Ostin tuollaisen projektiksi ja ajattelin siihen vähä lisää poweria.
Siinä on tuo 5syl 300 diesel , onkos tuo pumppu sama turbo mallissa kuin vaparissa joten saako vaan säädettyä . jospa ihan turbolla vaan piristäis.
Toisaalta tuollainen uudempi 300DTurbo kiinnostaisi mutta meneekö automaatin kanssa tuohon kovin helppoa , myös 24v harkinnassa miten tuon sähköt onko jotain koko auton järjestelmään liittyvää.
Tekeekö kenties joku valmiita ST moottoreita jossa olisi käyttö kelvolliset 200-300 hv ~500nm .
Mercedes A w169 2.0 turbo A , Peugeot Boxer ja natikka
lisäät vaan turbon ja laitatat pumppuun 7mm tapit. Ja juuri tuohon vaparin pumppuun ku se on parempi ku alkuperäinen turbon pumppu.
jos tarkoitat 603 vaihtoa, niin onhan niitäkin laiteltu näihin, ongelmana ehkä suurin on kun automaatin öljypohja menee todella lähelle etukardaania, moottorilaatikkopakettia pitää vähän kallistaa ymym.. mutta saa sinne kyllä sopimaan.
Kyllä tuosta vanhasta 5 pyttysestäkin saa aika reippaan menopelin turbolla ja viripumpulla.
Mutta laita kuuleri kun turbotat. Kestää paremmin kun lämpökuorma on pienempi ja kun ilma on viileämpää lisää se myös tehoja. Vapari kestää turbotuksen kunhan ei ole valmiiksi loppuun ajettu. Pienenä vinkkinä, laita öljynpaine mittarin anturi turbolle menevään letkuun niin voit seurata öljyn paineita nimenomaan kuumilla öljyillä. Meinaa vaparissa öljypumpun tuotto käydä vähiin. Öljynpaineen merkkivalon anturihan on suodattimen jalassa ja valo voi tyhjäkäynnillä olla pimeänä, mutta turbo on sen verran ylempänä että siellä ei paine välttämättä riitä. Omassa vedin anturin reijästä letkun turbolle ja ylimmälle kohdalle tein nipoilla öljynpaineen merkkivalolle ja mittarille anturi lähdöt. Tiesi ainakin saako turbo öljyä vai ei.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
123 koppasen 5 pyttynen 617a laatikkoineen menee suurin piirtein pulttaa kiinni menetelmällä, automaatin ja jakolaatikon välistä kardaania joutuu lyhentämään (siis jos alkuperäinen 4 vaiht. nyt)
Kyllä käy. Laatikon kumityynyn kiinnikettä joutuu muokkaamaan ja itsellä on ihan perus 40 mm kumityyny takana. Samoin kartaanin laippa pitää vaihtaa entisestä laatikosta, laatikolta lauhduttimen letkuja joutuu myös muokkaamaan. Mutta muuten ei ongelmia. Koneen kanssa ei ongelmia, kumityynyn kynkät vaihtaa entisestä koneesta ja tietysti pakopuolen lähtö uusi.
Jos tympii rakentaa niin allekirjoittaneella olisi valmis paketti myynnissä.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Joo ainahan sitä vähä tympii tuo rakentaminen varsinkin kesällä mutta varsinaisesti talven projektiksi tuo on , olisi tuossa halpa 123 TA myynnis jos hakisin senkin osiksi jos sopii kohtuu helposti .
Kuitenkin vissiin kannataisi ne 7mm tapit jos tuota piristäisi , mites tuon ahtimen kanssa sopiiko dieseliin Garrett to 03/04 vai onko vain bensiini käyttöön, olis uudenveroinen tuossa itellä.
Mercedes A w169 2.0 turbo A , Peugeot Boxer ja natikka
Tervehdys kaikille foorumin uudelta käyttäjältä!
Tallissa on 300 GD projektina, kevyt koneremppa tehtynä ja turbo pitäisi nakata kiinni. Nykyinen moottori on OM617 209 pakusta eli vapari siis. Nyt tärkein kysymys: mistä kannattaa ottaa öljy ahtimelle?
Jos ketään kiinnostaa, tarkoituksena tehdä edukkaasti ja yksinkertaisesti luotettava kone maastokäyttöön. Turbo on Saabista, cooleri Pajerosta, vakiopumpulla ainakin alkuun. Tehotavoitteet ei ole suuria, jos 100 hv sais rikki.. Edellisessä pannussa oli tallella ehkä 60 hv..
jjruutiainen kirjoitti:Joo ainahan sitä vähä tympii tuo rakentaminen varsinkin kesällä mutta varsinaisesti talven projektiksi tuo on , olisi tuossa halpa 123 TA myynnis jos hakisin senkin osiksi jos sopii kohtuu helposti .
Kuitenkin vissiin kannataisi ne 7mm tapit jos tuota piristäisi , mites tuon ahtimen kanssa sopiiko dieseliin Garrett to 03/04 vai onko vain bensiini käyttöön, olis uudenveroinen tuossa itellä.
Kuinka isolla pakopesällä 3/4 on, jos on jollain volvon/saabin vakio pesällä niin on vain bensiini käyttöön.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
nuissa 603 602 mootoreissa se ainakin katkoo morkoolille menevää painetta jos ahtopaine yrittää noustaa liikaa, olikohan se raja nyt 1bar. kai se tuossa valurauta möykysä on samasta syystä?
tdt leka kirjoitti:nii ja öljyn suodattimen jalasta on alunperin turpolle lähtö.
Ja sellainen tuosta kaverini autosta myös löytyy.
Kiitoksia! Pitää mennä tounne talliin ihmettelemään jossain vaiheessa.. Kunhan kansi tulee koneistamosta. Itsellä jalka poikki niin haittaa hieman tätä harrastamista.
Tuossa koneessa jonka laitoin ei ollut enää orginaali oljy putke ja asensin suoraan 10mm putkella , mutta kun lopulta olen saanut jonkinlaiseen ajokuntoon niin alkasi savuttamaan kovasti joten menisikö turbon kautta vai vaikuttaako huohotin kaasut jotka laitoin ilmanputsariin ? kone on just rengastettu ja rempattu 617a . Kuuluko olla joku kuristus ennen turboa ??
Mercedes A w169 2.0 turbo A , Peugeot Boxer ja natikka
jos se sinistä työntää ja haisee kitkerälle öljylle niin voi olla ahdas paluu puoli ja silloin se tulvii.
minkä kokinen paluu puoli ja eihän siinä ole "hajulukkoja"?
jos tulo on 10mm ja pienin reikä on paluupuolella 12mm niin se voi kyllä jarruttaa sitä kulkua.
paluu puolella kun ei saa olla vastapainetta yhtään muuten tulvii
Kohtuu puutia on tuo turbo versiokin varmaan laiskee kun orginaali , enpä tiedä tuo ahtopaine just nousee 0.3 kun kaikki kierrokset lasissa muuten tasaisessa 0 ja olikos se syötön ahtopaine säätö siinä pumpun kanessa olevassa kalvossa .
Päästöt oli kyllä hyvät joten voisko olla jako sivussa ??
Mercedes A w169 2.0 turbo A , Peugeot Boxer ja natikka
Kuulostaa siltä ettei moottori saa tarpeeksi polttoainetta, ahdot pitäisi olla kaasupohjassa kiihdytettäessä 0,8bar. Meneekö kaasu pohjaan asti ja onko pumpun päällä olevan kellon paineputki varmasti ehjä ja tiivis ja tuleeko ahtopaine kellolle asti.