Mersusta tuli Volvo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Mersusta tuli Volvo

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pidin lauantaina kinnerille pienen huoltotuokion. Tahtoi sanoa siis ilmanputsarin vaihdon, nesteiden laittelut ja konetilan puhdistuksen noin päällisin puolin. Tunnin kuluttua sitten lähdin kaupoille - ei sitä rankkasateessa tohdi fillarillakaan ajaa, vaikka matkaa ei ole kuin kilsan verran.

Vaan koneen käynti tuntui kovasti karkealta ja täristävältä, eikä vetokaan ollut tutun pirteää. Ei kun ulos ja kuulostelemaan: bensa haisee ja kone käydä röpöttää kuin Volvon 5-pyttyinen. Jaahas, yksi kannu pimeänä. Jäin kaupan pihaan ja eväsoston jälkeen takaisin kotiin "viidellä".
Annoin koneen jäähtyä kunnolla, jotta pääsisin asennustyöhön - oluttakin oli hankittuna.

Tulpista olisi tarkoitus ollut aloittaa. Mutta kas. Kun kokeeksi laitoin pannun tulille, niin sippoisesti sihisten kone kävi kuin mitään ei olisi ollutkaan. Sama sunnuntaina ja tämä aamuna - ei mitään oirettakaan vajaapyttyisyydestä. Mikäs toi nyt sitten oli olevinaan??
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Sama juttu kävi täälläkin. Vika tuli. . . .. ja meni

Olisiko sitten vaan ollut tuo sade - pitkästä aikaa.

PS: oluet kai jäi sitten kaappiin :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Penssiiniä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Nuo on noita penssiinikoneen kotkotuksia :wink: Yksi tulppa/tulpanjohto hieman vuotaa maihin kostealla kelillä. Moottorin lämpö hoitaa vian...
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

No niin

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Asiassa oli tietysti se hyvä puoli, että oluet jäivät kaappiin 8) . Pitäisi ilmeisesti ostaa yksi tulpanjohto, jota asentamalla voisin hyvällä (teko)syyllä hautautua tallin ja koneen uumeniin. No itse asiassa, kuinkas tiuhaan noita tulpanjohtoja olisi viisasta vaihdella? Ovat varmasti alkuperäiset - ovatko nuo muuten sellaiset hiilisisustaiset, jotka ajan mittaan tuppaavat murtumaan ja sittenhän niitä häiriöitä alkaa tulla tiuhempaankin?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Muistaakseni on hiilijohdot, itse vaihdoin M103:een johdot ja en alkaisi siihen enää, myivät paikallisessa merkkiliikkeessä johdot metritavarana ja hatut erikseen, oli muuten todella v*ttumaista katkoa johdot ja kiinnittää hatut kotikonstein, tuntui ettei tullut ihan hyvää vaikka satsi maksoi ihan sairaasti.

No kone kyllä kävi ihan hyvin mutta aina välillä epäilytti... Siihen tarvitaan omanlainen pihti, jolla häiriönpoistajat kiinitetään johtoihin, normaalipihdillä on tosi hankalaa ja tulee rumaa jälkeä. Pihdit ovat saman näköiset kuin panostajan pihdit, eli niissä on panoksen kannan muotoinen kolo.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Ainakin 126:ssa ennen faceliftiä on kuparijohdot. Niitä ei tarvitse uusia koskaan.
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Jep, meikäläisellä on vähän samanlainen kokemus noista alkuperäisistä johdoista ex-MB:n kanssa. Saapastelin Veholle tiedustellakseni johtojen hintaa ja rupesivat kauppaamaan "palapeliä". Jäi ostamatta, kun vielä olisivat maksaneet mansikoita ja itse oli pitänyt ryhtyä käsitöihin :? Silloin taisin tilata valmiin sarjan KL-varaosasta.

M103:een vaihdoin johdot viime syksynä ja ne hommasin Venetmäeltä. Nämä ovat pelittäneet normaalisti.

Voi hyvinkin olla, että tuo "viisipyttyis-volvo"-käyntihäiriö johtuu sytytysjohtimista tai sitten se on näitä M103:n kotkotuksia, joista ei koskaan pääse perille. Samaa sarjaa, josta itse marmatin tuossa aiemmin, kun omani (tosin vaimon käsissä) sammahti oudosti "keskellä kirkasta päivää!"
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: No niin

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:Asiassa oli tietysti se hyvä puoli, että oluet jäivät kaappiin 8) . Pitäisi ilmeisesti ostaa yksi tulpanjohto, jota asentamalla voisin hyvällä (teko)syyllä hautautua tallin ja koneen uumeniin. No itse asiassa, kuinkas tiuhaan noita tulpanjohtoja olisi viisasta vaihdella? Ovat varmasti alkuperäiset - ovatko nuo muuten sellaiset hiilisisustaiset, jotka ajan mittaan tuppaavat murtumaan ja sittenhän niitä häiriöitä alkaa tulla tiuhempaankin?
Ostin Jyväskylän autostartista 2 kpl alkuperäisiä boschin johtoja. 2:een ja 4:een. 2:een oli kalliimpi ovh, vaikka oli lyhyempi :) Yhteensä maksoi 40€ tingittynä. Mies lupasi myydä kaikki 6 + Puolanjohdon 100€. En usko, että Veholta tai KL:stä saisi halvemmalla.

Kannattaa selvittää mikä johto lyö läpi, kaikkia ei kannata huvinvuoksi vaihtaa. Johdot kestää kuitenkin pitkään, jos niitä ei mekaanisesti hajota, kuten allekirjoittanut :roll:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Mutta

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mutta johdot kuluu ajan kanssa ja on ihan väärässä paikassa säästetty jos vaihtaa vain muutaman, kaikki uusiksi kun kerran uusitaan. Eihän kukaan vaihda vain muutamaan tulppaa kerrallaan....
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Mersusta tuli Volvo

Viesti Kirjoittaja Rise »

Käyntihäiriöhin tai yllättäviin sammusiin syynä voi olla sytytsboxin maadotuksen hapettuminen. Boxi on lsisäokasuojassa kuljettajan puolella.
Yllättävät sammumiset alkavat lisääntymään, jos on kyse tästä viasta.
Uusien boxien asennusohjeissakin on huomioitu tämä ongelma.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Sytytysosista vielä...

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Mites noissa koneissa, onko niissä enää varsinaista virranjakajan kansi&pyörijä - viritystä vai jokos se on elektronisesti hoidettu tuokin puoli?

Perinteisesti vaan kostealla säällä esiintyvät kuvatun kaltaiset ongelmat ovat olleet lähes poikkeuksetta virranjakajan kanteen ilmaantuneen kosteuden aiheuttamia.

Pränikkä kansi kunnolla asennettuna ja uusi pyörijä kaveriksi niin ei taas vähään aikaan tarvitse ajella Volvolla. Olettaen siis että tuossa moottorikonstruktiossa semmoiset palikat on.

Henkka
"Tiedän bensamersuista yhtä paljon kuin poikien isomummi html-kielestä"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
SamiI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 04.04.2003 08:31
Paikkakunta: Tampere

Moottorin pesu

Viesti Kirjoittaja SamiI »

Miten teit tuon moottoritilan päällisen puhdistuksen? Minulla kävi edellisen autoni kanssa moottorin pesun jälkeen samalla tavalla. Auto kävi vain kolmella neljästä, mutta muutaman tunnin odotus kuivatti paikkoja niin että kävi taas normaalisti. Oli tosin vähän omaakin syytä kun tuli varmaan pestyä konetilaa vähän turhankin tehokkaasti.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jotain pientä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Henkalle ensin alkuun että kylläpä M103:n nokan päästä löytyy virranjakaja ja siellä on oikein pyöriäinenkin sisällä. Daamissa v:n jakajan :oops: kansi vaihdettiin viime keväänä ja samalla myös pyörijä. On totta, että tämä komponentti on yksi potentiaalisimmista käyntihäiriöiden aiheuttajista - oikeastaan ensimmäinen tsekattava paikka, jos mylly alkaa nikotella. On se aika herkässä paikassakin, tyrkyllä heti maskin takana. Mutta sentään koteloituna.

SamiI: konetilan putsasin spraytyyppisellä puhdistusaineella. Sumuttelin sitä pitkin pannuhuonetta ja kuurasin pois ilman painevettä eli märällä eukon vanhalla yökoltulla pyyhkimällä. Kovasti vältän veden suorasukaista ruiskuttamista konetilaan, sen verran monta kauhukabinettien kertomusta olen ylenmääräisen luttauksen seurauksista kuullut.
Ja puhdasta tuli näinkin, pölyä ja kaiken maailman talkkunaa siellä täällä oli ja se tuttu öljyn tihkuaminen nokan kärjestä, M103:lla tai taitaa kakkossellakin olla kroonisesti tippa nenänpäässä kuin sulhaspojalla :shock: , mutta se ei varsinaisesti vuoda. Mitä nyt vähän värjää koneen etupäätä siitä laturin puolelta.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Jotain pientä

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:SamiI: konetilan putsasin spraytyyppisellä puhdistusaineella. Sumuttelin sitä pitkin pannuhuonetta ja kuurasin pois ilman painevettä eli märällä eukon vanhalla yökoltulla pyyhkimällä. Kovasti vältän veden suorasukaista ruiskuttamista konetilaan, sen verran monta kauhukabinettien kertomusta olen ylenmääräisen luttauksen seurauksista kuullut.
Pöh ja pöh. Mikäs kone se semmonen on, joka ei painepesuria kestä? :mrgreen:

Just viikonloppuna pesin ton Civicin konehuoneen liuottimella ja painepesurilla. En tosin maksimipaineella, mutta kuitenkin. Siellä kun on kaikennäkoistä johtonippua ja sähkösälää siellä sun täällä, niin oikein piruuttani ruiskuttelin vettä joka paikkaan testimielessä. Ja taivaalta ripotteli jatkuvasti lisää. Eihän siinä mitään, puhdasta tuli ja lähti käyntiin ku palmun alta. 8)

Tossa W126:ssa on se hyvä puoli, että sähkövimpaimet sijaitsee pääosin omissa looseissaan, joten niitä ei ainakaan helpolla saa oikariin. Sitäpaitsi niihin koloihin on muutenkin turha ruiskutella vettä, ei ne sillä yhtään puhtaammaksi tule. Kannattaa joskus irrottaa pesunestesäiliö, akku ja sen teline, jonka jälkeen putsaa kaikki vuosien varrella kerääntyneet paskat pois. Toisella puolella homma onkin vaativampi, kun niitä pillejä ja piuhoja on vähän huonompi repiä pois. :wink: Ja kyllä sinne paskaa kertyy reippaasti ainakin meikäläisellä, kun kosla on puun alla usein.
Viime vuonna tuo konetila muuten pestiin liouttimella ja paineella, eikä siinäkään mitään ongelmia ollut. Ainoastaan kone sammui kerran pesun jälkeen, jonka jälkeen se on käynyt paljon paremmin. Pesua edeltänyt outo nykiminenkin loppui kuin taikaiskusta. :shock:

Ja on niitä muidenkin koslien koneita pesty ilman isompia ongelmia. Ainoa ongelma on oikeastaan ollut tuo virranjakajan kostuminen, joten aikas pienillä vahingoilla siitä on selvitty.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Jotain pientä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:SamiI: konetilan putsasin spraytyyppisellä puhdistusaineella. Sumuttelin sitä pitkin pannuhuonetta ja kuurasin pois ilman painevettä eli märällä eukon vanhalla yökoltulla pyyhkimällä. Kovasti vältän veden suorasukaista ruiskuttamista konetilaan, sen verran monta kauhukabinettien kertomusta olen ylenmääräisen luttauksen seurauksista kuullut.
Paineella vaan. Sitäpaitsi painepesuri käyttää yllättävän vähän vettä. Sillä saa aikaan parhainta jälkeä ja helposti. Ensin vaan liotinta tai sitä spray-ainetta ja vettä paineella perään.
Höyry/kuuma-pesuri olis kyllä ihan huippu, mutta ei löydy kotoa :(
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Varmuulen maksimointia

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllähän itse kone kylvyn kestää, täytyyhän sen pystyä pitämään öljyt ja nesteet sisäpuolellaan, miksei sitten pikku sadekuuroa ulkopuolella. Nuo sähkölaitteet siinä eniten askarruttavat, kun mylly tuntui joskus olevan arka jopa alta tulevalle roiskevedelle. Se tosin oikeni virranjakajan kannen vaihdolla, hiushalkeama riittää oikutteluun kovasti vedelle altistettaessa.

Jos moottori on ollut erityisen likainen, niin nykimiset saattavat hyvinkin kaikota kunnon pesulla - kosteat, öljyiset ja muut tahnaiset pinnat voivat kyllä antaa virtasen löydä läpi paikoissa, joissa se ei ole toiminnan kannalta suotavaa.

Tuossa oli juuri helmikuussa akku vaihdon alla ja ko. oheisvempaimset irti. Hyvä on niitä koloja koluta joskus, parkkipaikka kun oli vielä mäntyjen alla, niin kourakaupallahan niitä havuja sieltä tuli ja vielä yksi Mielen pölypussillinen päälle, mistä ei käsin kauhomaan päässyt.

Mutta kovasti osoitan Anttilan ex-Kesoilin konepesua Transun mustan laatikon kyrvähtämisestä. Olin siinä pesun loppuvaiheessa jo paikalla, eikä sitä boxia ollut peitetty muovilla, kuten ohjekirja (jälkikäteen luettuna) vaati. Kotipihaan pääsin, eikä sen jälkeen inahtanutkaan. Maanojan lavalla mentiin Metro-Autoon ja uusi boxi pellin alle. Taas pelasi. Mutta todistele siinä nyt sitten jälkikäteen enää mitään. 1200 mk omasta pussista siis hupeni - kyllä tuolla hintaa ajelisi jo p*skaisellakin koneella :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin