Syöttöpumpun kyljessä olevan modulaattorin värikoodit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Syöttöpumpun kyljessä olevan modulaattorin värikoodit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mitäköhän eroa mahtaa olla mustalla täpällä merkatussa modulaattorissa punaiseen verrattuna?

Kummassakin autossa kirjan mukaan on nelipykäläinen 722.3 tomaattiaski. Musta kuuluu W124 300DT:hen ja toinen käsittääkseni ässään.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Syöttöpumpun kyljessä olevan modulaattorin värikoodit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kyllä näitä modulaattoreita vaihdettu on mutta eikö kukaan oo näihin värimerkintöihin törmänny? Olisin tilannu mutta kun ei oo näitä mustalla täpällä merkattuja saatavilla jotka kirjanmukaan tuohon olisi sopiva. Punaisella olisi. Toiminta varmaankin on hiukan erilainen mutta mikä mahtaa se ero olla? Ymmärsin että mekaanisesti kumpikin sopii tuohon.
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Niitä on ilmeisesti kahta eri mallia korvaamassa vanhoja. A140 300 11 33 sopii vanhempiin (vaihteistoon numero 728331 asti) ja A140 300 08 33 sitä uudempiin. Myös sen mötikän joka vääntelee modulaattoria saattaa joutua vaihtamaan kun päivittää uudempaan, osanumero A116 276 09 29.

Tämä oli pikainen EPC tutkimus. Tarkemmilla malliselvityksillä saattaa löytyä enemmänkin tietoa

Edittiä: Nuo tiedot olikin 722.4 laatikolle. Mutta EPC:n mukaan S:n dieselmalleihin ja 300Turboon menisi tuo A140 300 08 33 korvaamaan vanhoja 123 alkuisia modulaattoreita.
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kiitos tiedosta. Mittailin tuon modulaattorin toimintaa ajossa. laitoin mittarin laatikolle menevän letkun ja modulaattorin väliin. Mittarina vanha VDO:n ahtomittari. Ei siis mikään tarkkuuspeli mutta suuntia antaa kyllä.

Heti kun auto käynnistyy mittari menee miinuksille noin 0.55 kieppeille. Ajossa viisari heiluu 0:n ja -0.55 välillä riippuen siitä kuinka paljon kiihdyttää tai moottorijarruttaa. Tasaisella 80km/h vauhdilla mittari pysyy noin -0.3 paikkeilla. Kun auton sammuttaa jää viisari miinuksille sinne 0.55. Siis ei ainakaan pahoja vuotoja. Toki pikkuhiljaa alipaine katoaa linjasta mutta siihen menee useita minuutteja

Kun lähtee liikkeelle reippaasti niin mittarihan menee lähelle 0:aa ja kun pedaalilla käsketty nopeus alkaa olla saavutettu neula lähtee menemään miinuksille. Isompi vaihde vaihtuu noin -0.25 kohdilla.

Siis ilmeisesti tuo vanhakin modulaattori toimii kokolailla oikein.
Vastaa Viestiin