w115 vai w123 miditurboksi?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja PTracing »

jeemu kirjoitti:Turhaa kai noita hommia montaa kertaa tekee, laittaa suoraa vaa sen 605:sen :D
Niinpä, tekee kerralla siitä mistä ei lopu potentiaali kesken! 8)
rumilus kirjoitti:Budjetti vaan on hiukan eri OM 617A ja OM 615 rakentamisessa.
Vai onko sittenkään, tietysti riippuu siitä mitä on hakemassa.
Molempia moottorityyppejä löytyy allekirjoittaneelta, tiedustelut voi esittää YV:llä, katsotaan johtaako mihinkään. :lol:
Rumilus
Eipä se suuri hintaero tule varmaan muuten, kun motin hankinta hinnassa. Kyllä sitä rahaa saa palamaan vanhaan rautamoottoriinkin jos haluaa... Ei voi lainata osia om606: sta :lol:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

PTracing kirjoitti:
jeemu kirjoitti:Turhaa kai noita hommia montaa kertaa tekee, laittaa suoraa vaa sen 605:sen :D
Niinpä, tekee kerralla siitä mistä ei lopu potentiaali kesken! 8)
rumilus kirjoitti:Budjetti vaan on hiukan eri OM 617A ja OM 615 rakentamisessa.
Vai onko sittenkään, tietysti riippuu siitä mitä on hakemassa.
Molempia moottorityyppejä löytyy allekirjoittaneelta, tiedustelut voi esittää YV:llä, katsotaan johtaako mihinkään. :lol:
Rumilus
Eipä se suuri hintaero tule varmaan muuten, kun motin hankinta hinnassa. Kyllä sitä rahaa saa palamaan vanhaan rautamoottoriinkin jos haluaa... Ei voi lainata osia om606: sta :lol:

Milläs tavalla tuo OM 606 tekee autuaaksi, jos ja kun halutaan voimaa moottorista ?
Mikä vika on esimerkiksi OM 605 tai OM 617 moottoreissa. ? :shock:
Nähdäkseni voimaa saadaan varmuudella 5-sylinterisestä suhteessa yhtä paljon ja jopa enemmänkin kuin 6-syliterisestä. :shock:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja PTracing »

rumilus kirjoitti:Milläs tavalla tuo OM 606 tekee autuaaksi, jos ja kun halutaan voimaa moottorista ?
Mikä vika on esimerkiksi OM 605 tai OM 617 moottoreissa. ? :shock:
Nähdäkseni voimaa saadaan varmuudella 5-sylinterisestä suhteessa yhtä paljon ja jopa enemmänkin kuin 6-syliterisestä. :shock:
Meinasin että 606:sta passaa jotkin osat suoraan 605:seen, mm kiertokanget jotka tuntuu aika kestäviä olevan! 617:kan originaali veiveistä ei voi sanoa samaa. 606:sen veivit on eri mitoilla kun 617:kan joten niitä ei vanhaan rautamoottoriin voi pienellä vaivalla soveltaa. Ei se 5 pyttynen huono ole vanhanmallisenakaan...
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

jeemu kirjoitti:Turhaa kai noita hommia montaa kertaa tekee, laittaa suoraa vaa sen 605:sen :D
Jep, ilman muuta 605 jos rahkeet siihen riittää. 200hv kuitenkin pääsee jo vapari 602 peruskoneella, joita saa muutamalla satkulla.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja norsu »

rumilus kirjoitti:
Milläs tavalla tuo OM 606 tekee autuaaksi, jos ja kun halutaan voimaa moottorista ?
Mikä vika on esimerkiksi OM 605 tai OM 617 moottoreissa. ? :shock:
Nähdäkseni voimaa saadaan varmuudella 5-sylinterisestä suhteessa yhtä paljon ja jopa enemmänkin kuin 6-syliterisestä. :shock:
Tuo suora kutonen ei värähtele toisin kuin vitoskone, joka tarvitsee tasapainoakselin isoilla tehoilla/kierroksilla. Kaiken lisäksi vitosen tasausakselin pitäisi sijaita paikassa, jossa sen ei ole mahdollista sijaita rivimotissa.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja napa »

norsu kirjoitti:
Tuo suora kutonen ei värähtele toisin kuin vitoskone, joka tarvitsee tasapainoakselin isoilla tehoilla/kierroksilla. Kaiken lisäksi vitosen tasausakselin pitäisi sijaita paikassa, jossa sen ei ole mahdollista sijaita rivimotissa.
missäs muuten sen pitikään olla, kampiakselin sisällä, vai mäntien ja kampuran välissä, jossa perinteisesti on siis kiertokanget ja ikävästi tiellä tätä tasapainoitusakselia ajatellen :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Hmm. minä en mistään värähtelyistä mitään tajua mutta jos näin maalais järjellä ajattelee niin vitoskoneen pitäisi periaatteessa olla suuremmilla kierrosluvuilla vähemmän värisevä kuin muiden joissa on parillinen määrä sylintereitä koska vain yksi mäntä kerrallaan käy ylhäällä samalla kierroksella joten miksi vitonen tarvisi tasapaino-akselia? Tuohon toiseen asiaan voisin sanoa että ilman muuta OM617, siitä saa tehtyä sen miditurbon ja se kaiketi kestääkin sen. Äänikin on vakiota avarammalla putkistolla oikein mukava eikä luotettavuuskaan taida olla sieltä huonoimmasta päästä. Polttoainetta kuluu kyllä reilusti kun ajelee rautamoottoreilla, jos tuo on ongelma jollekulle niin siirtyy pykälää uudempaan koppaan tai suoraa VW leiriin, siellä on talous kunnossa kun lippispäässä 1,9D ventoilla ajellaan ikään katsomatta.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja PTracing »

jari_w123 kirjoitti:Tuohon toiseen asiaan voisin sanoa että ilman muuta OM617, siitä saa tehtyä sen miditurbon ja se kaiketi kestääkin sen. Äänikin on vakiota avarammalla putkistolla oikein mukava eikä luotettavuuskaan taida olla sieltä huonoimmasta päästä. Polttoainetta kuluu kyllä reilusti kun ajelee rautamoottoreilla, jos tuo on ongelma jollekulle niin siirtyy pykälää uudempaan koppaan tai suoraa VW leiriin, siellä on talous kunnossa kun lippispäässä 1,9D ventoilla ajellaan ikään katsomatta.
Kyllä se pienen piristyksen kestää ja hieman suuremmankin että on vielä luotettava. Allekirjoittanut kulki Kalajoki- Vantaa työmatkaa 300hv 617:kalla yli puoli vuotta melkein joka viikko edes takas ja kertaakaan ei hirvittänyt lähteä "niin" kauas. Polttoaineen kulutus oli noin 8-9 litraa sadalla, minusta hyvin kohtuullista vaikka vanha auto ja viritetty moottori :wink:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

norsu kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Milläs tavalla tuo OM 606 tekee autuaaksi, jos ja kun halutaan voimaa moottorista ?
Mikä vika on esimerkiksi OM 605 tai OM 617 moottoreissa. ? :shock:
Nähdäkseni voimaa saadaan varmuudella 5-sylinterisestä suhteessa yhtä paljon ja jopa enemmänkin kuin 6-syliterisestä. :shock:
Tuo suora kutonen ei värähtele toisin kuin vitoskone, joka tarvitsee tasapainoakselin isoilla tehoilla/kierroksilla. Kaiken lisäksi vitosen tasausakselin pitäisi sijaita paikassa, jossa sen ei ole mahdollista sijaita rivimotissa.

Norsu nyt haluaa taas kaivaa verta nenästä. :shock: :lol:
Onneksi on jo foorumilaisissa henkilöitä, jotka tietävät mitä moottoreiden sisällä tapahtuu...ja ennenkaikkea se momenttipisteen sulkeutuminen.
Kyllä se OM 617 moottorikin on vallan hyvä perusmoottori...vaikkapa virittää sitä. Siitä on mahdollisuus saada viritettynä aivan yhtä hyvän kuin OM 605-moottorista.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja PP D »

rumilus kirjoitti: Kyllä se OM 617 moottorikin on vallan hyvä perusmoottori...vaikkapa virittää sitä. Siitä on mahdollisuus saada viritettynä aivan yhtä hyvän kuin OM 605-moottorista.
Vejä nyt jo turmelus, v*ittu päähäs ja häpeä.
Ei kai tuomosta hapatusta jaksa kuunnella vanha Erkkikään, ja sillä oli sentään jonkulaiset hermot :mrgreen:
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Ismo84 kirjoitti:Nostanpa vanhaa topikkia, kun sattuu aihe aika lähelle...
Eli tilanne on se, että mulla on W123 240D ja jostain syystä, mitä ei voi järjellä perustella, tekisi mieli saada lisää potkua tuohon. Noin 200 heppaa kuulostaisi ihan sopivalta, ainakin näin aluksi...
Muuten on nuita koneita tullu purettua ja kasattua, joskus ne on jopa toiminu sen jälkeen, mutta turboista ei ole minkäänlaista kokemusta. Siksi kysyisinkin kokeneemmilta ohjeita, että ei tarvisi mennä perse edellä puuhun ja vois saada jonkinlaista hajua projektin kustannuksista.
Käsittääkseni tuohon olisi järkevin aihio juuri tuo OM 617A, sopisi "heittämällä" konehuoneeseen ja vanha laatikko sen perään. Jostain luin, että nuiden koneiden pumput eivät olisi viritykseen hyviä (osat kalliita ja oliko jotain muutakin?) Minkä koneen pumppu siihen sitten kannattaisi hommata?
Cooleri ja isompi turbo olisi ilmeisesti myös ostoslistalla. Miten voimansiirron kanssa käy? Pitääkö tuon 240:sen kytkin jos sen 200 hp saa irti moottorista? Vaihdoin levyn ja asetelman viimekesänä, joten ne on melkein uudenveroisia, ettei ainakaan kunnosta ole kiinni. Entä 5 v manuaaliloota, minkä verran tehoa/vääntöä sen voisi odottaa kestävän. Mitä muuta tulisi ottaa huomioon?
En siis ole vielä päättänyt, että alanko yhtään millekkään tuon kanssa, riippuu pitkälti virityksen hinnasta. Niin ja tuntuu olevan kovin harvassa nuo OM 617A koneet. Saa vinkata jos tietää jollain olevan myynnissä.
Tämäkin prosessi etenee!
Heti kuusi vuotta myöhemmin on 617 turbokone autossa! Se on vakiokuntoisena ja saa hetken ainakin olla tuollaisena kun toinen auto kaipaa lisätehoa enemmän kuin tämä. Senkään aikataulusta ei tosin ole tietoa.
W123
W463
Vastaa Viestiin