Sirinää kepistöstä
Sirinää kepistöstä
Juu-u,kyllä siellä sirittelee,"vaihdekepistössä" nimittäin.
Kun kierrokset nousee ajaessa tonne 2500:n korville,niin jostain vaihdevivustosta alkaa kuulua sirinää,niinkuin jokin prikka,hela tms. alkaisi tuossa kierrosluvussa resonoimaan.
Kun kierrokset nousee tai laskee,sirinä häipyy.
Siispä kysynkin,että onko tuolla vivustossa jokin härpäke jonka voisi nimetä syylliseksi,ikäänkuin "ominaisviaksi"? Enemmän tietävät arvuutelkaapa,mitä voisi epäillä.Ilometrejä ompi "Rouvalla" 214000 mittarissa
"Mersisti,vaan ei narsisti"
W 124 230 TE -88
W 124 230 TE -88
Mitä ainakin manuaalikepin elämää olen katsellut, niin siinä ei hirmuisesti löystymään pääseviä tai äänteleviä prikkoja pitäisi oleman. Aika tiivis paketti on.
Resonanssi voisi tulla myös keskipaneelin alla olevista "himmeleistä". Siis onko autossa vaihdevipusen takana puupaneelin upotettu sähköikkunoiden katkaisimet? Itsellä särisi moinen, paneeli vain irti ja katkaisin kunnolla sijoilleen. No ainakin se peilin säätö löytyy, sekin saattaa sirittää. Tai sitten jopa itse puupaneeli on etupäästään - tai se lokeromuovi - löysässä. Resonanssiäänet ovat siitä ovelia, että niiden totuudenmukainen paikallistaminen on korvapelillä joskus arvauskauppaa.
Vaan voisihan sitä keppiä yrittää hieman väännellä, nostaa, kiertää jne. sirityksen ilmaantuessa. Moisen luulisi ainakin jossain kohdin "tiukkaavan" esim. kilistelevän prikan ja se taas rajaa jo aika tavalla häiriön lähdettä.
Resonanssi voisi tulla myös keskipaneelin alla olevista "himmeleistä". Siis onko autossa vaihdevipusen takana puupaneelin upotettu sähköikkunoiden katkaisimet? Itsellä särisi moinen, paneeli vain irti ja katkaisin kunnolla sijoilleen. No ainakin se peilin säätö löytyy, sekin saattaa sirittää. Tai sitten jopa itse puupaneeli on etupäästään - tai se lokeromuovi - löysässä. Resonanssiäänet ovat siitä ovelia, että niiden totuudenmukainen paikallistaminen on korvapelillä joskus arvauskauppaa.
Vaan voisihan sitä keppiä yrittää hieman väännellä, nostaa, kiertää jne. sirityksen ilmaantuessa. Moisen luulisi ainakin jossain kohdin "tiukkaavan" esim. kilistelevän prikan ja se taas rajaa jo aika tavalla häiriön lähdettä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W460 230GE '85
Jep,kokeiltu on tota kepin vääntelyä sirittäessä.Vitosella kun "työntää"tsebaa eteen päin niin siritys lakkaa,nelosella ei lakaa vaikka kuin kieputtais ja pyörittäis.Noh,täytynee nostaa Rouva pukille
kunhan ehtii ja tiirailla vielä altakin päin.Oon koittanu tiirata kepistä alaspäin niitä vivustoja,mutta eipä sieltä mitään syytä oikein löytynyt.Täytynee ihmetellä asiaa lisää.Haittaa sirinästä tuskin liiemmälti on mutta"pistää" ilkeästi korvaan muuten niin hiljaisessa autossa.
"Mersisti,vaan ei narsisti"
W 124 230 TE -88
W 124 230 TE -88
No tuosta voisi jopa olettaa, että heinäsirkka on pesitynyt jopa itse laatikon sisään, jokin V-vaihteen siirtovivuston sokka, V-rattaan lukkoprikka tai mitä siellä sitten sisällä onkin, voisi olla valtoimenaan. Siritääkö myös vapaalla ja paikoillaan vaiko vain veto päällä ajossa, eikä ole kiinni siitä mikä vaihde on silmässä?sepikate kirjoitti: Vitosella kun "työntää"tsebaa eteen päin niin siritys lakkaa,nelosella ei lakaa vaikka kuin kieputtais ja pyörittäis.
Hiljaisessa pelissä ylimääräiset äänekset ovat tosiaan ikäviä. Mutta aika parantaa vaivan. 30-40 vuoden päästä eivät korkeat taajuudet enää kuulu korvaan, vaikka Mersu silloin vielä sirisisikin
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W460 230GE '85