OM602 jäähdytyksestä...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

OM602 jäähdytyksestä...

Viesti Kirjoittaja pasik »

Mulla on ollut lievää murhetta koneen lämpiämisen kanssa MB250GD:n kanssa. Pitkää matkaa ja yli 100km/h nopeudessa lämmöt rupee nousee punaiselle. Vaihdoin termarin kylmempäämn, mutta ei vaikutusta.

Asensin syylärin alavesiletkuun halppis digilämpömittarin teippaamalla, alumiinifolio ympärille ja vähän villaa päälle. Pokkitieteellinen tutkimus antoi tulokseksi:

Paluuvesi lämpiää 100km/h, ulkolämpö -5C n +50C
ulkolämpö + 10 n +65C

Kone on kunnossa, sillä vedin n 1kk sitten autotraileria n 500km -10C pakkasessa ilman ongelmia. Lämpöongelmat on muistissa viimekesästä, joten ogelma ei ole tuore.

Kun alavesiletkun lämpö nousee yli +60C nousee kannen lämpö samassa suhteessa. Alle +60C pysyy koneen lämpö n 80C.

Visko on jo kytketty kiinteäksi ja syyläri on suht hyvä. Mittasin vielä öljylauhduttimen lämmöt ja ylltys yllätys: Öljynjäähdytin EI LÄMPIÄ OLLENKAAN.

Olettaisin öljytermarin jumiintuneen. Onko joku purkanut termaria suodattimen jalasta pois kokonaan. Miten purkuu ja miten homma käy? Uskoisin, että n100C öljy öljyjäähdyttimessä siirtää jopa 1/3 osan koneen lämmösta ulkoilmaan.

Tässä muuten niksi SuperTurbo ukoille: mitatkaa alavesiletkun lämpöjä, niin tiedätte milloin syylärin kapasiteetti loppuu..
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Öljynkierto jäähdyttäjään avautuu vasta 110 asteen öljylämpötiloissa, täysi avautuminen on 125 asteessa, näin ainakin W124 Turbodieselissä.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kyllä tuo asia on aika selvä. Jäähdyttäjän teho ei riittä. Oletko nyt aivan varmasti katsonut, että se kenno on koko alalta avoin ja puhdas. Itselleni on sattunut parikin kertaa, että talvella lentävä suolamöhnä on kuivinut kennoon kerrokseksi tukkien ne jäähdyttäjän pikku raot täysin. Se on ollut niin tiukassa, ettei painepesurilla tehty pesu paikallaan saanut sitä irti, vaan jäähdytin piti pestä kahteen kertaan todela perusteellisesti painepesurilla lähietäisyydeltä irrallaan, jolloin koko kennon pystyi kunnolla pesemään,, ennen kuin kenno tuli täysin puhtaaksi. Lämpöongelmat loppuivat muuten kerralla.

Suosittelen, että otat sen kennon irti ja suoritat kunnon sille kunnon pesun. Näillä keleillä pitäisi alavesiletkun kyllä pysyä kylmänä. Jos alavesiletkun lämpö ei muuten laske, niin sitten uusi jäähdytin on seuraava ostos. Jäähdytin voi olla myös sisältä likainen, niin että se heikentäään sen tehoa. Siihen vaivaan voi kokeilla jäähdyttimen puhdistusainetta, mutta ne eivät ainakaan itsellenäni ole mitään vaikuttaneet.
Vastaa Viestiin