Mä olen autolla ajamista ruvennut harjoittelemaan 407-mossella, sitte VW-kuplalla ja puolella tusinalla ladoja, pääosin ihan normaali-liikenteessä olevia autoja, joissa aikakautensa talvirenkaat, kuten Pirellin Winter-S, joka osoittautui sittemmin erinomaisesksi kesärenkaaksi...
Noilla kaikilla takavetoisilla pääsi lopulta liikkeelle niin jäällä kuin lumellakin, mutta töitä se teetti, yleensä myös fyysisiä...
Ladalla normaalisti liikenteessä ei talviaikaan paikallisella soratiella juurikaan tarvinnut tuulilasista eteenpäin katsella, kyllä se yleensä oli sivulasi mistä näki kulkusuuntaan... eikä ollut sentään kyse mistään koheltamisesta... huvikseen ajelu tapahtui sitten jäällä ja pellolla, liika huvittelu kostautui yleensä lapiohommina...
Lapiointiin kyllästyneenä hankin henkilöautoksi 900i saabin, ei tarvinnut lapiota oman auton penkasta kaivamiseen sen jälkeen...
Sittemmin autolla huvittelu sai vakavampia ilmenemismuotoja, kun kaveri rakensi nelivedon, jossa oli erikseen jarrut joka pyörälle... tällä ihmetyksellä kokeiltiin pärjäämistä mitsu galant dynamic 4:n kanssa, mitsu jäi noin kilometrin pituisella jää- ja soratieradalla kolmasosakierroksen, vaikka siinä oli kaikki aikansa sähköhärpättimet, ja toisella pelkästään keppi, jolla sai jarrutettua mitä tahnsa pyörää erikseen...
BMW:n moottoripyöriin on saatavilla ABS-jarrut, ja niistä olen kuullut saman kuin mitä olen itse kokenut kuulalaakerisoralla, kun sillä itse päivittäin ajan; leveillä renkailla ei ABS:it saa autoa pysähtymään pinnalla, jossa on kovan pohjan päällä irtosoraa. Siksi pyörä täytyy saada lukkoon, jotta se auraa soran pois ja renkaan pinta tavoittaa kovan pohjan...