Onko kaikissa 124-sarjan farmareissa kiertovesipumppu? -86-mallisessa 230TE:ssä meillä sellainen oli, nykyisissä kulkineissa, 230TE -91 ja E300TD -93, ei tuommoista ole löytynyt.
Tuo E300TD on hyvin lämmin sisältä ja pitää kaikki ikkunat auki huurteesta jopa 20 asteen pakkasessa, bensafarkussa taas hädin tuskin etusivulasit saa pysymään sulana... Bensassa ongelmana taitaa olla moottorin lämpö, noin 65 astetta maksimissaan pakkaskeleillä jäähdytin ajoviimalta suojattuna, diiselissä nousee lämmöt noin 75-80 asteeseen ja sisälle työntää niin kuumaa, ettei kättä kärsi suulakkeella kojetaulun päässä pitää Mutta kuuluisko tuossa bensassa olla myös kiertovesipumppu?
teppo21 kirjoitti:Kaikissa mulla olleissa on ollut kiertovesipumppu (~10kpl)
Ja ensimmäisenä termostaatin vaihtoon, niin ei kulutuskaan karkka kohtuuttomiin
No onkos ne sitten koneesta riippumatta aina olleet samassa paikassa?
Ei ole kaikissa 124-koppasissa kiertovesipumppua, (mutta en ole varma juuri noista moottorimalleista, muistaakseni ainakin joitakin 200 bensoja on ilman) vaan lämppäri saa vetensä koneen omalta vesipumpulta, tosin niissäkin lämmön kuuluu riittää ilman ajoviimasuojiakin -> Termostaattikauppaan mars.
Jos moottorin lämmöt ei nouse kuin 65 asteeseen, niin se voi lisätä kulutustakin jo litralla tai parilla per sata kilsaa.
230TE:n lämmöt kuuluu nousta 79-87 asteeseen, riippuen siitä kumman lämpöarvon termostaatti siellä on.
300TD:ssä kuuluu nousta 85 asteeseen.
Sitten jos sisätilat ei lämpene vaikka moottorilämmöt on 80 paikkeilla, tai ylempänä, niin kannattaa vasta ruveta ihmettelemään kiertovesipumppua. (tai itseasiassa ensin tarkistaa vielä pakkaskestävyyden nesteistä, alavesiletkun hyhmä aiheuttaa sen että kone on lämmin mutta lämppäri ei saa vesikiertoa, tosin sen huomaa siitä kun kone keittää)