W126 "uittaa" eli vettä kabiinissa...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

W126 "uittaa" eli vettä kabiinissa...

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Tulihan vietettyä mieltä ylentävä lauantai-ilta W126:n kimpussa - onneksi sentään autotallissa. Kuivasin apukuskin puolen takajalkatilaa sadevedestä. On muuten niin riemastuttavaa puuhaa, että meinasi kasvaa se usein siteerattu "kypärä" otsaan. :evil: Eli meikäläisen "vuorineuvos" uittaa vettä kabiiniin. Viime kesänä tein ison homman lämpimänä kesäpäivänä purkamalla toisen puoliskon auton sisätiloista etsien, mistä hitosta vesi tulee. Kastelin autoa eri kohdista, tietenkin erityisesti tuulilasin ja takalasin paikkeilta. Mutta eihän sitä vettä silloin tullut näkyviin, kun kaikki oli revitty auki. Silloin tuli sitten tehtyä perinpohjainen kuivautus, mikä ei hommana isommin motivoi. W126:n loistelias mattoverhous kun saa jostain vettä, niin johan se imee sitä kuin pesusieni.

Talvella en huomannut mitään kasteluongelmia. Tosin ei tullut tällä pirssillä paljon räntä- tai loskakeleillä kurvailtua tai muuten pidettyä sateessa. Muutama autonpesukaan ei paljastanut mitään. Mutta nyt kun alkoi kesä (toiveajattelua?), kävi niin kuin vähän uumoilinkin.

No, on tässä tämän kertaisessa uurastuksessa jotain hyvääkin. Lauantai-illan puuhastelu paljasti, mistä auto uittaa. Apparin puolen vedenpoisto tuulilasin kulmassa kyllä toimii, mutta osa vedestä tulee etujalkatilaan ja kulkee kynnyskotelon viertä takajalkatilaan ja leviää sinne. Tämä tarkoittanee sitä, että jossain on ylimääräinen reikä? Näyttäisi vähän siltä, että lokarinpoisto saattaisi avata näkymiä, missä kunnossa on tuulilasin alareunan ja vedenpoistoaukon seutu.

Autoon on vaihdettu about puolitoista vuotta sitten tuulilasi. Aiheutuikohan siitä jotain tiiveysongelmia? Onko tällä foorumilla jollakulla muullakin ollut samanlaisia harmeja?

Yhtään lattiankuivatusta en suin surminkaan välittäisi enää tehdä! Toisaalta "tyhmästä päästä kärsii koko kroppa!" Olisi kannattanut vika näyttää lääkärille jo viime suvena. :oops:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Jep

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, TDT:n kuskin jalkatila on joskus märkä, olen tähän asti pannut sen toiveikkaana (turhaahan se on) kenkien mukana sisään tulevan lumen piikkiin.

Ja joo, nuo muotoon vulkanoidut matot todellakin imevät vettä aivan sairaasti ;) Saunan lauteille kuivumaan ja ne on vuorokaudessa kuivat, auton lattia kuivaa hyvin sisälämppärillä.

Jos vielä nyt löytyy vettä autosta niin sitten alkaa kyllä minullakin vuodon etsintä, valitettavasti kuskinpuolella konehuoneessa on vielä enemmän täyttä kuin apparin puolella :lol:
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

yleensä lumi kastelee

Viesti Kirjoittaja juha »

Omien havaintojen mukaan w124 vesi tulee jaloissa ja valuu mattoihin varsinkin jos käyttää alkuperäisiä todella surkeita mattoja missä ei ole minkäänlaista kaukaloa. Ostin eteen ja taakse motonetistä rensin kaukalomatot à 8e kapppale ja ovat tosi hyvät. Enää ei kastu äänieristeet niin paljon vaikka kyllä aina kaasupoljinta pitkin jonkin verran vettä alle valuu. Onneksi vyllit on helppo irroittaa ja kuivata. Saunaan vaan tai sitten kuumana kesäpäivänä aurinkoon kuivumaan, kuivuu ulkonakin päivässä.
Orig. kysyjällä w126 taitaa tosin vuotaa oikeasti, onko autossa kattoluukkua?
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Ei kuiva millään..

Viesti Kirjoittaja jarski »

..Mulla on ollut viime syksystä asti pari w115:sen äänieristemattoa pannuhuoneessa roikkumassa, että kuivuisivat, mutta ei. Kun puristaa kädellä mattoa, niin sieltä tulee vettä... Pitäisi varmaan ajaa parikertaa tiejyrällä niistä yli, josko sitten kuivuisivat.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Tiivisteura

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

En tiedä kuinka homma on hoidettu W126:ssa, mutta W116:ssa tiivisteura on paikka, jonne vettä pääsee ihan normaalistikin. Muistaakseni uran pohjassa on sitten poistoreikä. Tämä jos on tukkeutunut, alkaa kuppa muhimaan hyvässä paikassa jossa ei ilma paljoa kierrä. Pahimmassa tapauksessa ruoste alkaa hapertamaan "tulipeltiä", ja laskee samalla vettä sisään. Omassa autossani oli alkavaa kupan poikasta, kun tuulilasin tiiviste siihen vaihdettiin.

Tuli mieleen, että voiko lasisi olla alamittainen, ja näin tiiviste fuskata? Jos kyseessä siis on tarvikelasi. Tai no, olisit varmaan huomannut jos se tiivisteenkin välistä vuotaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Oireilu diagnosoitu!

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

No niin, selvisi sitten sekin, miksi W126 imee vettä kabiiniin. Eipä paljoa laulata! Poistin tuulilasin alareunan ja tulipellin välistä auton levyisen muoviritilän, jotta pääsin paremmin näkemään vedenpoistoaukon ja sen ympäristön. Tietenkin sinne oli ajan saatossa kertynyttä möhnää ja vedenpoistoaukon vieressä - erittäin mukavan ahtaassa paikassa - ruoste oli ehtinyt jo raiskata. Reikä! Ja siitä vesi tietenkin juoksee sisälle. Samoin jos vettä kaataa vedenpoistoaukkoon, tulee osa normaalisti maahan, mutta osa valuu auton jalkatilaan. Odotan innolla, jos ja kun lokasuoja poistetaan?! Ensimmäistä kertaa poistin myös apparin puolelta kojetaulun alta suojamuovin, joka on sisäpuolelta vuorattu äänieristeellä. Sekin oli käytännöllisesti katsoen lits läts läpimärkä.

Kuskin puolella konehuoneen vedenpoistoaukon ympäristö näytti paremmalta. Mutta vaatinee myös "kiinniottamista", ettei kohta ole sama tilanne kuin apparin puolella.

Huomenna menenkin sitten tutulle peltiheikille ihmettelemään! Auto oli joka tapauksessa tarkoitus maalata tulevana kesänä ja osasin tietenkin odottaa ruostehommia, kun "pommia" aletaan purkaa. Ei vainenkaan, ei se aivan pommi ole. Tämä selvisi reilut vuosi sitten, kun auto ruostesuojattiin. Mutta ikävä yllätys kuitenkin tämä vesivuoto.

Edellä kerrotun perusteella uskallan suositella näiden konehuoneen puolella olevien vedenpoistoaukkojen ja niiden ympäristön säännöllistä siivoamista. Kun sen tekee riittävän usein, niin se on sama kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

sama täällä..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mulla oli w123:ssa samassa paikassa reikä ja vielä kummallakin puolella. :cry: Vettä tuli sisälle hirveästi. Paikkasin toisen reiän "ensihätään" Sikaflexillä ja toisen jollain silikonilla parivuotta sitten :oops: Viimeviikolla lainehti apukuskinpuoli jälleen. Tämä mikälie silikoni ei ollut oikein viimeisenpäälle sopivaa tuohon tarkoitukseen. Nyt on Sikaflexit sielläkin ja on taas kuivaa sisällä. Täytyy joskus hitsata reiät tukkoon. Parempi tuollainen "sikaliima" paikka, kuin lainehtivat lattiat, tai eihän ne kauaa lainehdi, kun ruostuvat puhki kosteuden muhiessa mattojen alla. Myös tuulilasin tiiviste vuoti. Senkin sai pitämään sikaliimalla. Raotti vain meisselillä tiivistettä ja puhdisti lasin ja tiivisteen välin. Sinne sitten vain sikaliimaa. Noin sen sai korjattua siististi, ei näy liimat päällepäin...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Lisäys edellisiin

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

W126:n lattiaverhous ei ole muuten niin yksinkertainen, kuin MB:n muissa samanikäisissä malleissa. Etumatot on helppo irrottaa ja kantaa vaikka saunan orsille kuivumaan. Mutta yli puolet lattiapinta-alaa on päällystetty yhdellä suurella matolla, jonka irrottaminen edellyttää jakkaroitten, keskikonsolin ja ties minkä irtiottamista. Siksi siis valittelin kuivausoperaatiotakin!
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

luonto kuivaa minkä kastelee ;-)

Viesti Kirjoittaja juha »

Mä huomasin että paras tapa on kuivattaa ulkona jos mahdollista. Viime kesänä kuivasin omaa autoa, mm. takajalkotilat pitämällä helteellä kaikki ovet auki ja kumimatot pois autosta. Kaupungissahan tämä on mahdotonta mutta landella onnistuu vaikka mummolareissulla ;-) Kuivuu toki tallissakin mutta ulkona tuuli on taikasana joka "haihduttaa" kosteuden nopeammin.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Sama vika

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mulla vuotaa W126:n tuulilasi.
Joskus se on vaihdettu ja liimaus on ilmeisesti mennyt persiilleen. Vuoto on kuitenkin niukkaa ja esiintyy vain kovalla sateella ja liikkeessä.
Olen pari kertaa tilkinnyt tuulilasivuotoa sikaflexillä/tms. aineella. Toimenpide pitää uusia aika-ajoin.

Kertaakaan ei ole vielä tarvinnuyt ruveta tyhjennyshommiin, sen verran niukkaa vuoto on. Muutama pisara sitä vettä yleensä tulee, riippuen tietysti sateen kovuudesta :) Odottelen tuulilasin rikkoontumista, että saisi vaakutuksesta uuden liimauksen.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Takalasista myös

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ässää aikoinaan etsitessä tuli vastaan Seinäjoella eräs 300SE '88-yksilö, joka oli läpimärkä peräkontistaan. Vuoto paikantui takalasin kulmasaumaan ja tämä päästi vettä tasaisen varmaan tahtiin tavarasäiliöön. Aikaisempi omistaja ei ollut tainnut huomata koko asiaa, sillä tavaratilan maton alunen uiskenteli ja varapyöräkotelon pohjasta löytyikin sitten muutama kissanpään kokoinen reikä "ihan maahan asti". Tämän yksilön tutkiminen loppuikin sitten siihen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: luonto kuivaa minkä kastelee ;-)

Viesti Kirjoittaja MercMan »

juha kirjoitti:Mä huomasin että paras tapa on kuivattaa ulkona jos mahdollista. Viime kesänä kuivasin omaa autoa, mm. takajalkotilat pitämällä helteellä kaikki ovet auki ja kumimatot pois autosta. Kaupungissahan tämä on mahdotonta mutta landella onnistuu vaikka mummolareissulla ;-) Kuivuu toki tallissakin mutta ulkona tuuli on taikasana joka "haihduttaa" kosteuden nopeammin.
Kyllä, niin kuivuu hyvin. Mä kanssa viime kesänä heitin matot aurinkoon kiikkuun ja ovet koko päiväksi selkosen selälleen, johan kuivui..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Peltiheikin "tuomio"

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Tänään aamulla tuli sitten käytyä tutun peltiheebon pakeilla. Ruostevaurioita oli suhteellisen helppo tarkastella, kun olin irrottanut tulipellin ja etuklasin välisen muoviritilän. Apparin puolen vaurio on hankalassa paikassa, mutta korjattavissa. Korjaaja oli sitä mieltä, että purkamalla sisältä kojetaulun alaosaa pääsee vaurioon käsiksi sieltä käsin (tarvitsematta irrottaa tuulilasia). Joka tapauksessa kojetaulun alaosaa täytyy purkaa fällyistä ja muusta vastaavasta, ennen kuin voi näyttää "tulisuihkua". Voi olla, että tämä operaatio tehdään vasta myöhemmin tänä suvena ja siinä yhteydessä, kun auto valmistellaan "kokovartalokohennukseen".

Huomenna ässä saa ensiapua. :) Eli reikä tilkitään korikitillä ja tsekataan, vuotaako tyhjynnesputkikin jostain kohti kabiiniin. Meneillään on parasta aikaa automaalaamon kartoitus. Ennen maalausta näitä peltihommia tulee varmasti vielä muitakin eteen, vaikka auto - kuten jo aiemmin tuli todettua - ei olekaan mikään seula (tai siinä vahvassa uskossa olen ainakin vielä).

Meikäkäisen 126:ssa on takaklasin ympäristössä myös joitain ruostevaurioita, mutta ne eivät ole onneksi edenneet vielä niin pitkälle, että vesi valuisi esim. takakonttiin. Siellä ainakin on onneksi kuivaa ja siistiä! :)
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Muistinkin äsken..

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Ettei vaan olisi mullakin jotain pientä reikää siellä jossain lokasuojan alla, tai sit voi kyllä olla vika tuulilasin tiivisteessäkin, mutta aina joskus tihruttaa vettä esim. pestessä repsikan jalkatilaan siitä sivusta, onnesta sitä tulee vain pari piskoa, mutta silti..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Kaikki on mahdollista

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Voi hyvin olla, nimittäin samanlainen möhnänkerääjä on W123:n tulipellin seutu, aivan kuten monessa muussakin automerkissä. Exässä (W123) yritin tarkkaan näitä putsailla ja seurata tilanteen kehittymistä. Oppia ikä kaikki ja nyt opin ainakin sen, että jos jatkossakin ostan käytettyä, niin yritän tsekata aika hyvin tuon konehuoneen rintamuksen. :idea: Tosin nykyisessä lattiat olivat kuivat sitä ostaessani. Ongelmat ovat alkaneet vasta meikäläisen aikana. :oops:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaikki on mahdollista

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Juha K. kirjoitti:Voi hyvin olla, nimittäin samanlainen möhnänkerääjä on W123:n tulipellin seutu, aivan kuten monessa muussakin automerkissä. Exässä (W123) yritin tarkkaan näitä putsailla ja seurata tilanteen kehittymistä. Oppia ikä kaikki ja nyt opin ainakin sen, että jos jatkossakin ostan käytettyä, niin yritän tsekata aika hyvin tuon konehuoneen rintamuksen. :idea: Tosin nykyisessä lattiat olivat kuivat sitä ostaessani. Ongelmat ovat alkaneet vasta meikäläisen aikana. :oops:
Joo, tarttis varmaan jollain keinolla putsata paskat pois sieltä kolosta, eihän sitä varten vain tartte lokasuojaa irrottaa?? Sit saa jäädä jos tarttee, parempi ettei ala aukomaan turhaan kiinnityksiä, tekee vielä jotain pahojaan.. :wink:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
makijt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 29.04.2003 11:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kaikki on mahdollista

Viesti Kirjoittaja makijt »

Juha K. kirjoitti:Exässä (W123) yritin tarkkaan näitä putsailla ja seurata tilanteen kehittymistä.
Siinä on tositarkkaan putsattu kaikki ne kolot. Sinne oli vielä kertynyt lehtiäkin niihin läpivuotoreikiin. kaavin liiat pois ja sitten vedin tylysti letkulla kunnon läpivirtaushuuhtelua, eikä vuoda vedet sisään. Nyt pitänee pintaruosteet hoitaa pois sieltä ja samallahan näen kunnolla mitä akun alta/takaa vielä löytyy ;-)

-makijt-
1983 W123 200B Automatic
Vastaa Viestiin