Noobin rengas- ja vannekysymyksiä (s211)

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Noobin rengas- ja vannekysymyksiä (s211)

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

En ole kauheasti perillä rengas- ja vanneasioista, kuten alla olevasta selviää (19v työsuhdeautoilua takana, ja nyt täytyy ensimmäistä kertaa itse miettiä näitä).

Joka tapauksessa, auto on vasta tuotu ja hankittu s211 320CDI 4matic -06 facelift. Autossa on alla kohtuullisen hyvät 225/50ZR17 kesärenkaat alumiinivanteilla. Talvirenkaat ja toiset vanteet pitäisi siis hankkia.

Rekisteröintikatsastuksen mukaan rengaskoot ovat 225/55R16 tai vaihtoehtoisesti 245/40R18. Nyt alla olevaa kokoa ei mainita lainkaan?

Ohjekirjan mukaan kelpoisia vanne/rengaskokoja ovat 7,5Jx16 ET 42 ja 8Jx16 ET 36 225/55R16 renkailla tai vaihtoehtoisesti 8Jx17 ET 38 ja 8,5Jx17 ET 38 245/45R17 renkailla. Edelleenkään nyt alla olevaa kokoa ei mainita lainkaan, samoin kuin rekisteröintikatsastuksessa mainittua isompaa kokoa?

Minkähänlaiset talvirenkaat ja -vanteet tähän kannattaisi hankkia, ja pitääkö noille kesärenkaillekin tehdä jotain? Tuo kapeampi ja 16-tuumainen on varmaan talvirenkaana fiksuin. Netistä löytyy noita vannekokoja ihan mukavasti, mutta yleensä ET heittää jonkun verran, jos kyseessä ei ole Mersun alkuperäisvanne. Ko. Mersuun sopivina niitä kuitenkin myydään, joten pienellä erolla ei liene merkitystä?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Nykyrenkaasi ovat ihan katsastajan ja lain sallimat, älä siitä huoli. Hieman pienet ja korkeat ne kesärenkaiksi raskaaseen ja nopeaan autoon ovat, mutta välttävät vakio sunnuntaiajelulle hyvin.

Talvella pärjäät hyvin niillä ehdottamillasi 225/55R16 renkailla, jos et halua niihin enempää satsata.

Sinänsä ehdottaisin kesäkumeiksi 245/35/18 ja talvikumeiksi 235/50/17 kitkarenkaita, koska autosi raideleveys, yhdistettynä 225 leveisiin renkaisiin, tekee siitä uratutkan. Itselläni ainakin näissä samoissa automalleissa ovat toimineet renkaat sen paremmin, mitä leveämmät ne ovat olleet. Leveämmät renkaat menevät jotenkin urien ulkopuolelle, eivätkä hae.

Talveksi ehdotan kitkoja, koska sinulla on nelivetoauto. Itse käytän takavetoisessa nastoja. Tietysti takavetoisessa rengastus on muutenkin hyvin erilainen ja yleensä takana ovat 265 tai 275 levyiset ja edessä sitten kapeammat, esim. 235 tai 245, mutta tämähän ei koske tietenkään autoja, jotka raapivat joka nurkasta.

Rekisteriotteessa mainittuja rengaskokoja saat ilman muutoskatsastusta muuttaa seuraavasti:

* Renkaan leveyttä saa muuttaa enintään 30 mm.
* Vanteen halkaisijaa saa muuttaa enintään 1 tuuman.
* Pyörien on kuitenkin mahduttava pyörimään ja kääntymään esteettömästi ja renkaan kantavuuden on oltava riittävä.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Re: Noobin rengas- ja vannekysymyksiä (s211)

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Vakio koot toimii ainakin; eli talvella 205/60 -16 kapealla vantella, 225/55-16 vakiovanteella ja kesällä 225/50-17 tai avantcarde-alustan alkuperäiskoko 245/45-17....

Itse olen käyttynyt näitä kaikkia kokoja ja ajo-ominaisuudet oikein hyvät... ei tiedä urista mitään. 18 tuumaisia en ole uskaltanut koittaa, pintakovuutta kun en kaipaa.

Pidän kuitenkin mersussa vakio offsettia ratkaisevan tärkeänä ajo-ominaisuuksille! Kokeilin 211: ssa tarvike vannetta, offset heitti reilun 5 mm ulospäin.... huononi ajettavuus uraisella ja kuoppaisella sianselkätiellä merkittävästi... samoin ohjaus keskitti kaupunkikulmissa heikommin... ostin viikon päästä veholta uudet aluvanteet orkkis offsetilla!

Moni ei tätä usko, koska ei ole kokeillut samoilla renkailla eri offsettia samana päivänä...
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Kylmänraudanseppä:
Jos offset on pielessä ulospäin --> keskittää kylläkin rajummin, eikä huonommin.

Mainitsit 3 erilaista ns. "oikeaa" vanne-rengas-settiä. Oletko huomannut, että noissa kaikissa "oikeissa" on keskenään eri offsetit? Vaikka kuinka halutaan luottaa mersun tehtaan hienoihin ajettavuuden tutkimuksiin, sporttimallien isojen vanteiden offsettiin vaikuttaa jo tehtaalta lähtien huomattavan paljon yksinkertaisesti se, millä offsetilla se vanne pyörii raapimatta.

Yleisesti:
Uraherkkyyteen vaikuttaa oikein pirusti leveyttä ja offsettia enemmän renkaan olka. Jyrkällä olalla varustettu rengas vetelee pirusti enemmän, kuin loivalla olalla varustettu.

EDIT: Niin ja tosiaan, kun se malli viedään mersun jälkeen AMG:n pajalle, nehän ne vetelee ne offsetit jo aivan päin persettä. Pitää saada ne leveät tassut alle. :wink:
Omassa autossa heittää offset 34mm(ET15 siis) ulospäin, vanteen leveys 4" alkuperäistä leveämpi. Tämä siis joka nurkassa. Ei vetele, eikä ole huono ajaa.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Kiitos erittäin informatiivisista vastauksista. Täytynee koittaa jostain löytää kohtuuhintaiset originaalivanteet (Veholla maksanevat maltaita?) tai sitten tarvikevanteet joissa on oikea offset (jos sellaisia on olemassa, hyviä ostopaikkoja saa suositella).

Urista en ole niin huolissani, olen tottunut muutenkin ajelemaan urien ulkopuolella.

Laitan kyllä nastat nelivedosta huolimatta, tämä asuinpaikka on tietyillä keleillä aika haasteellinen.

Teoriassa siis leveys saa laillisesti vaihdella välillä 225-30 = 195 - 245+30 = 275, ja vanteen halkaisija välillä 16-1 = 15 - 18+1 = 19, kunhan mahtuu pyörimään ja kääntymään (ja profiili sitten sellaiseksi että koko renkaan ympärysmitta on suunnilleen sama)?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Whaeva kirjoitti:Kylmänraudanseppä:
Jos offset on pielessä ulospäin --> keskittää kylläkin rajummin, eikä huonommin.

Mainitsit 3 erilaista ns. "oikeaa" vanne-rengas-settiä. Oletko huomannut, että noissa kaikissa "oikeissa" on keskenään eri offsetit? Vaikka kuinka halutaan luottaa mersun tehtaan hienoihin ajettavuuden tutkimuksiin, sporttimallien isojen vanteiden offsettiin vaikuttaa jo tehtaalta lähtien huomattavan paljon yksinkertaisesti se, millä offsetilla se vanne pyörii raapimatta.

Yleisesti:
Uraherkkyyteen vaikuttaa oikein pirusti leveyttä ja offsettia enemmän renkaan olka. Jyrkällä olalla varustettu rengas vetelee pirusti enemmän, kuin loivalla olalla varustettu.

EDIT: Niin ja tosiaan, kun se malli viedään mersun jälkeen AMG:n pajalle, nehän ne vetelee ne offsetit jo aivan päin persettä. Pitää saada ne leveät tassut alle. :wink:
Omassa autossa heittää offset 34mm(ET15 siis) ulospäin, vanteen leveys 4" alkuperäistä leveämpi. Tämä siis joka nurkassa. Ei vetele, eikä ole huono ajaa.
Niin, alkuperäinenkin vanteen offset-arvo muuttuu, kun vanteen leveys muuttuu... asia on kokonaisuus. Usko vaan, tehdas ei vetele käyttämiään arvoja hatusta... tarvikevanne tehdas soveltaa taas keskiarvoa, joka sopii jollainlailla usean automallin alle.

Kuten yllä kirjoitin, SIIRSIN SAMOJA RENKAITA VANTEELTA TOISELLE, ja samana päivänä testiajo samalla tienpätkällä. Ja ero oli niin selvä, että hain alkuperäisellä offsetilla vanteet veholta... lankkumiehelle kelpasivat viikon vanhat replikat hienosti.

Siinä renkaan olka-asiassa olet ihan oikeassa; terävä olkainen hakee uria. Olen havainnut esim. Hankook Evo 12 ja S1 Evo renkaat hyviksi autoni alla.

No, jos ulkonäkö on ainoa merkitsevä asia, voi toki lähes vapaasti valita vanteensa... ja mankelointia vaan kehiin tarvittaessa.
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Väitän, että jos tosiaan replicavanne on noin paljon eritavalla käyttäytynyt, johtuu se painosta. Replica painaa lähes 2x enemmän, kuin originaali.
Katuauton alustassa 5mm on erittäin pieni mitta. Koko auto ei todellakaan ole tehtaalla tehty millitoleranssilla. Heittoja löytyy jo korin mittasuhteissa yksilöiden välillä.
Useiden millien eroja löytyy jopa huippu moottoripyörien mitoissa yksilöiden välillä. Moottoripyörä muutenki vielä oikeen hemmetin paljon autoa tarkempi alustastaan.
JTI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ma 10.07.2006 02:55

Viesti Kirjoittaja JTI »

Whaeva kirjoitti:Väitän, että jos tosiaan replicavanne on noin paljon eritavalla käyttäytynyt, johtuu se painosta. Replica painaa lähes 2x enemmän, kuin originaali.
Katuauton alustassa 5mm on erittäin pieni mitta. Koko auto ei todellakaan ole tehtaalla tehty millitoleranssilla. Heittoja löytyy jo korin mittasuhteissa yksilöiden välillä.
Useiden millien eroja löytyy jopa huippu moottoripyörien mitoissa yksilöiden välillä. Moottoripyörä muutenki vielä oikeen hemmetin paljon autoa tarkempi alustastaan.
'Toleranssitietoudestasi' päätellen taidat käsitellä muita materiaaleja kuin metalleja :lol:
S211 280CDI TA
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

JTI kirjoitti:
Whaeva kirjoitti:Väitän, että jos tosiaan replicavanne on noin paljon eritavalla käyttäytynyt, johtuu se painosta. Replica painaa lähes 2x enemmän, kuin originaali.
Katuauton alustassa 5mm on erittäin pieni mitta. Koko auto ei todellakaan ole tehtaalla tehty millitoleranssilla. Heittoja löytyy jo korin mittasuhteissa yksilöiden välillä.
Useiden millien eroja löytyy jopa huippu moottoripyörien mitoissa yksilöiden välillä. Moottoripyörä muutenki vielä oikeen hemmetin paljon autoa tarkempi alustastaan.
'Toleranssitietoudestasi' päätellen taidat käsitellä muita materiaaleja kuin metalleja :lol:
Selvästi et tiedä tehtaan toleransseista. Ne ei ole todellakaan "millintarkkoja". :lol:

EDIT: Nojoo. No, jos tulee hyvä mieli, kun uskoo mersunsa olevan uutena millilleen suora, niin siihen on parempi uskoa. Muuten tulee se paha mieli. :wink:
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

tj86430 kirjoitti:Kiitos erittäin informatiivisista vastauksista. Täytynee koittaa jostain löytää kohtuuhintaiset originaalivanteet (Veholla maksanevat maltaita?) tai sitten tarvikevanteet joissa on oikea offset (jos sellaisia on olemassa, hyviä ostopaikkoja saa suositella).

Teoriassa siis leveys saa laillisesti vaihdella välillä 225-30 = 195 - 245+30 = 275, ja vanteen halkaisija välillä 16-1 = 15 - 18+1 = 19, kunhan mahtuu pyörimään ja kääntymään (ja profiili sitten sellaiseksi että koko renkaan ympärysmitta on suunnilleen sama)?
Juu, olet ymmärtänyt tuon rengaskokoasian ihan oikein. Tietysti tuossa rajoittavana tekijä on auton omat vaatimukset, jotka selviävät ohjekirjasta. Kovin kapeita ja heikolla kantavuudella olevia renkaita ei voi laittaa. Tietysti myös ohjaustuntuma kärsii huomattavasti kapeilla ja korkeilla renkailla. Mersuissa on vakionakin todella hyvä alusta ja se kannattaa hyödyntää hyvällä rengas/vannepaketilla.

Täällä foorumilla on usein myynnissä alkuperäisiä settejä, ihan käyttämättömänäkin, tuolla renkaat ja vanteet osiossa.

Vanneliikkeet ovat myös pullollaan esim. yleisella ET35 olevalla offsetilla olevia vanteita ja ne menevät hyvin kyseiseen Mersuun alle, toki hieman riippuen renkaan ja vanteen leveydestä. Muistaakseni ET42 on tehtaalla siinä kapeimmassa paketissa offsettina.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Vastaa Viestiin