124W hehkujenkunto
124W hehkujenkunto
Pitäis vaihtaa käyttis 124W 200D hehkut ei viittis vaihtaa kaikkia niin voiko hehkujen kuntoa nähdä silmämääräsesti tai yleismittarilla.
Volvo 945 D24TIC -95
Golf 1.9GTD -92
EX Audi A4 1.8T quattro -01
EX Vw golf 3 1.4 -94
EX Opel Corsa 1.4 -86
Ex Mb W124 200D 92-Vm *12.1.2011 lunastukseen menî :(*
Golf 1.9GTD -92
EX Audi A4 1.8T quattro -01
EX Vw golf 3 1.4 -94
EX Opel Corsa 1.4 -86
Ex Mb W124 200D 92-Vm *12.1.2011 lunastukseen menî :(*
Voi nähdä yleismittarilla mittaamalla ihan helposti.
Tästä on kyllä varmasti ollut aiemminkin juttua, haulla pitäisi löytyä.
Yleismittarilla mitataan kunkin tulpan päästä vastus maata vasten, se pitää
olla muistaakseni puolen ohmin luokkaa. Ei tarvitse irrottaa johtoja eikä
saa olla virta päällä. Mittauksen voi tehdä myös hehkureleen liittimeltä.
Jos joutuu imusarjan irrottamaan, niin kannattaa sitten vaihtaa kaikki
saman tien. Ainakin turbokuutosessa tämä voi tulla vastaan.
Tästä on kyllä varmasti ollut aiemminkin juttua, haulla pitäisi löytyä.
Yleismittarilla mitataan kunkin tulpan päästä vastus maata vasten, se pitää
olla muistaakseni puolen ohmin luokkaa. Ei tarvitse irrottaa johtoja eikä
saa olla virta päällä. Mittauksen voi tehdä myös hehkureleen liittimeltä.
Jos joutuu imusarjan irrottamaan, niin kannattaa sitten vaihtaa kaikki
saman tien. Ainakin turbokuutosessa tämä voi tulla vastaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Mittarilla näkee, onko kaikkien hehkujen vastus suunnilleen sama. Tämä ei tosin kerro koko totuutta. Joskushan hehku voi toimia osittain, hehkua vain päästä jne?
Itse vaihdoin kaikki kerralla. Ei tarvitse purkaa mitään, jos käyttää sopivia niveliä ja jatkoja avaimissa.
Itse vaihdoin kaikki kerralla. Ei tarvitse purkaa mitään, jos käyttää sopivia niveliä ja jatkoja avaimissa.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Niin varmasti. Mutta jos auto on hyvin varusteltu turbokuutonen, niinmiksei kirjoitti:Olen vaihtanut vasta kun joku on hajonnut. Ei ole 200d koneesta tarvinnut oikein mitään purkaa edestä pois, aina ollut tilaa tehdä homma ongelmitta.
tulppia on kuusi ja paikat ovat ahtaammat kuin neloskoneessa.
Jos tulpat ovat tasalaatuiset, ne hajoavat suurin piirtein yhtä aikaa eli
niitä saisi vaihtaa joka vuosi yksi kerrallaan. Tämä tekee autosta vanhan
tuntuisen, kun pitää jatkuvasti korjailla. Kun tulpat vaihtaa yhtä aikaa
kaikki, niin tulos vastaa uutta eli asiaan ei tarvitse palata vähään aikaan.
Työtä on vähemmän kuuden tulpan vaihdossa yhtä aikaa kuin yhden tulpan
vaihdossa kuusi kertaa, eikä tarvitse olla kädet likaisina koko ajan eikä
kärsiä huonosta käynnistymisestä. Hinta ei ole este, kun tulpat eivät ole
kalliita ja saattaa joku laskea arvon säästetylle ajallekin.
Itse vaihdoin yksi kerrallaan, kunnes (jo toisena) tuli sen tulpan vuoro,
joka vaati imusarjan irrotuksen ja silloin vaihdoin kaikki tulpat, myös sen
vuosi aiemmin vaihdetun varmuuden vuoksi. Suosittelen Berun tulppia.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Piti hakea huoltovihko ja katsoa miten hehkut on vaihdettu. Edellinen omistaja laittanut 3 sylinterin hehkun 350171km. Itse laittanut 1 sylinterin tulppa 477130km, 2 sylinterin tulppa 517516km, 3 sylinterin tulppa 598504km ja tämä oli beru mikä vaihtui boschiin kuten kaikki muutkin vaihtamani. Eipä ole usein tarvinnut käsiä liata noiden takia.
488 tuhatta kilomeetriä tuli rullattua alkuperäisillä hehkuilla ei paha!!
Tänään tuli vaihdettua pari tuntia siinä meni, kyllä ol pirullinen homma täytyypi sanoa. nelonen oli palanu ja kolmessa muussa oli sen verran huonot lukemat että kaikki tuli vaihdettua kerralla. Ja kyllä tuntu melko äkäsiltä uudet
Tänään tuli vaihdettua pari tuntia siinä meni, kyllä ol pirullinen homma täytyypi sanoa. nelonen oli palanu ja kolmessa muussa oli sen verran huonot lukemat että kaikki tuli vaihdettua kerralla. Ja kyllä tuntu melko äkäsiltä uudet

Volvo 945 D24TIC -95
Golf 1.9GTD -92
EX Audi A4 1.8T quattro -01
EX Vw golf 3 1.4 -94
EX Opel Corsa 1.4 -86
Ex Mb W124 200D 92-Vm *12.1.2011 lunastukseen menî :(*
Golf 1.9GTD -92
EX Audi A4 1.8T quattro -01
EX Vw golf 3 1.4 -94
EX Opel Corsa 1.4 -86
Ex Mb W124 200D 92-Vm *12.1.2011 lunastukseen menî :(*
Joskus vaihtelin 300D:n tulppia yksi kerrallaan, mutta se 6 pytyn tulppa on melko haasteellisessa paikassa. Se piti sitten vaihtaa huollossa, mutta olivat vaihtaneet 5:n. Teki tosiaan mieli mennä takaisin ja sanoa, että hyvä. Kun nyt on harjoiteltu, niin opetellaanpa vielä laskemaan kuuteen. Eipähän sitten ollut töiden vuoksi aikaa vittuiluun. Vaihdoin lopulta itse. Siitä piti purkaa ainakin kaasuvivustoa tieltä, enkä tarkkaan muista mitä kaikkea, mutta siellä se on lähes tulipeltiä vasten.
Sitten eräänä aamuna ei lähtenyt käymään millään ja vein auton korjaamolle. Kaikki tulpat vaihdettiin uusiin, Boschilaisiin muistaakseni ja kyllä tuli eroa aiempaan. Lopullinen vika tuli äkkiä, mutta oli se jo pidempään takunnut. Eiköhän se mahda olla vähän sama asia, kuin lampuissakin, että kun yksi sippaa, ei ne muutkaan enää oikein voimissaan ole ja lisää harmeja on odotettavissa. Eli kaikki vaan kerralla.
Sitten eräänä aamuna ei lähtenyt käymään millään ja vein auton korjaamolle. Kaikki tulpat vaihdettiin uusiin, Boschilaisiin muistaakseni ja kyllä tuli eroa aiempaan. Lopullinen vika tuli äkkiä, mutta oli se jo pidempään takunnut. Eiköhän se mahda olla vähän sama asia, kuin lampuissakin, että kun yksi sippaa, ei ne muutkaan enää oikein voimissaan ole ja lisää harmeja on odotettavissa. Eli kaikki vaan kerralla.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25
Kerran tuli Vehon asentajavelhon kanssa puheeksi hehkutulppien vaihto. Sanoin hänelle, että aika paha on vaihtaa 300:n kutosen kuudes hehku. Kerroin vaihtaneeni siten, että purin imusarjan. Näin tehden homma on helppo. Asentajavelho kertoi, että kyllä hehkut vaihtaa suurempia purkamatta.
Seuraavan kerran, kun tuli hehkujen vaihto ajankohtaiseksi ajattelin, että kyllähän nen muuten vaihdetaan ilman purkutöitä ja niinhän ne vaihdettiin. En sitten tiedä kummalla konstilla on nopeampi, mutta molemmissa tavoissa omat puolensa.
Seuraavan kerran, kun tuli hehkujen vaihto ajankohtaiseksi ajattelin, että kyllähän nen muuten vaihdetaan ilman purkutöitä ja niinhän ne vaihdettiin. En sitten tiedä kummalla konstilla on nopeampi, mutta molemmissa tavoissa omat puolensa.
W 124 E 300 D -93