w202 200cdi ei lämpene ollenkaan!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

w202 200cdi ei lämpene ollenkaan!

Viesti Kirjoittaja Jube »

Äitin w202 on kylmä kuin jääkaappi!
Haulla löytyi aiheesta monenmoista juttua mutta pääosin topiceissa oli jopa satoja vastauksia jotenka niiden läpiharppominen oli hieman hakuammuntaa.
Auto on w202 200cdi -99 ja se ei lämpene pakkasella käytännössä ollenkaan.
Termostaatti on vaihdettu uuteen ja alkuperäiseen viimetalvena, ei vaikutusta.
Webasto ei toimi, sen tiedän ja EGR on poistettu käytöstä joka osaltaan heikentää lämpenemistä mutta nyt kysyisin että onko tuossa joku pikkutermari päätermarin lisäksi, jos niin missä sijaitsee ja kuinka paljon vaikuttaa lämpenemiseen?
Webastoa alan tutkimaan ensiviikolla, mikä oli Webaston sulakkeen numero millä sen vikamuisti resetoidaan ja miten tuo resetointi tapahtuikaan?
Tuota sulaketta olen kyllä jo viimetalvena käyttänyt irti tuloksetta mutta kokeillaan nyt vielä uudelleen ennenkuin puran Webaston irti...

Ihmetyttää vaan kun ei tosiaan lämpene ollenkaan, nesteletkut ei ole edes kädenlämpöiset kun auto käy tyhjäkäyntiä :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
tmosth
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ke 31.05.2006 20:28

Viesti Kirjoittaja tmosth »

Juu ei tahdo lämmetä ainakaan pikkuajossa. Pikkutermari löytyy jos keulalla on pieni kenno isojen kennojen edessä. Näet siis sen heti jos avaat konepellin. Siinä kennossa kuskin puoleisessa päässä on pikkutermari kiinni. Laita maski myös täysin umpeen niin lämpenee hieman nopeammin.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Miten jos tuon Webaston saa toimimaan, lämpeneekö sitten hyvin?
Viimetalvena oli koko keula vuorattu pahvilla umpeen --> Ei lämpene siltikään, ehkä hieman paremmin mutta eipä ollu kehumista kuitenkaan, pidemmässä ajossa lämmöt nousee 40 asteen viivasta viisarin-pari yli eli ei lähellekkään normaalia :?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Mulla lämpenee näillä keleillä(-10*C) maantieajossa 80 asteeseen ilman Webastoa, egr:ää ja keulan vuorausta. Tietysti Webaston kanssa nopeammin. Tyhjäkäynnillä ei jaksa pitää kuin n.60 asteessa ilman Webastoa. Onkohan uusi termostaatti kuintenkin viallinen :?:
S212 & W639
tmosth
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ke 31.05.2006 20:28

Viesti Kirjoittaja tmosth »

Taitaa olla molemmat termarit vaihdon tarpeessa, jos noin huonosti lämpeää. :) Pitäisi pidemmässä ajossa nousta lämmöt silti sinne 80 paikkeille tai mielummin yli, vaikka webasto ei toimikkaan. Laita sitten uudemman mallin 92 asteinen päätermari.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Niin tiedä sitten, ihme vaan jos uusi alkuperäinen termarikin on pa*kana mutta kaikkihan on mahdollista :roll:
Niin miten tuo Webasto?
Se on vissiin sellainen mikä toimii vain lisälämmittimenä auton ollessa käynnissä ja käynnistyy automaattisesti, onko hankala purkaa tuolta lokasuojan uumenista irti?
Ohjainkortti vikojahan noissa taitaa pääosin olla...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Webasto on aika hyvällä paikalla vänkärin etukulmassa,joutuu ottamaan renkaan pois ja sisälokarin jos sellainen on ja muovisuojan siitä vebaston alta pois,aika simppeli homma et voi tunaroida :D :D

mikäs tuon pikkutermarin tarkoitus on ja saako pelkästään alkuperäisenä kun sellaista en ole vielä missään nähnyt myynnissä?
ML W164
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Koita vaihtaa se pikkutermari uuteen.

Oma vastaava auto lämpenee ilman webastoakin nätisti 80 asteeseen ainakin tämmösillä pikkupakkasilla. Et lämmintä kyllä pitäis tulla jo muutaman kilometrin ajolla jos on kunnossa kaikin puolin :P
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Jolle kirjoitti:Oma vastaava auto lämpenee ilman webastoakin nätisti 80 asteeseen ainakin tämmösillä pikkupakkasilla. Et lämmintä kyllä pitäis tulla jo muutaman kilometrin ajolla jos on kunnossa kaikin puolin :P
Sama juttu, mukavan lämmin talviauto on :-)
230 C 1978
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Webaston kanssa lämpenee paljon paremmin, kuin ilman. Ja naama tosiaan umpeen kunnolla. Hirveän kuuma auto tuo w202 cdi ei ollut, mutta kyllä sillä pärjää kuitenkin.
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Jopa BEHR:in termostaatit on heikkolaatusia nykyään. Multa hajos alta vuoden KL:stä ostettu termari...eikä takuuta kun kuitti hukas. Motonetin osat ei kestäny sitäkään. Mistähän saisi oikeasti kestäviä osia :evil:
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Kyllä jossain täytyy olla vikaa toisissa autoissa jos toiset lämpenee ja toiset ei sitten ollenkaan :D

Sen kun joku sais selville että mikä ton hukkalämmön tuoton tuo / vie :shock:
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Re: w202 200cdi ei lämpene ollenkaan!

Viesti Kirjoittaja isk »

Kyllä tuo lämpenee, jos on vähänkään kunnossa. Kerrotun perusteella jotain hämminkiä on.
Jube kirjoitti:mikä oli Webaston sulakkeen numero millä sen vikamuisti resetoidaan ja miten tuo resetointi tapahtuikaan?
Sulakkeet ovat 13 ja 37. Auto käynnissä sulakkeet pois, auto sammuksiin, sulakkeet paikoilleen ja uusi yritys.

Vikamuistiin jää todistettavasti ainakin liekkivahti/hehkun ongelmat, liekö sitten muistakin tulisi jotain merkintää.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mitä meinaa kun jotkut sanovat että lämpenee hyvin ilman Webastoa? (Onko Webastot muillakin rikki?)
Eikö kaikissa w202 cdi:ssä ole Webasto juuri lisälämmittimenä auton käydessä? :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Kyllä w202 cdi:ssä on käsittääkseni webasto vakiona.

Mulla webasto pelaa ja tosiaan ilman sitä pitää ajaa yli 20 km että moottorin lämmöt ovat yli 80. Sisälle puhaltaa lämmintä toki jo aikaisemmin.
230 C 1978
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Jube kirjoitti:Mitä meinaa kun jotkut sanovat että lämpenee hyvin ilman Webastoa?
Noissa kaikissa on katkaisija, jolla estetään Webaston käynnistyminen tarpeettomasti. Tämä on nimenomaan hyvä pätkäajossa, jolloin lipasto käynnistelee ja sammuu ilman, että se on kunnolla käynnistynyt ja lämmennyt => lyhentää käyttöikää.

Itse pidin ao. kytkintä oletuksena off-asennossa juuri em. syystä. Laitoin sen päälle ainoastaan tarpeen tullen, eli kylmemmällä kelillä ja kun matkaa edessä enemmän kuin kilometri-pari.
Jube kirjoitti:Eikö kaikissa w202 cdi:ssä ole Webasto juuri lisälämmittimenä auton käydessä? :roll:
On on. Mutta ei sitä tarvita lämpimänä pitämiseen, moottorista irtoaa kyllä tarpeeksi lämpöä sellaisenaankin - kunnossa ollessaan.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
tieseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 25.04.2006 18:32

Viesti Kirjoittaja tieseli »

Ja menikös se nyt silleen, että kun punainen valo palaa webaston katkaisijassa niin se on off-asennossa?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

isk kirjoitti:moottorista irtoaa kyllä tarpeeksi lämpöä sellaisenaankin - kunnossa ollessaan.
Ok, no mitä muuta tuo kunnossa olo sitten käsittää kuin nuo kaksi termaria?
Tuo äitin köksä kun vaan ei lämpene, ei vanhalla eikä uudella päätermarilla. Juuri kaivoin vanhan termarin tallin perukoilta esille ja tyyppivikaa siinä ainakaan ei ole, eli ei ole jumittunut milliäkään auki.
Letkut ei ole kovat ja nestettä ei ole tarvinnut lisätä koskaan, neste kestää m yöskin pakkasta -37 astetta.

Yritän tässä nyt vain kartoittaa mahdollisia vika vaihtoehtoja kun oman osaamisen pohjalta en muuta vikakohteita näe kuin termari(t) ja Webasto :roll:
Kuinka paljon se tuo pikkutermari sitten vaikuttaa lämpenemiseen ja mikä ylipäänsä on sen pikkukennon tarkoitus ja onko se kaikissa w202 cdi:ssa?
Auto ei ole nyt tässä lähellä joten pääsen sitä tutkimaan vasta sunnuntaina ja siihen mennessä olisi mukava tietää kaikki mahdollinen taustatieto asiaan liittyen...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

jep.kun valo palaa niin ei ole webasto käytössä
ML W164
Avatar
TTRa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Su 17.10.2010 16:03

Viesti Kirjoittaja TTRa »

kantsii kattoo samalla lämmityslaitteen kiertovesipumppu, jos rikki niin osa syy voi olla siinä webaston pimenemiseen, webaston ei tartte kuin 3 kertaa käydä ylikuumaksi niin vetää vikatilaan. kotikonsti nollaukseen yleensä auttaa kun pitää johdot irti noin vuorokauden.
S211 280 CDI Aut -08 :wtf:
EX: W211 270 CDI Man -02
EX: W211 280 CDI Aut -06
EX: W210 270 CDI Man -99
EX: S124 300 TDT Aut -93
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mistä löytyy tuo kiertovesipumppu?
Se ei tosin tässä taopauksessa ole itse ongelma, koska moottorin lämmöt eivät nouse...

Sori vaan, kysymykset on nyt ihan amatööritasoa mutta kun pääsen tutkimaan autoa sunnuntaina ja se olisi saatava ajoon milelellään jo maanantaina joten turhat "hakemiset" jos jää pois niin kaikki on ajansäästöä!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Onneksi on vastauksetkin. 8)

W202:n tehdasasennetussa lipastossa ei ole omaa kiertovesipumppua lainkaan vaan nesteet kiertää auton oman vesipumpun ja kiertovesipumpun avulla. C-kitissä tulee sitten kello, johtosarja ja erillinen vesipumppu, joka asentuu Webastoon kiinni.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Pumpun löytää konehuoneesta paisuntasäiliön alta muistaakseni w202 korissa.
Toiminnan kuulee helpoiten kun auto on pysähdyksissä ja laittaa taukolämmön päälle. Jos konehuoneesta kuuluu tasaista hurinaan niin pumppu toimii. Jos hurina on sellasta vaihtelevaa tai sit pumppua naputtelemalla ääni muuttuu tai mahdollisesti sammuu tai lähtee päälle niin pumppu on loppu.


Pumpun toiminnan voi myös testata siten että laittaa lämpimän auton parkkiin ja taukolämmön päälle --> jos minuutin päästä ei tule enää lämmintä niin pumppu ei toimi kunnolla.

Usein noitten kiertovesipumppujen toiminta on vähän sellasta jaksottaista että välillä toimii ja välillä ei niin pumppua napauttamalla näkee sen kunnon parhaiten.

EDIT: Koska autossa ei lämmöt nouse niin niin vika ei varmaankaan ole kv-pumpussa
Lastutettu auto siis kyseessä josta egr tukittu.

Egr:n tukkiminen aiheuttaa juurikin ongelmia talvella :(
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Siis mootori ei oikesti lämpen ollenkaan?
Vai eikö vaan tule sisään lämmintä?
Ulko lämpö mittari näyttä järjelisiä lukuja?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
TTRa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Su 17.10.2010 16:03

Viesti Kirjoittaja TTRa »

juu eihän se pumppu vaikuta lämpöjen nousuun, mutta hyppäsin itte asian edelle ja lähdin lähinnä selvittelee syitä webaston pimenemiseen..
S211 280 CDI Aut -08 :wtf:
EX: W211 270 CDI Man -02
EX: W211 280 CDI Aut -06
EX: W210 270 CDI Man -99
EX: S124 300 TDT Aut -93
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

CDI203 kirjoitti:Siis mootori ei oikesti lämpen ollenkaan?
Ei juuri ollenkaan jos pakkasta on vaikkapa -20 ---> astetta.
Pitkään jos ajaa niin nousee mittari hieman yli 40 asteen viivan, tyhjäkäynnillä letkut eivät ole edes käden lämpöiset...
Ulkolämpötilan mittari näyttää oikein!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

onko se termari mistä ostettu? moniko asteinen?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

h.hartikainen kirjoitti:onko se termari mistä ostettu? moniko asteinen?
KL-Varaosista, Behrin valmistama (Mb varaosanumero kyljessä) ja 87asteinen.
Sillä asteluvullakaan ei liene väliä koska jos nousis edes lähelle 87 astetta niin riittäisi vallan mainiosti. Jokuhan on kaiketi asentanut w210 92 asteisen termarin w202 mallin koteloon koska w202 malliin saa vain tuota 87 asteista :roll:

Mukava että vastauksia on tullut näinkin paljon vaikka asiaa on käsitelty foorumilla jo monessa eri yhteydessä!
Vähän meinaa pinnaa kiristää kun mahdollisia vikakohteita on monta ja aikataulu korjaamisen suhteen tiukka :?
Ja termareitakaan ei huvikseen haluttais kenelläkään ostattaa (Varsinkaan toistamiseen) kun hintaluokka on 50€, ei 5€ kuten vaikkapa osaan VAG konsernin keksinnöistä...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jube kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Siis mootori ei oikesti lämpen ollenkaan?
Ei juuri ollenkaan jos pakkasta on vaikkapa -20 ---> astetta.
Pitkään jos ajaa niin nousee mittari hieman yli 40 asteen viivan, tyhjäkäynnillä letkut eivät ole edes käden lämpöiset...
Ulkolämpötilan mittari näyttää oikein!
Jos keulalla on poikittain etumaisena se pitkulainen pikkusyyläri niin missä kunnossa on siinä muovipäädysä sokalla kiinni oleva pikkutermari?
jos vanha kannatta se vaihtaa(vaikutusta voi koitta tutkia pistämällä letkut tukkon vaikka puristimella)

päätermarin kunto tarkistaa pistämällä se kattilaan missä lämmittä vettä ja kun alkaa aukeamaan niin mitta mikä on lämpötila

Koneele tehty jotain?
flekti toimii normaalisti?
(ei lähde pääle etu ajassa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Jube kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Siis mootori ei oikesti lämpen ollenkaan?
Ei juuri ollenkaan jos pakkasta on vaikkapa -20 ---> astetta.
Pitkään jos ajaa niin nousee mittari hieman yli 40 asteen viivan, tyhjäkäynnillä letkut eivät ole edes käden lämpöiset...
Ulkolämpötilan mittari näyttää oikein!
on turha kenenkään kehua jotta 200cdi on lämmin talviauto jos vepasto ei toimi eikä ole säkövastusta
lisäksi kun otetaan huomioon jängällä olevat pakkaset ja naisihmisen oletettavasti rauhallinen ajotyyli niin jääkaappi efekti on valmis
kyllä vepasto on saatava toimintaan
voin laittaa tylemaan ohjelman jossa on pakokaasun kierrätys päällä niin laitat sen talveksi siihen autoon
sähköposti osoitteen oon hukannut laita se yv.
Vastaa Viestiin