Mikä on mielestänne paras rengasvalinta W123:seen?
Mikä on mielestänne paras rengasvalinta W123:seen?
Moi,
Mulla on ollut nyt muutaman vuoden 15" renkaat W123:sessa talvi- että kesäpyörissä. Ihan jämäkäthän nuo 195/65/15 ovat noissa autoissa, mutta tekisi mieli koittaa oikein alkuperäistä kokoa, kun mulla ei ole 175/80/14 kokoa kait ollut koskaan-14":sista koot ovat olleet 185/70 tai jotain tuonne päin. Pitäisikö kokeilla siis orggiskokoa vai jatkaa 195/65/15:lla? Puolustakaa ja perustelkaa miksi 175/80/14 vois olla parempi.
Mulla on ollut nyt muutaman vuoden 15" renkaat W123:sessa talvi- että kesäpyörissä. Ihan jämäkäthän nuo 195/65/15 ovat noissa autoissa, mutta tekisi mieli koittaa oikein alkuperäistä kokoa, kun mulla ei ole 175/80/14 kokoa kait ollut koskaan-14":sista koot ovat olleet 185/70 tai jotain tuonne päin. Pitäisikö kokeilla siis orggiskokoa vai jatkaa 195/65/15:lla? Puolustakaa ja perustelkaa miksi 175/80/14 vois olla parempi.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Minulla oli joskus markka-aikaan W123:ssa Michelin MXT 185/80/14" ja pidin sitä kaikista muista renkaista ja kokovaihtoehdoista kaikista parhaimpana. Matkustaminen oli todella miellyttävää ja olo oli kuin kiikkustuolissa.
Ainut, että ne renkaat olivat tosi tarkat pyöränkulmista. Ei paljoakaan tarvinnut olla renkaitten menossa horolleen, niin jo kumi hävisi kulutuspinnasta.
Jos ajaisin vieläkin W123:lla, ja olisi tarkoitus hakea itselle mieluisinta rengasvalintaa, niin siihen kääntyisin samointein.
Ainut, että ne renkaat olivat tosi tarkat pyöränkulmista. Ei paljoakaan tarvinnut olla renkaitten menossa horolleen, niin jo kumi hävisi kulutuspinnasta.
Jos ajaisin vieläkin W123:lla, ja olisi tarkoitus hakea itselle mieluisinta rengasvalintaa, niin siihen kääntyisin samointein.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Toi W123:nen menee kyllä hienosti noilla 195/65/15:silla metsäteillä ja huonoillakin pionnoilla ja karkeilla sorilla. Hirvimetsällä kun painelee, niin menee mun mielestä mukavammin kun monet uudemmat autot-kuopat ja muut menee luonnikkaasti. Mitenköhän 175-185R14 menis jopa vieläkin komeemmin, kun ois paksua kumipintaa, joka antaa periksi epätasaisuudelle.
Vaikka mobilistin vikaa minussa onkin, niin - kyllä ne 175/80-14 ovat naurettavan näköiset, ainakin talvikumeilla. Viimeksi kun se oli talviajossa, halusin siihen orkkisluukin. Ulkonäkö etenkin edestäpäin meni kyllä päin peetä omasta mielestäni. Kammottavat sirkkelit. Enkä muista juuri eroa leveämpiin etenemiskyvyssäkään, silloin ajelin kylläkin pääasiassa aurattuja teitä. Lisäksi ohjaustuntuma meni minusta jotenkin horjakaksi, tosin olihan muutoskin leveistä kesäkumeista kapeisiin talvikumeihin. En pitänyt.
195/70-14 on hyvä ja kaunis koko, etenkin barokin kanssa.
195/70-14 on hyvä ja kaunis koko, etenkin barokin kanssa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kyllä mun mielestä koko 185/80 R 14 on nimenomaan se oikea ja paras koko, vaikka 300D:n orkkiskoko on tuo 175/80 R 14.
[i]"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."[/i]
kyllä se vakio rengastus oli ihan hirviä ajjaa tällä hetkellä mennään vielä 225/45 ja 245/45 16"silla ja kuha tuo lumi tullee kurkkiin niin alle mennee 225/40r18" kaks sarjaa tuli barokkeja mukkaan ja kun joutu kevväällä käyttään alla kun ei ollu kesäsiä vielä niin piti viijä mökille ne mahollisimman kauas niin ei jouvu etes vahingossakkaan alle laittaan
ja ennenku kukkaan "mobilisti" mua teilaa ajakaa te millä ajatta mutta mää haluan tarvittaessa mennä lujjaakin mutkaan
T.Sankari
ja ennenku kukkaan "mobilisti" mua teilaa ajakaa te millä ajatta mutta mää haluan tarvittaessa mennä lujjaakin mutkaan
T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Täältä myös ääni laatumerkin 195/70 14" nakeille. Sopivasti ilmatilavuutta joten pehmeä hiljainen kyyti, kuitenkin napakka junamainen ajettavuus ja sopusuhtainen muhkea ulkonäkö . Onhan kyseessä sentään alkuperäinen 280-, farmari-, turbodiesel- & coupe-malleissa käytetty koko.
Alkuperäinen 175/80 14" tuppaa olemaan jo rauhallista pehmeää kulkea arvostavallekin aivan liian letku ja muutenkin jopa koominen ilmestys.
Alkuperäinen 175/80 14" tuppaa olemaan jo rauhallista pehmeää kulkea arvostavallekin aivan liian letku ja muutenkin jopa koominen ilmestys.
Katos vielä sinäkin täällä oletLeka kirjoitti:Täältä myös ääni laatumerkin 195/70 14" nakeille. Sopivasti ilmatilavuutta joten pehmeä hiljainen kyyti, kuitenkin napakka junamainen ajettavuus ja sopusuhtainen muhkea ulkonäkö . Onhan kyseessä sentään alkuperäinen 280-, farmari-, turbodiesel- & coupe-malleissa käytetty koko.
Alkuperäinen 175/80 14" tuppaa olemaan jo rauhallista pehmeää kulkea arvostavallekin aivan liian letku ja muutenkin jopa koominen ilmestys.
Mulla oli pitkälti alla 123:ssa cooper cobra 215/60R14 ja tykkäsin kyllä ajaa, oli jämäkkä ja hyvä pito oli joka pinnalla ja tyylikkääthän ne olivat edestäpäin saatikka 175 rengas. Mutta muutamat kerrat ajelin sitten 185/80R14 ja 185/70R14 ja nämä taasen sopii erinomaisesti jos alla on peltivanteet alkuperäisillä kapseleilla, heti tekevät autosta arvokkaan oloisen.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Mulla on pystärissä 175/80/14 merkki barum ja ne on aika kovat
Hyvä ettei kulu sitte liian nopeasti. En kyllä niitä lötköksi sanois.
Toisaalta nämä on niitä autoja joissa kuljettaja tuntee olonsa matkustajaksi ja ohjaileminen meinaa välillä unohtua kokonaan
Hyvä ettei kulu sitte liian nopeasti. En kyllä niitä lötköksi sanois.
Toisaalta nämä on niitä autoja joissa kuljettaja tuntee olonsa matkustajaksi ja ohjaileminen meinaa välillä unohtua kokonaan
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Käsitykseni mukaan 185/80R14 Michelin MXL oli ainoo oikea rengas ainaki 300D:hen. Noilla kaikki itteensä kunnioittavat mersumiähet ajoi.
Vaikka kyseinen kumi oli löysä kuin räkä pakkasella, niin toimi mersun alustassa loistavasti.
Ja siihen aikaan ei mersulla kohellettu, joten mitään eristysnauhan paksuisia kumeja ei tarvittu...
Vaikka kyseinen kumi oli löysä kuin räkä pakkasella, niin toimi mersun alustassa loistavasti.
Ja siihen aikaan ei mersulla kohellettu, joten mitään eristysnauhan paksuisia kumeja ei tarvittu...
Ainakin 200:n volvon alla 175/80R14 toimii paremmin kuin 195/65R15, uskoisin että toimii mersun allakin.
Ihmiset käyttävät nykyään aivan typeriä rengaskokoja ja suunta on koko ajan vain suurempaan vannekokoon autoon katsomatta.
Ilman valoja ei kukaan lähde ajamaan yöllä, mutta jollain 18" kiinanrenkailla voi ihan hyvin lähteä kaatosateeseen...ei tajua.
Ihmiset käyttävät nykyään aivan typeriä rengaskokoja ja suunta on koko ajan vain suurempaan vannekokoon autoon katsomatta.
Ilman valoja ei kukaan lähde ajamaan yöllä, mutta jollain 18" kiinanrenkailla voi ihan hyvin lähteä kaatosateeseen...ei tajua.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Mulle tulee mieleen ylisuurilla renkailla varustetuista kieseistä pikkutyttö, joka tepastelee äitinsä korkkareissa, You know what I mean!Huikko kirjoitti:Ihmiset käyttävät nykyään aivan typeriä rengaskokoja ja suunta on koko ajan vain suurempaan vannekokoon autoon katsomatta
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 351
- Liittynyt: To 22.09.2005 20:47
Tänään ostettu Tampereen swapista Michelin MXT 195/70 R14 renkaat mersumiehelle, ja halvalla . Pintaa 4-5 mm tosin...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Mulle taasen tulee mieleen tosta vakiorengastuksesta nuori hempseä neitonen joka pitää mummonsa kuuskytä luvulla muotia olleita vaatteita ja pitää niitä tänäpäivänä muodikkaina vaikka olisi ehkä tämänpäivän spekseilläki olevia kamppeita. meinaattako tosiaan ettei voi olla muutakun se saksalaisen insinöörin vuonna 75 suunnittelema rengaskoko vaikka nykypäivän rengasteknologiassa voisi olla miellyttävämpiäkin kokoja paremmilla spekseillä? Ottakaa nyt ne hevosen silimälaput silimiltä poies ja miettikääs nyt järjellä ja ennenku teilaatte esim muut koot niin käykää ajamassa niillä eka ja sanokaa sittenPetteri Kivimäki kirjoitti:Mulle tulee mieleen ylisuurilla renkailla varustetuista kieseistä pikkutyttö, joka tepastelee äitinsä korkkareissa, You know what I mean!Huikko kirjoitti:Ihmiset käyttävät nykyään aivan typeriä rengaskokoja ja suunta on koko ajan vain suurempaan vannekokoon autoon katsomatta
omasssa pijän tuota aiemmassa viestissä kerrottua rengaskokoa sopevana ainakin omaan koska vauhdit rupiaa oleen tommosessa uukkarin mallisessa rampissa motarille samaa luokkaa mitä ton petteri kivimäen pystärin huippunopeus näin karkeana esimerkkinä eläkä ota nokkiis tosta sitten
T.Sankari
Viimeksi muokannut InsaneMe, Ma 11.10.2010 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Ne on noi 124/201 ja väyryskuskit niitä jotka on pahiten ulapalla mersun ajosta. Tästä kun landelle ajaa pystärillä niin ratista tuskin tarvii edes kiinni pitää kun auto menee suoraan kuin juna juutalaisten leirille, eikä tietoakaan että auto vaeltelisi johonkin. Vaikka uudempi auto menisikin kauniisti suoraan niin silti aina pakko pitää käsiä ratissa ettei auto karkaa tieltä, ja ajokokemuksia on noin 20+ mersusta tuliterästä ja vanhasta.
Enemmän säälittää katsella tuning autoja kun ne pomppaavat montuista näillä suomen paskoilla routateillä.
Enemmän säälittää katsella tuning autoja kun ne pomppaavat montuista näillä suomen paskoilla routateillä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ai oletatko ettei kukaan muu ole testannut eri rengaskokoja kuin Sankari?InsaneMe kirjoitti:Ottakaa nyt ne hevosen silimälaput silimiltä poies ja miettikääs nyt järjellä ja ennenku teilaatte esim muut koot niin käykää ajamassa niillä eka ja sanokaa sitten
No, myönnetään että 205/?/15 on isoin rengas mitä itse on testattu, edesmenneessä W123ssa. En lämmennyt.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Mulla on parasta aikaa 16.9"x34" käytössä... että jos sitä isointa käytössä olevaa haetaan... toki on 20.8"R42" myös kokeiltu....
Kyllähän se rengasvalinta on siitä kiini miten ajaa ja missä ajaa. Ei mulle tulisi mieleenkään edes tuohon vitoon laittaa jotain 45-sarjan kumeja, kun joutuu soratiellä (no, onko se ny edes tie...) ajamaan.
Kyllähän se rengasvalinta on siitä kiini miten ajaa ja missä ajaa. Ei mulle tulisi mieleenkään edes tuohon vitoon laittaa jotain 45-sarjan kumeja, kun joutuu soratiellä (no, onko se ny edes tie...) ajamaan.
Mites muuten tuo 195/70-14 kokoinen gummi ollenkaan enää W123:n vakio-peltivanteelle taipuu? Tuleeko jo kovin pullean näköinen. 185 leveä menee vielä nätisti.
Itsellähän on nyt 185/70 leveät kesägummit, mutta ne ovat siinä ja siinä, että ovatko jo alamittaisen näköiset. Onneksi ovat jo 6v vanhoina sen verran koppurat, että ensi kesäksi haalin uudet.
Itsellähän on nyt 185/70 leveät kesägummit, mutta ne ovat siinä ja siinä, että ovatko jo alamittaisen näköiset. Onneksi ovat jo 6v vanhoina sen verran koppurat, että ensi kesäksi haalin uudet.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
en oleta ja en väitä omaa rengastustakaan topikin aloittajalle aivan optimiksi vaan heitin vaihtoehtoja ilimaan kun tuo vakiorengastus ei ole kyllä paras. ehkä se on mukavin mutta se ei tee minun mielestä rengasta parhaaksi, jos auto menee suoraan kun heiluttelee rattia puoli kierrosta...koittakaas tehdä vaikka hirven väistökoe sillä rengastuksella ja koittakaas sama jollaki esimerkiksi 195/55 r15 tai mitä niitä kokoja onkaan.Petteri Kivimäki kirjoitti:Ai oletatko ettei kukaan muu ole testannut eri rengaskokoja kuin Sankari?InsaneMe kirjoitti:Ottakaa nyt ne hevosen silimälaput silimiltä poies ja miettikääs nyt järjellä ja ennenku teilaatte esim muut koot niin käykää ajamassa niillä eka ja sanokaa sitten
No, myönnetään että 205/?/15 on isoin rengas mitä itse on testattu, edesmenneessä W123ssa. En lämmennyt.
T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Kuuluin aikanaan tähän samaan ryhmään, joka nakkasi aina autosta vakiovanteet ja renkaat heti ensimmäisenä mäelle ja kävin kaupasta ostamassa isolla rahalla 17" tai suuremmat vanteet+renkaat.
Eli ihan ajamalla (35-55000km vuodessa) olen tullut siihen tulokseen, että vakiorengaskoko tai sitä lähellä on suomen teillä oikea rengastus varsinkin hiukan vanhempaan autoon.
Sileällä tasaisella asfaltilla oli esim 17" hieno ajaa 1992 saabin alla, mutta kuinka monta kilometriä suomessa saa ajaa hyvällä tiellä jos kilometrejä tulee noinkin paljon.
Sen jälkeen olen vaihtanut uusistakin autoista 17/18-tuumaiset pois ja pienintä mahdollista sallittua kokoa alle (15/16). 95% ajasta kun auto liikkuu suomessa se on järkevämpi rengastus.
Jos joku muu tykkää taas oman kokemuksensa perusteella juuri päinvastoin, niin se on makuasia. Itse pidän pehmeästä kyydistä. Ja kyllä tuolla tenavatähdelläkin voi runtata mutkiin aika kovaa vakiorengastuksella/vakioalustalla. On näillä kilometreillä tullut asioitakin väisteltyä jos minkälaisia tien päällä rattijuopoista hirviin. Ikinä en ole rengastuksen vuoksi tuntenut että auto ei käänny. en isoilla, enkä pienillä rengasvalinnoilla.
Suurin ongelma pienempään kokoluokkaan siirtymisessä käytiin peilin edessä. Meni tovi ettei vituttanut kun autosta tuli ihan mehumaijan näköinen. Nykyään sekin on jo muuttunut semmoiseksi, että vakiopeltivanne ja alkuperäinen kapseli sopii myös omaan silmään ja sitä on kiva katsella. Se vanne ei näy kuskin paikalle, mutta se voi tuntua sinne jos se on ylisuuri ja tekee ajettavuudesta liian kovan. Melutaso on myös järjestään pienempi orkkisrengastuksella kuin ylisuurella.
Harrasteautot sitten erikseen. Niillä ajetaan niin vähän että niihin olen laitellut joskus levitettyjä peltivanteita ja muita typeriä ratkaisuja, jotka eivät varmasti ole järkevimpiä mahdollisia.
Eli ihan ajamalla (35-55000km vuodessa) olen tullut siihen tulokseen, että vakiorengaskoko tai sitä lähellä on suomen teillä oikea rengastus varsinkin hiukan vanhempaan autoon.
Sileällä tasaisella asfaltilla oli esim 17" hieno ajaa 1992 saabin alla, mutta kuinka monta kilometriä suomessa saa ajaa hyvällä tiellä jos kilometrejä tulee noinkin paljon.
Sen jälkeen olen vaihtanut uusistakin autoista 17/18-tuumaiset pois ja pienintä mahdollista sallittua kokoa alle (15/16). 95% ajasta kun auto liikkuu suomessa se on järkevämpi rengastus.
Jos joku muu tykkää taas oman kokemuksensa perusteella juuri päinvastoin, niin se on makuasia. Itse pidän pehmeästä kyydistä. Ja kyllä tuolla tenavatähdelläkin voi runtata mutkiin aika kovaa vakiorengastuksella/vakioalustalla. On näillä kilometreillä tullut asioitakin väisteltyä jos minkälaisia tien päällä rattijuopoista hirviin. Ikinä en ole rengastuksen vuoksi tuntenut että auto ei käänny. en isoilla, enkä pienillä rengasvalinnoilla.
Suurin ongelma pienempään kokoluokkaan siirtymisessä käytiin peilin edessä. Meni tovi ettei vituttanut kun autosta tuli ihan mehumaijan näköinen. Nykyään sekin on jo muuttunut semmoiseksi, että vakiopeltivanne ja alkuperäinen kapseli sopii myös omaan silmään ja sitä on kiva katsella. Se vanne ei näy kuskin paikalle, mutta se voi tuntua sinne jos se on ylisuuri ja tekee ajettavuudesta liian kovan. Melutaso on myös järjestään pienempi orkkisrengastuksella kuin ylisuurella.
Harrasteautot sitten erikseen. Niillä ajetaan niin vähän että niihin olen laitellut joskus levitettyjä peltivanteita ja muita typeriä ratkaisuja, jotka eivät varmasti ole järkevimpiä mahdollisia.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007