enkä kaipaa mitää moraali saarnoja enkä kysymyksiä että miksi ja ei siitoo hyötyä yms

Aki P kirjoitti:Kysyppä rumilukselta!!
Mun mielestä 602 kone kun on sisäisesti värinätön niin periaatteessa se kestää äärettömästi kierroksia ennenkuin se värinä tulee koneen ulkopuolelle![]()
![]()
nämähän alakaa olee semmosia asioita mihi tarvis ihan oikiasti rumiluksen tietämystä moottoritekniikasta ja nyt ei tule hymiöitä perään!!veskola kirjoitti:Siinäpä se kysymys onkin, kun sinne ei oikein saa helposti jäykempiä jousia. Tuplajousia on laitettu ja ehkä joku on teettänyt/tilannut jouset omilla spekseillä. *) Toisaalta tarvekkin taitaa riippua paineesta.
Mullakin on vakiojouset edelleen, mutta venttiilit on kevyemmät, nosto on 10,5 mm. Toki ne jouset on upouudet. Niin ja mulle riittää 6000 rpm![]()
(siis siellä kirjoituspöydällä)
heh, en minäkään seetipaineesta mitään ymmärrä mutta se on se voima, jolla venttiili puristuu kanteen kun venttiili on kiinniasennossa. Tuosta voi siis hieman päätellä millä kiihtyvyydellä se jousi alkaa sitä venttiiliä liikuttamaan täysin auki asennosta kiinni asentoon, kun tiedetään tuo jousen esijännityksen aiheuttama voima sekä jousivakio. Se on noin 30 kg, muistaakseni vakiona. Kiinni menemistä sitten vaikeuttanee se mahtava pakopaine siinä lautasen läheisyydessä, ehkä ? (siis kun mäntä lähtee alaspäin, paine sylinterissä häviää ja venttiilin toiselle puolelle jää se pakopaine painamaan venttiiliä auki). Jokatapauksessa se jousi kannattaa sinne mitoittaa eikä heittää vain jotain arvaamalla ja johonkin satunnaiseen esijännitykseen.
*) Yleensä ne ketkä pelailee noiden asioiden kanssa pitää kokeilunsa salaisuuksina
Ainakin, minkä minä olen nähnyt niin siinä mitattiin irtojousi asennuspituuteen puristettuna sekä vielä asennuspituus plus nokan nosto kaikille jousille tämä tarkistus Periaattessa tuon pystyy tekemään vaikka henkilö vaakaa käyttämllä.veskola kirjoitti:Olisikos jollain kuvaa "oikeasta" vehkeestä, jolla mitataan seetipaine ? (tai linkkiä missä aihetta käsittellään)
Onko periaate, että jollain tapilla aletaan painamaan venttiililautasta ja samalla katsotaan heittokellolla milloin liike alkaa, ja silloin pitää toisella silmällä katsoa voimamittaria, joka on lautasta painavan tapin välissä ? (kierosilmäisyydestä on tuossa apua)
Voisi vaikka askarrella tommosen vehkeen.
Sitäkin ihmettelen miten on saatu määritettyä venttiilin jousen pituus nokan ollessa poissa, siis tarkoitan venttiilin ollessa kiinni asennossa...mauserilla ? ...ja onko sitten mitattu jousen voima erikseen tuolla pituudella.
Noissa muissa mittauksissa oli käytössä nostaja, joka oli muistaakseni lukittu siihen puoleen väliin tjms.
BTW: Jousivakioksi on mitattu 3,2 kg/mm -> 10 mm = 32 kg. Nämä kait tehtiin ihkauusilla vakiojousilla.