w124 etujarrut ei palauta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

w124 etujarrut ei palauta

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nyt on kaikki mahdollinen tullu tehtyä mitä vaan keksin. Uusittu palat, levyt, letkut ja putket, pääsylinteri vaihdettu ja satulat koottu uusilla männillä ja kumiosilla. Ja jarrut luonnollisesti ilmattu ja uudet nesteet kierrossa.

Edelleen etujarrut jää laahaamaan, 4km ajolenkin jälkeen etulevyt sen verran lämpöiset et lumi sihisee het reippaasti, enkä enää tiedä mitä veetä tuon kanssa tekis. Huomenna puolilta päivin pitäis päästä ajoon mutta eipä tuolla oikein uskaltaisi minnekään mennä kun etujarrut tuollaiset.

Jarrutettaessa ei puolla suuntaan eikä toiseen. et ainakin tasaisesti ottaa kiinni.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Oiskohan niin että mäntä olisi vähän päällä eli sitä pitäisi säätää siis pääsylinterin akseli tappia polkimessa joka jättää paineen mäntään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Säädetäänkös se siis polkimen päästä, et ei tarvi pääsylinteriä irrotella uudelleen?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

No luulisin että sulla olisi tälläinen ongelma ja se parantuu jos siinä sylinterin polkimen päässä on kierretankoa mistä sitä liikerataa voi säätää.Normaalistihan jarrut vähän laahaa mutta tiiviste jarrumännällä joka on neliömäinen päästää sitä takaisin sen verran että se ei laahaa mutta jos kaikki muu on ok ja männät ja satula ei jumita niin vika on pääsylinterin säädöissä koska se tiiviste antaa palautusta vähän ja se vaatii että sykinteri päästää vähän nestettä takaisin säiliöön ja jos näin ei käy niin jarruihin jää painetta ja jarrut laahaa.
Nyt en muista millainen on säätö jarrupolkimella mutta jos siellä se on niin todennäköisesti se korjautuu sillä tai sitten pelkästään uusimalla satulat jotka jumittavat.

vastaava kokemus on vuosien takaa civikistä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tässä nyt tosiaan kaikki mahdollinen uusittu, satulat ei enää voi olla ongelma koska 2x uusilla kumeilla kasattu, ekalla kerralla se ulompi tiivistekumi oli molemmilla puolilla jäänyt väliin ja aiheutti ongelmia. Mutta nyt tosiaan ei ole siitäkään kyse, ja ei tainnut olla alkuksikaan koska ongelma ei poistunut.

Sitä siis saas sieltä polkimen päästä jotenkin säädettyä?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

satulan liukutapit :roll: eli onko tarkistettu, ettei satula heilu sivusuunnassa tai jää muuten kanittamaan...

helppo homma tarkistaa, eli kokeilee jarruttaa ja toinen tutkii satulan liikehdintää... pyörä siis pois tässä vaiheessa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Liukutapit toimivat hyvin, satuloita vaihtaessa pyyhkäisin ruosteet pois, uudet kumit ja liukkaria sisään. Ei pitäisi siitä vika tällä kertaa löytyä. Ja tosiaan molemmin puolin laahaa suht samalla tavalla, sillä sylinteriä epäilin jo alunperin. Mutta sylinterin vaihto ei auttanut, ja tuskin kaksi eri sylinteriä voi just samalla tavalla jumittaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

no juu, kyllä se sitten tuonne pääsylinterin virheelliseen säätöön kallistuu...

levyjarrullisen auton pääsylinterin ei kuulu jättää mitään "peruspainetta" putkistoon, toisin kuin rumpujarrullisen, niissä on pakko olla pieni paine, muuten olis aina pumppu jarrut :D

eihän siellä ole mikään suoja välissä/muuta roinaa tai jopa väärin asennettu jarruvalokytkin, ettei jarrupoljin pääse palautumaan täysin lepoasentoon :roll: 2 mm ero jarrupolkimen asennossa voi tehdä jo tuon vian, jos oikein vastustaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Sen verran ehdin kokeilla et ei ole vaikutusta vaikka poljinta vetää ylös, mutta kyllä se sinne sylinterin puolelle omastakin mielestä vika kallistuu. Mersu vaan on ensimmäinen missä tällainen ongelma on tullut vastaan jarrujen kanssa, joten ei siitä säätämisestä ole mitään käsitystä. Taitaa ainoa vaihtoehto olla ottaa alaosa auki ja tutkia miltä poljinten yläpää näyttää. Caprin kanssa vastaavaa olen tapellut, ja siinä säätö oli tehostimen päästä, ja toivon ettei tuossa modernimmassa laitteessa ole samanlaista kun ei sylinteriä saa irti irrottamatta säiliötä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos polkimeen tulee hahlo tai mikä lie kiinnitys niin katso että se on lepo asennossa eikä jää päälle.
Eli tappi pois ja sit sen näkee.
Poljin ei välttämättä nouse ylemmäs ja onhan itse pääsylinterissäkin aika voimakas jousi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

190 eli W201 vm 91. Mulla on ollut huonot jarrut ja kyselinkin teiltä mitä tehdä ja etenkin takajarrut. Ei ABS. Suositus oli vaihtaa 300:n takasylinterit. Kalliin puoleiset. Nyt olen tyytyväinen, kun on Volvon palat takana rälläkällä hieman pois, ettei ota kiinni käsijarrurumpuun. Vinkupellit pois, ettei pureudu "tervaan" työsylinteriin kiinni. Kaikissa jaruissa hiottu satulat ja palat sellaiseksi, että palat kolahtavat remontin jälkeen. nyt on huomattavasti paremmat ja polttoaineen kulutus tippui 6,7 -> 6,2. 2,5 D. Minulle on käynyt aikaisemmin Fiatin kanssa, et jarrut laahas liikaa ja se oli yllättävää miten suuren välyksen työsylinteri tarvitsee tehostajaan päin.
W201, 2,5 D, vm91
Vastaa Viestiin