!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Poppamies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 07.09.2010 01:52

Viesti Kirjoittaja Poppamies »

Menin hyväuskoisena Motonettiin ja sain 2001 C200 CDI W203 meseen BEHR:in termarin, mikä maksoi 21,90€. Hinnasta voinee päätellä suoraan, että tuli väärä jos kerran muilla on maksanut sen 60€? 87c versio tämä, ja kalliimpi kuin se 85c malli.
Tämä siis: http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=30-6321

Jotenkin tuntuu että tähän malliin saa helposti vääriä osia...
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Tohon malliin (200 CDI) kuuluu 92 asteen termari. Behr on kyllä oikea merkki.
W203CDI
Avatar
Poppamies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 07.09.2010 01:52

Viesti Kirjoittaja Poppamies »

Tähän mennessä lämmöt ovat aina jääneet 85c kohdalle kuin nakutettuna. Siis silloin kun kone on kunnolla lämmennyt.
huttjo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 20.08.2010 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä ja Rauma

Viesti Kirjoittaja huttjo »

Se pitää paikkansa, että termostaatit vikaantuvat, cdi-moottorin pitää lämmetä yli 80 asteen. Vaihdatin termostaatin 150 tkm B-huollossa w203 220 cdi-04, aiemmin lämmöt oli viime talvena 65-70 astetta ja kesällä 70-80. Nyt uudella termarilla aina 85 ja kulutus putosi reilusti ajotieturin mukaan, ennen näytti maantiellä minun normaaliajotavallani ( jonkin verran ohituksia, nopeus vaihdellen 90-130 kmh) 5,7-6,5 l/100km, nyt 5,0-5,5 l/100km.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Nissä missä on siinä syylärin edessä se pikkukenno (kylmien alueitten jäähdytin) kannatta vaihtaa molemmat termarit
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Merbedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ke 08.09.2010 22:30
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Merbedes »

Itse vaihdoin viikonloppuna 92 asteisen termarin (motonet) ja nyt nousee kaks viisaria päälle 80 asteen, ennen 70 tai viisaria vaille 80. Helppo homma vaihtaa kunhan on oikeat avaimet sun muut. :)
W212 350cdi -09
W210 270cdi avantgarde -00
W201 250d -87
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

270 cdi:ssä, maantieajossa kun oli vielä ~15 astetta lämmintä niin moottorin lämmöt nousi 80, nyt kun oli pari astetta pakkasta niin maantiellä moottorinlämmöt 55 astetta! Kaupungissa n. 65. Taitaa olla termostaatti jumittunut ihan auki :roll:
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ES »

Eipähän löytynyt W220 320 CDI:n 92 asteista termaria, edes Veholta. Sitten hain 87:n KL:stä. Vielä tarttis inspiraation vaihtaa.

Kyllä muuten huomaa kulutuksessa, kun tuli vähän kylmemmät kelit ja lämmöt pysyy alle 70 C. Saa nähdä sitten kun on vaihdettu.
AE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 14.04.2009 17:29

Viesti Kirjoittaja AE »

Vaihdoin E200cdi:hin termarin reilu viikko sitten.Ennen vaihtoa lämpö nippanappa 60 .Irrotettuna termari osoittautui "mersu leimatuksi" 87-asteen termarix.Tilalle laitoin FIxuksesta hankitun Behr:in 92-asteisen,maksoi 62€.Hankin varmuudeksi vielä "väliputken" 7€ KL-varaosista noin niinku tiiviyden varmistamiseksi.Vaihdon jälkeen mittari on n. kax viisaria 80 yli.kulutukseen en huomannut olevan hirmusuurta vaikutusta.
Avatar
Merbedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ke 08.09.2010 22:30
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Merbedes »

Vielä mitä kulutukseen ton termarin vaihdon jälkeen niin 35km välillä laitoin vakkarin 90km/h ja perillä ajotietsikka näytti 4.2 litraa sataselle. :)
Ennen ehkä samalla pätkällä justiin 5.2 Lastullaki ehkä vaikutusta asiaan :)
W212 350cdi -09
W210 270cdi avantgarde -00
W201 250d -87
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ES »

Nyt on se termari sitten vaihdettu. Selvisi sitä tutkimalla, että onhan se 92 asteinen, vaikka KL myi sen 87:na. Oli muuten ihan samanlainen(merkintä 92) se vanhakin, mutta piti lämmöt alle 70. Helppo hommahan se vaihto oli. Koeajolenkki 33 km hyvin vaihtelevaa nopeutta, rajoitukset 40 - 100, lämmöt 89 - 92, enimmäkseen tasan 92. Kulutus 5.5l/100. Ja siis 320 cdi.
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja woke »

Mulla nousee w211 220cdi:ssä lämmöt mittarin mukaan siihen 80 asteen kohdalle. Riittääkö vai pitäiskö olla ylempänä lämmöt?
Viimeksi muokannut woke, Pe 22.10.2010 20:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tyypillinen vaihtokuntoinen termari, tai no onhan niitä huonompiakin ollut monella.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

woke kirjoitti:Mulla nousee w211 220cdi:ssä lämmöt mittarin mukaan siihen 80 asteen kohdalle. Riittääkö vai pitäiskö olla ylempänä lämmöt?
-minkäikänen 320 cdi ? mulla 320 cdi -00 suora kutonen. termarin vaihdossa 4 vuotta sitten väitettiin että siinä luki 82 js semmonen sinne pantiin.... ???
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

Itsellä menossa juurikin vito 110cdi:n termarin vaihto.
katkesi yksi pultti sinne "lohkoon" ja eilen hitsailin muistin mukaan 5eri mutteria josta jokainen katkesi yhtään aukeamatta.
Tänään töiden jälkeen pitänee vielä kokeilla hitsausta ja jos ei aukea niin sitten uusi reikä vanhan tilalle. :cry:
On pikkasen "perse" paikassa tuo termari, vanhan pois otto oli pientä nitkutusta/letkujen piuhojen vääntöä, onneksi etulamput+maski ja kone pelti eivät ole paikoillaan.. Helpottaa huomattavasti urakkaa.
Täältä tähän 8)
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
deffa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 14.12.2005 15:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja deffa »

Onko kukaan vaihtanut w169 180 cdi:hin termaria? Ko.kulkineessa lämmöt roikkuu siinä 60-70 asteen tienoilla. Uus osa on valmiina, inspiraatiota ja tallipaikkaa ootellessa :roll: Ilmanputsarikotelo ainahi täytyy koneen päältä irrotella, letkuja ja piuhoja näyttäs olevan riittämin. Kulutus vaikuttaa suurehkolta, koska lämpenee melko hitaasti, 6-8L/100km ajotietokoneen mukaan normipyörittelyssä, lämmettyään kulutus siinä 5-6L/100km.
tobe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 05.08.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tobe »

Vaihdoin termostaatin (87) ja lämmöt nousee juuri yli 80 asteen ja sen jälkeen tippuu johonkin 70 ja nousee pikkuhiljaa takaisin. Tippuminen tapahtuu vaikka Webasto on päällä. Onko termari viallinen? Näin käy vaikka ulkona lähemmäs 10 astetta lämmintä.
1999 C 200 CDI A
2008 C 320 CDI AT
laukiaar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 07.11.2005 10:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja laukiaar »

Mulla ainakin auttoi heti kun termari vaihdettiin. Sen sijaan sellaista vikaa ilmenee, että joskus talvella ajoon lähtiessä tulee vain kylmää ilmaa ts. ei lämpöä sisään lainkaan. Mutta kun käyttää systeemin 0-asennossa ja pistää uudelleen päälle niin sitten taas pelittää eikä enää palele. Ilmeisesti jokin solenoiditoiminen venttiili on vikatilassa ja vika poistuu kun lepuutetaan koko järjestelmä.

W211 -03
Avatar
cdi turbo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Su 11.11.2007 09:33
Paikkakunta: TIEN PÄÄLLÄ
Viesti:

termari

Viesti Kirjoittaja cdi turbo »

cdi ja termarin vaihdolla matkaajossa nyt pysyy yli 80 termari 87 asteinen
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja woke »

Nonnii... Nyt on termari vaihdettu ja lämmöt nousee pari viivaa yli 80, eli oisko se oikea lämpö nytten sen n.90 astetta.Vanha termostaatti oli alkuperäinen vuosimallia 06. Ajoin sellaisen 20 kilometrin mittaisen vertailukelpoisen ajolenkin lämpimällä koneella termarin vaihdon jälkeen, niin n. puoli litraa alempi kulutus. Luulen kyllä että kulutus saattaa pitemmän päälle laskea enempikin ,koska kylmäkäynnistysten jälkeen sitten lämpenee nopeammin normaalilämpöön.Termarin vaihto sinänsä oli ihan simppeli homma, mutta sitä torx hylsyä 1/4" vääntiöllä ei löytynyt mistään. Kävin aivan ruotsista asti ihan työkaluliikkeestä etsimässä niin ei vaan löytynyt. Hoksasin sitten että niihin termarin torxeihin käy ihan tavallinen 8mm hylsy.
Marsumarsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 14.09.2010 18:27

Viesti Kirjoittaja Marsumarsu »

Vaihdoin juuri veholla w211 200 cdi:n termarin ja ei noi lämmöt nouse vieläkään yli 80C.Omituisia vehkeitä noi mersut.
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja woke »

Marsumarsu kirjoitti:Vaihdoin juuri veholla w211 200 cdi:n termarin ja ei noi lämmöt nouse vieläkään yli 80C.Omituisia vehkeitä noi mersut.
Jos ne laskutti vaan "työstä"... :roll: :lol:
karu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 03.10.2010 21:50
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja karu »

Aikamoisen vi...mainen tuo 108 Viton termarin vaihto!
Mutta nyt on lämmöt kohdillaan.
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja woke »

Jaa-a. Eipä tuo termarin vaihto tainnut sittenkään juuri kulutukseen vaikuttaa. Tänään kun töihin ja takas ajeli niin kulutus sama kuin ennenkin. Toki mulla nyt ei aivan finaalissa se termari ollutkaan kun lämmöt kuitenkin nousi sinne 80 asteeseen ennen vaihtoakin. Varmaan jos lämmöt pyörii siellä 60-70 astetta niin alkaa lisäämään kulutusta.
AE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 14.04.2009 17:29

Viesti Kirjoittaja AE »

AE kirjoitti:Vaihdoin E200cdi:hin termarin reilu viikko sitten.Ennen vaihtoa lämpö nippanappa 60 .Irrotettuna termari osoittautui "mersu leimatuksi" 87-asteen termarix.Tilalle laitoin FIxuksesta hankitun Behr:in 92-asteisen,maksoi 62€.Hankin varmuudeksi vielä "väliputken" 7€ KL-varaosista noin niinku tiiviyden varmistamiseksi.Vaihdon jälkeen mittari on n. kax viisaria 80 yli.kulutukseen en huomannut olevan hirmusuurta vaikutusta.
Kylläpä vaan vaikutti termarin vaihto ja lämmön nousu kulutukseen.Sitä vaan ei heti huomannut kaikkien muitten vikojen seasta;webasto,termari ja jarrut kaikki yhtäaikaa... Eli kun termari oli vaihdettu oli pettymys suuri kun kulutus ei pudonnutkaan,mutta kun saatiin vasen takajarru pois laahaamasta,niin kulutuskin putos n. 0,5-0,7 l/satasella.moottoritie nopeuksissa ja vieläpä niin ,että alempi lukema talvirenkailla.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

CDI203 kirjoitti:Nissä missä on siinä syylärin edessä se pikkukenno (kylmien alueitten jäähdytin) kannatta vaihtaa molemmat termarit
Missä malleissa tommonen on ja mistä löytyy?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jolle kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Nissä missä on siinä syylärin edessä se pikkukenno (kylmien alueitten jäähdytin) kannatta vaihtaa molemmat termarit
Missä malleissa tommonen on ja mistä löytyy?
ainakin 210, 203

203 löytyy syylärin edestä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Vitossa en saa lämpöjä nousemaan kyllä millään 80 kymppiin. Pyörii siinä 70-75 asteessa, eli kannattaako termari vaihtaa?
W638 CDI
Kone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 23.10.2010 13:27

Viesti Kirjoittaja Kone »

Joo.
Kone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 23.10.2010 13:27

Viesti Kirjoittaja Kone »

Piti osallistua tähän historian pisimpään viestiketjuun: Omassa w210 cdi lämmöt pyöri kanssa alle 80c (80 viivaa ei koskaan tavoitettu), vaihdoin termostaatin, nyt on 80 tai hieman yli ja webastokaan ei jauha enää turhaan. Webastoissa on lämpötilansäädin, joka lämmittää jos jäähdytysnesteen lämpötila on alle 7x, tarkoittaa 70jotain (+ilman lämpötilan pitää olla alle 7).
Vastaa Viestiin