Sprinter 316 CDI vm 2000 käyntiongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hadtki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 15.11.2010 22:16
Paikkakunta: Hyvinkää

Sprinter 316 CDI vm 2000 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja hadtki »

Sprinteri nykii aina välillä 1500-4000 kierrosalueella. Samaan aikaan kuuluu ihmeellinen aika kova ääni "krkrrkrrkdoc" ja kierrosluku laskee. Jos pitää kaasuun päällä niin veto palautuu hetkeksi ja taas sama juttu. Pari kertaa ECD valo on syttynyt. Välillä kun auto sammuu kokonaan, niin hetken päästä lähtee käyntiin ja minuutin päästä saattaa toimia ihan OK. Tekee tuota kylmänä ja kuumana.

Ilmamassatunnistin on vaihdettu ja sen jälkeen testerin mukaan kaikki oli OK. Korkeapainepumppu vuosi kylmänä vähän ja nyt se on korjattu. Suuttimien johdot on tsekattu, että on kiinni. Polttoainevuotoja ei ole ja piuhatkin pitäisi olla kiinni.

Onko jollakin kokemuksia tai tietoa, mistä vika johtuu? :roll: :?:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mikä oli se tarkka *:rin antama vikakoodi,minkä
perusteela ilmamassa mittari meni vaihtoon?
mitä tapahtuma hetken olosuhde tiedoissa?

E: automaati vai manuaali
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
hadtki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 15.11.2010 22:16
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja hadtki »

Itseasiassa testeri herjasi vain hehkutulpasta, joka myös vaihdettiin. Sen jälkeen ei tullut vikakoodeja ollenkaan, mutta huoltomies huomasi virtauksia mitattaessa, että ilmamassa oli koko ajan nollassa. Anturivaihdon jälkeen testeri näytti kaiken olevan OK.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Onko automaati?
edc valon syttymisen aikan tallentuneet koodit ja tapahtuma hetkellä tallentuneet olosuhdetiedot?

ja olihan testeri *:ri jos ei niin jonnekin *:rin piuhan päähän
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
hadtki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 15.11.2010 22:16
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sprinter 316 CDI vm 2000 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja hadtki »

Auto toimi jo välillä aika hyvin, mutta nyt sammuilee ja temppuilee etenkin kylmänä. Kun autoa käyttää 2000 rpm:llä ja antaa käydä 3-5 min niin sitten yhtä-äkkiä kierrokset putoaa noin 1500-1800 rpm. Kun kaasun pitää samassa asennossa niin jonkin ajan kuluttua auto käy taas tasaisesti 2000 rpm:llä. Auto on normaali käsivaihteinen (ei shift). Polttoaineputkien o-rengaat vaihdettu, putsari-pumppu-korkeapainepumppu ja lisäksii polttoaine suodatin vaihdettu.

Tänään sain lopultakin testeriin, ohessa vikakoodit järjestyksessä
- P0190 Jakoputken painetunnistin, liian alhainen jännite
- P0100 Ilmamassan tai ilmamäärän tunnistin, liian alhainen jännite
- P0143 Pakokaasujen takaisinkierrätys, toimintahäiriö
- P0110 Imuilman lämpötunnistin, jännite liian korkea

Vikakoodit nollattiin ja ajoin pienen lenkin. Auto nykäisi muutaman kerran reilusti, mutta ei sitten kuitenkaan tehnyt uutta vikakoodia (ECD valo ei syttynyt). Huoltomies katsoi myös arvoja, eli painetunnistin antoi lukemia 36...41 välillä (arvo vaelteli aika nopeaan tuossa välissä, kunnes yhtä-äkkiä tasaantui). Ilmamassatunnistin antoi arvoja 40...150 välillä (eli tyhjäkäynnillä ja kierroksilla).

Oisko kellään vinkkejä tai kokemuksia ?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter 316 CDI vm 2000 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

hadtki kirjoitti: Tänään sain lopultakin testeriin, ohessa vikakoodit järjestyksessä
- P0190 Jakoputken painetunnistin, liian alhainen jännite
- P0100 Ilmamassan tai ilmamäärän tunnistin, liian alhainen jännite
- P0143 Pakokaasujen takaisinkierrätys, toimintahäiriö
- P0110 Imuilman lämpötunnistin, jännite liian korkea

Vikakoodit nollattiin ja ajoin pienen lenkin. Auto nykäisi muutaman kerran reilusti, mutta ei sitten kuitenkaan tehnyt uutta vikakoodia (ECD valo ei syttynyt). Huoltomies katsoi myös arvoja, eli painetunnistin antoi lukemia 36...41 välillä (arvo vaelteli aika nopeaan tuossa välissä, kunnes yhtä-äkkiä tasaantui). Ilmamassatunnistin antoi arvoja 40...150 välillä (eli tyhjäkäynnillä ja kierroksilla).

Oisko kellään vinkkejä tai kokemuksia ?
Mikähän mahtoi olla testeri? (jos joku muu kuin *:ri niin kannatta käyttä jossain sen piuhan pässä)
(lukemat ja koodien selitykset hiukan outoja "paineen tunistimen pitäisi näyttä yli 200bar")
oliko noi vika koodit päällä?
vai vaan tallentuneina?
uusituivat nollauksen jälkeen?
sen hetkiset olosuhde tiedot näytti mitä ? (tapahtuma hetki)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
hadtki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 15.11.2010 22:16
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sprinter 316 CDI vm 2000 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja hadtki »

Vikakoodit ovat tallentuneet viimeisen 2 kuukauden aikana ja nyt ne nollattiin. Uusia vikoja ei saatu esille, mutta auto nyki ajossa edelleen. Eli vika on edelleen olemassa, mutta ei tehnyt uutta vikakoodia.

Testeri ei kaiketi ole mersun oma, ainakin näytti erilaiselta kuin mitä Veholla.

Jos paineanturi näyttää n. 40 bar (2500 rpm) ja pitäisi olla 200 bar, niin onko anturi viallinen vai voiko syynä olla paineen säädin ? Onko vika yleensä mekaaninen vai voiko olla johdossa huono kontakti ? Ajattelin vain kun vällillä toimii hyvin ja välillä temppuillee :roll: Jos anturi antaa värää infoa, niin mitä se aiheuttaa auton käynnille ?


Korkeapainepumppu on juuri huollettu ja toisaalta vuotoja ei näy. Jos paineen säätimen O-rengas vuotaa niin eikö dieseliä pitäisi valua ulos!
Suuttimet laitettiin 2009 syksyllä ja viime marraskuussa kun auto alkoi oikuttelemaan, niin kaveri sanoi, että kaikki on OK. Sen jälkeen olen ajanut noin 500 km.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter 316 CDI vm 2000 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

hadtki kirjoitti:Vikakoodit ovat tallentuneet viimeisen 2 kuukauden aikana ja nyt ne nollattiin. Uusia vikoja ei saatu esille, mutta auto nyki ajossa edelleen. Eli vika on edelleen olemassa, mutta ei tehnyt uutta vikakoodia.
Eli noista koodeista ei ilmesesti tietoa onko mikään niistä päällä"activnen"
hadtki kirjoitti: Testeri ei kaiketi ole mersun oma, ainakin näytti erilaiselta kuin mitä Veholla.
eli kannataisi käytää jossain *:rin piuhan päässä (niitä on kuusten alla, piholla auto katoksissa, navetoissa, talleissa, halleissa, oikeestaan joka paikassa missä cdi koneisia mersuja yhtään vakavasti ottaen korjataan...)
hadtki kirjoitti: Jos paineanturi näyttää n. 40 bar (2500 rpm) ja pitäisi olla 200 bar, niin onko anturi viallinen vai voiko syynä olla paineen säädin ? Onko vika yleensä mekaaninen vai voiko olla johdossa huono kontakti ? Ajattelin vain kun vällillä toimii hyvin ja välillä temppuillee :roll: Jos anturi antaa värää infoa, niin mitä se aiheuttaa auton käynnille ?
jos painetta on 40bar(toden näköisesti 40 on jotain muita yksiköitä kuin bar "esim 4.0volttia" mikä vastaa aika hyvin tarvittavaa painetta) niin ei tainnut edes lähteä käyntiin, jos taas anturi antaa väärää tietoa välillä siitä tulee varmasti käynti häirö/vika koodi
johdot kannatta tarkistaa, paine anturin lukeman heittely viitta ilmakupliin, säätimen vuotoon/takerteluun
hadtki kirjoitti: Korkeapainepumppu on juuri huollettu ja toisaalta vuotoja ei näy. Jos paineen säätimen O-rengas vuotaa niin eikö dieseliä pitäisi valua ulos!
Suuttimet laitettiin 2009 syksyllä ja viime marraskuussa kun auto alkoi oikuttelemaan, niin kaveri sanoi, että kaikki on OK. Sen jälkeen olen ajanut noin 500 km.
Tähän taisin jo vastata... ei sisäinen vuoto ohi kuristimen
(eli ei vuoda ulos vaan sen muutuvan "reijjän" ohi mitä säädelään sen mukaan kuinka paljon painetta halutaan)

kaveri myös tarkisti suutimet?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
hadtki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 15.11.2010 22:16
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sprinter 316 CDI vm 2000 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja hadtki »

Suuttimet tarkastettiin ja oli OK. Pitääpä tarkastaa johdot sekä paineen säätimen mahdollinen vuoto. Perjantaina pääsen taas tutkimaan. :?:
Kiitos kovasti avusta! :D

Tuota onko sulla tietoa, mitä maksaa paineensäädin ? ja mahdollisesti tyyppikin ? kannattaako ostaa Veholta vai tarvikkeena ?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter 316 CDI vm 2000 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

hadtki kirjoitti:Suuttimet tarkastettiin ja oli OK. Pitääpä tarkastaa johdot sekä paineen säätimen mahdollinen vuoto. Perjantaina pääsen taas tutkimaan. :?:
Kiitos kovasti avusta! :D

Tuota onko sulla tietoa, mitä maksaa paineensäädin ? ja mahdollisesti tyyppikin ? kannattaako ostaa Veholta vai tarvikkeena ?
Eipä mitään toivotavasti vähistä tiedosta mitä jakoon laitelle on apuja

taisi olla KL-varosassa ~180€ (ihan sama osa kuin vehon tiskillä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin