Re: w203 hirveä ajettavuus (parani hieman)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: w203 hirveä ajettavuus (parani hieman)

Viesti Kirjoittaja ari y »

Kaikki alkoi toukokuussa tänä vuonna.Raidepään uloimmat nivelet oli väljät,joten vaihdoin ne.Ajettavuus oli aivan kauhea.Vianorille nelipyöräsuuntaukseen.Vielä kauheampi ajaa.Väittivät renkaiden olevan huonot.Ostin uudet renkaat Michelin sport pilot 225/17/45.Narinanivelet vaihtoon ja auto taas nelipyöräsuuntaukseen Sveitsinportinautoon.Väittivätn renkaiden olevan taas syypää.Niin auto on w203 sportcoupe 03.
Karmea uratutka tämän jälkeen.No vaihdoin taasen kaikki tukivarret eteen,kun olivat ruiskineet geelit ulos.Tämän jälkeen auto Hertsikan Veholle nelipyöräsuuntaukseen.Viellä hirveämpi ajaa.
Vaihdoin taakse uudet aurauksensäätötangot.Koivuhaanveholle suuntaukseen tämän jälkeen.Viellä paskempi ajaa.
No ostin uudet nokiahakkapeliitta 7.Kokoa 205/16/55 entisten 225/17 sijaan.Käytin autoani KoivuhaanVeholla taasen ja väittivät,ett Nokia olis huonorengas.Ja uudelleen koivuhakaan:väittivät Nokia huono rengas.Continental paras.
Keneen tässä olis enää uskominen.
Osaako joku ihan oikeasti säätää näitä.
Viimeksi muokannut ari y, Ti 28.12.2010 16:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei helvetti ,nehän juoksuttaa mersumiestä.
Mielestäni taitaa kaikki mersumallit olla herkkiä pyöräkulma säädöistään.
Itse en kyllä ikinä enää vie vianorille tai yleensä rengas liikkeelle kulmasäätöön.Vehollakin taitaa olla jokapaikassa
se vanha patu joka taitaa ja tietää kokemuksestakin jotain ja ei usko pelkkiä kirjoja miten sen tehdas säätää.
Jospa joku antais sieltäpäin hyvän säätöpaikan.
Monesti vaan korjaajillakin on ohjeajat ja mennään vain mistä aita on matalin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja ari y »

Jeesatkaa hyvät mersumiehet tai tämä kärry lähti vaihtoon
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ainakaan ei luulisi olevan renkaissa vikaa, kun merkkikumia alla järjestäen, ja vielä aika maltillista kokoa. Pitäisikö vaan aloittaa melkein alusta ja viedä auto hyväksi koetulle mersukorjaamolle, joita on tsadissakin, ja viimeistään Lohjan korkeudella. Annat katsoa onko jossain nyt perustavanlaatuista vikaa ja sitten katsoa säädöt kuntoon ja vaikka koeajaa vielä.

Tuolla Hyvät huollot-osiossa on varmaan jokunenkin hyvä hoitopaikka mainittuna.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Timo N »

samaa kuulutetaan täälläkin, euromasterille 4-pyöräsuuntaukseen, releet kiinni ja säädetään, ei vaan katottu kummastakaan akselista josko löytyis väljiä, ...tu
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Tuonne:

Autokorjaamo Järvinen Erkki Oy

Osoite: Abraham Wetterin tie 4, 00810 HELSINKI

Puhelinnumero: 097555112

Ovat ainakin meikäläisen mersut saaneet säädettyä.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
TTRa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Su 17.10.2010 16:03

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja TTRa »

Itse epäilisin taka-apurungon kori tyynyjen olevan tiensä päässä. Mitä muuten on tuolla autolla ajettu ? Toi apurungon korityynyjen väljyys on helpoin testata ku pääsee montulle vääntelee, nosturilla ei välttämättä elä niin paljoo kun apurunko makaa taas tyynyjen toisessa ääripäässä. Tai yksinkertaisesti pyörän kulmat edelleenki sekaisin.
S211 280 CDI Aut -08 :wtf:
EX: W211 270 CDI Man -02
EX: W211 280 CDI Aut -06
EX: W210 270 CDI Man -99
EX: S124 300 TDT Aut -93
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja ari y »

Tällä hetkellä mittarissa 117t.Suomiautoja Huollettu Veholla,tosin kaksi viimeisintä huoltoa tein itse,kun en viitsi maksaa yli 400e pelkästä öljynvaihdosta.Alusta on tarkistettu kaksi kertaa Sveitsinportinautossa Hyvinkäällä ja Herttoniemen Vehossa.Tulos alustassa ei ole väljää.Jäisillä teillä ajaminen tällä autolla on hengenvaarallista puuhaa.
Suoralla tielläkin auto meinaa lähteä lapasesta.Yhtä-äkkiä.Vetää vasemmalle,pieni korjausliike ja sitten mennään oikealle.
Niin unohdin mainita vielä,että vaihdoin narinanivelet ja taka koiranluut sekä vakaajankeskikumit taakse.Takatukitankojen puslia vaihdoin 6kpl.Oli hieman rispaantuneita.
Mitään kolinoita ei alustasta kuulu.Ohjauksessa ei tunnu olevan väljää.Raidetangon sisemmät nivelet kunnossa.
Koivuhaan Veholla laittoivat etutukivarsiin säätöpultit veloituksetta.Tulos:mutkiin ajettaessa auton käytös hutera ja luonnottoman oloinen.Puolen vuoden sisällä nelipyöräsuuntauksia yritetty tehdä 6kertaa.
Olen kyllä tutkiskellut alustaa itsekin ja väännellyt niveliä ja tankoja lukuisia kertoja.
Tutkiskelen viellä niitä takakelkan etummaisia puslia tarkemmin.Päällepäin ne näyttivät ehjiltä,mutta katsotaan...
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Onko auto classic alustalla? :D
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja ari y »

Tehtaan alkuperäinen sportalusta.On lisävaruste koodissa mainittu.
peksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 08.08.2005 21:16
Paikkakunta: Pöytyä

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja peksu »

Oletkos saanut suuntauksista dataa paperille, sieltähän arvot näkee ja kaikilla joilla on oikeat laitteet pitäisi suuntaukset asettaa ohjearvoihin jotka nekin pitäisi niistä koneista löytyä.

Sporttialustan säädöt voi olla hieman erit kuin vakioalustaisen ja jos siellä ei ole sporttialustaisen arvoja niin...
108cdi vm.2000
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja ari y »

Kolme suuntauslappua löytyy.Yhdessä niistä on vakioalustan arvot,mutta viimeisin Koivuhaanveholta saatu lappu on sportalustan arvoilla.Suuntausarvoja en voi nyt mainita,kun olen mökillä.Paperit kotona.
Peetus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 28.06.2009 20:28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Peetus »

Kuulostaa vähän siltä, kuin etuiskarin ylälaakerit jumittelis.
Aiheuttaa vähän kulmikkaat ajolinjat.
W204 220cdi
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja ari y »

Joo totakin on tullut mietittyä.Huomasin sellasen jutun,kun kääntää ohjauksen ääriasentoon.Iskarin yläpää liikkuu siitä kumin keskeltä toiseen reunaan ja toiseen suuntaan käännettäessä vastakkaiseen reunaan.Molemmilla puolilla sama juttu.Mitään ääniä ei kuulu.Kuuluuks sen tehdä noin?
Avatar
zami
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 23.10.2005 21:34
Paikkakunta: Pornainen

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja zami »

Jos ajettavuus heikkeni raidetangon päiden vaihdosta, niin ne ovat säädöiltään pielessä. Tosin epäilen,koska kuulemma kaikki säädöt tarkastettu. Päät ovat vaan tarkkuutta vaativa asennus kotikorjaajalle. Ettei vaan autoa ole jossain vaiheessa kolaroitu tai ajettu esim penkkaan? Itsellä eräässä toisessa merkissä omasta huolimattomuudesta tömäytin melko suureen kuoppaan, jolloin jouduttiin autorobotilla oikaisemaan pieni korin muutos. Sitä ei silmällä nähnyt, mutta ajossa tuntui.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei 203 ole tuollainen vaikka olisi jotain hieman pielessäkin. Oudolta kuulostaa.
wiimax.fi
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja ari y »

Oli huono ajettava ennen raidetangonpäiden vaihtoakin.Väljät ne oli ja luulin niiden vaihdon korjaavan asian.Kolaroinneista ei mitään tietoa.Mun 2 vuoden omistajuuden aikana ei ole autoa kolhittu.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Mitkä renkaat alla?
Entisessä autossa oli eibachin alusta ja hakkapeliitta 5 yhdistelmä sellanen et korosti noiden renkaitten pehmeytttä.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: w203 hirveä ajettavuus

Viesti Kirjoittaja ari y »

Nokia hakkapeliitta7 nastarenkaat.Kokoa 205/16/55.Renkaat+ vanteet ostin uutena.Nyt ajettu n.2tkm.Nämä renkaat valmistettu Suomessa.Vanteet 5puolaiset alut.Soviterenkaita ei tartte käyttää.Istuvat hyvin.Vanhoissa tarvikevanteissa oli soviterenkaat,mutta näihin vanteisiin ne ei mahdu(kokeiltu on).Vanhoissa vanteissa kieroutta asentajan mukaan liikaa.
Jostain syystä nyt pakkasilla auto käyttäytyy hieman paremmin.Ohjaus on nihkeämmän oloinen.Palautus on huono,joutuu käsin palauttelee suoraksi.Mutta kulkee hieman suorempaa.Vaeltelua kuitenkin on.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: w203 hirveä ajettavuus (parani hieman)

Viesti Kirjoittaja ari y »

Kävin Veholla Varaamassa ajan tuulilasin vaihtoa varten ajan.(lasivakuutus on).Keskustelin pitkään työnjohtajan kanssa samalla tästä ajettavuusongelmasta.Syytteli edelleenkin uusia Nokia renkaitani.Otin puheeksi pyörien suuntaustavan kun autossani on sporttialusta,eli niin jäykkä,että alaslaskun jälkeen pyörät sojottavat luonnottomissa asennoissa.Astelevyjen alle laiton jälkeen pitäisi auton kulmista painella pyörien asettumiseksi oikeaan kulmaan.Itse en ole yrityksistä huolimatta onnistunut siinä,kun mun voimilla keula ei painu yhtään.Ainoastaan ajo eteenpäin ja jarrutus saa pyörät oikenemaan ja taaksepäin sama juttu.
Työnjohtaja sanoi,että kone ottaa sen huomioon ja tarvittaessa kori painetaan alas jollain laitteella.
Jäi pieni epäilys koko säätösysteemistä.
Tämän jälkeen ajelin rengasliikkeeseen mistä renkaat ostin.Kerroin ongelmasta heille mainiten pienestä tärinästä ja takapään pienestä sivuttaisheijaamisesta pienessä vauhdissa.Kaikki renkaat tasapainotettin ja tarkistettiin heitot.Oikeassa takarenkaassa oli heittoa paljon.Kaveri sanoi,että rengas ei ole asettunut oikein vanteelle, eli ei ole jotenkin keskittynyt oikein.Rengasta siirrettiin pariin kertaan vanteella.Tasapainotus uusiksi,renkaat alle ja ajoon.Voi helvata aivan eri planeetalta koko auto.Tärinät häipyi,huteruus ja vipattelut myös.Ei kiemurtele sillee,kuin ennen.Ajettavuus on nyt siedettävää niin kuin talvirenkailla nyt voi olla.
Voiko se olla näin pienestä kiinni?
Rengasliikkeen kaverit myönsivät asennuksessa tapahtuneen virheen.Ei maksanut mitään.Takuuseen meni.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Re: w203 hirveä ajettavuus (parani hieman)

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Rengasliikkeen kaverit myönsivät asennuksessa tapahtuneen virheen.Ei maksanut mitään.Takuuseen meni.
Katoavaa luonnonvaraa. Harvinaista että autoihin liittyvässä firmassa myönnetään oma virhe. Joka tapauksessa hieno ele.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Re: w203 hirveä ajettavuus (parani hieman)

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Emännällä samanlainen auto ja Nokiat alla. Se on kyllä erinomainen ajettava noin pineksi autoksi. Siinä myös ohjaus hieman tahmea, mutta ei vaikuta ajettavuuteen. Sinun autossasi voisi olla narinanivelet väljät, jotka heittelevät peräpäätä ja joudut korjaamaan menoa kokoajan.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re: w203 hirveä ajettavuus (parani hieman)

Viesti Kirjoittaja ari y »

Narinanivelet vaihdoin keväällä.Parempi toi ajettavuuskin voisi olla.Tarkoituksena on tarkistaa takalavetin etummaiset puslat.Kelit ei vaan vielä salli sitä.Takapäästä tää ongelma tuntuis johtuvan.Kilometrejä vaan ei ole paljon kertynyt 120t on nyt mittarissa.Vanhenee noi alustankumit kuitenkin,vaikka ei paljon ajeliskaan.
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Re: w203 hirveä ajettavuus (parani hieman)

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Tuli vielä mieleen yksi vaihtoehto, nimittäin alapallonivelet. Itselläni oli joskus W 201 joka oli tosi huono ajaa, kuin olisi tyhjillä renkailla ajellut. Alapallot vaihtoon ja tuli hyvä ajettava.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re: w203 hirveä ajettavuus (parani hieman)

Viesti Kirjoittaja ari y »

Toi oli kesällä mielessä,joten vaihdoin kaikki neljä etutukivartta.Niissä pallonivel on kiinteästi mukana.Ainoastaan tukivarsien isot puslat on vaihdettavissa.Etummaiset puslat oli halkeilleet ja niistä vuosi jotain mustaa mönjää ulos.
Prässiä ei mulla ole joten helpompi oli vaihtaa uudet tukivarret joissa oli puslat valmiina paikoillaan.
Sitten nelipyöräsuuntaukseen.Yhtä huono ajaa kuin ennenkin.Lisäksi ohjaus veti voimakkaasti ojaa kohden.
Auto takaisin Veholle.Laittoivat säätöpultit etutukivarsiin ja säätivät veloituksetta.Tulos:ei vetänyt enää ojaa kohti vaan vaelsi kaistan reunalta toiselle.Paljon on alustaan vaihdettu osia.Kuluvista osista olis takakelkan etupuslat enää vaihtamatta/tarkistamatta.6kertaa on nelipyöräsuuntaus tehty puolenvuoden sisällä.Ei taida ainakaan säätämällä parantua.Ajaminen on nyt tosiaan hieman parantunut,mutta ei mikään huippuhyvä.
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Re: w203 hirveä ajettavuus (parani hieman)

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Oletko ollut mukana, kun pyöränkulmia on säädetty? Monessakaan renkasfirmassa ei ole lisälaitetta, jonka Mersun kulmien säätö vaatisi. On kuulemma erittäin kallis. Usein tuo vain ohitetaan ja käytetään vippaskonsteja.
Olen itse ollut mukana, kun omaa autoa säädettin. Asentaja sanoi ettei heillä ole siihen tarvittavia lisälaitteita, mutta se voidaan ohittaa. Pyysi minua rautakangilla ja koukuilla vetämään koria alemmaksi, että saadaan säädettyä edes jotenkin.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re: w203 hirveä ajettavuus (parani hieman)

Viesti Kirjoittaja ari y »

En ole päässyt seuraamaan säätämisiä.Veholla ei vissin edes pääse katsomaan.Vianorilla pyysivät heti menemään kahville säätöjen ajaksi.Asentajan piti saada työrauha.
Vianorilla oli muuten ainut kulmien säätövehje mihin voi ajaa suoraan astelevyjen päälle niin ettei autoa tarvinnut nostaa.Kuitenkaan ei säätö tainnut onnistua sielläkään.Ratti jäi vinoon.Oikaisivat myöhemmin takuuna.Vetely tietenkin jatkui.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w203 hirveä ajettavuus (parani hieman)

Viesti Kirjoittaja dealer »

...niin jäykkä,että alaslaskun jälkeen pyörät sojottavat luonnottomissa asennoissa.Astelevyjen alle laiton jälkeen pitäisi auton kulmista painella pyörien asettumiseksi oikeaan kulmaan.Itse en ole yrityksistä huolimatta onnistunut siinä,kun mun voimilla keula ei painu yhtään.Ainoastaan ajo eteenpäin ja jarrutus saa pyörät oikenemaan ja taaksepäin sama juttu..
Epäilenpä ettei tuollaisesta autosta saa hyvää ajettavaa millään.
wiimax.fi
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Re: w203 hirveä ajettavuus (parani hieman)

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Autoosi on asennettu jossakin vaiheessa käymätön alustasarja, jokin teiniviritys. Luulempa, että siinä se vika onkin.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: w203 hirveä ajettavuus (parani hieman)

Viesti Kirjoittaja ari y »

Toissa kesänä ruostesuojatessani autoa purin kaikki muovilärpäkkeet pois ja tarkastelin jouset ja iskarit,niin kaikissa oli se sininen maalitäplä.Olettaisin niiden olevan tehtaan orkkisosia.Takaiskareissa luki h3.En tiedä mitä toi merkitsee?Lisävarustekoodilistassa mainitaan sportalusta.Auto ollut aiemmin Oululaisen kultasepän (nainen)omistuksessa.Ei varmaankaan ole mikään keskenkasvuistenfinninaamateinienlippalakkiviritelmä.
Vastaa Viestiin