Lisävirran antaminen oikein
Lisävirran antaminen oikein
Terve,
miten kuuluu antaa lisävirtaa uudempiin mersuihin, joissa erilaisia sähkö- ja elektroniikkalaitteita on vaikka muille jakaa. Lähinnä tarkoitan, että jos antaa antaa lisävirtaa toisesta autosta, saako se olla käynnissä kun autettavaa startataan, vai onko ehdottomasti sammutettava startin ajaksi.
Voiko jotain mennä rikki, jos startataan toisen auton käydessä? Näinhän ennen vanhaan tehtiin. Onko kokemuksia?
Jari
miten kuuluu antaa lisävirtaa uudempiin mersuihin, joissa erilaisia sähkö- ja elektroniikkalaitteita on vaikka muille jakaa. Lähinnä tarkoitan, että jos antaa antaa lisävirtaa toisesta autosta, saako se olla käynnissä kun autettavaa startataan, vai onko ehdottomasti sammutettava startin ajaksi.
Voiko jotain mennä rikki, jos startataan toisen auton käydessä? Näinhän ennen vanhaan tehtiin. Onko kokemuksia?
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Re: Lisävirran antaminen oikein
Tervehdys !
Kyllähän se niin on ettei avustava auto saa olla käynnissä starttauksen aikana tai mieluunmin ettei apuvirtaa edes annettaisi autosta vaan irtoakusta tai starttiboosterista, voipi käydä niin ettei kaapelien irroituksen jälkeen käynnisty avustavakaan auto.
Kyllähän se niin on ettei avustava auto saa olla käynnissä starttauksen aikana tai mieluunmin ettei apuvirtaa edes annettaisi autosta vaan irtoakusta tai starttiboosterista, voipi käydä niin ettei kaapelien irroituksen jälkeen käynnisty avustavakaan auto.
Re: Lisävirran antaminen oikein
Itsellä tyhjeni akku omasta mokasta W 211 E 500 vm. 2004 ja annoin toisesta mesestäni W 210 E 430 vm.01 :stä virtaa käynnissä ollessa kun laturi ei antanut tarpeeksi tuntiinkaan virtaa. Mitää ei hajonnu eikä ikkunat ja ym. inkeetkään menneet sekasin. Varmistin asian ennen toimenpidettä Mersun piirimyynnistä/huollosta... eli virtaa vaan... (akun tyhjentymisen seurauksena voi akunohjaus laite ottaa nokkiinsa mutta korjaantuu korjaamolla nollaamalla vikakoodit. Itsellä kyseinen juttu)
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Lisävirran antaminen oikein
Anto auto sammuksissa ja ei saisi heti ottaa kaapeleita irti ja jos mahdollista niin sammuttaa vielä sen käynnistettävän auton jonkin ajan päästä niin että se käynnistyisi omin avuin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Lisävirran antaminen oikein
atlas kirjoitti:Anto auto sammuksissa ja ei saisi heti ottaa kaapeleita irti ja jos mahdollista niin sammuttaa vielä sen käynnistettävän auton jonkin ajan päästä niin että se käynnistyisi omin avuin.
Ihan hyvä tapa, pyrkimyshän on saada jännite-erot ja sen myötä kipinöinti eliminoitua, siitä aiheutuvat jännitepiikithän sen mahdollisen tuhon aiheuttaa. Tiedän tapauksen jossa autosta oli annettu apuvirtaa lukuisia kertoja ilman ongelmia , kerran sitten kun avustettava ei käynnistynytkään, olihan niin käynyt ennenkin , kun kaapelit irroitettiin sammui avustava auto. Hinuri vei pois kaksi autoa. Joku diodi päästi jännitepiikin läpi ja savu poistui sähkölaitteesta. Avustettavan sammutus ja käynnistys lopuksi omalla akulla on muuten hyvä konsti varmistaa että kaikki on ok, varsinkin jos apuvirta on annettu virtapisteeseen eikä suoraan akkuun . Joissakin nykyautoissa kun on sulake akun ja konetilan välillä, lähtee kaapeleilla käyntiin mutta omineen ei tapahdu mitään.
Re: Lisävirran antaminen oikein
Olen antanut vaikka kuinka monta kertaa lisävirtaa omasta ajokistani. Mitään ongelmia ei ole ollut, tosin haluan aina laittaa itse piuhat kiinni, ettei mene väärin päin. Annan auton käydä piuhat kiinni jonkin aikaa ennen starttausta. Ideana on, että avustettavan auton akku ehtii lataantua hiukan. Itse en ole tarvinnut lisävirtaa.
Re: Lisävirran antaminen oikein
Olen ymmärtänyt että olisi hyvä sammuttaa virtaa antava auto ennen kaapeleiden irti ottamista. Mikäli antavan auton laturi työntää aivan täysillä siihen toisen auton tyhjentyneeseen akkuun niin äkillinen kuorman väheneminen voi vaurioittaa laturia. No, kuulo puhetta eli tarkempaa tietoa ei ole mutta autosähköalan ammattilainen tälläisen neuvon antoi kun työpaikan traktorista oli laturin elektroniikka kärähtänyt kun tuli irroitettua toisen työlaitteen käynistyttyä kaapelit ja traktori oli käynnissä edelleen. Kaippa siinä tulee sellainen virtapiikki tms?
Lisäksi näistä can väylä/ muistakaan tietokone autoista en kyllä antaisi virtaa. wanhat perus pensseliautot asia erikseen, tuosta -91 meisselistä vielä uskalta tarpeen tullen kun vain on huolellinen antaa virtasta, toivottavasti ei tavitse koskaan otta vastaan
Lisäksi näistä can väylä/ muistakaan tietokone autoista en kyllä antaisi virtaa. wanhat perus pensseliautot asia erikseen, tuosta -91 meisselistä vielä uskalta tarpeen tullen kun vain on huolellinen antaa virtasta, toivottavasti ei tavitse koskaan otta vastaan

300td -91, manuaali.
Re: Lisävirran antaminen oikein
Kyllä se antava auto käynnissä saa olla, mutta kaapeleita irroittaessa Molemmat autot sammuksissa niin välttää ongelmat. ELi niin pitkään pitää antaa olla kaapelit kiinni ja vaikka molemmat käynnissä että autettavan akku ottaa sen verran virtaa että se omin voimin käynistyy.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Lisävirran antaminen oikein
Allekirjoituksesi mukaisella W210 300TD:llä ainakin annettu marketin pihassa virtaa monesti auton ollessa käynnissä -> ei ongelmia. Virtaa saaneet autot on tietysti olleet hetken aikaa sammuksissa ennen käynnistämistä, koska eihän sitä käynnissä olevalle autolle tartte virtaa antaaJariTre kirjoitti:Terve,
miten kuuluu antaa lisävirtaa uudempiin mersuihin, joissa erilaisia sähkö- ja elektroniikkalaitteita on vaikka muille jakaa. Lähinnä tarkoitan, että jos antaa antaa lisävirtaa toisesta autosta, saako se olla käynnissä kun autettavaa startataan, vai onko ehdottomasti sammutettava startin ajaksi.
Voiko jotain mennä rikki, jos startataan toisen auton käydessä? Näinhän ennen vanhaan tehtiin. Onko kokemuksia?
Jari

Re: Lisävirran antaminen oikein
Itse olen antanut useasti virtaa niin että oma auto käynnissä koko toimituksen ajan. Tosin itsellä on hieman "paremmat" kaapelit, jotka päästävät virtaa vain yhteen suuntaan. Mitään ongelmia ei ole koskaan ilmennyt. Uudempiin olen antanut omistajan omalla vastuulla, kun ei näistä nykyajan autosähköistä ota enää selvää.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Re: Lisävirran antaminen oikein
Mitenkä vastaava koriseen kuten kuvas kuuluu antaa apuvirtaa ?
Pitääkö moottori laskea tuosta alas ?
Ei taida olla Häkkisen äidin oma niin ei ole kahta moottoria...
Antavasta autosta ei välitetä täs tapaukses.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... nsicht.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit:
Apukuskin jalkojen alla oli akku ja auto lähti käyntiin, mutta ajattelin häippästä nopesti pois paikalta ja jättää saksalaiset katselemaan mahdollisia joulukuusen valoja mittaristos
.
Pitääkö moottori laskea tuosta alas ?

Ei taida olla Häkkisen äidin oma niin ei ole kahta moottoria...
Antavasta autosta ei välitetä täs tapaukses.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... nsicht.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit:
Apukuskin jalkojen alla oli akku ja auto lähti käyntiin, mutta ajattelin häippästä nopesti pois paikalta ja jättää saksalaiset katselemaan mahdollisia joulukuusen valoja mittaristos

Re: Lisävirran antaminen oikein
Juu..hyviä pointteja monilla,näistä kun yhdistellään,saadaan ehkä oikea tapa toimia.
Mun ajatus perusteluineen:
-jos yritetään heti käyntiin,antava auto sammuksiin.silloin antavan auton muut virtapiirit on suljettuna mahdollisilta virta piikeiltä.
-jos on syytä olettaa,että starttauksesta tulee pitkä,ehdottomasti annettava antavan auton ladata toisen akkua rauhassa,vähintään sen 15-20min(se on pitkä aika odottavalle,kello käteen ja aikaa ottaan)senkin jälkeen sammuttaisin antavan auton ennen ottavan auton starttausta.
Ennen sillä ei ollu niin merkitystä,kun kaikkea ei ohjattu sähköllä.
-apuvirta kaapelit,+\- molemmat,antavan ja ottavan akkuihin.tällöin voidaan välttää ottavan auton mahdollisen maadoitusvian aiheuttamat vauriot ottavalle autolle,eli jos starttaa yhtä kehnosti apuvirtaa antaessa,syy on silloin ottavan auton maadoituksessa,jos tällases tapaukses maadoitat runkoon,akun sijaan voi sähkö himmelit ottavassa autossa vaurioitua.
Kaikessa on kyse vain varotoimista,kuten joku sanoo,olen antanu virtaa Auton käydessä,eikä mitään ongelmia...näis nyky piirilevyjen orjissa viat ei välttämäti tule jus siin hetkes,ei ehkä koskaan,mut tää on sellasta riskien hallintaa,mitä kaikkein ilmeisimminkin threadin aloittajakin täs ennakoi.
Kuitenkin,jos antava auto on samoin nyky piirilevy ajokki,en viittis ottaa riskiä toiselle virtaa antaessani,et oman autoni sähköhimmelit sais ylimääräisiä kuolon iskuja sähköpuolelleen.
-yhteen vetona:olipa niin tai näin,antava nykyauto aina sammuksiin ottavaa startatessa ja virtapiirit nolliin sitä kautta.kaapelit akkuihin/tehtaan asettamiin virransyöttö pisteisiin,jos virransyöttöpiste on tuotu konehuoneeseen tms paikkaan,on syytä tarkistaa maadoitus erikseen,koska yleensä näissä tapauksis on vain virran otto/anto paikka vain plussalle.
Kun annatte lisävirtaa toiseen autoon,Ajatelkaa asia niin,että starttaatte oman autonne aamulla töihin lähtiessä käyntiin,tapahtumassa ei ole mitään sen ihmeellisempää,kunhan antava auto on sammuksissa, niinhän se on oma autonnekin aamulla ennen starttaustajos ei se riitä,niin sillon vain antaa rauhassa ladata ottavan akkua ennen starttausta.jos joku viittaa huonoihin kaapeleihin,niin sanoisin et its good for you..huonoja kaapeleita pitkin kun kulkee virtapiikitkin huonommin;)
Mun ajatus perusteluineen:
-jos yritetään heti käyntiin,antava auto sammuksiin.silloin antavan auton muut virtapiirit on suljettuna mahdollisilta virta piikeiltä.
-jos on syytä olettaa,että starttauksesta tulee pitkä,ehdottomasti annettava antavan auton ladata toisen akkua rauhassa,vähintään sen 15-20min(se on pitkä aika odottavalle,kello käteen ja aikaa ottaan)senkin jälkeen sammuttaisin antavan auton ennen ottavan auton starttausta.
Ennen sillä ei ollu niin merkitystä,kun kaikkea ei ohjattu sähköllä.
-apuvirta kaapelit,+\- molemmat,antavan ja ottavan akkuihin.tällöin voidaan välttää ottavan auton mahdollisen maadoitusvian aiheuttamat vauriot ottavalle autolle,eli jos starttaa yhtä kehnosti apuvirtaa antaessa,syy on silloin ottavan auton maadoituksessa,jos tällases tapaukses maadoitat runkoon,akun sijaan voi sähkö himmelit ottavassa autossa vaurioitua.
Kaikessa on kyse vain varotoimista,kuten joku sanoo,olen antanu virtaa Auton käydessä,eikä mitään ongelmia...näis nyky piirilevyjen orjissa viat ei välttämäti tule jus siin hetkes,ei ehkä koskaan,mut tää on sellasta riskien hallintaa,mitä kaikkein ilmeisimminkin threadin aloittajakin täs ennakoi.
Kuitenkin,jos antava auto on samoin nyky piirilevy ajokki,en viittis ottaa riskiä toiselle virtaa antaessani,et oman autoni sähköhimmelit sais ylimääräisiä kuolon iskuja sähköpuolelleen.
-yhteen vetona:olipa niin tai näin,antava nykyauto aina sammuksiin ottavaa startatessa ja virtapiirit nolliin sitä kautta.kaapelit akkuihin/tehtaan asettamiin virransyöttö pisteisiin,jos virransyöttöpiste on tuotu konehuoneeseen tms paikkaan,on syytä tarkistaa maadoitus erikseen,koska yleensä näissä tapauksis on vain virran otto/anto paikka vain plussalle.
Kun annatte lisävirtaa toiseen autoon,Ajatelkaa asia niin,että starttaatte oman autonne aamulla töihin lähtiessä käyntiin,tapahtumassa ei ole mitään sen ihmeellisempää,kunhan antava auto on sammuksissa, niinhän se on oma autonnekin aamulla ennen starttaustajos ei se riitä,niin sillon vain antaa rauhassa ladata ottavan akkua ennen starttausta.jos joku viittaa huonoihin kaapeleihin,niin sanoisin et its good for you..huonoja kaapeleita pitkin kun kulkee virtapiikitkin huonommin;)
W163 400 cdi
Re: Lisävirran antaminen oikein
Mb ml W164. Ohjekirjassa on kohdassa 337 kuva liitäntöjen sijainnista. Konehuoneessa ajosuuntaan katsoen oikeassa reunassa on kupariset "tapit" suojien alla. Miinusnapa sulakekotelon ja lokasuojan välissä pyöreä muovikuori suojanaan ja plussa taaempana (ylempänä) eteenpäin käännettävän muovikotelon alla. Ohjeenmukainen järjestys: kiinnitä pluskaapeli ladattuun akkuun, kiinnitä pluskaapeli autoon. Käynnistä virtaa antava auto. Poista miinusnavan suoja (w164). Kiinnitä miinuskaapeli antavan akun miinusnapaan ensin, sitten autettavan miinuspisteeseen. Käynnistä (w164).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Lisävirran antaminen oikein
Tuo viimeinen liitäntä on kriittinen. Jos viimeisen liitännän tekee suoran akkuun, on olemassa vetyräjähdyksen riski, koska tuossa yhteydessä syntyy yleensä aina jonkin verran kipinöintiä. Olen vierestä todistanut yhden akun räjähdystä ja ei ollut mukavaa, kun on naama täysi happoa ja muovisirpaletta. Ei se kovin todennäköistä ole, mutta kuitenkin ehkä 1 mahdollisuus 100:sta tai 1000:sta.Muusi kirjoitti:[attachment=0] Poista miinusnavan suoja (w164). Kiinnitä miinuskaapeli antavan akun miinusnapaan ensin, sitten autettavan miinuspisteeseen. Käynnistä (w164).
Samasta syystä, kun projekti on ohi ja akku on kehittänyt kunnolla vetyä, pitää ensimmäisenä irrottaa miinuspiuha maadoituspisteestä, eikä akusta.
Melko idioottivarma tapa antaa virtaa on seuraava:
Molemmat autot sammuksissa, kytke piuhat oikein ja oikeassa järjestyksessä. Käytä virranantopisteitä jos autossa niitä on - muuten akkuun menevää ja lähtevää virtaa valvova systeemi voi mennä ymmälleen.
Käynnistä avustava auto ja anna sen käydä reiluhkon ajan jotta virtaa siirtyy.
Sammuta auto.
Käynnistä avustettava auto ja anna sen käydä jonkin aikaa. Sammuta auto ja irrota piuhat oikeassa järjestyksessä.
Tuossa ainoa riski liittyy avustavan auton akun tyhjentymiseen, mutta silloinkaan ei mitään pitäisi mennä rikki.
Re: Lisävirran antaminen oikein
W164 akku on penkin alla ja virranantopisteet konehuoneessa. Kipinöintiä esiintyy juu, viimeinen liitäntä kun on tuo konehuoneen miinus, ollaan mahdollisimman kaukana akkujen vetykaasuista.
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Lisävirran antaminen oikein
pidän starttiboosteria peräkontissa, voi antaa sillä, ei ongelmia.
W212 E350cdi
Re: Lisävirran antaminen oikein
Omista mersuista (211-203) en anna lisävirtaa kenenkään autoon. Autan muulla tavalla kyllä mahdollisuuksien mukaan kun on "tilanne päällä".
wiimax.fi
Re: Lisävirran antaminen oikein
Omaan w203 olen pari kertaa saanut virtaa. Ensimmäinen kerta kun sähköinen lisälämmitin yön aikana meni oikosulkuun. Ei auttanut täydellä isolla irto akulla antaa virtaa,lopulta kaapelit kiinni tdi passattiin ja sieltä kierrokset ylös että mersu vaivoin lähti käyntiin. Sitten 20km ajo tallille purkamaan lisälämmittimen johdot irti ja käytetty akku tilalle vanhan hajottua.
Äskeisestä lisälämmitin tapauksesta johtuen akku oli hajonnut ja tallin nurkasta löytyi 9 vuotta vanha tuontivolvon akku jonka laitoin mersuun. Se toimi liian hyvin parin vuoden ajan,koska unohdin kokonaan asian että uusi olisi pitänyt ostaa. Noh vuosi sitten kuumilla helteillä ei sanonut mitään ennen naapurin hiluxin antamaa apuvirtaa. Taaskaan ei toivoakaan lähteä käyntiin jos antava ei ollut käynnissä,joten hilux käyntiin ja sitten heräsi mersukin.
Pari kertaa muistaakseni olen myös antanut virtaa tuolla. Aina käynnissä ollessa. Kaikki sähköt (pl lisälämmitin) toimii vieläkin vaikka monella kuulemma tullut ongelmia jo pelkällä akun vaihdolla
Muokataan: aika riskillä olen mennyt omalla autolla,usein pakon edessä jos muuta vaihtoehtoa ei ole ollut tarjolla. Ja vaikka vielä sattuu sähköt toimimaan,niin se ei tarkoita että muilla kävisi yhtä hyvä tuuri jos samalla tavalla toimii toistuvasti apuvirran antamisen kanssa.
Esim kaverin cls yhden ainoan kerran startterilla käyntiin laivasta ja etusam lopetti yhteistyön siihen.
Äskeisestä lisälämmitin tapauksesta johtuen akku oli hajonnut ja tallin nurkasta löytyi 9 vuotta vanha tuontivolvon akku jonka laitoin mersuun. Se toimi liian hyvin parin vuoden ajan,koska unohdin kokonaan asian että uusi olisi pitänyt ostaa. Noh vuosi sitten kuumilla helteillä ei sanonut mitään ennen naapurin hiluxin antamaa apuvirtaa. Taaskaan ei toivoakaan lähteä käyntiin jos antava ei ollut käynnissä,joten hilux käyntiin ja sitten heräsi mersukin.
Pari kertaa muistaakseni olen myös antanut virtaa tuolla. Aina käynnissä ollessa. Kaikki sähköt (pl lisälämmitin) toimii vieläkin vaikka monella kuulemma tullut ongelmia jo pelkällä akun vaihdolla

Muokataan: aika riskillä olen mennyt omalla autolla,usein pakon edessä jos muuta vaihtoehtoa ei ole ollut tarjolla. Ja vaikka vielä sattuu sähköt toimimaan,niin se ei tarkoita että muilla kävisi yhtä hyvä tuuri jos samalla tavalla toimii toistuvasti apuvirran antamisen kanssa.
Esim kaverin cls yhden ainoan kerran startterilla käyntiin laivasta ja etusam lopetti yhteistyön siihen.
Re: Lisävirran antaminen oikein
Mitenkäs tällainen:
Tsähh !
Tosin saattaa olla ettei tuo jännitettä alenna sopivammaksi
mutta mutta...
Tsähh !
Tosin saattaa olla ettei tuo jännitettä alenna sopivammaksi

wiimax.fi
Re: Lisävirran antaminen oikein
Minäkään en lisävirralla riskeeraa, en anna, enkä ota sitä. Mutta jos niin päättää tehdä, niin se kytkentäjärjestys, miinuskaapeli viimeisenä kiinni ja ensimmäisenä irti. Eli jos jommalla kummalla hitsataan, niin se tapahtuu siellä miinuksen, eli rungon puolella. Mutta en todellakaan ottaisi sitä riskiä, se tulee kalliiksi pahimmillaan.
Re: Lisävirran antaminen oikein
On tuo hiukan jännittävä laite. Hinnasta päätellen sielä ei kovin paljon elektroniikkaa ole, vaikka virranrajoituspiiri (ja alijännitesuoja) on kyllä tarpeen jos meinaa akkunsa pitää terveenä.
Esimerkiksi tuossa Makitan BL1850B-akussa on sisällä Sonyn kennot US18650VTC5A joille maksimipurkuvirraksi ilmoitetaan 30 A (jonkun lähteen mukaan 35A) https://lygte-info.dk/review/batteries2 ... %20UK.html
Tuolla virralla kennot lämpiää 4,5 minuutissa maksimiin eli 50 asteeseen. Samalla Makitan akku on tyhjennyt ja koko lataus siirtynyt vastapuolelle. Onko se sitten tarpeeksi on toinen kysymys.
Re: Lisävirran antaminen oikein
Onnistuu myös laittamalla makitan akkuun haarukat sojottomaan pystyyn napoihin ja kytkemällä apuvirtakaapelit haarukoihin.