Mun mielestäni parempaa takavetoista talviautoa kuin 124 ei olekaan... Siis hyvillä nastarenkailla varustettuna. Ja peräkonttiin ei todellakaan tarvi mitään lisäpainoja.ThaBandit^ kirjoitti:W124kin on aivan hanurista ajaa talvella, jos ei oo painoa perässä. Aivan turha kuvitella pääsevänsä liikkelle kunnolla mistään, tai että perä ei luistelisi.
Olenko ainoa kieroutunut mersukuski?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Kylmänraudanseppä kirjoitti:Niin, minulla on ollut pitkälti toistakymmentä autoa.... kuusi viimeisintä takaveto mersua.
Yrittäkääpä vetää märällä peilijäällä sianselkätiellä vauhdikkaasti liikenteen mukana painavaa kärryä etuvedolla.... olen aiemmin tehnyt sitäkin.
Takaveto 211 mersu on tällöinkin erinomainen... neliveto 211 voisi olla vieläkin parempi.
Hyvillä nastarenkailla minulla ei ole ollut mitään ongelmia esim nykyisellä w211 V6 CDi faceliftillä ajonvakautus päällä maantiellä... kärryn kanssa tai ilman.
Usein runsaslumisella mökkitielläni lapissa tapaan ajaa kiinteällä vaihteella, ilman ajonvakautusta. Etuvedolla en olisi useinkaan selvinnyt mökille asti painavan kärryni kanssa ko olosuhteissa.
kärryn vetoon voin vain sanoa että sehän on siitä vetävästä kä....autosta kiinni.
otan tuosta pihasta ihan varmasti mieluummin kärrynvetoon ducaton kuin mersun.... itseasiassa joka kelillä.
Opel, "weird lieben autos"....
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Jos etuveto on kärrynvedossa takavetoa parempi ratkaisu, miksi rekka-autoissa menee kardaani taka-akseliinLopenUupunut kirjoitti:Kylmänraudanseppä kirjoitti:Niin, minulla on ollut pitkälti toistakymmentä autoa.... kuusi viimeisintä takaveto mersua.
Yrittäkääpä vetää märällä peilijäällä sianselkätiellä vauhdikkaasti liikenteen mukana painavaa kärryä etuvedolla.... olen aiemmin tehnyt sitäkin.
Takaveto 211 mersu on tällöinkin erinomainen... neliveto 211 voisi olla vieläkin parempi.
Hyvillä nastarenkailla minulla ei ole ollut mitään ongelmia esim nykyisellä w211 V6 CDi faceliftillä ajonvakautus päällä maantiellä... kärryn kanssa tai ilman.
Usein runsaslumisella mökkitielläni lapissa tapaan ajaa kiinteällä vaihteella, ilman ajonvakautusta. Etuvedolla en olisi useinkaan selvinnyt mökille asti painavan kärryni kanssa ko olosuhteissa.
kärryn vetoon voin vain sanoa että sehän on siitä vetävästä kä....autosta kiinni.
otan tuosta pihasta ihan varmasti mieluummin kärrynvetoon ducaton kuin mersun.... itseasiassa joka kelillä.
Edellisen duunipaikan ducatolla ei ollu temppu eikä mikää jäädä ihan vaikka pelkästään märälle nurmikolle jumii kesäsin ku oli takana oli jonku verta painoa ja kärry perässä. Talvi ja jää on sitte jo ihan oma lukunsaLopenUupunut kirjoitti:otan tuosta pihasta ihan varmasti mieluummin kärrynvetoon ducaton kuin mersun.... itseasiassa joka kelillä.
Vaan ei se kuormaton takaveto pakukaan talvisin ole varsinaisesti mikää herkku ajeltava
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Nuffield56 kirjoitti:Jos etuveto on kärrynvedossa takavetoa parempi ratkaisu, miksi rekka-autoissa menee kardaani taka-akseliinLopenUupunut kirjoitti:Kylmänraudanseppä kirjoitti:Niin, minulla on ollut pitkälti toistakymmentä autoa.... kuusi viimeisintä takaveto mersua.
Yrittäkääpä vetää märällä peilijäällä sianselkätiellä vauhdikkaasti liikenteen mukana painavaa kärryä etuvedolla.... olen aiemmin tehnyt sitäkin.
Takaveto 211 mersu on tällöinkin erinomainen... neliveto 211 voisi olla vieläkin parempi.
Hyvillä nastarenkailla minulla ei ole ollut mitään ongelmia esim nykyisellä w211 V6 CDi faceliftillä ajonvakautus päällä maantiellä... kärryn kanssa tai ilman.
Usein runsaslumisella mökkitielläni lapissa tapaan ajaa kiinteällä vaihteella, ilman ajonvakautusta. Etuvedolla en olisi useinkaan selvinnyt mökille asti painavan kärryni kanssa ko olosuhteissa.
kärryn vetoon voin vain sanoa että sehän on siitä vetävästä kä....autosta kiinni.
otan tuosta pihasta ihan varmasti mieluummin kärrynvetoon ducaton kuin mersun.... itseasiassa joka kelillä.
siinäpä miettimistä...en tiedä muuta järkevää selitystä kuin sen että kääntyvyys rajoittuu aika paljon etuvedolla...?
ja kyllä ne rekat sitten onkin muuten kiinni ihan tasamaalla monesti kun tulee noi liukkaat....
Opel, "weird lieben autos"....
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
itseasiassa millä vaan voi jäädä kiinni minne vaan.....ducatollakin.sonikki kirjoitti:Edellisen duunipaikan ducatolla ei ollu temppu eikä mikää jäädä ihan vaikka pelkästään märälle nurmikolle jumii kesäsin ku oli takana oli jonku verta painoa ja kärry perässä. Talvi ja jää on sitte jo ihan oma lukunsaLopenUupunut kirjoitti:otan tuosta pihasta ihan varmasti mieluummin kärrynvetoon ducaton kuin mersun.... itseasiassa joka kelillä.
Vaan ei se kuormaton takaveto pakukaan talvisin ole varsinaisesti mikää herkku ajeltava
mutta esim. itse olen vedellyt tuota 1000kg asuntovaunuakin talvella parikertaa ja ei ole ollut ongelmia...
ja mitä tulee jälleen siihen etenemiskykyyn....olin kerran menossa työmaalle ja okt:n pihaan nousi sellainen 60-70m pitkä mäki olisko ollut noin 20 astetta nousu? siis todella jyrkkä....ensin koitti mennä sähkömies sprinterillä....nousi sen 10m ja siihen jäi...laski nahkoineen alas ja koitti pari kertaa...jätti auton alas ja kantoi työkalut suosiolla....minä käänsin ducaton ja nousin pakilla ensiyrittämällä ylös....
tosin peräkärryn kanssa sitä ei olis tehty....sen myönnän.
Opel, "weird lieben autos"....
eilen hain lahdesta yhden scorpion romun kaverille ducatolla + trailerilla, ei mitään ongelmia, vaikka jääkaljama tiellä veteli isoa traileria, jossa 1700 kg painava scorpion raato vieä kyytillä, eli vedettävää massaa oli reilusti yli 2000 kg... lahdessa olikin yllättävän paljon lunta
kyllä ducato hyvin menee, jos sillä normaali olosuhteissa kiinni jää, niin sitten saa kuski katsoa peiliin
kyllä ducato hyvin menee, jos sillä normaali olosuhteissa kiinni jää, niin sitten saa kuski katsoa peiliin
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kuten jo mainittu : Jos kuski ei osaa ajaa, niin se on ihan sama mikä auto siinä alla on, ojaan menee että heilahtaa.Division kirjoitti:Ettei mene OT:ksi niin täytyy muistaa, että autoa ja sen talviominaisuuksia tässä mitataan eikä kuskia.Mulsu kirjoitti: Eli kuten todettu, ei todellakaan ole autosta vaan ihan puhtaasti kuskista kiinni.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
ei taida ihan noin mustavalkoista olla?...Mulsu kirjoitti:Kuten jo mainittu : Jos kuski ei osaa ajaa, niin se on ihan sama mikä auto siinä alla on, ojaan menee että heilahtaa.Division kirjoitti:Ettei mene OT:ksi niin täytyy muistaa, että autoa ja sen talviominaisuuksia tässä mitataan eikä kuskia.Mulsu kirjoitti: Eli kuten todettu, ei todellakaan ole autosta vaan ihan puhtaasti kuskista kiinni.
kyllähän sen auton ominaisuudet luo mahdollisuuden selvitä tai olla selviämättä...siitä ulosajosta...?
et varmaan sinäkään voi olla myöntämättä että huonon kuskin ajettavaksi ei mersu ole tehty huonossa kelissä?....en ihan heti meinaan pistäisi kokematonta kuskia mersun rattiin tänäänkään.....etuvetoisen hyvän ja selkeä ajo-ominaisuuksisen auton rattiin kylläkin voisin vielä laittaa....
ja mihin se johtaakaan, siihen että hyvän kuskin käsissä etuvetoinen on huonossa kelissä paljon parempi ja varmempi kuin takavetoinen jossa ei ole pitoa yhtään...ja luisut voi aina johtaa minne sattuu jos vähänkin menee osaaminen pieleen...
etuvetoisessa on huomattavasti vähemmän elementtejä joita tulee muistaa ja osata "lapasesta" lähdössä...kytkin alas ja jarrut (abs) pohjaan käännä haluamallesi ajolinjalle....
takavedolla sitten sama....?
höllää kaasua tai lisää kaasua, luisu jatkuu painovoimasta tangetin suuntaan silti....lisää kaasua vastaheitto, ohjaamo täynnä käsiä....ohjelmaa enemmän kuin maikkarilla....
tiedän, hyvällä kuskilla se ei mene takavedon kanssa ihan noin....
oikealla kaasunkäytöllä se menee näyttävästi ojaan
Opel, "weird lieben autos"....
itse olen edelleen etuvetoisen kanssa ihan kusessa, jos tulee "tilanne", en vain opi näköjään ikinä ajamaan etuvetoisella liukkaalla tai oikein hyvälläkään pidolla... ducato on hyvä, mutta ei sekään täytä kaikkia mun vaatimuksia auton käyttäytymiseltä, eli jos painan kaasua, niin ei tuo ducato käänny yhtään sen paremmin, päinvastoin...LopenUupunut kirjoitti:
hyvän kuskin käsissä etuvetoinen on huonossa kelissä paljon parempi ja varmempi kuin takavetoinen jossa ei ole pitoa yhtään...ja luisut voi aina johtaa minne sattuu jos vähänkin menee osaaminen pieleen...
etuvetoisessa on huomattavasti vähemmän elementtejä joita tulee muistaa ja osata "lapasesta" lähdössä...kytkin alas ja jarrut (abs) pohjaan käännä haluamallesi ajolinjalle....
takavetoisen saan aina tarvittaessa menemään sinne mihin haluan, jos ei muuten, niin viimeistään pienellä kaasunkäytöllä toisaalta takavetoisella en ikinä ajakkaan niin lujaa, mihin etuvetoinen väärillä singaaleillaan pidosta kehoittaa, joten takavetoinen on mulle aina turvallisempi vaihtoehto, uusilla luistonestolla varustettujen autojen kanssa mulla tulee niin kova riita, että kuka tätä autoa oikein ajaa, että ne saa olla sitten rauhassa mun komentamiselta, jos niitä eps ja muita ei saa pois päältä... jos haluan välillä vetää jonkun sorapätkän "lentämällä" (ihan "ammatilisessa mielessä", että pysyy tuntuma vauhdikkaaseen etenemiseen sotatilanteen varalta ), ei se onnistu uudella autolla, kun se stumppaa tehot heti alkuunsa... kyseessä siis tietysti puomeilla suljettu tieosuus, että en minä nyt ylesen liikenteen seassa sentään näitä ajoharjoituksia tee, kuten eräät...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Se sierrasta tehty lava-auto S100? sen sain jumiin alamäessä.. Kauhea talviauto. meil töis sellanen varakippo.pera8x kirjoitti:eikös ne foordimiehet mainosta, että vanhempi transiitti on siitä kuuluisa, että se jää jumiin tasasellakin? ja mihinkään maastoon sillä ei parane mennä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
P100 olis yksi sellainen tutulla myynnissä, kun siihen ei saanutkaan nykyisen lain takia asentaa 3 litraista turbo konettaSergey kirjoitti: Se sierrasta tehty lava-auto S100? sen sain jumiin alamäessä.. Kauhea talviauto. meil töis sellanen varakippo.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- gulfstream
- Vakiokalustoa
- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
Täältä ääni myös takapotkulle. W124 on ihan ehdoton talviauto, etenkin kovalla lootalla. Looginen ajaa, se käyttäytyy niin kuin kuski sen odottaakin käyttäytyvän. Ei karkaa yhtäkkiä alta. Jos kakkosnelkulla on talvella pulassa, ni vika ei ole autossa.
Etuvedot on syvältä, mitä tahansa teet ni se puskee, painat sitten kaasua, kytkintä tai jarrua ni puskee... Kamalinta mitä auto voi tehdä, menettää ohjattavuuden.
Nelikoista ei ole hirveästi kokemusta. Liikkeelle lähtö on kiistämättä paras vajaa vetoisiin verrattuna. Nyt pitäis Vitotimella testailla tulevaa talvea. Kitkutin renkailla saa kyllä pilattua nelikonkin. En tiedä mitä ihmiset noissa näkee?
Turvatekniikka on ihan jees, ainakin uusissa autoissa. Mutta sitten kun se lähtee ni peli on pelattu.
No mutta joka tapauksessa ajellaan ihmisiksi ni pysytään ehjinä
Etuvedot on syvältä, mitä tahansa teet ni se puskee, painat sitten kaasua, kytkintä tai jarrua ni puskee... Kamalinta mitä auto voi tehdä, menettää ohjattavuuden.
Nelikoista ei ole hirveästi kokemusta. Liikkeelle lähtö on kiistämättä paras vajaa vetoisiin verrattuna. Nyt pitäis Vitotimella testailla tulevaa talvea. Kitkutin renkailla saa kyllä pilattua nelikonkin. En tiedä mitä ihmiset noissa näkee?
Turvatekniikka on ihan jees, ainakin uusissa autoissa. Mutta sitten kun se lähtee ni peli on pelattu.
No mutta joka tapauksessa ajellaan ihmisiksi ni pysytään ehjinä
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Harvoinpa saa lukea miten joku kertoo melkein ylpeästi ajaneensa satasta kesäkumeilla jäisellä asfaltilla muiden autoilijoiden seassa. En ole varma, pidinkö lukemastani. Anteeks vaan.pera8x kirjoitti:kyllähän mersu on kiva ajettava talvella. lunta sataa, tie on jäässä ja muut kuhnaa. en mitään haastavaa ajamisessa huomaa. hienosti se menee, kun antaa mennä vaan.
tänään jouduin ajeleen n. 50 kilsaa kesäkumeilla. ajelin siis verstaalle hakeen talvikummeja ja siitä sitten rengasliikeeseen laittan vanteille niitä. motarillakin joutu oikein ohitteleen, kun osa autoilijoista pelkää lunta ja pakkasta. ihan kivuttomasti meni 100km/h jäisellä asfaltilla. se on vaan tottumis kysymys. aikansa ajelee takapotkulla, niin etuveto on se, millä tulee paskat housuun, kun on luikasta. niin ainakin täällä. eikä ole espejä, eikä sutimisen estoja, eikä luistonestoja.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
mitäs siinä on ihmeellistä, suoralla tiellä, missä molemmat kaistat on samaan suuntaan? turvallisinta se on painaa muun liikenteen mukana, eikä olla hidastelijana. kunhan vaan muistaa turvavälin. pienemmillä teillä jouduin ajeleen pikkasen alinopeuttakin ja oleen "tien tukkona", kun ei vaan ollu luonnetta, eikä tuntunu enään kovin turvalliselta ajaa kovempaa. sen verran liposta oli kuitenkin.Aku P kirjoitti:Harvoinpa saa lukea miten joku kertoo melkein ylpeästi ajaneensa satasta kesäkumeilla jäisellä asfaltilla muiden autoilijoiden seassa. En ole varma, pidinkö lukemastani. Anteeks vaan.pera8x kirjoitti:kyllähän mersu on kiva ajettava talvella. lunta sataa, tie on jäässä ja muut kuhnaa. en mitään haastavaa ajamisessa huomaa. hienosti se menee, kun antaa mennä vaan.
tänään jouduin ajeleen n. 50 kilsaa kesäkumeilla. ajelin siis verstaalle hakeen talvikummeja ja siitä sitten rengasliikeeseen laittan vanteille niitä. motarillakin joutu oikein ohitteleen, kun osa autoilijoista pelkää lunta ja pakkasta. ihan kivuttomasti meni 100km/h jäisellä asfaltilla. se on vaan tottumis kysymys. aikansa ajelee takapotkulla, niin etuveto on se, millä tulee paskat housuun, kun on luikasta. niin ainakin täällä. eikä ole espejä, eikä sutimisen estoja, eikä luistonestoja.
kyllähän moottoritiellä, missä kaikki ajaa suunnilleen sataa, niin voi ihan hyvin painaa samaa vauhtia. oli sitten kesä, tai talvikumit. se on sen verran suoraa tietä. tietenkin sitten mutkiin ja muuallakin, missä on nopeudet vaihtelevampia, niin ajellaan vähän rauhallisemmin kesäkumeilla. ja ne turvavälit oli jotakin monin kertaisia.
kuhan koitin kehua mersun ajo-ominaisuuksia. esim. meidän entisellä fiiatilla ei uskaltanu kesälläkään ajaa oikein yli satasta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Olenko ainoa kieroutunut mersukuski?
Löytyy. S202 ilman liukuestoja tai muita ajonhaittoja huvittaa edelleen talvisella syrjäisellä mutkatiellä kovasti. Sanovat että pitäisi kasvaa aikuiseksi. Keskivartalosta olenkin jo kasvanut vaan pää on vissiin vähän jäljessä...bongo kirjoitti: Mutta löytyykö muita, jotka nauttivat jollain kierolla tavalla siitä, että autossa EI ole kaikkia mahdollisia ajoturvallisuutta lisääviä hilavitkuttimia?
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
näin on... ja tulee useimmille valheellinen turvallisuuden tunne. Monet osaa siitä huolimatta ajaa kuten sääolot vaatii, mutta useimmat ei osaa. Siinä vaiheessa kun luisuongelman huomaa 204 mersulla, on peli jo menetetty pari sekuntia aikaisemmin ja kuljettajasta on tullut matkustaja, eikä pysty enää vaikuttamaan kulkusuuntaan tai asentoon.gulfstream kirjoitti:Liekö softat kehittyneet. Tuota kahvaluisuongelmaa en ole havainnut tänä talvena kertaakaan. En liukkaalla, en kuivalla kelillä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- gulfstream
- Vakiokalustoa
- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
Tilannenopeuteni on siis ollut oikea. Kyllä automatiikka on uusissa autoissa hemmetin fiksu. Etenkin sitten kun muuten on lähdössä kaara lapasesta.Sergey kirjoitti:näin on... ja tulee useimmille valheellinen turvallisuuden tunne. Monet osaa siitä huolimatta ajaa kuten sääolot vaatii, mutta useimmat ei osaa. Siinä vaiheessa kun luisuongelman huomaa 204 mersulla, on peli jo menetetty pari sekuntia aikaisemmin ja kuljettajasta on tullut matkustaja, eikä pysty enää vaikuttamaan kulkusuuntaan tai asentoon.gulfstream kirjoitti:Liekö softat kehittyneet. Tuota kahvaluisuongelmaa en ole havainnut tänä talvena kertaakaan. En liukkaalla, en kuivalla kelillä.
Kyllä tunnistan varmasti aika kohtuullisesti erilaiset poikkeavat tilanteet. Ajoin rataa asfaltilla ja jäällä melkein 15 vuotta. Samoin rallia SM- ja EM-tasolla (+ Jyskälä & RAC) yli kymmenen vuotta. Neli-, etu- ja takavedolla. Kokemusta siis on ja osaan myös käyttää apulaitteita.
Sitten nappulatekniikkaa, automaattitoimintojen ohitteluita, kikkoja on tullut harrastettua lentäjänä se yli 20 vuotta (heko ja leko). Kitka ja sen menetys ovat siis tuttuja juttuja.
Re: no huh, huh
Niinno jos sie tuolla siun väykyllä lähdet liukkaalla tiellä kaasu pohjassa yrittämään niin onko joku ylläri että lähes 500nm vääntöä tarjoava auto saattaa sutia vähän v*tusti sillä tapaa? Riittää jo meikäläisen 100hp/235nm mittarissa 700tkm siihen että kaasu pohjassa eteneminen on aika epävarmaa,vaikka renkaat onkin hyvät (michelin x-ice north)... Ja kyllä se taitaa olla niin että takavedolla pääsee paremmin eteneen ku sillä tuvedollaLopenUupunut kirjoitti:bongo kirjoitti:Lopenuupunut: sun juttujas ei usko se kuuluisa Erkkikään... eli täytyy olla provo...
Itse olen ajellut mersuilla kelissä kuin kelissä, enkä ole huomannut mainittavampia ongelmia. Eikä tapanani ole silti ajella hissutellen tientukkona. Ajelen ihan normi vauhtia...yleensä nopeusrajoitusten mukaan, tai himpun verran kovempaa. Toki se vauhti täytyy suhteuttaa keliin, mutta väittäisin kyllä ettei mersu ole sen paskempi talviauto kuin muutkaan merkit. Etuvetoa en huolisi...sehän se nyt vasta kaamea on kun lähtee puskemaan...
Ja jos on ihan tosi, tosi huono keli (esim ihan jäinen ja vähän vettä päällä) niin kyllä siinä on vaikeaa melkein autolla kun autolla.
Tässä viikollakin oli vähän lumipöllyinen keli yms. ja kyllä ne oli ne etuvedot jotka siellä mateli 50 km/ h....itse vetäisin mersulla ohi, enkä huomannut mitään luistamisia tms.
Pitää osata ajaa!!
Tasainen kaasu, eikä turhaa jarrun käyttöä. Myönnetään, että esim. tuo coupe saattaa vähän lipsutella jos lähtee liukkaalla turhan painavalla kaasujalalla, mutta jäiselläkin tiellä tasaisella (kovemmallakin vauhdilla) imaisee kyllä kiinni tiehen, eikä mutkissakaan tunnu yhtään siltä että lähtisi hanskasta...
Enkä muuten ole kertaakaan ajanut mersua ojaan tai lyhtypylvääseen tms. vaikka olen naiskuski!, ja ajanut mersuilla viimeiset 10 vuotta kesät talvet...
Siinä kyllä komppaan edellisiä kirjoittajia, että kunnun renkaat täytyy olla....mutta senhän nyt sanoo jo terve järkikin.
En kai nyt voi kuulua pieneen vähemmistöön, joka pitää mersua myös hyvänä talviautona??
ihan totta, pitää osata ajaa.....tosin asialla ei ole yhteyttä taka/etuvedon pidon menetykseen....kyllähän mersu on "kirves" ajoltaan talviluikkalla...melkein yhtäläinen natsiporschen (kupla) kanssa...
eikä ole provo, ihan omakohtaista "purnutusta"....
onhan noita autoja ollut monenloisia....90% etuvetoisia, ehkä siksi on tuo etuveto niin tuttu ja turvallinen?....kyllähän se on totta että pitkän akselivälin autoissa kuten volvo 240 jollaisen omistin aikoinaan luistoon lähdetään "hitaasti" ja ne on näyttäviä...mutta siihen luistoon lähdetään jo paljon ennen kuin etuveto alkaa puskea....
etkä varmaan kuulu vähemmistöön, kun katsoo näitä vastauksia niin kyllä mersua pidetään hyvänä talviautona, sitähän se onkin en minäkään sitä kiellä....poikkeuksena vaan nuo liukkaat kelit.
muutenhan ainakin oma pikku bensakrematorio on parhaasta päästä talvioiminaisuuksiltaan, lämpeää nopeasti, on webasto ja "res" jne...
mutta jos saisin valita, tai saanhan minä.....ottaisin kyllä omani nelikkona....talvikäyttöön.
muuten, paras takavetoinen talviautoni (liukkaalla) on ollut skoda 120L.....jätin eilisen kaltaisessa kelissä aikanaan corveten raapimaan kehäI:n liikennevaloihin katua....lähdettiin copran essolta ja corvette tuli ohi vasta leppävaaran maxin kohdalla.... ....sokotaan kun pisti kakkosen pesään ja kaasun pohjaan se lähti kuin jänis makuulta.
W210 E320cdi
siinäpä se. valtaosa kun vain ajaa paikasta A paikkaan B sen kummemmin ihmettelemättä mikä sää on tai millaisia ominaisuuksia kulkuneuvossa on. Saatika sitten osata käyttää niitä laitappa samoilla taidoilla ihmiset lentokoneen puikkoihin... ja autolla saa iha laillisesti ajaa vaikka ei tiedä siitä yhtää mitään!gulfstream kirjoitti:kikkoja on tullut harrastettua lentäjänä se yli 20 vuotta (heko ja leko). Kitka ja sen menetys ovat siis tuttuja juttuja.
OT tuos ku Turku Air Piper Chieftain koneil tulee reissattua toisinaan, niin siinä kun pääsee ohjaamon kans tutuksi kun ei väliseinii ole, niin kyl saa hattua nostaa niiden namiskoiden edessä. Vaikka flightsimut on tuttuja...
Viimeksi muokannut Sergey, Ma 22.11.2010 11:01. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Joo, kyllä ainakin meikäläisen osalta saa jäädä tässä ketjussa LopenUupuneet (hehheh) kommentit huomiotta tästä edespäin.
Naurettavaa kärjistämistä. Takavedolla ei ole ollenkaan pitoa talvella, liikkeelle ei voi päästä. Mersulla on mahdoton ajaa talvella ja pysyä tiellä jne jne.
Naurettavaa kärjistämistä. Takavedolla ei ole ollenkaan pitoa talvella, liikkeelle ei voi päästä. Mersulla on mahdoton ajaa talvella ja pysyä tiellä jne jne.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Ihan vaan tuli mieleen, että pitäisköhän tänä vuonna ostaa joululahjaksi talviajokurssi...Sergey kirjoitti:siinäpä se. valtaosa kun vain ajaa paikasta A paikkaan B sen kummemmin ihmettelemättä mikä sää on tai millaisia ominaisuuksia kulkuneuvossa on. Saatika sitten osata käyttää niitägulfstream kirjoitti:kikkoja on tullut harrastettua lentäjänä se yli 20 vuotta (heko ja leko). Kitka ja sen menetys ovat siis tuttuja juttuja.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
mistä sulle sellainen kuva jäi?.Mulsu kirjoitti:Joo, kyllä ainakin meikäläisen osalta saa jäädä tässä ketjussa LopenUupuneet (hehheh) kommentit huomiotta tästä edespäin.
Naurettavaa kärjistämistä. Takavedolla ei ole ollenkaan pitoa talvella, liikkeelle ei voi päästä. Mersulla on mahdoton ajaa talvella ja pysyä tiellä jne jne.
nyt verrattiin etuvedon ja takavedon etenemiskykyä....ajon loogisuutta ja sitä kumpi niistä on luikkaalla parempi...edelleen se etuveto on parempi
ja kerropa miksi tänä aamunakin länsiväylälle lähdössä (kolme kaistaa, kaksi normia+taksikaista) niin minä kuin edessä ollut bmw sekä taksikaistan kaksi mersua olivat sen kummun päällä viimeiset kun sitä vasenta kaistaa meni micraa ja clioa omia menojaan?..no niitten jälkeen ei tullut sitten muita kun siellä ohittamassa oli yksi peelo jollain jenkkifarkkulla....se jäi sentään meille paskoillekin kuskeille
oliskohan ollut jälleen kerran vetotavalla jotain merkitystä?...eikai, paskoja kuskeja vaan ratin ja penkin välissä...
mutta yleisesti ottaenhan suomalaiselle on aina parasta se mitä itse omistaa...eikös vaan
minun ei tarvitse kaunistella työkavereille tai sinulle sitä onko mersu paska liukkaalla vai ei, otan pihasta sen millä haluan ajaa...tänäkin aamuna se oli mersu...ja lopelta lähdettiin joten tuolta stadin kautta pikkulenkki espoon keskukseen liukasteltiin...
ihan samat asiat pätee muuten "vikatilasto" asoissa autojen kohdalla...se oma ei ole koskaan huono, se on aina viaton ja kunnossa.
mutta, jos olet sitä mieltä että mersu on paras talvella niin sillä menet sitten....
Opel, "weird lieben autos"....
Ei pitäisi varmaan lähteä trolliin, mutta minkäs teet.
Jos takavetoisen taas SAA LÄHTEMÄÄN mutkassa poikittain/luisuun, niin mikäs siinä? Hieman kaasua ja kevyt korjausliike.
Tämänhän nyt sanoo tosin puhdas järkikin.
Siinä ei ole vetotavalla mitään ketun merkitystä.
En ole missään vaiheessa sanonut että mersu olisi paras auto talvella. Keksit tuon ihan itse siellä pienenpienessä päässäsi. En myöskään väittänyt että takaveto on paras talvella, senkin keksit ihan itse.
Neliveto on AINA paras talvella, takavedon ja etuvedon eroja taas on ihan turha edes mitata kun kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa.
Keksippä vielä joku luokattoman huono provo tänne meille kaikille ihmeteltäväksi, minä jaksan kyllä vastailla. En kyllä ymmärrä miksi, ei tunnu oikein perille menevän. Etuvetomiehethän ovat vähän niinkuin uskovaisia, ei ne järkipuhetta kuuntele. Jos kuuntelisivat niin eihän se sitten olisikaan enää uskosta kiinni.
Eikö soita mitään kelloa että ehkä nuo sinun kärjistykset on vähän liioiteltuja kun lähes kaikki muut pääsevät mersuillaan ja takavetoautoillaan hyvin talvella, vain sinä et?mistä sulle sellainen kuva jäi?.
Edelleen, sinun mielestäsi. En ota koskaan enää etuvetoautoa talveksi. Jonkun helvetin jyrkän mäen saattaa ehkä päästä ylös paremmin, mutta siinä se. Jos etuvetoauto lähtee mutkassa lapasesta niin voi samantien ottaa tukevasti jostakin kiinni ja valmistautua rysähdykseen.nyt verrattiin etuvedon ja takavedon etenemiskykyä....ajon loogisuutta ja sitä kumpi niistä on luikkaalla parempi...edelleen se etuveto on parempi
Jos takavetoisen taas SAA LÄHTEMÄÄN mutkassa poikittain/luisuun, niin mikäs siinä? Hieman kaasua ja kevyt korjausliike.
Onko sinulla joku ongelma luetun ymmärtämisessä, vai mikä tässä monta sivullista tolkutetussa asiassa ei mene perille? Väännetään nyt vielä kerran rautalangasta. Normiajossa (maantienopeudet jne) ei takaveto lyö tyhjää ellei oikeasti vedellä kesärenkailla/ susipaskoilla talvirenkailla tai kaasu pohjassa liian pienellä vaihteella.ja kerropa miksi tänä aamunakin länsiväylälle lähdössä (kolme kaistaa, kaksi normia+taksikaista) niin minä kuin edessä ollut bmw sekä taksikaistan kaksi mersua olivat sen kummun päällä viimeiset kun sitä vasenta kaistaa meni micraa ja clioa omia menojaan?
Tämänhän nyt sanoo tosin puhdas järkikin.
Siinä ei ole vetotavalla mitään ketun merkitystä.
Sinäpä sen sanoit. Taisi se sittenkin mennä sinne kuuluisaan jakeluun asti.oliskohan ollut jälleen kerran vetotavalla jotain merkitystä?...eikai, paskoja kuskeja vaan ratin ja penkin välissä...
Ei todellakaan. Suomalainenhan on tunnetusti tyytymätön kaikkeen ja valittaa joka-asiasta. Aiheesta tai aiheetta. Omistin ennen mersuja kaksi volkkaria, ja kamalia paskoja olivat. Tein tämän selväksi kaikille.mutta yleisesti ottaenhan suomalaiselle on aina parasta se mitä itse omistaa...eikös vaan
Miten tämä nyt taas liittyy yhtikäs mihinkään?ihan samat asiat pätee muuten "vikatilasto" asoissa autojen kohdalla...se oma ei ole koskaan huono, se on aina viaton ja kunnossa.
Väännän tämän nyt vielä kerran ratakiskosta:mutta, jos olet sitä mieltä että mersu on paras talvella niin sillä menet sitten....
En ole missään vaiheessa sanonut että mersu olisi paras auto talvella. Keksit tuon ihan itse siellä pienenpienessä päässäsi. En myöskään väittänyt että takaveto on paras talvella, senkin keksit ihan itse.
Neliveto on AINA paras talvella, takavedon ja etuvedon eroja taas on ihan turha edes mitata kun kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa.
Keksippä vielä joku luokattoman huono provo tänne meille kaikille ihmeteltäväksi, minä jaksan kyllä vastailla. En kyllä ymmärrä miksi, ei tunnu oikein perille menevän. Etuvetomiehethän ovat vähän niinkuin uskovaisia, ei ne järkipuhetta kuuntele. Jos kuuntelisivat niin eihän se sitten olisikaan enää uskosta kiinni.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Ei siinä mitään, kyllähän tyhjällä etuvetopakullakin ajelee. Tyhjällä.
On saanut sen verran monta kertaa käydä nykimässä MERSULLA läheisen purkufirman lastissa olevan ducaton tasaiselta pihalta pois, että ei tulisi mieleenikään hankkia kyseistä kotteroa. Kun etuvetoiseen pakettiautoon lyödään maksimikuorma kyytiin niin kyllähän se meno on luojan käsissä sen jälkeen, eturenkaiden "hipoessa" maata.
Sprintteri on tyhjänä täysi susi talvella, takana ei ole minkäänlaista painoa. Mutta lasti päällä kulkee kuin unelma. Tosin eihän pakettiautoilla ole tyhjänä tarkoitus ajellakaan.
On saanut sen verran monta kertaa käydä nykimässä MERSULLA läheisen purkufirman lastissa olevan ducaton tasaiselta pihalta pois, että ei tulisi mieleenikään hankkia kyseistä kotteroa. Kun etuvetoiseen pakettiautoon lyödään maksimikuorma kyytiin niin kyllähän se meno on luojan käsissä sen jälkeen, eturenkaiden "hipoessa" maata.
Sprintteri on tyhjänä täysi susi talvella, takana ei ole minkäänlaista painoa. Mutta lasti päällä kulkee kuin unelma. Tosin eihän pakettiautoilla ole tyhjänä tarkoitus ajellakaan.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Minusta leikkipaikka on juku muu kuin yleinen liikenneväylä. Sitävarten on hiekkalaatikot ja muut vastaavat aidatut alueet. Jos tarvii tiellä suditella ja mennä nelipyöräluisussa on jäänyt hiekkalaatikkovaihe vähäiselle eikä ole saanut leikkivaihetta suoritettua loppuun.
Serkkulikalle sekä hänen miehelleen ja pojalle oli lähtö lähellä kun kyseisenlainen kuski puski mersun keulaan niin että moottori tuli sisään. Kaikki sairaalaan. Miehen jalat säilyi kun sattui olemaan turvakengät jalassa. Serkkulikka jouduttiin ottamaan katon kautta ulos ja viikon verran sairaalassa. Poika takapenkillä menetti osan hampaistaan. Onneksi oli turvatyynyt, Jälki olisi ilman niitä ollut huomattavasti pahempaa. Nyt selvittiin vain ruhjeilla ja rintalastojen murtumilla turvavöiden pitäessä matkustajat autossa.
Kolaria seuraavana päivänä olisi ollut serkkulikan veljen haitajaiset. Ne jäivät tietysti käymättä.
Vastaantulija oli silminnnäkijän mukaan ajanut lujaa jäisellä tiellä. Menetti autonsa hallinnan. Olisikohan kokeillut pitääkö fysiikan lait paikkansa ( sudittelut, sivuluisut ja vastaavat) ja puuttuiko pääkopasta se hitusen pieni aivotoiminto jolla olisi ymmärretty että kun on lunta niin on myös liukasta ja että liikenneväylät eivät ole leikkipaikkoja.
Itsellä tälläisia ajatuksia autolla ajosta talvella ja kesällä.
Serkkulikalle sekä hänen miehelleen ja pojalle oli lähtö lähellä kun kyseisenlainen kuski puski mersun keulaan niin että moottori tuli sisään. Kaikki sairaalaan. Miehen jalat säilyi kun sattui olemaan turvakengät jalassa. Serkkulikka jouduttiin ottamaan katon kautta ulos ja viikon verran sairaalassa. Poika takapenkillä menetti osan hampaistaan. Onneksi oli turvatyynyt, Jälki olisi ilman niitä ollut huomattavasti pahempaa. Nyt selvittiin vain ruhjeilla ja rintalastojen murtumilla turvavöiden pitäessä matkustajat autossa.
Kolaria seuraavana päivänä olisi ollut serkkulikan veljen haitajaiset. Ne jäivät tietysti käymättä.
Vastaantulija oli silminnnäkijän mukaan ajanut lujaa jäisellä tiellä. Menetti autonsa hallinnan. Olisikohan kokeillut pitääkö fysiikan lait paikkansa ( sudittelut, sivuluisut ja vastaavat) ja puuttuiko pääkopasta se hitusen pieni aivotoiminto jolla olisi ymmärretty että kun on lunta niin on myös liukasta ja että liikenneväylät eivät ole leikkipaikkoja.
Itsellä tälläisia ajatuksia autolla ajosta talvella ja kesällä.
Viimeksi muokannut RSU, Ma 22.11.2010 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yli 25 vuotta mersuilua