123 takavetoakselin vaihto
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
- Paikkakunta: HKI/Pietari
123 takavetoakselin vaihto
Moi
Taitaa olla 123 takavetoakseli tiensä päässsä. Rutisee silloin tällöin ja jurisee ja sit yli 90 km /h vauhdissa rupeaa täryyttämään oikein kunolla. Eien sen vErran katoin nosturin nokassa, että kardaanin tukilaakeri on ehkä, siinä ei ole klappia. Vetoakselin peränpuoleinen pää siinä missä on se kumitötterö peränvieressä oli öljyinen ja sitten se kulma oli jotenkin viturallaan kun vertas toiseen puoleen.
Taitaa olla melko v-mäinen vaihtaa vetoakseli, osaako joku sanoo, kuka tekis pääkaupunkiseudulla.
Mites sitten ne vetoakselit, onko kaikissa diisel malleissa samat, jos lähtee käytettyä hakee. Entäs bensa versioissa. Meinaan auto on sekasikiökorinvaihto coupe, kori on ce230 ja tekniikka 240 D. Jotenkin vähäisten kilometrien perusteella on jäänyt kutku, että peränkin tekniikka on diiselistä, koska jos siinä olisi bensa aiton perä, diisel kone huutais aika lailla vai meneekö se niin??
Taitaa olla 123 takavetoakseli tiensä päässsä. Rutisee silloin tällöin ja jurisee ja sit yli 90 km /h vauhdissa rupeaa täryyttämään oikein kunolla. Eien sen vErran katoin nosturin nokassa, että kardaanin tukilaakeri on ehkä, siinä ei ole klappia. Vetoakselin peränpuoleinen pää siinä missä on se kumitötterö peränvieressä oli öljyinen ja sitten se kulma oli jotenkin viturallaan kun vertas toiseen puoleen.
Taitaa olla melko v-mäinen vaihtaa vetoakseli, osaako joku sanoo, kuka tekis pääkaupunkiseudulla.
Mites sitten ne vetoakselit, onko kaikissa diisel malleissa samat, jos lähtee käytettyä hakee. Entäs bensa versioissa. Meinaan auto on sekasikiökorinvaihto coupe, kori on ce230 ja tekniikka 240 D. Jotenkin vähäisten kilometrien perusteella on jäänyt kutku, että peränkin tekniikka on diiselistä, koska jos siinä olisi bensa aiton perä, diisel kone huutais aika lailla vai meneekö se niin??
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5739
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 123 takavetoakselin vaihto
en mää niistä huutamisista tiijä mutta se vetarin vaihto ole mikkään vaikee juttu
vetarin pultti navasta irti, perän takakansi auki ja sieltä vetarin lukkorengas irti ja sitten tuuppaa akselin navasta pois ja kampee akselin pään navasta sivuun ja vetää akselin pois
ainiin tartteehan perästä laskee ensi ölpät pois, mieluimmin johonkin astiaan ja taitaa olla 1,1L sisällä
kanattaa nostaa takapää ilimaan, tälleen saa enemmä pelivarraa akseliin

vetarin pultti navasta irti, perän takakansi auki ja sieltä vetarin lukkorengas irti ja sitten tuuppaa akselin navasta pois ja kampee akselin pään navasta sivuun ja vetää akselin pois

ainiin tartteehan perästä laskee ensi ölpät pois, mieluimmin johonkin astiaan ja taitaa olla 1,1L sisällä
kanattaa nostaa takapää ilimaan, tälleen saa enemmä pelivarraa akseliin

mullon pelkkiä romuja vaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
- Paikkakunta: HKI/Pietari
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Venetmäellä lupasivat uuden osan 250 € ja vaihtotyö kestää tunnin. Et ei taija jaksaa alle ruveta romuamaan kun on pakkasta.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5739
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 123 takavetoakselin vaihto
onkos tuo venetmäen hinta uusi vaiko käytetty akselin hinta
jos uusi niin on todella halapa 


mullon pelkkiä romuja vaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
- Paikkakunta: HKI/Pietari
Re: 123 takavetoakselin vaihto
ei se ainkaa ole käytetty, mut oisko sitten ns. tehdaskunnostettu. Joo, ei se mustakaan kallis oo.
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Motonetin tehdaskunnostetuista on huonoja kokemuksia, vetareitten suojakumit kesti vain noin 2 vuotta. Yhtenä pakkastalvena kaikki hajosi. Mites olis pks-seudulla korjaamo T:mi Ruuskanen? Sillä voisi olla purkuosanakin vetareita.
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Ruuskasella on kokemusta noista malleista ja voin suositella
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
- Paikkakunta: HKI/Pietari
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Kukas se Ruuskanen on? Jos on vähän niinku Härski Hartikainen, voisin olla kiinnostunut. Onks se toi http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=21&t=5412" onclick="window.open(this.href);return false; vikana listalla.
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Se on just se. Pätevä ukko.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
- Paikkakunta: HKI/Pietari
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Kiitoksia, pittää rimpauttaa.
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Oot sattunu saamaan huonoa erää. Motonetissä myytiin loppuunmyynnissä löbrön vetareita samalla uloskantohinnalla kuin tehdaskunnostettuaKipsu kirjoitti:Motonetin tehdaskunnostetuista on huonoja kokemuksia, vetareitten suojakumit kesti vain noin 2 vuotta. Yhtenä pakkastalvena kaikki hajosi. Mites olis pks-seudulla korjaamo T:mi Ruuskanen? Sillä voisi olla purkuosanakin vetareita.


Mie ostin parin ihan vaan sitä varten kun kaikissa muissakin osissa on niitä lippulappuja niin onhan se noloa jos vetarit on 300tkm ajettuja käytettyjä? Jos vaikka joku sattuu kattomaan auton alle joskus?

MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Moro!
Onko vetarin vaihto W114/W115-koriseen yhtä helppo? Vetarit on ainakin samat kuin W123:ssa ja taitaa perämurikkakin olla kokolailla sama.
Onko vetarin vaihto W114/W115-koriseen yhtä helppo? Vetarit on ainakin samat kuin W123:ssa ja taitaa perämurikkakin olla kokolailla sama.
Juhani M.
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Käsitykseni mukaan on samanlainen vaihtaa kuin 123-koriseenJuhani M. kirjoitti:Moro!
Onko vetarin vaihto W114/W115-koriseen yhtä helppo? Vetarit on ainakin samat kuin W123:ssa ja taitaa perämurikkakin olla kokolailla sama.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Vetarit erilaisia 115 kuin 123.
Vetareiden kiinnitys eroaa myös uudemmissa 123 malleissa verrattuna vanhempiin 123/115 malleihin.
Vetareiden kiinnitys eroaa myös uudemmissa 123 malleissa verrattuna vanhempiin 123/115 malleihin.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Mitä eroa on vetareissa W115 ja W123 välillä
.

auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Aapo on mittaillut niitä, kysy siltä.
Aapon mukaan pystylampun vetarit 5 cm pidempiä. Tuntuu loogiselta, sillä takakelkkahan on suurempi pystylampussa.
Omat kokemukset:
Se on ainakin sata varma että "uusimmissa" 123:ssa vetareiden kiinnitys on erilainen siellä vetopyörästön päässä.
Sitten taas vanhimmissa pystylampuissa, 1. sarjan autoissa, on vastaavasti erilainen kiinnitys vetarin pyöränpuoleisessa päässä. Oliko nyt prikat isommat vai pienemmät, en muista. Pienellä muutostyöllä ne kuitenkin saa paikalleen.
Olettaen toki että tommoisia vetareita on edes enää olemassa muualla kuin Aapon autossa ehjänä.
Aapon mukaan pystylampun vetarit 5 cm pidempiä. Tuntuu loogiselta, sillä takakelkkahan on suurempi pystylampussa.
Omat kokemukset:
Se on ainakin sata varma että "uusimmissa" 123:ssa vetareiden kiinnitys on erilainen siellä vetopyörästön päässä.
Sitten taas vanhimmissa pystylampuissa, 1. sarjan autoissa, on vastaavasti erilainen kiinnitys vetarin pyöränpuoleisessa päässä. Oliko nyt prikat isommat vai pienemmät, en muista. Pienellä muutostyöllä ne kuitenkin saa paikalleen.
Olettaen toki että tommoisia vetareita on edes enää olemassa muualla kuin Aapon autossa ehjänä.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Moro!
Itselläni on W114 vm.-68 pystärissä W123:n vetarit. Menivät paikalleen heittämällä. Tosin navan pultti oli 114:ssä halkaisijaltaan 10mm ja 123:ssa 8mm. Kummallista, koska molemmissa oli sama varaosakoodi???
Mitään eroa vetarien pituuksissa en huomannut. Pulttien pituuksissa kyllä, eli piti hommata n. 15mm pitempi 8mm:n pultti kuin alkuperäinen.
Alkuperäinen kysymykseni "onko 114:n vetarin vaihto yhtä helppo kuin 123:ssa" johtuu siitä että vaihtaessani vetarit tein homman vaikeimman kautta, eli pudotin perämurikankin alas. Nyt pitäisi vaihtaa toisen vetarin päähän stefa, enkä viitsisi irrottaa perää (oli meinaan melko v-mäinen nostaa yksin paikalleen).
Itselläni on W114 vm.-68 pystärissä W123:n vetarit. Menivät paikalleen heittämällä. Tosin navan pultti oli 114:ssä halkaisijaltaan 10mm ja 123:ssa 8mm. Kummallista, koska molemmissa oli sama varaosakoodi???
Mitään eroa vetarien pituuksissa en huomannut. Pulttien pituuksissa kyllä, eli piti hommata n. 15mm pitempi 8mm:n pultti kuin alkuperäinen.
Alkuperäinen kysymykseni "onko 114:n vetarin vaihto yhtä helppo kuin 123:ssa" johtuu siitä että vaihtaessani vetarit tein homman vaikeimman kautta, eli pudotin perämurikankin alas. Nyt pitäisi vaihtaa toisen vetarin päähän stefa, enkä viitsisi irrottaa perää (oli meinaan melko v-mäinen nostaa yksin paikalleen).
Juhani M.
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Eli Aapo puhui siis paskaa.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Kyllä on yhtä helppo, homma on täysin samanlainen kuin W123:seenJuhani M. kirjoitti:Moro!
Alkuperäinen kysymykseni "onko 114:n vetarin vaihto yhtä helppo kuin 123:ssa" johtuu siitä että vaihtaessani vetarit tein homman vaikeimman kautta, eli pudotin perämurikankin alas. Nyt pitäisi vaihtaa toisen vetarin päähän stefa, enkä viitsisi irrottaa perää (oli meinaan melko v-mäinen nostaa yksin paikalleen).

auto w123 200D/300DT vm, -81
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
- Paikkakunta: HKI/Pietari
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Jusalle kiitos vetarista, tuolta kans näköjään saa sopu hintaan http://www.germanstar.net/123ds.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
- Paikkakunta: HKI/Pietari
räjäytyskuvatus
https://www.niemoeller.de/w115-en/B119- ... -left.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
- Paikkakunta: HKI/Pietari
ja ohjeet vaihtoon
http://www.mercedessource.com/node/7374" onclick="window.open(this.href);return false;
kuvien kera http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=220000" onclick="window.open(this.href);return false;
kuvien kera http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=220000" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
- Paikkakunta: HKI/Pietari
pdf manuaaleja
http://servicemanual.blogspot.com/2007/ ... 7-123.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Lainaampa tätä topiikkii hieman. Saako/pitääkö tuossa käyttää lievää väkivaltaa kun laittaa vetarit paikoilleen.
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Heijusa82 kirjoitti:Vetarit erilaisia 115 kuin 123.
Vetareiden kiinnitys eroaa myös uudemmissa 123 malleissa verrattuna vanhempiin 123/115 malleihin.

Meillä vaihdettiin oikea vetoakseli -85 240 D: hen ja se tapahtui juuri Touhottajan kertomalla tavalla. Vaihdettu akseli tuli 300 D farkusta vm 84
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
- Paikkakunta: HKI/Pietari
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Kyl se mulla meni ilman enempää väkivaltaa paikallaeen http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 3d272564d6" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 123 takavetoakselin vaihto
Jep. Hyvin meni. Tosin, ainakin tuossa hydetasonsäätömallissa piti irroittaa iskarin yläpää, että tukivarsi pääsi riittävän alas.