Terppa!
Kirjoittajana uusi lähes onnellinen 190:n omistaja, ja muutamaan asiaan kaivattaisiin nyt enemmän näihin perehtyneiden apuja:
Ensimmäinen ongelma; Edellinen omistaja repinyt vakioflektin kaikkineen kilkkeineen pois, ja laittanut tilalle jonkun tarvikesähköflektin. Ongelmana tässä on se, että johdot on flektiltä vedetty vain suoraan maihin ja virtalukon kautta kulkevaan virtajohtoon. Flekti siis pyörii aina kun virrat ovat päällä, eikä se näillä syyskylmillä tunnu yhtään mukavalta kun lämmöt ei nouse ja kylmää puhaltaa sisälle. Onko näissä alunperin mitään sähkökytkintä/magneettikytkintä/jotain mikä kytkee virrat flektille vasta silloin kun vedenlämpö on riittävän korkealla? Koitin tänään yleismittarin ja haynesin manuaalin kanssa katsella että löytäisinkö jopnkun sellaisen johtoparin, mutta ei ainakaan vastaan tullut.
Toinen homma; Tyhjäkäynti..vedot ovat tallessa, eli kiihtyy hyvin, lähtee helposti liikkeelle, käy tasaisesti, mutta silti tyhjäkäyntikierrokset ovat n. 1500. Onko normaalia? Virranjakajaa pyörittelin ääriasennosta toiseen..ei sitten pienintäkään vaikutusta, edelleen kierrokset korkealla ja samalla tavalla käy. Venttiilinvarsien kumit falskaavat, ja kaasua polkaistessa päästää reilun sinisen pilven, ja tyhjäkäynnillä haistaa että poltetaan muutakin kuin bensaa. Vaikuttaako tämä asiaan?
Auto on siis varustettu 2,0 8v? 1-pistesuihkumoottorilla, ja vuosi oli -89. Kaikki vinkit, vihjeet ja neuvot otetaan vastaan mielellään:)
W201 2,0 erinäisiä ongelmia/kysymyksiä
Moro!
Ainakin minun w201:ssä vm.86 on siinä flektin keskiössä sellainen magneettimekanismi, jota ohjaa jokin niistä vesiantureista, joita siinä kannen etureunassa on.
Siellä venttiilikopan ja ilmanputsarin kotelon välissä on tyhjäkäyntiruuvi(pitäis olla ainoo ruuvi mitä siellä on) ja se on ihan näkösällä kun kurkkaa sinne väliin. Kokeile sitä, jos se auttais tuohon tyhjäkäyntiin.
Ainakin minun w201:ssä vm.86 on siinä flektin keskiössä sellainen magneettimekanismi, jota ohjaa jokin niistä vesiantureista, joita siinä kannen etureunassa on.
Siellä venttiilikopan ja ilmanputsarin kotelon välissä on tyhjäkäyntiruuvi(pitäis olla ainoo ruuvi mitä siellä on) ja se on ihan näkösällä kun kurkkaa sinne väliin. Kokeile sitä, jos se auttais tuohon tyhjäkäyntiin.
jos se ruisku on niin kyllä se ehta monipisteruisku sit on. kaasari on sitte asia erikseen. Alkuperäinen flektihän on magneetilla ja viskolla. Se sähköflekti on ihan hyvä systeemi. Sitähän voisi ohjata lämpöanturilla ja releellä, ne ei kalliita ole vaikka laittas tarvikkeet.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: W201 2,0 erinäisiä ongelmia/kysymyksiä
Jatketaas selvityksiä vielä vanhaan aiheeseen: Mikä mahtaa noista neljästä kannen sivussa olevasta anturista olla lämpötila-anturi? Haulla löysin jotain puhetta siitä, että se olisi 4-napainen, mutta itsellä ei ole kuin 2 kpl 2-napaisia, 1 kpl 1-napainen ja yksi vissiin alipaineella toimiva? Sen takia tuota haen kun ei taida itsellä tuo kylmäkäynnistyssuutin toimia, joten mietin mahtaako tuo anturi siis olla kuollut jos se sitä suutinta ohjaili.
Ja toinen mikä edelleen on ongelma, on tuo tyhjäkäynti..monta hyvää neuvoa on tullut siitä tyhjäkäynnin säätöruuvista, ja sen sijainnista. Mitäs siinä kohtaa tehdään kun sieltä ohjeistetusta paikasta ei ainuttakaan ruuvia löydy eikä lähimaastossakaan mitään ruuvin näköistä ole:)
Kolmas ja viimeinen: bensankulutus..voitte itse laskea. Tankillinen on 300 km. Katsoin ettei vuotoja ollut, bensa ei muutenkaan haise missään vaiheessa joten mistä aloittaa?
Ja toinen mikä edelleen on ongelma, on tuo tyhjäkäynti..monta hyvää neuvoa on tullut siitä tyhjäkäynnin säätöruuvista, ja sen sijainnista. Mitäs siinä kohtaa tehdään kun sieltä ohjeistetusta paikasta ei ainuttakaan ruuvia löydy eikä lähimaastossakaan mitään ruuvin näköistä ole:)
Kolmas ja viimeinen: bensankulutus..voitte itse laskea. Tankillinen on 300 km. Katsoin ettei vuotoja ollut, bensa ei muutenkaan haise missään vaiheessa joten mistä aloittaa?
Re: W201 2,0 erinäisiä ongelmia/kysymyksiä
Pyöriiköhän se edes kaikilla pytyillä? Luulempa, että tyhjäkäynti on tarkoituksella ruuvattu korkeaksi, että se ylipäätään pyörii. Yritä saada ensin tyhjäkäynti normaaliin. Kova kulutus viitaisi siihen ettei kaikki pytyt ole pelissä tai määränjakaja on kulunut ja annostelee bensaa mielin, määrin.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.