projekti moottori om601

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
tanari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ke 08.06.2005 21:38
Paikkakunta: vantaa

projekti moottori om601

Viesti Kirjoittaja tanari »

Noniin nyt pääsi projekti eteenpäin. Tarkoituksena olisi rakentaa 2litranen vapari diesel, mikä kuluttaisi vähän, kestäisi hyvin ja siinä olisi hiukan enemmän tehoa kuin vakiona.

-> Mitä osia koneeseen sisälle?

kansi on ostettu ja se menee portattavaksi, vaikka siitä ei kuulemma isoa hyötyä ole.

itse ajattelin että laitan turbomallin veivit + männät, tasapainotutan ne.
tietysti kaikki laakerit uusiksi.

mitä muuta tartteen? mitä pitää miettiä, mikä on kallista tai vaikeaa, mihin ongelmiin törmään?

onko ylipäätänsä esim 90hv mahdollista kiusata irti tuosta om601 moottorista :lol:
Avatar
TurboDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 17.05.2008 12:22
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: projekti moottori om601

Viesti Kirjoittaja TurboDiesel »

Jos turbomallin männät ja veivit meinaat laittaa niin tarvit myös öljyruiskut, koska muuten kiertokangen yläpää ei saa voitelua. Vaparikoneessa kangen yläpäänhela saa öljynsä alapään laakerilta porauksen kautta, kun taas turbomallissa öljyruiskun avulla. 200d saa n. 90hv saa pumppua ruuvamalla ja 7mm elementeillä n.110hv siis ilman ahdinta.
Mb 190d om606 st 722.6
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: projekti moottori om601

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jos moottori on tarkotus pitää vaparina niin turhaa sinne niitä turbon hiluja laitat.
Vaparin osat on myös keveäpiä.

Jonku vajaa satakunta heppaa saa varmaan 7mm tapeilla varustetulla pumpulla ilman että kone vielä savuttaa mahdottomasti.
Samalla saa vähän normaaliajon kulutusta pienemmäksi koska normaali syöttömäärien ruiskutus tapahtuu nopeammin kuin alkuperäisilla 5.5mm elementeillä.
Avatar
tanari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ke 08.06.2005 21:38
Paikkakunta: vantaa

Re: projekti moottori om601

Viesti Kirjoittaja tanari »

voi juma, tässähän tuli kaikki heti kerralla selväksi.

eli vakio alakerta, uusilla laakereilla + 7mm elementillinen pumppu ja portattu kansi.

katsotaan mimmonen tulee.


tänään on tullu jo tehtyä hifistely juttuja kuten purettua kansi + aloitettua venttiilikopan ja imusarjan kiillotus.
Avatar
tanari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ke 08.06.2005 21:38
Paikkakunta: vantaa

Re: projekti moottori om601

Viesti Kirjoittaja tanari »

Projekti kansi on kokenut täystuhon joskus, voikohan siitä plaanata 1.2mm pois? Esikammiot pitää ilmeisesti nostaa ylöspäin jollain prikoilla, löytyykö valmiina? Miten vapari diesel suhtautuu puristusuhteen nousuun? vaikka tässätapauksessa tuo "palotila" on aika pieni, että ei varmaan kamalasti nouse ruttu.

nämä nyt kuitenkin askarruttavat
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: projekti moottori om601

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

601:n kansi ei paljoa maksa jos hommaa jostain hyvän käytetyn. Mullakin olis tuolla yksi kansi, kuntoa en tiedä kun on nostettu toimivasta koneesta vaan irti, mutta 50eurolla voin sen myydä.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: projekti moottori om601

Viesti Kirjoittaja JP74 »

tanari kirjoitti:Projekti kansi on kokenut täystuhon joskus, voikohan siitä plaanata 1.2mm pois? Esikammiot pitää ilmeisesti nostaa ylöspäin jollain prikoilla, löytyykö valmiina? Miten vapari diesel suhtautuu puristusuhteen nousuun? vaikka tässätapauksessa tuo "palotila" on aika pieni, että ei varmaan kamalasti nouse ruttu.

nämä nyt kuitenkin askarruttavat
Eipä tuota kantta kannata plaanata yhtään ylimääräistä. Siitä tulee vaan harmia. Nokan ajoitus muuttuu ja tuo esikammiojuttu tulee myös. Venttiilitkin käyvät melko lähellä mäntiä jo alunperinkin. Puristussuhde ei juuri nouse, kun palotilat ovat männässä.

Tasapainoituta paikat, kevyt vauhtipyörä, nokka-akseliin kevyt hionta, sekä ennenkaikkea hyvä syöttöpumppu.
Avatar
tanari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ke 08.06.2005 21:38
Paikkakunta: vantaa

Re: projekti moottori om601

Viesti Kirjoittaja tanari »

eli nyt on tutkittu tätä vauhtipyörä hommaa, perjaatteessa tosta alkuperäsestä pyörästä vois saada 5-6kilosen kun sorvais takapuolelta pois suuremmat rösöt.

vakio kytkin käy hyvin
erppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 24.11.2010 14:25

Re: projekti moottori om601

Viesti Kirjoittaja erppe »

Itse en keventäisi vauhtista kun siitä ei oikeestaan oo mitään muuta hyötyä kuin vapaalla, jolloin moottori on vähän kierrosherkempi. Kulutukseen ei ole mitään vaikutusta. Sammuu vain helpommin jos tyhjäkäynti on nätille säädetty. Seiskatapeilla on kyllä ihan riittävän kierrosherkkä muutenkin 8) Tietty jos haluaa kevyen vauhtipyörän niin onhan se laitettava :oops:
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: projekti moottori om601

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Jos haluaa vähän lisää tehoo ja pienen kulutuksen, on väärä tie laittaa 7mm elementit ja vapari, miksi et laita turboo 0.7 bar ,välijäähdytin ja omasta pumpusta syötöt kaakkoon, menee pienellä ja kestää .
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Vastaa Viestiin