kiitos kaikille onnitteluista!
Ekaa kertaa olin tuontiautoa hakemassa. Köyhänä valtion virkamiehenä jouduin katselemaan muiden kuin merkkiliikkeiden tarjontaa, muttei se välttämättä autoa pahenna. Tämäkin yksilö lienee sellainen, että myyjäliike on sen jostain leasingfirmojen huutokaupasta ostanut, jonne ei yksityisillä ole asiaa.
Aika paljon tuli autoja katseltua Mobilesta ja Autoscoutista ennen lähtöä ja tingattua hintoja jo sähköpostin välityksellä. Tinkaukset onnistuivat omalla kohdallani nollan ja tuhannen euron väliin. Tästä en saanut kuin kolme sataa pois. Aika huonosti saksalaiset vaan vastaavat säähköposteihin.
Byrokratia katsastuskonttorilla sujui hyvin. Vakuutus tehtiin ensin liikkeessä, sitten myyjä soitti kilpipajaan ja sanoi, että tulemme hetken päästä hakemaan tietyllä numerolla olevat kilvet. Ajoimme siirtokilvillä Mersun konttorin pihaan odottamaan ja haimme uunituoreet rekisterilaput tekijältä. Konttorilla täytettiin paperit ja saatiin kivet kiinni autoon. Sitten vasta mentiin maksamaan. Eli auto oli jo nimissäni ennen rahan antamista.
Halusin rahan ja ajan säästämiseksi ajaa Ruotsin halki, koska saihan siinä vähintään henkistä kokemusta ja merkittävää kokemusta myös autoon. Näin jälkiviisaana olisi voinut sijoittaa 500e laivamatkaan Saksasta Suomeen.
Myyjä totesi, että halutessaan myös järjestää sopivia autoja, jos tarvetta tulee. Omasta mielestäni toiminta oli asiallista ja auto oli jopa odotuksia parempi ainakin korin osalta, muu selviää jatkossa. Jarrut täytyy ainakin uusia jossain vaiheessa, mutt kyllä noillakin vielä ajaa. Katsastus on tehty heinäkuussa eli sekin kai kelpaa Suomessa? Lauantaihin asti saan ajaa noilla siirtokilvillä, mutta tarvisi olla talvirenkaat. Muuten auto odottaa verotusta, kunnes perheen toinen auto on myyty.
En tiedä säästääkö itse hakemalla kovinkaan paljoa, mutta tällöin ei tarvi ainakaan kumirattiseen Classiciin tyytyä. Pikaisella selauksella katselin, että tämänkin hinta Saksassa on ollut uutena yli 45000 euroa, vaikkei mikään viimeisen päälle varusteltu sentään olekaan.
Hakijoille voin ensikertalaisen vinkkinä sanoa, että kannattaa mennä muulloin kuin talviaikaan. Nyt oli ylipäätään viimeinen hetki, jolloin auton ajamalla kotiin edes saa. Lisäksi jonkunlainen kielitaito olisi hyvä olla ja matkakohteisiin on hyvä perehtyä etukäteen netin kautta. Se paljon puhuttu DAT Autohus voi olla myös mahdollista hyvinkin jättää väliin. Kyllä sieltä auton saa, mutta ei välttämättä mitenkään edullisesti. Halvimmat ovat aika surkeita jo aika monessa on vaan yksi avainkin.
Ja jos joku tästä yksilöstä on kiinnostunut tarkemmin niin runkonumero on WDB2032081F945239. Varusteita on 220, 301, 345, 354, 386, 423, 474, 527, 543, 581, 673, 807, 840, 873, 926, 955, 985, H05, K12, K13, P93, R25. Auto on rekisteröity 17.7.2007 eli aika viimeisiä 203-korisia varmaan. Tuolla on hinnat sisältävä esitekin, tosin saksalaisilla hinnoilla:
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=540198