![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
Asettuminen kuskin tuhdolle ei aiheuttanut mitään ylimaallisia säväreitä. Oikea asento löytyi siinä samassa ilman Kamasutraa ja kaikki tuntui sangen tutulta ja turvalliselta. Mitä nyt massiivinen mittaritaulu poikkesi edeltäjänsä sirommasta ilmeestä. Nooh, tästä löytyy vielä öljynpainemittari, siis aito Mersu on... Takatilat tuli tutkaistua vain silmämääräisesti, tunnelma on kovasti tiiviimpi kuin 126:ssa, huolimatta kermanvaaleasta sisustuksesta. Mittanauha saattaisi kyllä kertoa toistakin.
3,2 litrainen 231 hv kutvonen hyrähtää käyntiin sivuäänettä ja nätisti kehräten, tätä puoltaa myös vaatimaton matkamittarin lukema, 112.000 km. Avoimen sivuikkunan ansiosta jotain sisälle kuuluukin, napin painallus sulkee vähäisetkin äänet tuplalasin taakse. Hiljaista on, ei kuulu yhtään mitään, koska hiljaista on
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Sitten vain ilmastointi 18 asteelle, valot tuikkimaan ja kebakko D:lle. Kaikki löytyy loogisesti harjoittelematta ja etsimättä - tätä on kuultu Corolla-kuskien arvostavan oman merkkinsä uusissa malleissa
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Mammutti hakeutuu pehmeästi, mutta riuskan tuntuisesti baanalle. 5-vaihteinen laatikko näyttää lähtevän ykkösellä, joten kaikki räppäyspotentiaali olisi teoriassa heti "jalan alla". Keräilen vauhtia kaikessa rauhassa kuin mummo mustikoita marraskuussa, laatikko hakee isompaa eleettömästi ja liki huomaamatta.
Ajetattavuus on kovasti tutun oloista, ei mitään suuria yllätyksiä. Kaikki on toki piirun jämäkämpää kuin edeltäjissä, mutta muuten matka taittuu eleettömästi, lähes entiseen malliin. Voisi sanoa, että jopa aavistuksen tylsän sorttisesti* - onko tässä nyt niin paljon enemmän viisautta ja fiksuutta sittenkään
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
*hifisteillä on tapana todeta, että huomaattomimmin soivat kaiuttimet ovat ne parhaat
No on siinä. Kun vauhti tavoittelee 150 km/h lukemia (en sano missä) alkaa eroa syntyä ennen muuta melutasossa, tai oikeastaan sen puutteesta. Auto on mykistävän hiljainen, vaimeat rengasäänet ehkä ovat suurin yksittäinen melunlähde, siitäkin kunnia Suomen tiestölle ja rengasvalinnoille l. nastagummeille.
Kulku on vakaata, ohjauksen keskialue on tunnokkaampi kuin W126-mallissa ja keskitys ehkä hieman tarkempaa. Kallistelu on yllättävän maltillista, W126 "lullaa" enemmän, mutta toki alustan palikatkin ovat iäkkäämpiä Daamissa.
Kiihtyvyys on reipasta aina 150 km/h lukemiin, enempää ei poliisinpelko antanut myöten koettaa. Ei ole vaikeaa uskoa tehtaan arvoa 8,3 sek. satkuun, vai oliko se nyt 8,7. Suorituskyky on siis vallan riittävä näille selkosille. Teho/painosuhde on käytännössä sama kuin W126 300SEL:n, mutta W140 tuntuu selvästi "voimakkaammalta", siitä huolimatta että suuri koko "häivyttää" kiihtyvyyden tuntua.
Koko tietää usein kömpelyyttä, mutta tässäkin Mersun perushyve, ketteryys on säilytetty mahdollisuuksien rajoissa. Tietenkin "reunat määräävät reiän koon", mutta melko mukavasti tämänkin kanssa parkissa pyörii.
Kulutuksesta ei voi sanoa sitä tai tätä, mutta uskottavasti tehtaan antamat luvut pitävät melko hyvin kutinsa. Näin ainakin aikaisempien Mersu-kokemusten perusteella. Kaiketi pitää vielä yhyttää jostain kyseinen laite 8-koneisena. Onko ero käytännössä sitten dramaattinen, se on eri asia.
Kaapo kiittää:
+ W140 autona erinomainen. Turvallinen. Hyvä ajaa. Suorituskykyinen. Mukava. Hiljainen. Tilava. Hyvin varusteltu. Loistokas viimeistely. Haluttava. Taloudellinen kuutosmoottori, riittää Suomeen. Kokonaisuutena mielialaa ja viriliteettiä kohentava.
Kaapo moittii:
- Muotoilu voisi olla persoonallisempikin. W126 on sisätilojen tunnelmaltaan valoisampi ja avarampi, vaikka mittanauha kertoisi toista. Arvattavasti kalliit varaosat. Tyyris rengaskoko. Kuutosmoottori, kasi tässä sittenkin olla pitäisi. Ilkeät huhut kannen kestävyydestä. Hieman kolhittu imago (onneksi lähinnä vain Saksassa).
Kyllä tällainen pitää saada. Ja se aavistuksenomainen takatilojen näennäinen pienuus on korjattavissa L-mallilla
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)