190E project

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

takapää onki se vaikeempi osasto. Millä vaihoit jouset?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Sergey kirjoitti:takapää onki se vaikeempi osasto. Millä vaihoit jouset?
Omasta mielestäni w201/w124 on helpompi tuo takajousien vaihto, senhän vaihtaa ihan perus saksitunkilla ja parilla lenkkiavaimella, eteen sensijaan tarvitsee sen puristimen :roll:
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j.a »

eipä tarvi puristinta edessä eikä takana ja alta tuntiin vaihtaa koko kierroksen,ku sitä joskus harjoiteltu :D nosturi pitää tietty olla ja muutama hassu käsityökalu...
Diesel on puhtaampi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

noinhan se menee jos ko. puristinta ole. jos se on, eteen jousen vaihto on alle 5min per puoli jos oikee hätää on kärsimässä. taakse siihe menee se vartti hosumatta. 40min yhteensä.

saksitunkeist en tiiä mitää.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kahella hallitunkilla paras ottaa takajousi, tai nosturilla ja vaihteistotunkilla. Toisella nostaa kopan ja toisella alavarren sisäpään. Etujousten kanssa ei tohi pelleillä, entisellä työkaverilla meni siinä leikissä joku kylkiluukin poikki ja oli jotain verenpurkautumia suolisto-ontelossa. Kuukaus petissä. Saa kai niillä hengennii lähtemään ku tähtää paremmin. :D Puristin kallis, henki ja terveys ilmanen.
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

no millai toimi sun aikanas? mihin päin myit auton?
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

takapään jouset oli tosi helpot, nostin vaa auton pukkien päälle, iskarit irti, koiranluut irti tukivarresta ja tukivarsi irti navasta, sitten vaan laskin tunkkia joka oli tukivarren alla. siitä ne jouset lähti melkein itsekseen :D
etujousia ja iskareita koitin tänään vaihtaa, ei tullut mitään ei lähteny jousi irti ilman oikeanlaisia puristimia, ei mitään toivoa ollut edes :D
iskareita koitin vaihtaa myös mutta tilaamani TA-Technixin iskarien reiät heittää 3mm eli ei toivoakaan saada paikoilleen ilman reikien kairaamista. :D maanantaina soitto completokselle että mitä tehdään saanko bolt-on osat samaan hintaan vai tuleeko ne rahallisesti vastaan kun ei osat sopinut.
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Juhiz1 kirjoitti:takapään jouset oli tosi helpot, nostin vaa auton pukkien päälle, iskarit irti, koiranluut irti tukivarresta ja tukivarsi irti navasta, sitten vaan laskin tunkkia joka oli tukivarren alla. siitä ne jouset lähti melkein itsekseen :D
etujousia ja iskareita koitin tänään vaihtaa, ei tullut mitään ei lähteny jousi irti ilman oikeanlaisia puristimia, ei mitään toivoa ollut edes :D
iskareita koitin vaihtaa myös mutta tilaamani TA-Technixin iskarien reiät heittää 3mm eli ei toivoakaan saada paikoilleen ilman reikien kairaamista. :D maanantaina soitto completokselle että mitä tehdään saanko bolt-on osat samaan hintaan vai tuleeko ne rahallisesti vastaan kun ei osat sopinut.
Itsellä ollut tapana irroittaa se yksi pultti vain sen ison alatukivarren sisäpäästä, ei tarvitse mitään iskareita sun muita irroitella..

Saksitunkki, saa helposti säädettyä vähän ylös tai alas, hydraulitunkki livahtaa helposti liian alas, helpottaa pultin takasin saantia:
Kuva

Aika turha tätä enää puida kun takajouset jo vaihdettu :lol:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

noi poltit yms. ku irrottelee aina jousenvaihdon yhteydes,, ni ei sit tuu ongelmia tulevaisuudessakaan ku ei oo pultit yhtä puuta mutterin kans
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

juu turhaa se on jauhaa niistä takajousista :D etujousien kanssa olis hieman kyllä ongelmaa :D
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Juhiz1 kirjoitti:juu turhaa se on jauhaa niistä takajousista :D etujousien kanssa olis hieman kyllä ongelmaa :D
Jeps, tarvit puristimen.
Lyhennys on helppoa. Auton ollessa pyörillään maassa, kahdella järeellä liinalla jousi kiinni lautaseen, sitten tunkilla auto ylös ja laikalla poikki alapäästä(alapään siis oltava tässä kohtaa irti tukivarresta).
Vaihto ei onnistu kotikonstein turvallisesti ilman kunnon puristinta.
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

juu ei siitä vaihdosta tullut mitään ilman puristinta :D en kyllä edes ymmärrä miten joku on saanut ne etujouset pois ilman puristinta kotikonsteilla, mulla kun ei ollut edes hilkulla et olis tullut pois :D
tarttee jostain metsästää lainaksi sellanen puristin.
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
jussih4nk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 15.08.2010 13:55
Paikkakunta: sievi

Viesti Kirjoittaja jussih4nk »

ei mulla ainakaan tullu mitään vahikoa kun päästin iskarin yläpäästä irti renkaan ollessa ilmassa niin jousi painui suoraksi eikä karannu mihinkään.
tosin jousina on h&r jotku madallusjouset :wink:
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

joo mä päästin ihan samanlailla iskarin yläpään irti, mutta vakio jousi jäi silti jäkitykselle. ei ihan helposti iskarin vaihdossa ainakaan pääse silmille :D
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kaks kiekkaa laikatut madallusjouset saaki ilman mitää ulos. kuha vaa nostaa auton ilmaan, ni ne saa veks. ne ku o varmaa 20cm lyhemmät ku vakiot :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jussih4nk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 15.08.2010 13:55
Paikkakunta: sievi

Viesti Kirjoittaja jussih4nk »

ei ainakaan näyttänyt laikatuilta noi jouset :roll: en oo ihan varma...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

olin epäselvä. Sun hr:t ei varmaan ookkaa laikatut, mutta niiku normaalisti vakioista laikatut ;) melkee ne hooärrätki sieltä pois putoo, pikkuse joutuu auttamaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
umppo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 24.08.2010 09:01
Paikkakunta: Punkaharju

Viesti Kirjoittaja umppo »

Itse kun olen niin köyhä/tee se itse mies niin tälläisellä reseptillä tullut eteen jousia vaihdettua: Tunkki tukivarren alle- jousi liinalla yläkuppiin kiinni-etuvakaaja ja alapallonivel irti- sit ei muuta kun laskee alaspäin varovasti jos ei lähde jo itsestään niin sit vähän kangella avittaa... Tai jos haluaa enempi tilaa touhuta niin ottaa iskarin alapäästä-jarrusatulan-raidetangonpään irti nii sillon ei tarvii alapallosta välttämättä irrottaa.. Kasatessakin kannattaa jousi laittaa yläpäästä kiinni niin ei hypi silmille kun rupee tunkkailemaan ylös päin.
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

tarttee noita teeseitse reseptejä koittaa kun completokselta tulee uudet etuiskarit sopimattomien TA-Technixien tilalle. uusiksi iskareiksi eteen tulee bilstein std malliset. onko noista iskareista jotain kokemuksia?
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

[img]http://www.aijaa.com/v.php?i=6782863.jpg[img]

koitin tossa tota kuvan lisäystä vaan :D[/img]
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

Kuva
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Kuva

meniskö näin :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Eihän sulla ole tässä vastaa ikkunassa raksia ruudussa [x] Älä salli BBCode muotoiluja tässä viestissä?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

ei ole rastia ruudussa, mitä tos mun kuvan lisäämises oli ny vituiks ettei se näy?
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

et voi linkittää tuollaises muodossa olevaa kuvan osoitetta, se ei ohjaa suoraan kuvaan.

win käyttäjät klikkaa kuvaa oikealla napilla ja "kopioi kuvan osoite" jonka jälkeen sen voi laittaa [img] tagien väliin = http://i9.aijaa.com/b/00335/6782863.jpg

tuo suora alin url ei toimi ainakaa mersufoorumilla koska siel o noita kysymysmerkkejä yms.

tos kuvan alla on noi "BBcode" kohdat. kopioi haluttu toimintateksti, esim. "BBCODE 4 (Iso kuva)" ja lyöt ton koodin tähä topikkiin. Malliteksti alla, että näkyy, kuha vaihat vaan noi sulkeet () näiksi kanttisulkeiksi []:

(URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=6782863.jpg)(IMG)http://i9.aijaa.com/b/00335/6782863.jpg(/IMG)(/URL)

ja nyt ku sen osaat, niin samantien olis hyvä jos pienennät kuvien kokoa, tollasena jättimäisenä se o vähä ikävä katella :) ja sitä varten onki toi thumbnaili mitä napa laittoi, hyvä jos tarvitsee suurta kuvaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

oukei, josko nyt osais lisäillä kuvia :D
nyt on mersun molemmat takakaaret vaihdettu uusiin, kittailua vailla vielä.
perjantaina tarttisi hakea bilsteinit completokselta ja koittaa vaihtaa iskarit ja jouset viikonloppuna paremmalla menestyksellä kun viime kerralla :D
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

nyt olis bilsteinit alla! sopivuus täydellinen verrattuna TA-Tachnix iskareihin. jouset tarttis vielä saada vaihdettua. tietääkö joku porin seudulta jotain edullista pajaa jossa sais etujouset vaihdatettua? alkaa olee pikkuhiljaa jo kiire kun tarttis käydä leimalla parin viikon sisällä.
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

noniin nyt on edessäkin uudet jouset! vuokrasin porin motormaerketista puristimen 24€ :D puristimen kanssa homma kesti ehkä 30min. ainoa miinus jousissa on että jäi keula turhan korkeeksi. olisko kellään myynnissä -60mm jousia eteen saa noi mun -40mm vaihdossa?
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Juhiz1 kirjoitti:noniin nyt on edessäkin uudet jouset! vuokrasin porin motormaerketista puristimen 24€ :D puristimen kanssa homma kesti ehkä 30min. ainoa miinus jousissa on että jäi keula turhan korkeeksi. olisko kellään myynnissä -60mm jousia eteen saa noi mun -40mm vaihdossa?
Rälläkkää vaan surutta!
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

mitähän katsastus-setä tykkää laikatuista jousista? :D
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Vastaa Viestiin