ostaja, mutta kun ei tiedetä oikein hintaa, mitähän tnuommosella voisi pyytää. vm 93 ml 411 tuhatta, kunnoltaan muuten hyvä, pohja mm tosihyvä, parissa kolmessa kohtaa vähän pintaruostetta (vas. lokasuoja ja takakaarissa vähän), ei kolise eikä rämise. :?
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja rumilus »

tompson kirjoitti: Omistaja tuntuu vain olevan jo lopen kyllästynyt koko autoonsa. Sille olisi kokoajan ollut ostaja, mutta kun ei tiedetä oikein hintaa, mitähän tnuommosella voisi pyytää.
Pyydä omistajaa ottamaan YV:llä yhteyttä ,niin eiköhän auto vaihda omistajaa. Minulle kelpaa auto siinä kunnossa kun se myyntihetkellä on.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

rumilus kirjoitti:
tompson kirjoitti: Omistaja tuntuu vain olevan jo lopen kyllästynyt koko autoonsa. Sille olisi kokoajan ollut ostaja, mutta kun ei tiedetä oikein hintaa, mitähän tnuommosella voisi pyytää.
Pyydä omistajaa ottamaan YV:llä yhteyttä ,niin eiköhän auto vaihda omistajaa. Minulle kelpaa auto siinä kunnossa kun se myyntihetkellä on.
Niinkun aiemmassa viestissä jo mainitsin, autolla olisi ostaja. Nyt olis tarkotus saada selville hintahaarukka, ettei se ihan ilmaseksi menisi!
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Lukittu