käynnistymisongelmat cdi koneessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Eli olen lueskellut useita aiheita. Vastaavasta viasta en ole löytänyt keskustelua. Eli mulla on sellanen tuo käynnistymisongelma että kylmänä lähtee kyllä käyntiin kohtuullisen lyhyellä starttauksella, joskus vaatii pitemmän. Ja sitten useimmiten lämmintä koneta startatessa esim. kauppareissun jälkeen vaatii todella pitkän starttauksen. Kylmyys ei siis tunnu asiaan vaikuttavan.

Monessa keskustelussa viaksi kerrotaan o renkaat, mutta ei ole minulle aivan täysin selvinnut mihin niitä pitäis vaihdella? Eli jos tästä sais kuvia tai muuta selvennystä olisin kiitollinen. Mahdollisia muita vikaepäilyjä?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13746
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Naapurin puolella oli hyvä threadi väykystä mutta en sitä löytänyt, tässä toinen:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... +ilmavuoto" onclick="window.open(this.href);return false;

Ettei vaan olisi CPS sensorista kyse?
Aulis H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 23.12.2010 15:20

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja Aulis H »

Minun CDI:n tuli käynnistysoire hiljaa voimistuen. Lopulta en tohtinut sammuttaa autoa esim. laivasatamassa, koska kylmänä se lähti kuin palmun alta, mutta lämpimänä ei millään. vaati jopa 20 starttausta ennen käynnistymistä, mutta jos auto sai olla esim. 6-8tuntia ja jähtyä se lähti heti.
Ongelma oli Diesel suodatin tai tarkemmin suodattimen tiivisterengas. Nyt kun syksyllä vaihdatin kaikki 5 suodatinta niin ostin 5kpl tarviketta, fram ja dieselsuodattimen alkuperäisen (silti kaikki yhteensä vain 55e) ja pitkään kiusannut ja pahentunut vaiva poistui. Kauppareissuillakin piti jättää auto käyntiin ja oli muutenkin peijakkaan hankalaa kun ei voinut sammuttaa minne vain.

AH
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Omassa mersussa oli ostohetkellä sama vika, kuumana sahautti hirmusen kauan että käynnisty. No myyjä laitatti paikallisella dieselhuollolla auton kuntoon. Ne vaihto kaikki polttoainejärjestelmän o-renkaat ja suodattimet ja pumppuun jonku akselin. Makso vissiin 700 euroa koko homma, mutta ei ole kertaakaan ollut minkäänlaista ongelmaa käynnistymisessä. mm viimetalvena lähti -32 asteesta ilman lohkolämmitintä lapissa kun olin metällä (tai oli tarkotus olla metällä). Uuden akun tosin kävin itse ostamassa kun se pyöritti laiskahkosti aina kun starttas.
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja timlin »

Voisko johtua myös suuttimesta? muistelisin että toisinaan hyvällä tuurilla lähti kaupan pihasta ekalla käyntiin. ja 2T öljy helpotti tätäkin vaivaa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4770
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
CDI-moottorin polttoaineeseen ei saa misään nimessä lisätä 2T-öljyä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja timlin »

kerro vielä perusteet miks ei sais käyttää 2t oilia? ite ruukaan lykätä sitä joka vehkeeseen koska se voitelee paremmin ku talvilaatuinen diesel. vaikka onhan cdiissä tinkiämpiä paikkoja mutta laittavathan ne äx ärrää sun muita litkuja sekaan...myös bensa vehkeisiin laitan ja sillä oon saanu käyntihäiriöitä pois. ja vaiikkei ois mitään vikaa niin onhan se ennalta ehkäsyä...
jouni1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 10.11.2010 20:07

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja jouni1000 »

ei se 2 tahtiöljy sitä riko,päinvastoin.täällä rajalla on isännät käyttäneet venäläiseen talvidieseliin sitä 10 vuotta!(cdi koneisiin).sekoittaa litraan bensaa 2desiä öljyä(kelkkaöljy) ja tankkauksen yhteydessä sekaan.a vot,parantaa monet vaivat..pari kertaa talvessa voi hyvin tuon tehdä.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4770
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Käyttöohjekirja kertoo aiheesta jotain...
Siinä hyvälaatuisessa, tai edes normintäyttävässä polttoaineessa on jo parafiini lisättynä, joka on se oikea voiteluaine näille cdi-moottoreiden polttoainelaitteille.
Sitä öljyä ei tarvi, eikä se ainaskaan korjaa, tai paranna mitään ominaisuutta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja timlin »

Käyttöohjekirja ei oo riittävä peruste mulle.
ei sillä mitään "korjata" mutta jos vaikka suutin takkuaa niinku mulla tuossa 24valve koneessa niin 2t voiteli sitä sen verran että ei tarttenu uutta hommata vaikkei se kallis osa olekkaan. Oon kuullu/lukenu että talvilaadusta otetaan parafiinia pois jotta menis paremmin läpi...pitäsköhän ens kerran sujauttaa havin kynttilä dieselin sekaan ;)

Ei 2T öljystä oo haittaa. sehän on voiteluaine.

Menipä taas juttu aiheesta sivuun mutta o-renkaat ja suodattimet uusiin niin sillä ois halpa aloittaa.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

o-renkaat ja suodattimet uusiin niin sillä ois halpa aloittaa.[/quote]

Mitkä suodattimet? onko siellä enemmänkin kun 1? Ja voisko joku selventää nyt tän o-rengasjutun kun koitin kattella mihnä siellä niitä on niin 4 o-rengasta löytyi, eli niistä läpinäkyvistä polttoaineletkuista. Onko niitä missä muualla?
Kysessä on siis tuo 270 cdi.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja timlin »

Tietääkö joku semmosta että jos suodatin on tukossa niin tekis alipainetta. sittenhän se lähtee hyvin kylmänä käyntiin mutta ajon jälkeen hounommin tai tankin hengitys putki jäässä mutta jos vika on tullu pikku hiljaa niin ei se hengitysputki voi olla. O-renkaita löytyy niistä kirkkaista putkista, kp pumpusta ja rail putken antureista. suodatin moottoritilasta ja tieten tankin lähettyviltä. onko näissä cdi jutuissa mitään lämpötilaan liittyviä antureita? kannattaisko tarkistuttaa suuttimien ohivuoto?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos CDI vekotin ei lähde käynttin kylmän
niin ensimäisiä tarkastus kohteita on suutimien paluu vuoto,
(siis tietenkin jos muuten starti pyörittä...)

ja tosiaan se 2T öljy ei näihin CDI vekotimiin kuullu,
paineet on erilaiset (1350bar-) kuin noissa vanhemissa mihin sitä voi lorautta(ja jopa auttaa toisinaan suutin
onkelmiin) mutta CDI suutimista ei kannata läpi laittaa muuta kuin polttoainetta"edes jään estoa" jos ei ihan pakko olle laitta" 10vuoteen ei ole ollut)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja timlin »

ja tosiaan se 2T öljy ei näihin CDI vekotimiin kuullu,
paineet on erilaiset (1350bar-) kuin noissa vanhemissa mihin sitä voi lorautta(ja jopa auttaa toisinaan suutin
onkelmiin) mutta CDI suutimista ei kannata läpi laittaa muuta kuin polttoainetta"edes jään estoa" jos ei ihan pakko olle laitta" 10vuoteen ei ole ollut)[/quote]

kertokaa kokemuksia mitä tuhoa 2T öljy saa aikaiseks cdi motissa? jos 2dl sekottaa täyteen tankkiin niin pieneks menee rosentit.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13746
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

timlin kirjoitti: kertokaa kokemuksia mitä tuhoa 2T öljy saa aikaiseks cdi motissa? jos 2dl sekottaa täyteen tankkiin niin pieneks menee rosentit.
Meinaatko että ei voi haitata paljoa jos prosentuaalisesti laittaa vähän öljyä? Ja silti se auttaa paljon? Pitäähän siitä lisäaineesta olla hyötyäkin ennen kuin sitä käyttää, mieluiten vähän enemmän hyötyä kuin haittaa.

Itse en kyllä tiedä mitään eduista tai haitoista mutta uskoisin noita foorumin kovimpia CDI-asiantuntijoita. Toki selityksiä voi aina kysellä. Tuntuu vaan usein siltä että vanhojen temppujen kuvitellaan toimivan myös uuden tekniikan yhteydessä. En kyllä itse ole koskaan laittanut lisäaineita dieseliin, uuteen tai vanhaan ja taitaa olla kuudes CDI perheessä menossa ja tavallisia niin kauan sitten että en kehtaa myöntääkään.
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja timlin »

Ei siitä oo haittaa vaikka laittas puoli litraa. vaikka rosentit jää pieniks niin kyllä se helepottaa. mutta mutta, mun mielestä se auttaa ja äireen mielestä ei...ja eipä oo viel kukaan kirjoittanu että cdii pasahti paskaks lisävoitelun takia. En ole asiantuntija oikeen minkään merkin tai mallin kohalla. Ihan normi oman tallin keisari! ;)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: käynnistymisongelmat cdi koneessa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

timlin kirjoitti:Ei siitä oo haittaa vaikka laittas puoli litraa. vaikka rosentit jää pieniks niin kyllä se helepottaa. mutta mutta, mun mielestä se auttaa ja äireen mielestä ei...ja eipä oo viel kukaan kirjoittanu että cdii pasahti paskaks lisävoitelun takia. En ole asiantuntija oikeen minkään merkin tai mallin kohalla. Ihan normi oman tallin keisari! ;)

2tullut vastaan srpinteri 311cdi ja 210 320cdi
molemmat "possahti" vähän 2t öljyn lisäyksen jälkeen
toisesta suurpaine pumppu ja 1suuti toiseta 3suutinta

Mutta jokain tekee omillen mitä haluaa(sitten voi tosin joutua tekemään
jotain mitä ei halua...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin