Tosissaan ainakin yritetäänmika4matic kirjoitti:Muistat sitten maksaa potut pottuinatompson kirjoitti: "OOTTE KYLLÄ MERSUFOORUMILLA TOSI MAHTAVAA PORUKKAA...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Tosissaan ainakin yritetäänmika4matic kirjoitti:Muistat sitten maksaa potut pottuinatompson kirjoitti: "OOTTE KYLLÄ MERSUFOORUMILLA TOSI MAHTAVAA PORUKKAA...
1. Tarkistettiin sulake n:o 7.JarkkoN kirjoitti:.
Itse
1. Tarkistaisin sulakerasiasta sulakkeet ja voitelisin niitä CRC 5-56:lla ja pyöritteliein sulaketta nro 7
2. Vaihtaisin jarruvalokatkaisijan
3. Tinaisin/vaihtaisin ylijännitereleen
4. Vaihtaisin samankokoiset renkaat joka kulmaan (ei vaikuttane vikavaloon)
Joo, täytynee jatkaa vain harjotuksia!Sergey kirjoitti:YJ-rele on yleensä akun vieressä sellainen missä on yksi tai kaksi sulaketta päällä kirkkaan kannen alla. Sen voi elvyttää kolvaamalla mutta ei se uusikaan pimeesti maksa, oliko kuutisen kymppiä. Käsitääkseni sen viat ei näy missään vikajutuissa.
Ja sitte varmasti!kutos-z kirjoitti:.Ainiin nyt on uusi vuosi ja uudet kujeet ja Matikkikin jo varmaan rupee pelaan
Siinä tapauksessa kaveri, joka yleismittarilla asiaa tutki, lienee tulkinnu 9 liittimen paikan väärin - eli se ei olekaan 9 liitin vaan ihan joku muu liitin - ilmeisesti siltä toiselta riviltä.JarkkoN kirjoitti:Sen saman diagnostiikkajohdon pitäisi mennä 4matic-vikavalolle.
Mikähän johto sinne sitten menee, jos valo kuitenkin palaa?
Se liitinhän on tämän Jarkon postaaman kuvan mukainen ja kyllä siellä numerotkin on kun tarkkaan katsoo. Tosin en muista onko numerot sekä pistokkeessa että boxissa...muistaakseni pistokkeessa.JarkkoN kirjoitti:Joo, järjestelmässä on 5 baarin paineanturi, joka kytkee nelivedon pois ja sytyttää vikavalon,
jos painetta on liian vähän. Anturin vikaantuminen ei näy vikakoodina. Tuskinpa se kuitenkaan
rikki on.
Käyttöjännite pitää olla yli 10,5 volttia tai neliveto kytkeytyy pois toiminnasta.
Tässä vielä kuvassa ohjainlaitteen nastojen numerointi. Numero 9 menee diagnostiikkaliittimen
nastaan 5 ja myös mittaristoon vikamerkkivalolle.
1. Käyttöjännite ylijännitereleeltä nastasta 87E
2. Maa W10
3. -
4. Venttiili, etuveto A7/2y1
5. ABS-anturin nopeustieto etuvasemmalta L6/1
6. Venttiili, keskilukko A7/2y2
7. Ohjainkulma-anturi ohjauspyörässä N49
8. Venttiili, takalukko A7/2y3
9. Diagnoosipistoke, vikavalo A1/e24
10. ABS-anturin nopeustieto takaa L6
11. Jännite liittimelle 61
12. -
13. ABS-anturin nopeustieto etuoikealta L6/2
14. -
15. -
16. Jarruvalokytkin S9/1
17. Ohjauskulma-anturin signaali
18. Ohjauskulma-anturin signaali
19. Jännite ylijännitereleeltä, liitin 30a
20. Öljynpaineanturi A7/s1
21. -
22 . -
23. ABS-signaali
24. Kolmiovalo ASD/4matic A1/e25
[ [url=http://img52.imageshack.us/img52/5796/4maticohjausliitin.jpg] ][/url]
Uploaded with ImageShack.us
Kyllä me oikeata boxia (4matic lukee kyljessä) tutkimme - keskimmäinen boxi kolmesta akun takana. Liitintä epäilin jo aiemmin tänäpäivänä lähettämässäni viestissä. Pistoke on samannäköinen kuin Jarkon lähettämässä linkissä - numeroita ei kuitenkaan boxissa näkynyt - pistokkeenjohto on senverran jäykkä, että siitä oli numeroita hankalampi tarkasti katsoa, yritimme löytää sen laskemalla - voi olla, että olimme väärällä rivillä.tese kirjoitti:Se liitinhän on tämän Jarkon postaaman kuvan mukainen ja kyllä siellä numerotkin on kun tarkkaan katsoo. Tosin en muista onko numerot sekä pistokkeessa että boxissa...muistaakseni pistokkeessa.JarkkoN kirjoitti:Joo, järjestelmässä on 5 baarin paineanturi, joka kytkee nelivedon pois ja sytyttää vikavalon,
jos painetta on liian vähän. Anturin vikaantuminen ei näy vikakoodina. Tuskinpa se kuitenkaan
rikki on.
Käyttöjännite pitää olla yli 10,5 volttia tai neliveto kytkeytyy pois toiminnasta.
Tässä vielä kuvassa ohjainlaitteen nastojen numerointi. Numero 9 menee diagnostiikkaliittimen
nastaan 5 ja myös mittaristoon vikamerkkivalolle.
1. Käyttöjännite ylijännitereleeltä nastasta 87E
2. Maa W10
3. -
4. Venttiili, etuveto A7/2y1
5. ABS-anturin nopeustieto etuvasemmalta L6/1
6. Venttiili, keskilukko A7/2y2
7. Ohjainkulma-anturi ohjauspyörässä N49
8. Venttiili, takalukko A7/2y3
9. Diagnoosipistoke, vikavalo A1/e24
10. ABS-anturin nopeustieto takaa L6
11. Jännite liittimelle 61
12. -
13. ABS-anturin nopeustieto etuoikealta L6/2
14. -
15. -
16. Jarruvalokytkin S9/1
17. Ohjauskulma-anturin signaali
18. Ohjauskulma-anturin signaali
19. Jännite ylijännitereleeltä, liitin 30a
20. Öljynpaineanturi A7/s1
21. -
22 . -
23. ABS-signaali
24. Kolmiovalo ASD/4matic A1/e25
[ [url=http://img52.imageshack.us/img52/5796/4maticohjausliitin.jpg] ][/url]
Uploaded with ImageShack.us
EDIT: Kai sentään mittasitte oikeata pistoketta?
JarkkoN kirjoitti:Saksankielisestä tekstistä päättelin, että mainittu kuva esittää laatkon liitintä, ei johdon liitintä.
Tästäkin samaa mieltä Jarkon kanssa.JarkkoN kirjoitti:Se ylijänniterele olisi helppo vaihtaa, puolen tunnin tai tunnin homma. Ennen kuin se on kokeiltu,
ei kannata hirveästi purkaa paikkoja muualta. Laitoin joskus kuvitetun ohjeen verkkoon, ehkä
se löytyisi haulla.
JarkkoN kirjoitti:Joo, järjestelmässä on 5 baarin paineanturi, joka kytkee nelivedon pois ja sytyttää vikavalon,
jos painetta on liian vähän. Anturin vikaantuminen ei näy vikakoodina. Tuskinpa se kuitenkaan
rikki on.
Käyttöjännite pitää olla yli 10,5 volttia tai neliveto kytkeytyy pois toiminnasta.
Tässä vielä kuvassa ohjainlaitteen nastojen numerointi. Numero 9 menee diagnostiikkaliittimen
nastaan 5 ja myös mittaristoon vikamerkkivalolle.
1. Käyttöjännite ylijännitereleeltä nastasta 87E
2. Maa W10
3. -
4. Venttiili, etuveto A7/2y1
5. ABS-anturin nopeustieto etuvasemmalta L6/1
6. Venttiili, keskilukko A7/2y2
7. Ohjainkulma-anturi ohjauspyörässä N49
8. Venttiili, takalukko A7/2y3
9. Diagnoosipistoke, vikavalo A1/e24
10. ABS-anturin nopeustieto takaa L6
11. Jännite liittimelle 61
12. -
13. ABS-anturin nopeustieto etuoikealta L6/2
14. -
15. -
16. Jarruvalokytkin S9/1
17. Ohjauskulma-anturin signaali
18. Ohjauskulma-anturin signaali
19. Jännite ylijännitereleeltä, liitin 30a
20. Öljynpaineanturi A7/s1
21. -
22 . -
23. ABS-signaali
24. Kolmiovalo ASD/4matic A1/e25
[ [url=http://img52.imageshack.us/img52/5796/4maticohjausliitin.jpg] ][/url]
Uploaded with ImageShack.us
Ai, eikös kuva tarkota nimenomaan juuri tuota 4matic boxiin tulevaa johtosarjan pistoketta? Kuvahan on juuri pistokkeen näköinen - jonka vasen pää kuvaa pistokkeeseen tulevaa johtoa!JarkkoN kirjoitti:Saksankielisestä tekstistä päättelin, että mainittu kuva esittää laatkon liitintä, ei johdon liitintä.
Se ylijänniterele olisi helppo vaihtaa, puolen tunnin tai tunnin homma. Ennen kuin se on kokeiltu,
ei kannata hirveästi purkaa paikkoja muualta. Laitoin joskus kuvitetun ohjeen verkkoon, ehkä
se löytyisi haulla.
Kuvassa vasemmalla oleva kavennusosa kuvaa käsittääkseni sitä boxissa olevaa pistokkeen lukitin osaa ja samasta päästähän kaapelipistokkeen johtimet lähtee joten ei siinä pitäis olla tulkintaongelmaa. Katsot vain siltä puolen riviä jossa on yksi pinni enemmän ja lasket kaapelilähdöstä päin ykdeksännen mitattavaksi. Siinä taitaa olla sellainen tilanne että kun irrroitat ja käännät pistokkeen pinnit itseäsi kohti niin siinä se mitattava 9-pinni onkin alarivissä ja se saattaa aiheuttaa sekaannusta tulkinnassa. Viimeksi mainitusta en ole ihan 100varma.tompson kirjoitti:Ai, eikös kuva tarkota nimenomaan juuri tuota 4matic boxiin tulevaa johtosarjan pistoketta? Kuvahan on juuri pistokkeen näköinen - jonka vasen pää kuvaa pistokkeeseen tulevaa johtoa!
4Matic sähkökaavio vm. 1990-1991 | 4Matic sähkökaavio alkaen vm. 1992tompson kirjoitti:... nimittäin ohjauspoksin liitttimeltä n:o 9 ei lähde myöskään johtoa - vaan sekin on tyhjä - eli joka pitäisi tulla diagnostiikkaliittimelle n:o 5.![]()
Koodi: Valitse kaikki
COLOUR...........Long code...................Short code
Black............Blk.........................Bk
Blue.............Blu.........................Bu
Brown............Brn.........................Bn..or..Br
Dark Blue........DrBlu.......................DkBu
Dark Green.......DrGrn.......................DkGn
Green............Grn.........................Gn
Gray.............Gry.........................Gy
Light Blue.......Lt Blu......................LtBu
Light Green......Lt Green....................LtGn
Orange...........Org.........................Og
Pink.............Pnk.........................Pk
Purple...........Ppl.........................Pl
Red..............Red.........................Rd
Tan..............Tan.........................Tan
Violet...........Vio.........................Vi
White............Wht.........................Wt
Yellow...........Yel.........................Yl
Kyllä on toiminut, auto on ollut hänellä käsittääkseni useampia vuosia. Loppusyksyllä ennen joulua nämä 4matic ongelmat ovat ilmaantuneet. Voi olla, että 4matic boxilta "puuttuva" diagnostiikkajohdin ei välttämättä puutukkaan vaan kaveri joka yleismittarin kanssa asiaa tutki, tulkitsi väärin 9 liittimen paikan. Sehän on kaavion mukaan rivillä jossa on 13 liitintä - kaveri mittaili ilmeisesti lyhemmän rivin yhdeksättä liitintä jossa on 12 liitintä. Ilmeisesti tiistaina pääsemme ko. mesen kimppuun uudelleen.mika4matic kirjoitti:Onko auton omistaja koskaan huomannut, että neliveto toimisi?
Jos on tosiaankin mitannut väärältä riviltä ja laskenut kaapelista päin niin mitattavana onkin ollut pinni 22, jonka pitäsikin olla kaavion johdinluettelon perusteella tyhjä.tompson kirjoitti:Voi olla, että 4matic boxilta "puuttuva" diagnostiikkajohdin ei välttämättä puutukkaan vaan kaveri joka yleismittarin kanssa asiaa tutki, tulkitsi väärin 9 liittimen paikan. Sehän on kaavion mukaan rivillä jossa on 13 liitintä - kaveri mittaili ilmeisesti lyhemmän rivin yhdeksättä liitintä jossa on 12 liitintä. Ilmeisesti tiistaina pääsemme ko. mesen kimppuun uudelleen.
Tai 21, sekin on tyhjä.tese kirjoitti:Jos on tosiaankin mitannut väärältä riviltä ja laskenut kaapelista päin niin mitattavana onkin ollut pinni 22, jonka pitäsikin olla kaavion johdinluettelon perusteella tyhjä.tompson kirjoitti:Voi olla, että 4matic boxilta "puuttuva" diagnostiikkajohdin ei välttämättä puutukkaan vaan kaveri joka yleismittarin kanssa asiaa tutki, tulkitsi väärin 9 liittimen paikan. Sehän on kaavion mukaan rivillä jossa on 13 liitintä - kaveri mittaili ilmeisesti lyhemmän rivin yhdeksättä liitintä jossa on 12 liitintä. Ilmeisesti tiistaina pääsemme ko. mesen kimppuun uudelleen.
Ylijänniterele kolvattiin menneellä viikolla, se asia pitäisi olla kunnossa.JarkkoN kirjoitti:Se ylijänniterele kannattaa joka tapauksessa tinata/vaihtaa, kun se hyvin yleisesti hajoaa jossakin vaiheessa vanhemmiten.
Minä kuvittelin, että tuo olisi perustunut visuaaliseen havaintoon...tompson kirjoitti:Voi olla, että 4matic boxilta "puuttuva" diagnostiikkajohdin ei välttämättä puutukkaan vaan kaveri joka yleismittarin kanssa asiaa tutki, tulkitsi väärin 9 liittimen paikan.
Väärällä rivillä oli oltu, niinkun arveltiinkin. Mutta yllättäen boxin 9 liittimeltä mittari näyttää 0 ohmia diaknostiikkaliittimen nastalle 16 ja nastalle 4 0,03 ohmia, muut reilua kahta - kolmea ohmia. Nastalle 16 tuleva johto on väriltään musta/punainen, nastalle 4 tuleva on kelta/harmaa (tai harmaa/kelta.JarkkoN kirjoitti:Tai 21, sekin on tyhjä.tese kirjoitti:Jos on tosiaankin mitannut väärältä riviltä ja laskenut kaapelista päin niin mitattavana onkin ollut pinni 22, jonka pitäsikin olla kaavion johdinluettelon perusteella tyhjä.tompson kirjoitti:Voi olla, että 4matic boxilta "puuttuva" diagnostiikkajohdin ei välttämättä puutukkaan vaan kaveri joka yleismittarin kanssa asiaa tutki, tulkitsi väärin 9 liittimen paikan. Sehän on kaavion mukaan rivillä jossa on 13 liitintä - kaveri mittaili ilmeisesti lyhemmän rivin yhdeksättä liitintä jossa on 12 liitintä. Ilmeisesti tiistaina pääsemme ko. mesen kimppuun uudelleen.
Sitten vaan mittaamaan, meneekö nastalta 9 johto diagnostiikkaliittimen nastaan 5 vai johonkin muuhun nastaan.
Se ylijänniterele kannattaa joka tapauksessa tinata/vaihtaa, kun se hyvin yleisesti hajoaa jossakin vaiheessa vanhemmiten.
Johtojen väri on vaihtelee vuosimallien välillä, eli riipuu minkä vuosimallin kaaviota katselee.JarkkoN kirjoitti:....Siitä se jatkaa samanvärisenä (rus/sin) liittimelle 83/3 ... ...Toisaalta toisessa kaaviossa ohjauslaitteelta nastasta 9 lähtevä johto onkin musta/sininen....
Kaikkein helpoin tapa on kytkeä akku irti ja odottaa hetki. Varsinkin tässä tapauksessa, kun johdot ovat kateissa. 4matic-poksille iskee dementia, eikä muista enää vika koodeja. En tiedä tarkalleen kuinka kauan pitää odotella, mutta esim. 10 minuuttia voisi kokeilla.Vikavalon pystyy luultavasti nollaamaan ja vikakoodit lukemaan ilman diagnostiikkaliittimen nastaa 5, jos vain saa käsiinsä oikean johdon.
On sitäkin kokeiltu tässä aiemmin. Omistaja tuntuu vain olevan jo lopen kyllästynyt koko autoonsa. Sille olisi kokoajan ollut ostaja, mutta kun ei tiedetä oikein hintaa, mitähän tnuommosella voisi pyytää. vm 93 ml 411 tuhatta, kunnoltaan muuten hyvä, pohja mm tosihyvä, parissa kolmessa kohtaa vähän pintaruostetta (vas. lokasuoja ja takakaarissa vähän), ei kolise eikä rämise.mika4matic kirjoitti:Johtojen väri on vaihtelee vuosimallien välillä, eli riipuu minkä vuosimallin kaaviota katselee.JarkkoN kirjoitti:....Siitä se jatkaa samanvärisenä (rus/sin) liittimelle 83/3 ... ...Toisaalta toisessa kaaviossa ohjauslaitteelta nastasta 9 lähtevä johto onkin musta/sininen....
Kaikkein helpoin tapa on kytkeä akku irti ja odottaa hetki. Varsinkin tässä tapauksessa, kun johdot ovat kateissa. 4matic-poksille iskee dementia, eikä muista enää vika koodeja. En tiedä tarkalleen kuinka kauan pitää odotella, mutta esim. 10 minuuttia voisi kokeilla.Vikavalon pystyy luultavasti nollaamaan ja vikakoodit lukemaan ilman diagnostiikkaliittimen nastaa 5, jos vain saa käsiinsä oikean johdon.
Pyydä omistajaa ottamaan YV:llä yhteyttä ,niin eiköhän auto vaihda omistajaa. Minulle kelpaa auto siinä kunnossa kun se myyntihetkellä on.tompson kirjoitti: Omistaja tuntuu vain olevan jo lopen kyllästynyt koko autoonsa. Sille olisi kokoajan ollut ostaja, mutta kun ei tiedetä oikein hintaa, mitähän tnuommosella voisi pyytää.
Niinkun aiemmassa viestissä jo mainitsin, autolla olisi ostaja. Nyt olis tarkotus saada selville hintahaarukka, ettei se ihan ilmaseksi menisi!rumilus kirjoitti:Pyydä omistajaa ottamaan YV:llä yhteyttä ,niin eiköhän auto vaihda omistajaa. Minulle kelpaa auto siinä kunnossa kun se myyntihetkellä on.tompson kirjoitti: Omistaja tuntuu vain olevan jo lopen kyllästynyt koko autoonsa. Sille olisi kokoajan ollut ostaja, mutta kun ei tiedetä oikein hintaa, mitähän tnuommosella voisi pyytää.