Elikkäs, selailin tossa yleisilmäisesti palstaa mut ei sattunu silmään tai en vaan osannu etsiä aiheeseen liittyvää keskustelua.
Ostin tossa w124 230CE -90 mersun ja olis tarkotus vaihtaa siihen -91 vuoden om603 kone. Mitä muutoksia tarvii tehdä? Alustasta kaiketi jarrut ja vakaaja pitää päivittää järeämpiin? Entä konehuoneessa? Onko moottorin kannakkeet kuinka eripaikoissa/mahdollista edes siirtää?
Vinkit, linkit kaikki tervetulleia asiaan liittyen
Kerroppas onko tuleva diiseli ahdettu ja onko coupen kori katsastettu vähäpäästöiseksi tuolla bensatekniikalla. Oletetaan että tuleva kone on vapari 603 sen saa laittaa käyttövoimamuutoksella suoraan tuohon coupen koriin jarrut / alusta käy
selvä.. onpa hankalaa onko tuohon olemassa sitten jotain nyrkkisääntöä etä tietystä vuosimallista lähtien turbodiiselit on vähäpäästöisiä? tuota 603 kaiketi kuitenkin valmistettiin aika pitkään? 99 vuoteen asti jopa? luulisi sen ikäisten jo olevan vähäpäästösiä.
-92 suomessa rekisteröidyt om603:t on vähäpäästöisiä. Sinuna harkitsisin kuitenkin suoraan vaikkapa jotain -99 väyrysen konetta eli om606 turbo, ja se vakiotekniikalla mutta mekaanisella ruiskutuspumpulla. Ne ei siellä konttorilla tajua, että sulla on mekaaninen pumppu.
Sitten kun se on muutoskatsastettu sillä originaalilla turbolla laitat siihen samannäköisen mutta isomman ahtimen ja wot sulla on tehokas peli alla, ja luotettava.
Pumpusta sitten ruuvaat aina sopivan pienet tehot katsastukseen niin se ei herätä huomiota liialla teholla.
Jos haluaa tehokkaan ja laillisen coupen se pitää ilmeisesti olla 87 tai vanhempi...tämmöstä tää vaan on.
okei. mä tossa otin ihan asiakseni ja tutkin papereit ja en löytänyt rek.otteest mitään merkintää vähäpäästöisestä ?? kaveri vaan sano siitä et vähäpäästöi se on, enkä asiaa sen kummenmmin miettiny. eli eikös se pitäis lukea otteessa jos on vähäpäästönen? näin olen käsittänyt.
Jos nyt on niin ettei se olekkaan vähäpäästöinen niin kumpi kone on kannattavampi vaihtaa om603 vai 606? varmasti on molempien puolesta puhujaa
Mulla oli -88 coupe johon laitoin dieselin. Sen kanssa ei ollut pahemmin ongelmia. Motonetin sivuilta kopsasin varaosaluettelon, josta selvisi, että dieselissä ja bensassa on samat varaosat.
Lainataas topiccia. Itsellä 90vm 300ce ja otteessa ei merkintää vähäpäästöisyydestä tai katista. Soitin trafiin ja kysyin löytyykö tiedostoista merkintää että onko auto vähäpäästöinen tai merkintää katista. Aikansa selviteltyään sieltä sanottiin ettei ole mitään merkintöjä kummastakaan. Eli ilmeisesti voin huoletta ottaa katin pois?
sen verran olen asiaa muiltaki palstoilt selannu että olen saanut sen käsityksen että jos ei merkintää vähäpäästöisyydestä ei tarvii kattia. katti siis pois.
mutta ehkä joku kokeneempi tietää asian paremmin. palstoilta löytyy yhtä jos toista varmaa tietoa
Ja taas muistin virkistykseksi: Katti ei ole sama asia kuin vähäpäästöinen tai toisapäin. Rekisteritiedoissa (ei silti välttämättä otteessa) voi olla merkintä "varustettu kolmitoimikatalysaattorilla" tms, vaikka ei olisi vähäpäästöinen. Tällöin katalysaattori on pakollinen katsastusvaruste. Katalysaattorin voi tyhjentää ja auto voi silti alittaa pakokaasutestin raja-arvot, mutta katsuri näkee silti pensa-auton arvoista toimiiko katti vai ei ja voi vitt.. halutessaan määrätä katalysaattorin vaihdettavaksi kun se ei toimi. Dieselissä ei mitattavasta nokiarvosta näe katin toimintaa, silti katalysaattorin on oltava paikoillaan mikäli se on otteeseen merkitty.
no hemmetti.. mistäs mä sit saan sen tietää että onko toi vähäpäästöi vai ei? se nyt taitaa joka tapauksessa olla se ensimmäi askel ennenku suunnittelee yhtää mitään.
trafin sivuilta löyty puhelinpalvelu mihin soittamalla saa tietää onko auto vähäpäästöinen vai ei.. no soitettu on ja päätökseks ssaatii komeasti VÄHÄPÄÄSTÖINEN ei hyvä.. Onko kuitenkin mahdollista laittaa tämä jo edellämainittu om606 turbodiesel tekniikka autoon?
Pitäisi onnistua vähäpäästöisen moottorin korvaaminen tuoreemmalla vähäpäästöisellä.
Toki mulkku konttorirotta voi tuonkin halutessaan vesittää kertomalla, että väyrysen vähäpäästöinen moottori ei vältämättä ole enää vähäpäästöinen -90 coupen korissa, eli kannattaa sopia asia katsastuskonttorin kanssa ja mieluiten kirjallisesti ennen koneen hankintaa.
Älkääkä nyt sitten turhaan tyhjennelkö niitä bensamoottoreiden katalysaattoreita, voi ottaa vähän pattiin kun ostelee uutta särjetyn tilalle vuosikatsastuksen yhteydessä.
Selvittelin viimevuonna mahdollisuutta muuttaa vähäpäästöinen bensa 124 dieseliksi. Vaatimuksena oli että todistettavasti vähäpäästöisestä autosta pitää vaihtaa moottori, vaihdelaatikko sekä perävälitys, jotta voidaan olla varmoja vähäpäästöisyyden toteutumisesta.
Tämä oli siis yhden katsastusaseman tulkinta.
veskola kirjoitti:
Älkääkä nyt sitten turhaan tyhjennelkö niitä bensamoottoreiden katalysaattoreita, voi ottaa vähän pattiin kun ostelee uutta särjetyn tilalle vuosikatsastuksen yhteydessä.
no, minä ainakin katsastan autoni vain sellaisella katsastusasemalla, jossa katsastusmiesten mielestä riittää, että autossa on "katalysaattori", vaikka sen sisällä ei mitään kennoja olisikaan
eli, jos heidän vinkistä tyhjentää rikki meneen/tukkeutuneen katalysaattorin, ettei kone kuumene sen epäkuntoisen katin takia, niin ei niillä silloin ole myöskään varaa alkaa sen toiminnasta huomauttelemaan... tämä siis koskee vain näitä ei vähäpäästöisiä malleja, joissa kuitenkin on sellainen alkeellinen katti... vähäpäästöisessä se katti on käytännössä aina oltava, jos meinaa päästöistä läpi päästä (bensakone)
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
no sitenhä se on seuraavaksi lähettävä kyselee asemilta että mitä ne on mieltä asiasta luulis maalaisjärjel ettei oo mitää sanomista jos kansalaiset haluaa vaihtaa vähempi päästöisen koneksen.. mut se onki vaa maalaisjärjen mukaan ajateltu mikä ei tunnetusti ole päättäjien ajattelua vastaavaa
oletetaa että koneen vaihto onnistuu siihen uuteen 0m606 koneeseen ja laatikkoon jne. onko noissa koneissa sinnepäinkää kannakkeitten kohdat keskenään??
Samuli H kirjoitti:Selvittelin viimevuonna mahdollisuutta muuttaa vähäpäästöinen bensa 124 dieseliksi. Vaatimuksena oli että todistettavasti vähäpäästöisestä autosta pitää vaihtaa moottori, vaihdelaatikko sekä perävälitys, jotta voidaan olla varmoja vähäpäästöisyyden toteutumisesta.
Tämä oli siis yhden katsastusaseman tulkinta.
Päästöt mitataan katsastuksessa tyhjäkäynnillä, ja kukas valvoo ajatko maantiellä satasta kolmosella vai vitosella?
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.