
bensaa pakkasella naftan sekaan?
bensaa pakkasella naftan sekaan?
Kova pakkastalvi edessä ja kun melko yleisesti ollaan sitä mieltä, ettei diesel satasta kannata laittaa ollenkaan tankkiin! Niin mitä mieltä olette - voiko bensaa laittaa minkäverran dieselin sekaan tarvittaessa
Kun 90 - luvulla Venäjällä liikuttaessa laitettiin MB:in tankkiin - paikallisen dieselin sekaan - muistaakseni jopa 20 % bensaa ja auto pelasi sen jälkeen hyvin.

MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
kyllä suomesta pitäis olla saatavilla sellaisia diesel polttonesteitä, että niitä ei tarvitse bensalla jatkaa... erikois talvilaatu kestää n.-35 C ja arktinen sitten yli -40 C pakkaset tai jotain, asteissa saattaa olla jotain pientä heittoa, mutta +- 2C sisään kuitenkin...
itse olen ajellut -43 C pakkasilla dieselillä ja meni muuten hyvin, mutta siirtopumppu hajos ja matka tyssäs siihen, traktorilla tuli usein nuorempana ajeltua sellaisessa -35... -40 C pakkasilla ja toimi tyydyttävästi, vaikka ei ollutkaan kuin sitä erikois talvilaatua käytössä... nykytietämyksen mukaan, kun on tuota kokemusta kuitenkin enemmän mitä silloin 15 vuotiaana, niin en pelkäisi lähteä edes -45 C pakkasilla matkaan dieselillä, jos vain saa hieman valmistella ajoneuvoa etukäteen, mutta mielummin kuitenkin valitsen bensakoneen talveksi, sen kun uskaltaa vaikka sammuttaa välillä kovilla pakkasilla
dieselin kanssa kun on aina niitä tiettyjä reunaehtoja kovilla pakkasilla...
jos laitat bensaa, niin laita sitten mielummin sitä shellin 99+, se ei sisällä viinaa, joten ei tee niin pahaa kuin ne viinabensat, jotka on ihan yhtä huonoja, kuin diesel 100 dieselkoneen kannalta...
itse olen ajellut -43 C pakkasilla dieselillä ja meni muuten hyvin, mutta siirtopumppu hajos ja matka tyssäs siihen, traktorilla tuli usein nuorempana ajeltua sellaisessa -35... -40 C pakkasilla ja toimi tyydyttävästi, vaikka ei ollutkaan kuin sitä erikois talvilaatua käytössä... nykytietämyksen mukaan, kun on tuota kokemusta kuitenkin enemmän mitä silloin 15 vuotiaana, niin en pelkäisi lähteä edes -45 C pakkasilla matkaan dieselillä, jos vain saa hieman valmistella ajoneuvoa etukäteen, mutta mielummin kuitenkin valitsen bensakoneen talveksi, sen kun uskaltaa vaikka sammuttaa välillä kovilla pakkasilla

jos laitat bensaa, niin laita sitten mielummin sitä shellin 99+, se ei sisällä viinaa, joten ei tee niin pahaa kuin ne viinabensat, jotka on ihan yhtä huonoja, kuin diesel 100 dieselkoneen kannalta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
-35 jähmepiste on muistaakseni vähimmäis vaatimus, jotta dieseliä saa kutsua "talvilaaduksi". Yleensä pumpusta tuleva on -37 jähmepisteellä.napa kirjoitti:kyllä suomesta pitäis olla saatavilla sellaisia diesel polttonesteitä, että niitä ei tarvitse bensalla jatkaa... erikois talvilaatu kestää n.-35 C ja arktinen sitten yli -40 C pakkaset tai jotain, asteissa saattaa olla jotain pientä heittoa, mutta +- 2C sisään kuitenkin...
Jos on vielä kylmempi niin antaa auton käydä lämpimäksi ennen kuin lähtee liikkeelle, niin saattaa päästä perillekkin.
Jos ulkona on esim. -25 ja ajat autolla 100km/h, niin siitä voi laskea mikä on ajoviiman hyytävyys. (eli -25 lämpötila + 28m/s "tuuli") -47 siitä tuli kun laski tuolla laskurilla http://www.sattuma.net/purevuus.html
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Jos saat jostain Jettiä niin sitä voi laittaa. On lentokerosiiniä. Esim Siperiassa käyttävät sitä talvella 50%-50% Dieselin kanssatompson kirjoitti:Kova pakkastalvi edessä ja kun melko yleisesti ollaan sitä mieltä, ettei diesel satasta kannata laittaa ollenkaan tankkiin! Niin mitä mieltä olette - voiko bensaa laittaa minkäverran dieselin sekaan tarvittaessaKun 90 - luvulla Venäjällä liikuttaessa laitettiin MB:in tankkiin - paikallisen dieselin sekaan - muistaakseni jopa 20 % bensaa ja auto pelasi sen jälkeen hyvin.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Petrooli lie huomattavasti turvallisempaa "juoksevuuden" varmistusainetta, toki hieman hankalampaa saada kuin bensa, mutta silti itse ainakin ostan sitten arktista laatua mikäli tilanne rupeaa näyttmään siltä ettei talvilaatu riitä. Sitä arktista laatua ei muuten ihan noin vain saa eli liekkö missä etelä-Suomessa saatavissa kun ei täällä Lapissakaan kuin harvoilla asemilla ajoittain.
Bensa ei erityisen hyvin voitele ruiskutuspumppua/suuttimia, ei kyllä petroolikaan mutta huomattavasti paremmin sittenkin.
Diesel 100 on kai kielletty juuri siksi koska "pilkkoo" veden sellaiseksi että tulee suodattimista läpi, siispä vaikutus tasan sama kuin bensalla eli rasittaa voiteluvaikeuksien takia ruiskutuspumppua... ojasta allikkoon siis bensan kanssa.
edit:Tempera näemmä ehdotteli samaa eli petroolia samaan aikaan.
Täällä Lapissahan pari vuotta sitten jotkut hurjat "varastivat" lennostolta hylkyyn mennyttä lentopetroolia ja ajelivat sillä, en tiedä oliko sekoitettu ja missä määrin dieseliin.
Noissa on kuitenkin huomioitava se, että on mahdollista joskin epätodennäköistä saada aikaiseksi syyte veropetoksesta eli petroolihan on verotonta kun verotettua moottoripetroolia ei taida enää edes Saabistien riemuksi saada mistään.
Bensa ei erityisen hyvin voitele ruiskutuspumppua/suuttimia, ei kyllä petroolikaan mutta huomattavasti paremmin sittenkin.
Diesel 100 on kai kielletty juuri siksi koska "pilkkoo" veden sellaiseksi että tulee suodattimista läpi, siispä vaikutus tasan sama kuin bensalla eli rasittaa voiteluvaikeuksien takia ruiskutuspumppua... ojasta allikkoon siis bensan kanssa.
edit:Tempera näemmä ehdotteli samaa eli petroolia samaan aikaan.
Täällä Lapissahan pari vuotta sitten jotkut hurjat "varastivat" lennostolta hylkyyn mennyttä lentopetroolia ja ajelivat sillä, en tiedä oliko sekoitettu ja missä määrin dieseliin.
Noissa on kuitenkin huomioitava se, että on mahdollista joskin epätodennäköistä saada aikaiseksi syyte veropetoksesta eli petroolihan on verotonta kun verotettua moottoripetroolia ei taida enää edes Saabistien riemuksi saada mistään.
300td -91, manuaali.
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Kerroin omasta kokemuksesta kun Argangelista lastattiin Diisseliä ja Jettiä Siperiaan niin lastattiin ne eri tankkeihin. Eli 8000 tonnia kumpaakin laatua. Sitten Siperiassa eli uraalin takava Pewekissä purettiin se niin että Diisseli ja jetti purettiin samoihin säiliohin. Kehuivat että on Harascoo talvella. Käyttivät sitä kuormureihin ja työkoneisiin. Ne Ryssien autot kai käyvät millä aineella tahansa.roiala kirjoitti:Petrooli lie huomattavasti turvallisempaa "juoksevuuden" varmistusainetta, toki hieman hankalampaa saada kuin bensa, mutta silti itse ainakin ostan sitten arktista laatua mikäli tilanne rupeaa näyttmään siltä ettei talvilaatu riitä. Sitä arktista laatua ei muuten ihan noin vain saa eli liekkö missä etelä-Suomessa saatavissa kun ei täällä Lapissakaan kuin harvoilla asemilla ajoittain.
Bensa ei erityisen hyvin voitele ruiskutuspumppua/suuttimia, ei kyllä petroolikaan mutta huomattavasti paremmin sittenkin.
Diesel 100 on kai kielletty juuri siksi koska "pilkkoo" veden sellaiseksi että tulee suodattimista läpi, siispä vaikutus tasan sama kuin bensalla eli rasittaa voiteluvaikeuksien takia ruiskutuspumppua... ojasta allikkoon siis bensan kanssa.
edit:Tempera näemmä ehdotteli samaa eli petroolia samaan aikaan.
Täällä Lapissahan pari vuotta sitten jotkut hurjat "varastivat" lennostolta hylkyyn mennyttä lentopetroolia ja ajelivat sillä, en tiedä oliko sekoitettu ja missä määrin dieseliin.
Noissa on kuitenkin huomioitava se, että on mahdollista joskin epätodennäköistä saada aikaiseksi syyte veropetoksesta eli petroolihan on verotonta kun verotettua moottoripetroolia ei taida enää edes Saabistien riemuksi saada mistään.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Itellä tasan yksi kokemus Diesel 100:sta reilun kymmenen vuoden takaa. Heti oli suodatin tukossa ku tätä lisäainetta laittoi. Ei oo sen jälkeen laitettu autojen tankkiin muuta kuin dieseliä tai bensaa.roiala kirjoitti:Diesel 100 on kai kielletty juuri siksi koska "pilkkoo" veden sellaiseksi että tulee suodattimista läpi
Joskus tankilla näkee, kun jotkut laittaa tankkiin Sinoliakin, sehän taitaa sisältää jonkin verran vettä.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Satalankun ohjekirjassa sanotaan, että kylmällä säällä dieseliä voi jatkaa 20 % bensalla ja jopa 50% petroolilla.
Itse en ole tätä konstia käyttänyt, mutta jos sellainen tilanne tulisi, että jompaa kumpaa pitäisi käyttää, niin valopetroolia tankkaisin.
Itse en ole tätä konstia käyttänyt, mutta jos sellainen tilanne tulisi, että jompaa kumpaa pitäisi käyttää, niin valopetroolia tankkaisin.
W 124 E 300 D -93
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Lämpötila pysyy samana oli nopeutta kuinka paljon tahansa ellei sitten puhuta todella suurista nopeuksista.JeremyH kirjoitti:Jos ulkona on esim. -25 ja ajat autolla 100km/h, niin siitä voi laskea mikä on ajoviiman hyytävyys. (eli -25 lämpötila + 28m/s "tuuli") -47 siitä tuli kun laski tuolla laskurilla http://www.sattuma.net/purevuus.html
Tuulen purevuuslukema tarkaittaa tunnetta iholla eikä sillä ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.
W 124 E 300 D -93
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Aina ajanut Diesel 100 seassa talvella eikä yhessäkään koskaan menny ruiskupumppua suuttimia yhelläkin 3.0 w115 270000km 7 vuodessa. Mersun tankissa on tulppa ,josta joka syksy voi tyhjentää tankin vedet ja sen jälkeen kaksi tankillista ajaa purkki tankilliseen Diesel 100 ja uusi suodatin ennen pakkasia kaikki lika lähtee ja kosteus vanhaa suottimeen. Koko talven oon aina laittanut ohjeen mukaan ja kovilla pakkasilla reippaasti liikaa ei mitään ongelmia ja parantaa dieselin käyntiin lähtöä. öljyä voi aina kaataa kans litran tankilliseen voitelee hyvin pumpun ja suodattimet. 30% bensaa saa laittaa tai betrolia Dieselin sekaan vanhempiin koneisiin lukee kirjassa W115 esim.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Bensiinin voitelemattomuuden kyllä ymmärtää jo maalaisjärjelläkin. Petroolin osalta jossakin viestissä vilahti myös "valopetrooli" joka käsittääkseni on kuitenkin eriasia kuin moottoripetrooli jo hajunsakin perusteella. Valopetrooli lienee pidemmälle jalostettu, koska palaa öljylampuissa ym. puhtaasti, lienee myös voitelukyvyltään moottoripetroolia huonompi.
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
No en väitä vastaan, taitaa se noin ollakkin, mutta ainakin itse olen havainnut että joskus on ollut ongelmia käynnissä pysymisen kanssa jos on heti lähtenyt liikenteeseen, mutta jos on käyttänyt koneen lämpimäksi ennen liikkeelle lähtöä, niin ei mitään ongelmaa. Käyntiinhän mersut lähtee aina jos vaan akku riittää.Tährellinen kirjoitti:Lämpötila pysyy samana oli nopeutta kuinka paljon tahansa ellei sitten puhuta todella suurista nopeuksista.JeremyH kirjoitti:Jos ulkona on esim. -25 ja ajat autolla 100km/h, niin siitä voi laskea mikä on ajoviiman hyytävyys. (eli -25 lämpötila + 28m/s "tuuli") -47 siitä tuli kun laski tuolla laskurilla http://www.sattuma.net/purevuus.html
Tuulen purevuuslukema tarkaittaa tunnetta iholla eikä sillä ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.
(itse tosin suosin nykyään vanhoja bensa koneita silloin kun on kunnolla pakkasta)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
tuo johtuu lähinnä siitä, kun suodatin on "hiinä ja hiinä" ollakko vai ei tukossa... polttoaineen kulutus ajossa ja paikallaan käydessä on kuitenkin ihan eri luokkaa ja tyhjäkäyntiä kone käy melko onnettomallakin virtauksella... stten kun saadaan kone jo hieman + puolelle, niin lämpö saadaan siirrettyä myös sinne polttoaineeseen ennen suodattimia ja ne alkaa "sulaa"...JeremyH kirjoitti: No en väitä vastaan, taitaa se noin ollakkin, mutta ainakin itse olen havainnut että joskus on ollut ongelmia käynnissä pysymisen kanssa jos on heti lähtenyt liikenteeseen, mutta jos on käyttänyt koneen lämpimäksi ennen liikkeelle lähtöä, niin ei mitään ongelmaa. Käyntiinhän mersut lähtee aina jos vaan akku riittää.
(itse tosin suosin nykyään vanhoja bensa koneita silloin kun on kunnolla pakkasta)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Polttoainesuodattamien vaihdossa ei kannata nuukastella, esim motonetissa ovat niin halpoja, että voi ostaa vaikka ylimääräisenkin peräkonttiin varalle. Hinnat; dieselsuodatin 6.50 € ja diesel karkeasuodin 2,50 €. Itse vaihdan joka syksy ennen pakkasia. 

MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Huhun mukaan yksi sankari ajoi sillä lentopetroolilla Srintterillä, pitkään. Ilman ongelmia. Pohojosessa ne käyttää säännöllisesti bensaa diisselin seassa. Itekkin kokeilin aikanaan ja löttäsin Ylläksellä suoraan maksimin 30% bensaa kun laaksossa oli yöllä -43 pahimmillaan. Hyvin meni ilman ongelmia.
W 140 320S
W 124 300D
W 124 200D
+ Nissan,VW,Volvo,Ford.
W 124 300D
W 124 200D
+ Nissan,VW,Volvo,Ford.
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Jos käyttää bensaa tai petroolia naftan seassa niin kannattaa laittaa sekaan myös kaksitahtiöljyä, niin ei syöttöpumppu, suuttimet ym, vaurioidu.Juho kirjoitti: Öljyä voi aina kaataa kans litran tankilliseen voitelee hyvin pumpun ja suodattimet. 30% bensaa saa laittaa tai betrolia Dieselin sekaan vanhempiin koneisiin lukee kirjassa W115 esim.
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Enpä epäile yhtään kokemuksiasi mutta tästä ja vastaavista kirjoituksista tässä threadissa saa sen käsityksen että ohjeet toimivat kaikkiin mersuihin. Ymmärsin että kyse oli "uudehkoista" autoista mutta ei ihan tuliteristä (ilmeisesti vain toisesta näistä, ja vastaavista malleista?):Juho kirjoitti:Aina ajanut Diesel 100 seassa talvella eikä yhessäkään koskaan menny ruiskupumppua suuttimia yhelläkin 3.0 w115 270000km 7 vuodessa. Mersun tankissa on tulppa ,josta joka syksy voi tyhjentää tankin vedet ja sen jälkeen kaksi tankillista ajaa purkki tankilliseen Diesel 100 ja uusi suodatin ennen pakkasia kaikki lika lähtee ja kosteus vanhaa suottimeen. Koko talven oon aina laittanut ohjeen mukaan ja kovilla pakkasilla reippaasti liikaa ei mitään ongelmia ja parantaa dieselin käyntiin lähtöä. öljyä voi aina kaataa kans litran tankilliseen voitelee hyvin pumpun ja suodattimet. 30% bensaa saa laittaa tai betrolia Dieselin sekaan vanhempiin koneisiin lukee kirjassa W115 esim.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220D W115 ´74
Pohjaproppuakaan ei taida ihan kaikissa mersun tankeissa olla.
Viittaan vaan toiseen threadiin samasta aiheesta.
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Itse en käytä mitään lisäaineita tankissa vedenpoistoon, kuten ei varmaan
suurin osa dieselillä ajajista, eikä ongelmia ole ollut. Huoltokirjan mukainen
huolto tuntuisi riittävän.
suurin osa dieselillä ajajista, eikä ongelmia ole ollut. Huoltokirjan mukainen
huolto tuntuisi riittävän.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Tottahan se on, ettei tällaisia mielipiteitä ja ohjeita voi yleistää, mutta Juhohan kirjoituksessaan mainitseekin, että mm. tuo 30 % bensiiniohje lukee W 115 ohjekirjassa - koskien vanhempia mersujen dieseleitä. Itsekin näitä kirjoitellessa miellän mielipiteeni lähinnä samaa ikäluokkaa ja sitä vanhempiin mersuihin kuin mitä minulla itsellä on (vm 88 w 201). Sori vain, ettei sitä ole tullut erikseen painotetuksi - oppia ikä kaikki. Uudemmat C ja väyrysmallin E mersuista lähtien asiat ovat jo muuttuneet niin paljon, ettei oikeastaan voida puhua enää samanapäivänäkään näistä asioista.DBFI kirjoitti:Enpä epäile yhtään kokemuksiasi mutta tästä ja vastaavista kirjoituksista tässä threadissa saa sen käsityksen että ohjeet toimivat kaikkiin mersuihin. Ymmärsin että kyse oli "uudehkoista" autoista mutta ei ihan tuliteristä (ilmeisesti vain toisesta näistä, ja vastaavista malleista?):Juho kirjoitti:Aina ajanut Diesel 100 seassa talvella eikä yhessäkään koskaan menny ruiskupumppua suuttimia yhelläkin 3.0 w115 270000km 7 vuodessa. Mersun tankissa on tulppa ,josta joka syksy voi tyhjentää tankin vedet ja sen jälkeen kaksi tankillista ajaa purkki tankilliseen Diesel 100 ja uusi suodatin ennen pakkasia kaikki lika lähtee ja kosteus vanhaa suottimeen. Koko talven oon aina laittanut ohjeen mukaan ja kovilla pakkasilla reippaasti liikaa ei mitään ongelmia ja parantaa dieselin käyntiin lähtöä. öljyä voi aina kaataa kans litran tankilliseen voitelee hyvin pumpun ja suodattimet. 30% bensaa saa laittaa tai betrolia Dieselin sekaan vanhempiin koneisiin lukee kirjassa W115 esim.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220D W115 ´74
Pohjaproppuakaan ei taida ihan kaikissa mersun tankeissa olla.
Viittaan vaan toiseen threadiin samasta aiheesta.

MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Kun ottaa tavaksi että tankkaa täyteen, ajaa tyhjäksi ja taas tankkaa täyteen, joka kerta. Niin mitään veden poistoja ei tarvitse tehdä.JarkkoN kirjoitti:Itse en käytä mitään lisäaineita tankissa vedenpoistoon, kuten ei varmaan
suurin osa dieselillä ajajista, eikä ongelmia ole ollut. Huoltokirjan mukainen
huolto tuntuisi riittävän.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Ai jaa onko noin, että kannattaa ajaa aina tyhjäksi. Minä oon yrittänyt noudattaa semmosta ohjetta, että aina kannattaisi pitää tankki mahdollisimman täynnä - eli tankata mahdollisimman tiheään.JeremyH kirjoitti:Kun ottaa tavaksi että tankkaa täyteen, ajaa tyhjäksi ja taas tankkaa täyteen, joka kerta. Niin mitään veden poistoja ei tarvitse tehdä.JarkkoN kirjoitti:Itse en käytä mitään lisäaineita tankissa vedenpoistoon, kuten ei varmaan
suurin osa dieselillä ajajista, eikä ongelmia ole ollut. Huoltokirjan mukainen
huolto tuntuisi riittävän.
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
MB W201 b - 88 automaatti
"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Aina kannattaa pitää tankki täynnä. ei tuu kosteutta ja on parempi pito talvella , jos tankki on takaakselin takana.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
napa kirjoitti:erikois talvilaatu kestää n.-35 C

vai erikoistalvilaatu...

PLAY LOUD
V12
V12
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Intissä ajettiin Ämmällä (Sisu M-162) puhtaalla kerosiinilla. Hyvin toimi.
Tai ainakin sen aikaa toimi, kun misä siellä olin. Ja muka aiemminkin oli ajettu KO. pottoaineella. Tosin tuo oli Cumminsin 400:lla koneella (pumppusuutin kones).
Kerossinihan kestää pakkasta ja paljon. Jossain -50 asteessa ne koneet lensi (siis siellä 10 km:n korkesudessa oli pakkasta niin paljon). Jos pakkasta oli enemmän, laitettiin sekaan sellosolvea (vai mikä helvetti se oli) muistaakseni 2,5 prosenttia.
Joskus 2000 luvun alussa selasin nesteen prosyyriä. Siinä oli kerrottu, miten saadaan tiisseliin lissä pakkasenkestävyyttä.
Max. 10 prosenttia 2 tahti pensaa neuvottiin sekaan laittamaan.
Silleen se diesel kesti pakkasta muistaakseni tosi plajon. ja se 2-tahti öljy oli voitelun kannalta tärkeää.
Mutta kumminkin. eikös W124:ssä ole sellanen polttoaineen esilämmitin. Sellanen jossa kiertää jäähdytysneste. Eli jos auton käyntiin saa, niin toimii aika varmasti kunhan lämpenee. Mulla ainakin on omassa lankussa tuommonen.
CDI:ssä ei minun mielestä kannata mitään lisäaineita käyttää. Siinä on polttoaineessa näemmä sen verran kiertoa, että suodatin pysyy pakkasella lämpösenä. Kädellä kokeillut joskus sitä.
Ite oon tehnyt niin, että vaihtanut suodattimet joka syksy "syysloman aikoihin". Sillon alkaa pakkaset. Koskaan ei ole ongelmia ollut. Tänä ja viime talvena on pitänyt käyttää jopa talvilaatua W124:ssä (CDI:ssä käytän sitä aina talvella) Sen veraan kovia nuo talvet olleet.
Teboilin kesälaadulla W124 toimii hyvin ainakin alle 25 asteen pakkasissa. Se on kokeiltu juttu. Mulla on Teboilin D- kortti, voi talvellakin valita laadun jota tankkaa.
Nyt vaan on niin kova talvi, että talvilaadulla mennää...
Tai ainakin sen aikaa toimi, kun misä siellä olin. Ja muka aiemminkin oli ajettu KO. pottoaineella. Tosin tuo oli Cumminsin 400:lla koneella (pumppusuutin kones).
Kerossinihan kestää pakkasta ja paljon. Jossain -50 asteessa ne koneet lensi (siis siellä 10 km:n korkesudessa oli pakkasta niin paljon). Jos pakkasta oli enemmän, laitettiin sekaan sellosolvea (vai mikä helvetti se oli) muistaakseni 2,5 prosenttia.
Joskus 2000 luvun alussa selasin nesteen prosyyriä. Siinä oli kerrottu, miten saadaan tiisseliin lissä pakkasenkestävyyttä.
Max. 10 prosenttia 2 tahti pensaa neuvottiin sekaan laittamaan.
Silleen se diesel kesti pakkasta muistaakseni tosi plajon. ja se 2-tahti öljy oli voitelun kannalta tärkeää.
Mutta kumminkin. eikös W124:ssä ole sellanen polttoaineen esilämmitin. Sellanen jossa kiertää jäähdytysneste. Eli jos auton käyntiin saa, niin toimii aika varmasti kunhan lämpenee. Mulla ainakin on omassa lankussa tuommonen.
CDI:ssä ei minun mielestä kannata mitään lisäaineita käyttää. Siinä on polttoaineessa näemmä sen verran kiertoa, että suodatin pysyy pakkasella lämpösenä. Kädellä kokeillut joskus sitä.
Ite oon tehnyt niin, että vaihtanut suodattimet joka syksy "syysloman aikoihin". Sillon alkaa pakkaset. Koskaan ei ole ongelmia ollut. Tänä ja viime talvena on pitänyt käyttää jopa talvilaatua W124:ssä (CDI:ssä käytän sitä aina talvella) Sen veraan kovia nuo talvet olleet.
Teboilin kesälaadulla W124 toimii hyvin ainakin alle 25 asteen pakkasissa. Se on kokeiltu juttu. Mulla on Teboilin D- kortti, voi talvellakin valita laadun jota tankkaa.
Nyt vaan on niin kova talvi, että talvilaadulla mennää...
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Vai että Teboil myy talvellakin myös kesälaatua? Pakko tarkistaa kun tästä uudestavuodesta selviää.Junnu kirjoitti:Mulla on Teboilin D- kortti, voi talvellakin valita laadun jota tankkaa.
Nykyisin tullu käytettyä vain Nesteen D-asemia ja kesälaatua ei valitettavasti ole ollut tajolla

Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
nykyään ne taitaa ilmoittaa nuo pakkaskestävyydet niillä asteilla, eli kesälaatu kestää -15 C, talvilaatu -25 C, erikois talvilaatu -34 C ja arktinen talvilaatu -44 C...ilipo kirjoitti:napa kirjoitti:erikois talvilaatu kestää n.-35 C![]()
vai erikoistalvilaatu...
edit: aikaisemmin siis diesel laatuja oli neljä: kesälaatu (DIK), talvilaatu (DIT), erikoistalvilaatu (DITE) ja arktinen laatu (DITA).
Viimeksi muokannut napa, Pe 31.12.2010 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Tuota kerosiiniä ei sitten kannata missään nimessä käyttää "raakana" Syöttöpumput ei sitä kestä kun kerosiini ei voitele yhtään.
Tuolla aikaisemmin oli jossain välissä juttua siitä armeijalta lähtöisin olleesta kerosiinistä. Tämä sattui tällä kylällä ja niitä syöttöpumppuja meni aika useasta pelistä.
Tuolla aikaisemmin oli jossain välissä juttua siitä armeijalta lähtöisin olleesta kerosiinistä. Tämä sattui tällä kylällä ja niitä syöttöpumppuja meni aika useasta pelistä.

Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Joo, katos ei ne sitä huoltamoilla myy, vaan noissa D- pisteissä myyvät. Kylmiä asemia, mitkä tarkotettu raskastakalustoa varten. Sieltä. Ihme, että maanopäällisistä lämmittömistä säiliöistä sitä myyvät. Kai se on niin juoksevaa, ettei pakkasella hyydy sinne säiliöön.etrade kirjoitti:Vai että Teboil myy talvellakin myös kesälaatua? Pakko tarkistaa kun tästä uudestavuodesta selviää.Junnu kirjoitti:Mulla on Teboilin D- kortti, voi talvellakin valita laadun jota tankkaa.
Nykyisin tullu käytettyä vain Nesteen D-asemia ja kesälaatua ei valitettavasti ole ollut tajolla.
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
[/quote]etrade kirjoitti:Vai että Teboil myy talvellakin myös kesälaatua? Pakko tarkistaa kun tästä uudestavuodesta selviää.Junnu kirjoitti:Mulla on Teboilin D- kortti, voi talvellakin valita laadun jota tankkaa.
Nykyisin tullu käytettyä vain Nesteen D-asemia ja kesälaatua ei valitettavasti ole ollut tajolla.
Teboili myy tuota laatua D-pisteissä erikoiskesäläätuna. Se on kyllä pikkuisen eri tavaraa kuin tavallinen kesäläätu. Teboililla sen suodatettavuus taisi olla -27 astetta. Sillä on menty toistakymmentä vuotta muutamaa päivää lukuunottamatta.
Kyllä noita parempia kesäläätuja on tarjolla myös ainakin nesteellä D-pisteissä. Taisi olla -25 suodatettavuus.
Niin oli ainakin Hyrylän Teboililla oiken huoltoaseman mittarissakin pari vuotta sitten tuota kesälaatua. Saatto olla erikoiskesäläätua sekin.
Re: bensaa pakkasella naftan sekaan?
Omaan satalankkuun laitoin hieman moottorisahan 2% bensaa.Sattui olemaan kesälaatua tankissa ja webasto hyytyi.Ei tarvi paljoa laittaa,kun jo ohentaa.Mielestäni 20% on jo aika paljon.
Vanhassa pikkutraktorissa oli kans kesälaadut sisällä.Hyytyi kesken lumitöiden.Pidettiin lohkolämmitin päällä ja vaihdettiin suodattimet.Talvilaatua sekaan,mitä mahtui ja vähän myös kakstahtibensaa.Taas mentiin...
Vanhassa pikkutraktorissa oli kans kesälaadut sisällä.Hyytyi kesken lumitöiden.Pidettiin lohkolämmitin päällä ja vaihdettiin suodattimet.Talvilaatua sekaan,mitä mahtui ja vähän myös kakstahtibensaa.Taas mentiin...
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95