Olenko ainoa kieroutunut mersukuski?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
bongo
Mersutar
Mersutar
Viestit: 150
Liittynyt: La 27.05.2006 21:36
Paikkakunta: Kauhajoki

Olenko ainoa kieroutunut mersukuski?

Viesti Kirjoittaja bongo »

:lol:
Kaikkein mukavintahan on ajella komealla kesäkelillä, mutta talviautoilussakin on puolensa. (jos ei puhuta juuttumisesta kiinni kinokseen!)
Mutta löytyykö muita, jotka nauttivat jollain kierolla tavalla siitä, että autossa EI ole kaikkia mahdollisia ajoturvallisuutta lisääviä hilavitkuttimia? Eli auto on vanha ja takavetoinen, ja ehkä hivenen haasteellinen ajettava liukkailla...mutta jotenkin käsittämättömästi nautin tästäkin puolesta. Tuntee oikeasti ajavansa, eikä vain istuvansa kyytissä. Ja tiedän joo, kovalla vauhdilla saa taatusti samat fiilikset autossa, kun autossa, mutta kyse ei ole siitä.

Hmmm....ymmärtääkö kukaan mitä ajan takaa? Onko muilla mersukuskeilla samoja tuntemuksia? :roll:
mersumimmi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kyllähän se joillain tuollainen "paljas" takavetoinen ensilumilla poistaa iästä noin 10 vuotta. :lol:

Kunnes pamauttaa johonkin tolppaan/toisen auton kylkeen/ojaan/3 lapsen yh:n päälle...tjsp.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Vanha takavetoinen auto varoittaa kuljettajaa liukkaasta kelistä paremmin kuin mikään dipadapaduu-varoitusjärjestelmä merkkivaloineen. Vanhaa kunnon perstuntumaa ei voita mikään järjestelmä.

Jos ei usko perstuntumaa ja ajaa liian kovaa, niin sitten kannatta ostaa se uusi doskan vapia jossa on ee-ass-p ja luistonestottelu.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Kyllä mäkin tykkään joskus tuolla nelivetoisella leikkiä. Toistaiseksi käytössä ollut Volvo sallii jonkun verran "irrottelua" ennen kuin ESP puuttuu peliin. Tuosta mersusta ei ole vielä kokemusta, toisaalta siitähän vissiin saa ESPin halutessaan kokonaan poiskin, Volvosta saa vain luistoneston, muttei ESPiä.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Häh, Mersuhan on kaikkea muuta ku "haasteellinen" ajettava liukkaalla kelillä, moniihi muihi takapotkuihi verrattuna se ku tuntuu suorastaa oikasevan itse itsestää vaikka ei olis minkää sortin turvavarusteita :shock:
Nää kaiken maailman Vatasten kommentit siintä miten abseista ja luistonestoista on enemmän haittaa ku hyötyä on kans kyllä aina yhtä koomisia :lol:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sonikki kirjoitti:kommentit siintä miten abseista ja luistonestoista on enemmän haittaa ku hyötyä on kans kyllä aina yhtä koomisia :lol:
mulle ainoat "tilanteet" viimeisen 15 vuoden autoilun aikana on tullut ABS:n takia :evil: eli kun oli riittävän liukas tie, niin autossa ei ollut jarruja enää ollenkaan... nyt muistankin laittaa ABS systeemin aina katkaisijan taa, josta sen saa siis tarvittaessa pois päältä... useimmissa tapauksissa ABS on ihan ok. mutta ne erikoistilanteet...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Huikko kirjoitti:Vanha takavetoinen auto varoittaa kuljettajaa liukkaasta kelistä paremmin kuin mikään dipadapaduu-varoitusjärjestelmä merkkivaloineen. Vanhaa kunnon perstuntumaa ei voita mikään järjestelmä.

Jos ei usko perstuntumaa ja ajaa liian kovaa, niin sitten kannatta ostaa se uusi doskan vapia jossa on ee-ass-p ja luistonestottelu.
Meikä keikautti tänään W202:n tulosuuntaan...
Vaimon aakkosella illalla ja olin liikkeellä. Ei ole ESP:stä normaalissa ajossa pahaa sanottavaa. Voi keskittyä ihan vaan ajamaan.
maarkuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 21.10.2010 21:07

Viesti Kirjoittaja maarkuus »

Itselläni on oikeastaan vähän se ja sama. Tosin kyllähän tuolla tulee leikittyä välillä liikaakin.
Viime kesänä jouduin väistämään kuulalaakerisoralla rekkaa ojaan, kun jarrut käytännössä katosi absien ansiosta. Käsijarrulla sain jarrumatkasta kriittiset metrit pois. Jarrumatka oli toistasataa metriä ja rekka löi tilanteen huomattuaan jarrut kiinni myös, pysähdyin 20cm päähän täysperän etutelistä ja selvisin vaurioitta. Tuolloin autona oli 2001 clio.
(Tilanne oli sellainen, että ajoin isohkoa soratietä 84km/h (tarkistin gps:n tallennuksista) ja n. 200m päässä näin tien oikeassa sivussa rekan nupin. Yhtäkkiä rekkakuski päättikin lähteä liikkeelle ja löin tässä vaiheessa jarrut kiinni.)
C220A Elegance
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

maarkuus kirjoitti: Viime kesänä jouduin väistämään kuulalaakerisoralla rekkaa ojaan, kun jarrut käytännössä katosi absien ansiosta.
tämä on yksi niistä erikoistilanteista, joissa abs saa tosiaan autosta jarruttoman :x
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

hahhah....lueskelin noita vastauksia läpi ja nauroin kippurassa......

kuin noilla mersuilla (paitsi maticit) pääsee edes kunnon luisuun kun eihän noissa ole pitoa niin paljon että talvella löytäis suoran jossa sais sen 100 vauhtia....saa helsingistä kiihdyttää turkusen lähelle että on sata vauhtia...sutiisutiisutii...jne.

samalla suoralla jossa sain mersulla kaasupohjassa 55 vauhtia sain samalla kelillä audilla 120....että siinä on ero etuvedon ja takavedon pidon suhteen.....

jos pitää kovaa ajaa niin etuveto se on millä mennään...tai nelikko.
ja jos pitää ajaa näyttävästi 30-60kmh niin mersun takavedolla tai jollain volgalla....

kyllä mersu etenemiskyvyltään ja ajettavuudeltaan ei ole nykypäivän talviauto....muilta varusteiltaan kylläkin...esim.webasto,ressi,lämmityslaite yleensä....

takaveto hyi.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Mulla ei ole esp, mutta luistonesto on eikä sitä edes saa pois päältä.
Mutta kyllä takaveto on kiva, tarpeeksi kauan jo tulikin ajettua puutarhajyrsimillä.
Viimeksi muokannut Jari Nysten, Pe 19.11.2010 07:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllähän mersu on kiva ajettava talvella. lunta sataa, tie on jäässä ja muut kuhnaa. en mitään haastavaa ajamisessa huomaa. hienosti se menee, kun antaa mennä vaan.

tänään jouduin ajeleen n. 50 kilsaa kesäkumeilla. ajelin siis verstaalle hakeen talvikummeja ja siitä sitten rengasliikeeseen laittan vanteille niitä. motarillakin joutu oikein ohitteleen, kun osa autoilijoista pelkää lunta ja pakkasta. ihan kivuttomasti meni 100km/h jäisellä asfaltilla. se on vaan tottumis kysymys. aikansa ajelee takapotkulla, niin etuveto on se, millä tulee paskat housuun, kun on luikasta. niin ainakin täällä. eikä ole espejä, eikä sutimisen estoja, eikä luistonestoja.

nää on hienoja ajaa. (pikkumersut tosin pikkasen vikkelämpiä lyhyen akselivälinsä ja huonohkon perän pidon takia, mutta kyllä silläkin pärjää.)
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ei se ettei pidä uusista innovaatioista tarkoita että pitää ajaa kuin vatanen tai että kuinka kovaa autolla voi ajaa.

Ajan hyvinkin hiljaa juuri siksi että tiedän että auto pysyy lapasessa.
Ikäni olen enemmän olllut takavetokuski. En oikein osaa ajaa etuvetoisilla enkä kitkarenkailla. ABSien kanssakin on vähän niin ja näin. Tottumuksesta pumppaa jarrua vaikkei tarvitse.

Pointti oli se, että vanha takaveto antaa parhaan perstuntuman tiehen. Varoittaa kuskia ajoissa että nyt rauhoitutaan. Tuollaista näppi/perstuntumaa en ole uusista etuvetoautoista löytänyt. Vilkkuva merkkivalo kojetaulussa kun ei anna samanlaista signaalia selkäytimeen kuin se että perä nitkahtaa vähän alta.

Se että sanotaan "väistä" ei vaan toimi yhtä hyvin kuin että tönäistään olkapäästä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

napa kirjoitti:
sonikki kirjoitti:kommentit siintä miten abseista ja luistonestoista on enemmän haittaa ku hyötyä on kans kyllä aina yhtä koomisia :lol:
mulle ainoat "tilanteet" viimeisen 15 vuoden autoilun aikana on tullut ABS:n takia :evil: eli kun oli riittävän liukas tie, niin autossa ei ollut jarruja enää ollenkaan... nyt muistankin laittaa ABS systeemin aina katkaisijan taa, josta sen saa siis tarvittaessa pois päältä... useimmissa tapauksissa ABS on ihan ok. mutta ne erikoistilanteet...
Harmi kun se ABS kävi laittamassa sulle soraa sinne tielle :D Ja renkaatkin oli varmaan uudenkarhea laaturenkaat? Ei se ABS aiheuta mitään tilanteita, vaan kyllä se hyvin pitkälti kuskista tai toisista kuskeista riippuu. Ja kyllä ne ABS:tkin on kehittyneet eteenpäin siitä 80-luvun autosta...

Anyway, on kyllä aika ihmeellistä ihan tosissaan väittää että abs:t on vaaralliset tai turhat. Käykääpä ihan oikeesti jossain oikealla ajoharjoitteluradalla koittamassa erittäin liukkaan kelin jarruttelua ja väistöjä absilla tai ilman absia. Ja sen jälkeen esp pois päältä ja esp päällä, niin ei tarvi enää väitellä mikä systeemi on ylivoimaisesti paras (eli siis abs+esp). No turhapa näistä on vääntää täällä, mutta sanonpahan vaan...
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Mä olen autolla ajamista ruvennut harjoittelemaan 407-mossella, sitte VW-kuplalla ja puolella tusinalla ladoja, pääosin ihan normaali-liikenteessä olevia autoja, joissa aikakautensa talvirenkaat, kuten Pirellin Winter-S, joka osoittautui sittemmin erinomaisesksi kesärenkaaksi...

Noilla kaikilla takavetoisilla pääsi lopulta liikkeelle niin jäällä kuin lumellakin, mutta töitä se teetti, yleensä myös fyysisiä...
Ladalla normaalisti liikenteessä ei talviaikaan paikallisella soratiella juurikaan tarvinnut tuulilasista eteenpäin katsella, kyllä se yleensä oli sivulasi mistä näki kulkusuuntaan... eikä ollut sentään kyse mistään koheltamisesta... huvikseen ajelu tapahtui sitten jäällä ja pellolla, liika huvittelu kostautui yleensä lapiohommina...

Lapiointiin kyllästyneenä hankin henkilöautoksi 900i saabin, ei tarvinnut lapiota oman auton penkasta kaivamiseen sen jälkeen...

Sittemmin autolla huvittelu sai vakavampia ilmenemismuotoja, kun kaveri rakensi nelivedon, jossa oli erikseen jarrut joka pyörälle... tällä ihmetyksellä kokeiltiin pärjäämistä mitsu galant dynamic 4:n kanssa, mitsu jäi noin kilometrin pituisella jää- ja soratieradalla kolmasosakierroksen, vaikka siinä oli kaikki aikansa sähköhärpättimet, ja toisella pelkästään keppi, jolla sai jarrutettua mitä tahnsa pyörää erikseen... :shock:

BMW:n moottoripyöriin on saatavilla ABS-jarrut, ja niistä olen kuullut saman kuin mitä olen itse kokenut kuulalaakerisoralla, kun sillä itse päivittäin ajan; leveillä renkailla ei ABS:it saa autoa pysähtymään pinnalla, jossa on kovan pohjan päällä irtosoraa. Siksi pyörä täytyy saada lukkoon, jotta se auraa soran pois ja renkaan pinta tavoittaa kovan pohjan...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Enemmän abseista on hyötyä kuin haittaa. Esim. normaali urainen ja jokasuuntaan kalteva tie talvella, absilla saa jarruttaa kokoajan täysillä joka tekee aikalailla ison eron ilman abseja olevaan.

Tykkään ajaa ilman ajonestoja..tosin ESP luultavasti seuraavasta autosta löytyy. Äkkinäisissä tilanteissa siitä olisi lultavasti hyötyä vaikka kuinka kuvittelee olevansa mahtava kuski :D

Itse en edes osaa pitää takavetoa haasteellisena ajettavana talvella. Sehän on niin luonnollinen käyttäytymään ettei mikään. Tokihan etenemiskyky on melko surkea mutta tien päällä aivan mahtava. Etuveto on jotenkin vaan luonnoton vaikka sellainenkin pihasta löytyy. Ei sillä ole läheskään niin rento ajella. Neliveto on tietty vakaa ajettava mutta se ei varoittele pidon menetyksestä niin hyvin kuin takaveto. En tiedä olenko sitten itse jotenkin kiero mersumies kun pidän ajelusta huonossa kelissä, tosin olen kuullut muiltakin samaa. Ei ole matkanteko niin tylsää...
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Eilen tuli sitten talvi tänne Lahteenkin, n.15 cm lunta. Lähdin sitten asioille ja ajelin ehkä n. 5km masentuneena (pellin alla 194Hv ja ASR luistonesto, ilman Off kytkintä) kunnes päätin ajaa parkkikselle ja katsoa mitä tapahtuu kun nyppäsin ABS anturin johdon irti. No kyllä tapahtui ABS ja ASR lähti pois toiminnasta, tosin lakkasi nopeusmittarikin toimimasta.
Voi sitä loppumatkan riemua, nyt sutii ihan niin paljon kun haluaa. :D
Tarvii vaan olla tarkkana, kun on pikkusen herkempi pyörähtämään kun toi ässä, sitä kun ei tahdo saada ympäri millään vahingossa.
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

napa kirjoitti:
sonikki kirjoitti:kommentit siintä miten abseista ja luistonestoista on enemmän haittaa ku hyötyä on kans kyllä aina yhtä koomisia :lol:
mulle ainoat "tilanteet" viimeisen 15 vuoden autoilun aikana on tullut ABS:n takia :evil: eli kun oli riittävän liukas tie, niin autossa ei ollut jarruja enää ollenkaan... nyt muistankin laittaa ABS systeemin aina katkaisijan taa, josta sen saa siis tarvittaessa pois päältä... useimmissa tapauksissa ABS on ihan ok. mutta ne erikoistilanteet...
Mites ABS-toiminnon voi ohittaa katkasimella? Ihanko itese teit systeemin, toimiiko muut vitkuttimet ilman häiriöitä??? :shock:
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

napa kirjoitti:mulle ainoat "tilanteet" viimeisen 15 vuoden autoilun aikana on tullut ABS:n takia :evil: eli kun oli riittävän liukas tie, niin autossa ei ollut jarruja enää ollenkaan... nyt muistankin laittaa ABS systeemin aina katkaisijan taa, josta sen saa siis tarvittaessa pois päältä... useimmissa tapauksissa ABS on ihan ok. mutta ne erikoistilanteet...
Jos ajaa tuollaisissa olosuhteissa liian suurella tilannenopeudella nii mitäs ne lukkiutuvat jarrut ja näin ollen auton hallinan täydellinen menetys siinä lohduttaa? :P
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Mulla on niitten ikiaikaisten elektroniikkavapaita autoja koskevien ohjeiden mukaan huonommista talvikiekoista vielä ne huonommat W202:n etuakselilla. Siltikin auto menee aina, kuten esim. tämän aamun pääkallokelillä, juuri sinne, mihin ohjaa. Takapää se on, mikä aavistuksen saattaa vaaputella. Ei minuakaan pienet peräluistot tuollaisessa ajotaitoiselle tarkoitetussa takavetoisessa mitenkään häiritse. Se on jotenkin luonnollistakin, ja antaa tuntumaa oikean tilannenopeuden käyttämiselle. Paljon "ratti-penkinväli-ajonvakautuksella" varustettuja etuvetoisiakin ajaneena ja useita sellaisia omistaneena edelleenkin jotenkin kammoan niille ominaista puskemista, kun ohjattavuus autosta häviää yllättäen. Eli etenemiskyvystä huolimatta ajettavuus vanhassa takavetoisessa voi talvikelillä olla oikeinkin hyvä. Riippuu tarkastelunäkökulmasta. Sitten kun noissa on ESP, niin periaatteessa ihan sama. Aakkosen saa kyllä hirveän rutinan saattelemana helpommin ympäri kuin väyrysen. No, kevyempi ja lyhyempikin on.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kari v kirjoitti:
Mites ABS-toiminnon voi ohittaa katkasimella? Ihanko itese teit systeemin, toimiiko muut vitkuttimet ilman häiriöitä??? :shock:
ihan riittää katkaisin jossakin ABS anturin johdossa, eli saa ABS:n "vikatilaan" ja se tippuu pois käytöstä tarvittaessa... sen laillisuuteen en ota kantaa, mutta saattaa pelastaa jopa ihmishenkiä :roll:

kuulalaakeri sora kesällä ja talvella taas jäinen tienpinta, jossa sohjoa/riittävästi lunta päällä, ovat käyttänössä ne 2 eria alustaa, joissa tuolle on tarvetta, muuten ABS kyllä on ihan ok. mutta noilla kahdella alustalla auto kuin auto, missä on ABS on "jarruton"... joka ei usko, niin kokeilkoon...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tottakai turvajärjestelmät ovat aina parannus yleiseen turvallisuteen. Se ei poista tosiasiaa, että on olemassa olosuhteita joissa varovainen ja fiksu kuski saa vanhan auton pysähtymään nopeammin.

Jos ajaa vanhalla takavetoautolla sen ominaisuuksien, kelin ja oman järjen mukaan - niin jatkuva palaute vallitsevista olosuhteista välittyy kyllä penkin ja ratin väliin paremmin kuin upouudessa autossa jossa on kaikki mahdolliset ominaisuudet.

Haluan nähdä sen peruskuskin joka ottaa uuden auton itse hallintaan siinä kohtaa kun ESP ei enää pidä autoa mutkassa tiellä. Siellä se on lepikossa että soi. Itse pidän ajamisesta vanhoilla autoilla, koska tilannenopeus on ajoneuvon ominaisuuksien tasalla ja saan niistä jatkuvaa palautetta selkäytimeen, ettei tilannenopeus nouse liian suureksi.

Minulla on ollut myös ihan uusia autoja. Niillä pääsi kovempaa talvella, mutta mitä sitten?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Itse tykkään ainakin ajella vanhalla takavedolla. Nykyisessä autossa hyvä perstuntuma tiehen. Tuntee hyvin kun pito ei riitä takapyörillä ja osaa mitoittaa vauhdin omiin ajotaitoihin ja vallitseviin keliolosuhteisiin sopivaksi. Siinä vaiheessa kun tuntee että meinaa perä heittää sivulle, on normaaliajossa vielä helppo "ottaa auto takaisin haltuun".

Tuntuu että nykyautoilla osa ihmisistä ajaa noita luistonestoja vasten. Eli mennään sitä vauhtia että talvella joka mutka ja kiihdytys sytyttää kojelautaan erivärisiä valoja. Siitä se hupi sitten vasta alkaa kun joku kerta ei auto pysy enää edes järjestelmän hanskassa. Ääri tilanteissa toki hyviä vermeitä, mutta tuntuu että osa ihmisistä luottaa liikaa niiden tuomaan apuun.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
bongo
Mersutar
Mersutar
Viestit: 150
Liittynyt: La 27.05.2006 21:36
Paikkakunta: Kauhajoki

...

Viesti Kirjoittaja bongo »

Itse kanssa hain nimenomaan tuota siinä aloituksessa, että vanha Mersu on kiva ajaa talvella kun se "kertoo" miten ajetaan. Ja se perän vispaus liukkaalla on vaan jotain kivaa extraa....tulee tosiaan vähän ajamisen meininkiä. :D Eikä toki tarkoita sitä, että pitäisi kaahata lusikka pohjassa muista välittämättä.

Joskus kauhistuneenakin olen kuunnellut niitä juttuja, joissa kehutaan uusien autojen turvajärjestelmiä nimenomaan sillä pointilla, että "voi huoletta jaa lujaa". Turvajärjestelmät ovat hyviä olemassa, mutta ne antavat myös vääränlaista turvallisuuden tunnetta...ja sitä myötä liikaa vauhtia. Noilla vanhoilla mersuilla tietää justiinsa perstuntumalla kuinka lujaa milläkin kelillä kannattaa / voi ajaa. Pysyy myös tietynlainen ajotaito paremmin yllä...
mersumimmi
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Touché
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

No se on sitte kyllä ihan jonkuu henkilökohtainen helvetti jos se turvavarusteiden määrä vaikuttaa ajotyyliin :roll: Mun ajotyyli on aina ihan yhtä rauhallinen riippumatta auton varustetasosta.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

sonikki kirjoitti:No se on sitte kyllä ihan jonkuu henkilökohtainen helvetti jos se turvavarusteiden määrä vaikuttaa ajotyyliin :roll: Mun ajotyyli on aina ihan yhtä rauhallinen riippumatta auton varustetasosta.
Jolloin ei tarvitse olla uutta autoa. Vanhallakin pärjää ja säästää rahaa.
Juuri tähän tulokseen tulin itsekin ja vaihdoin 18 vuotta vanhempaan.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Pakko tunnustaa että nyt 2 vuotta aina hankittu talvipeli millä ajetaan se talvi ja millä ei oo niiin kauheen väliä jos se vähän käy ojassa. Tosin nykyinen talvibemari tuli myllyttettyä ja parempi vaha pinta kuin mersussa. :roll: (samaten ex volvokin... :oops: )
Mutta kuitenkin, takaveto se talvella pitää hereillä ja muutenkin, talvi on synkkää ja helvetin tylsää aikaa, niin joku hauskuus pitää repiä tästäkin kylmyydestä. :D
Ja ennenkuin trollit hyökkää että "olet kusipäähulluliikenteenvaarantaja", katson aina että kehtaako leikkiä, eli en esim vedä hirveessä luisussa kuolleeseen kulmaan/risteykseen mihin ei nää, kuten jotain sankaritekoja välillä näkee. :x
Muutenkin enemmänkin iltasemmin tulee leikittyä niin ei vahingossakaan ole ruuhkaa jokapaikassa.

E: nyt tuli mieleen että vanhempien onneksi ex-avensiksella joskus tuli ajeltua talvella. Ah sitä puskemista ja luistoneston huutamista, vaikkei edes mitään leikkinyt. Nykyisellä s204 paljon "luotettavampi" fiilis ajaa, kun on takaveto. Niiiiin ja saahan siitä sen luistonestonki pois. :lol:
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Viesti Kirjoittaja etrade »

napa kirjoitti:kun oli riittävän liukas tie, niin autossa ei ollut jarruja enää ollenkaan...
Uusilla Fiiatilla kun aiemmin tuli ajettua niin kokoajan piti silmäillä sopivan luminen penkka ettei toisen perään aja (82 jakopaikkaa ja 6 noutoa ennätys Keski-Uudellamaalla sekä 2 tunnin päiväunet virka-aikana). Pirun pelottava tunne kun jarrut poistuu käytöstä kun niitä todella tarvis.

Sprintterimersus Absit näyttää toimivan ihan ok, eli vain vähän tykyttää poljinta mutta "kanamuna kuormia" ajaneena ei enää tule tiukkoja paikkoja.

Ihan mukava aina korostaa auton olevan Mersu vaikka valkoinen auto näytti ruskealta. :D
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Huikko kirjoitti:
sonikki kirjoitti:No se on sitte kyllä ihan jonkuu henkilökohtainen helvetti jos se turvavarusteiden määrä vaikuttaa ajotyyliin :roll: Mun ajotyyli on aina ihan yhtä rauhallinen riippumatta auton varustetasosta.
Jolloin ei tarvitse olla uutta autoa. Vanhallakin pärjää ja säästää rahaa.
Juuri tähän tulokseen tulin itsekin ja vaihdoin 18 vuotta vanhempaan.
Myös ladalla pärjäis vallan mainiosti ja säästyis vielä enemmän rahaa eikä olis ainakaa minkää näkösiä turhiä härpäkkeitä häiritsemässä ajotuntumaa mutta ei tässä nyt siintä ollutkaan kysymys :)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Vastaa Viestiin