Mersun tehottomuus.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
mesepooka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 13.09.2010 16:27
Paikkakunta: oulu

Mersun tehottomuus.

Viesti Kirjoittaja mesepooka »

Elikkäs, ensinnäkin en tiedä olisiko tästä asiasta jo jossain täällä ollutkin jo asiaa, mutta kun en millään löytänyt, niin päätin tehdä uuden aiheen.

Noniin, sitten itse asiaa. Ostin tuossa muutama viikko sitten 190e mersun, vuodelta 86.Myyjä oli vanhempi mies, joka kauppasi autoa, koska oli ostanut itselle uudemman johtotähden :wink: . Noniin, ostopäivänä menimme suurilla odotuksilla katsomaan tätä tenavatähteä. Näky oli oikeastaan iloinen yllätys,sillä auto oli todella siistikuntoinen nuinkin vanhaksi autoksi,ruostetta sai ihan etsimällä etsiä ja sitä ei todellakaan meinannut löytää mistään! No,siinä aikamme rupateltuamme lämäytitmme mersun käyntiin. Kone kehräsi hienosti ja ei pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä. Mutta sitten...


Koeajolle lähdettyämme totesimme heti, että auto ei todellakaan kiihdy niinkuin 2 litraisen ruiskukoneella olevan mersun pitäsi. Kiihdyttäminen oli todella tuskaista, ja satasen saaminen mittariin kesti melkein ikuisuuden. Pienen lenkin jälkeen palasimme takaisin kauppiaan pihaan ja sanoimme myyjälle auton olevan todella hyväntuntuinen ajettava,mutta hidas kiihtyminen ihmetytti. Myyjä oli ihmeissään ja totesi, että ei hän ole edes huomannut huonoa kiihtyvyyttä( sen kyllä ymmärtääkin kun kyseeessä oli lähes 70 vuotias mies) Eli hän ei osannut sanoa asiaan oikeastaan mitään.


No siinä sitten mietimme päämme puhki, että ostammeko mersua vai ei. Päätimme kuitenkin ostaa mesen,lähinnä siinä toivossa, että vika olisi helppo korjata. Myyjä oli kyllä todella ystävällinen ja rehellisen oloinen,antoi vielä vähän kumminkin alennustakin, vian huomattuamme.

Sitten samana iltana olikin jo tenavatähti pihassamme. Hetken tutkittuamme moottoritilaa, huomasimme että virranjakajan alipainesäätimen kalvo oli puhki. Kaverillani sattui olemaan sellainen ylimääräinen, joten vaihdoimme sen saman tien. Kovilla odotuksilla starttasin mersun käymään. Alku lupasi hyvää: Tyhjäkäynti oli tasaisemman kuuloista, mitä rikkinäisellä kalvolla. No sitten koeajolla jouduimme pettymään: kiihtyvyys EI parantunut.

Muutaman päivän kuluttua vaihdoimme vielä: Bensansuodattimen ja ilmansuodattimen. Ei MITÄÄN vaikutusta. Aloimme jo epäilemään koneen kuntoa sisältä, joten mittasimme myös puristuspaineet. Ne olivat todella hyvät. Heittoa ei juurikaan ollut.


Kertokaahan te viisaammat,että mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi alkaa etsimään? Virranjakajan kansi on jo tarkistettu ja puhdistettu,vika ei mielestäni ole siellä. Tyhjäkäyntiä auto käy todella nätisti,eikä auto muutenkaan sammahtele. Auto ei vain todellakaan kiihdy, niinkuin sen pitäisi( eilen otimme aikaa ja sataseen meni 26 sekuntia,mikä ei liene normaali kiihtyvyys kyseiselle autolle :shock: :D

Harmitta kyllä todella paljon, kun auto on muuten todella hyvässä kunnossa,niin tuo kiihtyminen sitten pilaa ajonautinnon :( Niin ja se unohtui mainita, että mersu on katsastettu tämän vuoden kesäkuussa.


Mutta kiitos jo todella paljon etukäteen vastauksista! :)
190E 2.0 -86
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Eiköhän tuo ole karstassa, kun ei ole poljettu kunnolla.
Ota asuntovaunu vetokoukkuun ja aja muutama tunti kovaa ajoa,
niin palaa karstat pois. Moottoritiellä niin kovaa kuin uskallat ja
mieluusti isoilla kierroksilla.

Jos ei aukea, niin katti saattaa olla tukossa, jos noin vanhassa
semmoinen on. Sen voisi avata esim. rautakangella tai poistaa
kokonaan, jos auto ei ole vähäpäästöinen.

Kannattaa myös tarkistaa sytytysennakko. Onko virranjakajassa
keskipakosäädin ennakolle? Se voi olla jumissa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Vähän aikaa kakkosella tai kolmosella lappu lattiassa, alkaa karsta palamaan. Todella lussuhan tuo bensavehkeeksi on. :roll:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Niin siis voihan sitä konetta kierrättää pienemmällä vaihteella, ei se vauhti vaan kierrokset.
Esim 100km kolmosella tekee varmasti ihmeitä... :wink:

Jotkut uskaliaathan ovat ruiskutelleet vesisumua suoraan käyvän koneen imusarjaan. Koneessa pitäisi olla riittävästi kierroksia ja karsta kuulemma lentää, mutta tiedä näistä :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Sytytys tosiaan kannattaa tarkistaa. Paljonko autolla on ajettu? Voisiko nokka-akselin jako olla hampaalla pielessä? Onko kaasuvaijeri/vivusto kunnossa?

Pakoputkea kannattaa kuunnella tosiaan. Jos kuuluu ihme suhina polkiessa, voisi olettaa vaimentimen olevan tukossa.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Niin siis vielä, että jos olet löytänyt hyväkuntoisen 25 vuotta vanhan ruosteettoman korin, niin en olisi yhtään hädissäni vaikka kone oikuttelisi!

Koneen korjaaminen on kuitenkin helpompaa kuin korin korjaus! :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tukossa tuntuu kone olevan ja voi siellä vähän ke-jettikin olla vanhuttaan huonoissa säädöissä, tarkemmin sanottuna laihalla tehottomuudesta päätellen... ei mitäänhälyttävää kuitenkaan uskoisin, säätämällä ruiskun ja polttamalla karstat auto luultavasti palautuu ihan normaaliksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja vaihtamalla virranjakaja ja pyörijä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onko nokka-akselin vaihdosta tietoa? Akselit ennen n. 9/88 on tehty pehmeämmästä materiaalista ja ovat saattaneet otollisissa olosuhteissa kulahtaa jo 100 tkm tienoilla.

Laahaako jarrut?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Entä kuluttaako auto ihan älyttömästi tai älyttömän vähän?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Jospa pensapumppu ei nosta painetta enää tarpeeksi?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Minulla juuri pensapumpun huonon tehon vuoksi kiihtyvyydestä puuttu osa tehoista 3000 -3500 r/min jälkeen seokset menevät laihalle.
Meseillään
mesepooka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 13.09.2010 16:27
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mesepooka »

En itse ainakaan usko, että vika olisi siinä, että paikat olisi karstassa,koska on tuota kumminkin poletettu nyt melko lailla, juuri sen epäilyksen takia,että kyse olisi karstaisuudesta. Niin ja kattia ei tässä mersussa ole. Tosiaan tuota kesipakosäädintä en oo vielä kattonu,semmonen tuosta kyllä löytyy.

Tenavalla on ajettu hitusen alle 310000 km. Itsekin olen miettinyt tuota, että olisiko jako pielessä..? Kaasuvaijerivivusto on kunnossa. Kaasua polkiessa kuullostaisi kyllä siltä,kuin kuuluisi jonkinlaista suhinaa.. Voisiko putki olla niin tukossa,että ahdisaisi niin paljon?? :shock: Tietääkseni nokka-akselia ei ole vaihdettu,kun huoltokirjassa siitä ei ainakaan mitään mainita. Nokkaketju on kylläkin vaihdettu jo siinä 140000 kohdalla,miksihän? :shock:
Jarrut ei kyllä tunnu laahaavan.

Kaverin kanssa tosiaan tuumittiin tuota, että vika voisi olla myös bensapumpussa.

Ja tuosta kulutuksesta en oikeen voi sanoa,että syökö paljon vai vähän,koska itselläni ei ole vielä korttia, niin en kehtaisi lähtä paahtamaan pitkin valtateitä :D Ostin mersun itselle "ensiautoksi" , kortti olisi taskussa näillä näkymin tammikuussa. Joten olisi kumminkin kiva saada mersu pelittämään,jotta pääsisi sitten kylille tekemään kaverit kateellisiksi

:wink:

Ja pakko sanoa tähän väliin, että tämä foorumi on kyllä ollut tosi positiivinen yllätys, kaveria autetaan näköjään asiassa kuin asiassa ja ilmapiiri on todella hyvä :)
190E 2.0 -86
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

siitähän vois aukasta sen venttiilin kopan, taikka sitten öljyn täyttökorkin ja vilkasta miltä noukka-aksilan nokat näyttää. niin ku joku viisaampi jo osas kertoa, niin joissain malleissa on kepit kulahtanui jo alta sadan tuhannen.

luulatavasti vaikuttaa aikas paljonkin tehoihin, jos esim. nostosta puuttuu 3mm... tms.

toinen mikä on helppo katsoa on se sytkä, mistä jo mainittiinkin. ajotuslampulla ihmettelee, että onko se siellä päinkään. jos ei semmoseta omista, niin vaikka motonetistä, taikka biilteemasta saa muutamalla kympillä. ja jos ei viitti ostaa, niin kaverilta lainaks. siitä vaan piuhat akkuun ja yks piuha (muistaakseni) ykkösen tulpan johtoon. sit vaan tarkisteleen. mulla ei ole mitään hajua paljonko sen ennakon pitäis olla, mutta joku varmaan antaa ainakin suuntaa antavaa neuvoa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä se tehotomuuden syy varmaan selviäis, kun joku kokeneempi sillä ottais pienet tyypit :roll:

perstuntuman perusteella hyvä asentaja osais aika hyvin lähteä haarukoimaan ongelman ydintä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja pitää muistaa myös sellainen pieni juttu että tämmönen 2.0ruisku ei ole mikää raketti alunalkaenkaan. se kulkee silleen vähä laiskan oloisesti eikä konehuonees juurikaan tapahdu kun kaasua painaa.

mut ekana säädät sytkän kohilleen, käytät auton asiantuntevassa liikkeessä säädättämässä ruiskun, vaihdat virranjakajan kannen ja pyörijän. polttoaineststeemin huuhtelukin olis hyvä tehä. 5l kanisteriin litra masinolia sekä litran lamppuöljyä 3l bensaan sekoittaen ja kaadat ne tankkiin ja tankki sit täyteen ja ajoa. (ite kaadoin lisäaineet suoraan lähes tyhjään tankkiin enkä tankannu lisää bensaa)

edit: Tota alla olevaa fortekäsittelyä mäki olisin muute ehottanu mutta se kun on laillinen ryöstö lamppuöljystä ni en ehottanut ;)

eli tämä kohta fortella tai lamppuöljyetanolilla:
Korjauspuhdistus
Ongelmien poistamiseksi nopeimmin:
a) Käytä polttonesteen suihkutus- ja kaasutinjärjestelmien puhdistukseen CEU-syöttölaitetta ja FORTÉ Fuel Cleaneriä (eli lamppuöljyä), seossuhde 400 ml/1 litra bensiiniä. Käytä moottoria noin 30 min 1500 r/min. (Vahva seos voidaan tehdä myös auton 1/4 tankilliseen).
b) Edellisen lisäksi jatkohoitona lisää 400 ml auton tankkiin happojen neutraloimiseksi. Reaktiot tankissa ovat ongelmien lähde.
Viimeksi muokannut Sergey, Ti 14.09.2010 10:22. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?st ... =1#sisalto

Tuota vois ainaki koettaa...

Ottaako se kierroksia normaalisti, kun polkee paikallaan?
Tukkoisella pakoputkella kun on se ominaisuus, että kierrosten nousu ilman kuormitustakin kestää tavattoman kauan.

EI siinä varmaan jarrut laahaa...?
mesepooka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 13.09.2010 16:27
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mesepooka »

Noniin, kirjotellaanpa tänne taas pitkästä aikaa, kun on saatu taas mersua tutkittua jonnin verran. :D

Elikkäs, paljon on ollut puhetta tuosta karstaisuudesta, mutta sen asian voi varmaan jo sulkea pois, koska tuota on nyt kyllä huudatettu senverran että karstat on kyllä varmasti jo palaneet :D Ja joku mainitsi myös, että nokka-akselin jako saattaisi olla hampaalla pielesssä, noh asia on tarkistettu ja jako oli kohdillaan. Pakoputki ei ole tukossa, koska paikallaan kaasuttaessa kierrokset nousee ihan oikein. Sytytyksenkin pitäisi nyt olla kohdallaan.
Niin ja tuosta nokka-akselista, kun se näissä vanhemmissa mersuissa on kuulemma heikompaa tekoa, niin venttiilinkopankin olen käyttänyt irti ja tutkinut sitä nokka-akselia. Eihän siitä kunnolla tietenkään nähnyt että olisiko nokka-akseli kulunut sen verran, että vaikuttaisi tehoihin noin paljoa. Mutta mielestäni nokka vaikutti olevan ihan ok.


Ja sitten tuli huomattua semmoinen asia myös, että bensapumpun releen paikalla ei ollut sitä relettä, vaan siihen oli tehty semmoinen hyppylankapatentti :shock: eli kun virran laittoi päälle, bensapumppu ei vain "surahtanu" vaan se hurisi koko ajan??

No myöhemmin mersuun laitettiin myös sitten se oikea bensapumpun rele,joten nyt pumppu toimii oikein, eli surahtaa kun virran laittaa päälle ja sitten sammuu. Tuo releen laittaminen ei sitten muuta vaikuttanutkaan.

Ja semmoinen ihmetyttää, että kun auton annettiin käydä tyhjäkäynnillä ilman sitä ilmansuodattimen koppaa ja kaikenmaailman pistokkeita revittiin irti, niin se ei vaikuttanut käyntiin eikä kiihtyvyyteen ollenkaan? :shock: Ilman sitä ruiskun ohjausboksiakin auto toimi samallalailla. Ja kun ylijänniterele on irroitettuna niin auto käy silti nätisti ja toimii muutenkin ihan samallalailla. Eli kysyisin nytten, että voisiko vika olla jossakin tuolla elektroniikkapuolella?? Kun pitäsi kait nuilla pistokkeilla sun muilla ylijännitereleillä olla jotakin virkaa? Kun nyt tuntuu että ihan sama onko siellä mittää relettä tai piuhaa missää kun toimii silti ihan samallalailla,käy nätisti mutta on tehoton. :?

Niin ja virtalukko tuohon on kuulemma vaihdettu tässä vähän aikaa sitten. Voisiko siellä olla semmoinen vika, että joku johto olisi laitettu väärin tai olisi kokonaan jäänyt laittamatta,josta tämä vika johtuisi??

Kiitos vastauksista! :)
190E 2.0 -86
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Tarkista YJ-relen toiminta seuraavaksi, tai koita toisella releellä. Sulakkeeet vois tarkistaa kanssa, voi olla hapettumaa.
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
mesepooka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 13.09.2010 16:27
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mesepooka »

Mitenkäs tuon yj-releen toiminnan voi sitte käytännössä testata? :roll:
Sulakkeitakin on kyllä pyöritelty ja puhdisteltu ja katsottu että ovat ehyitä.
190E 2.0 -86
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

mesepooka kirjoitti: Ja semmoinen ihmetyttää, että kun auton annettiin käydä tyhjäkäynnillä ilman sitä ilmansuodattimen koppaa ja kaikenmaailman pistokkeita revittiin irti, niin se ei vaikuttanut käyntiin eikä kiihtyvyyteen ollenkaan? :shock: Ilman sitä ruiskun ohjausboksiakin auto toimi samallalailla. Ja kun ylijänniterele on irroitettuna niin auto käy silti nätisti ja toimii muutenkin ihan samallalailla. Eli kysyisin nytten, että voisiko vika olla jossakin tuolla elektroniikkapuolella?? Kun pitäsi kait nuilla pistokkeilla sun muilla ylijännitereleillä olla jotakin virkaa? Kun nyt tuntuu että ihan sama onko siellä mittää relettä tai piuhaa missää kun toimii silti ihan samallalailla,käy nätisti mutta on tehoton. :?

Niin ja virtalukko tuohon on kuulemma vaihdettu tässä vähän aikaa sitten. Voisiko siellä olla semmoinen vika, että joku johto olisi laitettu väärin tai olisi kokonaan jäänyt laittamatta,josta tämä vika johtuisi??
Auto siis toimii samalla tavalla eli kulkee laiskasti ilman YJ-relettä ja
ruiskun ohjauspoksia? Hmm.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
mesepooka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 13.09.2010 16:27
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mesepooka »

Juurikin näin. :roll:
190E 2.0 -86
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

mesepooka kirjoitti:Juurikin näin. :roll:
Katsot sen YJ-relen (ecun sulake käytännössä) 10A sulakkeen että on ehjä. Ajelet nyt mekanisen ruiskun varassa ja muutenkin vaikuttaa viritykseltä jos pa rele on hyppyohitettu. Selvitä onko ohituksessa mitä johtoja raiskattu. YJ rele on siinä pa pumpun relen vieressä se kirkas mokkula.

Sitten kun ecu on saanut virrat, niin vois säädättää ruiskun uusiksi ja katsella vikakoodeja (onnistuu pulssisuhdemittarillakin joka löytyy paremmista yleismittareista). Nythän ei vikakoodeja pysty näkemään jos ecu on pimeänä niinkuin voisi olettaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
mesepooka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 13.09.2010 16:27
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mesepooka »

Joo oon käyttäny tosiaan tuon YJ-releen irti,sulake on ehjä,oon aukassukki sen relleen,siisti oli sisältä,ei ollu hapettunu tai mitään..en usko että se ainakaan on rikki?
190E 2.0 -86
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siellä voi olla mikä vaan sähköhärpäke ruiosku puolella rikki.Lambda,lämpöanturi,ecu...
Ja sitä ecua älkää vaan käynnissä ollessa ottakaa irti töpseleistä.
Labdan voit mitata kun löydät täältä ohjeen siihen.
Laiha seos kun tekee myös laiskaa ja nykivää kiihtymistä.
Potikan voit myös mitata ,myös lämpöanturit.
Ecun sisäänkin voit kurkata kun joskun on mennyt vettä sisään niin ei oo toiminu.
Se yj-rele tinaa jokatapauksessa läpi olipahan ehjä tai rikki.
Tutki kaasuläpällä olevan anturin toiminta.
Oiskohan vielä imuvuotoja niin samalla kkumikaukalo vaihtoon ja huonot alipaineletkut.Putsaa paikkoja ja lue haulla tietoa ja käy järjestelmällisesti joka paikka läpi niin osaat tulevaisuudessa sen ulkoa sitten kun tulee vikaa.
hakua vaan kehiin ja lue sieltä tietoa niin pääset jyvälle ja sit eikun vian etsintään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mesepooka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 13.09.2010 16:27
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mesepooka »

Lambdavika ainakaan ei voi olla kyseeessä,kun tässä ei oo kattia.
Letkujakin on vaihdettu parempiin.
Mutta eikait se auta kun koittaa ettiä haulla tosiaan juttua nuista ja toivottavasti vika vielä joskus löytyiski!

Mutta kiitos vastauksista! :)
190E 2.0 -86
JYMY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 05.09.2005 17:56

Viesti Kirjoittaja JYMY »

Onkohan alunperin tuo kiihtyminen todettu muten kuin ns. perstuntumalta siis ei mitään mittauksia? Tuntuu tuo olevan aivan kunnossa ikäisekseen tarinan perusteella. Tuskin tuo mikään raketti on ollut uutenanakaan. Ei litraa suuremmalla koneella varustettukaan tunnu nykyautojen rinnalla kuin ripeältä etanalta. Jos ei mitään muuta ongelmaa ole niin ajat vaan. Jos kiityvyys tuntuu liian hitaalta niin vaihdat autoa.
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Niinkun jo mainittu, niin YJ-reles uuvelleen auki ja tinaukset kolvin kanssa läpi. Isot juotokset murtuvat niihin jähmettyessä jäävien jännitysten takia, joskus kymmenienkin vuosien jälkeen. Silmä ei murtumaa välttämättä erota. Hieman lisätinaa ei olisi pahitteeksi että saa juoksutettakin samalla. Katso samalla että kaikki nastat ottavat kontaktia, ettei vastapeluri töpselissä karkaa edellä liittimestä irti
mesepooka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 13.09.2010 16:27
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mesepooka »

JYMY kirjoitti:Onkohan alunperin tuo kiihtyminen todettu muten kuin ns. perstuntumalta siis ei mitään mittauksia? Tuntuu tuo olevan aivan kunnossa ikäisekseen tarinan perusteella. Tuskin tuo mikään raketti on ollut uutenanakaan. Ei litraa suuremmalla koneella varustettukaan tunnu nykyautojen rinnalla kuin ripeältä etanalta. Jos ei mitään muuta ongelmaa ole niin ajat vaan. Jos kiityvyys tuntuu liian hitaalta niin vaihdat autoa.

No kyllä tuossa silti joku vika on, se on varma.

Jos kiihtyminen kestää sen 26 sekunttia sataan 2 litran ruiskukoneella ni on ihme! Auto ei kyllä varmasti alunperinkään ole mikään raketti,mutta ei sen nuin laiskasti pitäs kiihtyä.
190E 2.0 -86
JYMY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 05.09.2005 17:56

Viesti Kirjoittaja JYMY »

No joo, kyllä siinä jotain vikaa on kun noin rauhallisesti lähtee. Atlaksen ohjeilla pääset aikas pitkälle.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ei ole raketti, mutta ihan hyväksyttävää tasoa kuitenkin:

http://www.mercefreaken.com/

W201 190 E
Slagvolum 1997 cm3
Effekt 122 HK ved 5100 o./min.
med kat.: 118 HK ved 5100 o./min.

Akselerasjon 0-100 km/t
manuelt gir: 10,5 sekunder, med kat.: 11,0 sekunder
automatgir: 11,0 sekunder, med kat.: 11,2 sekunder
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin